Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Senatorea USR Anca Dragu: „Aderarea la spațiul Schengen – un drept nu o favoare”

Senatoarea USR de București, Anca Dragu, demonstrează că România este pregătită pentru aderarea la spațiul Schengen și îndeplinește toate condițiile tehnice, parcurgând un lung proces lung de pregătire în acest sens.

Într-o declarație politică, senatoarea Anca Dragu afirmă că doi euro-deputați germani au jignit poporul român afirmând ca țara noastră ar fi un fel de „vest sălbatic” al Europei, corupt și în nevoie de reformă.

Anca Dragu: Aderarea României la spațiul Schengen este un scop politic, social și economic al țării noastre. Lipsa de predictibilitate politică, asocierea de facto dar nu oficială a raportului MCV cu acceptarea României în spațiul Schengen, multiplele încercări de slăbire a actului de justiție și timida presiune a diplomaților români au creat premisele atâtor amânări."

Senatoarea Anca Dragu a susține că de-a lungul anilor de așteptare, în vestibulul spațiului deschis european, România a plătit și prețul aceste aderări (…) ad literam”. După cum arată senatoarea USR, aceste costuri sunt de ordin social, turistic, în ceea ce privește transportul de mărfuri, din pricina timpului petrecut la granițe, toate acestea alături de scăderea competitivității societăților comerciale din România și diminuarea exporturilor. Astfel, concluzionează sentoarea USR că neacceparea României în spațiul Schengen conduce la un tratament discriminatoriu nejustificat.
 
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:

„Aderarea la spațiul Schengen – un drept nu o favoare

            România trebuie să fie membră a spațiului Schengen. Apartenența este un drept nu o favoare. Menținerea României în afara spațiului Schengen timp de 15 ani de la aderarea la Uniunea Europeană este o încălcare a principiilor fundamentale de liberă circulație ale Uniunii Europene așa cu se arată în Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene (TFUE).

            În urmă cu doar câteva zile am asistat la declarațiile a doi eurodeputați germani, Guido Reil și Gunnar Beck, ambii de la grupul Identitate și Democrație din Parlamentul European.

            Guido Reil, membru al partidului naţionalist-autoritar Alternativa pentru Germania, a declarat în plenul Parlamentului European că ”România este Vestul Sălbatic al Europei” și că ”nu au nevoie de România şi de Bulgaria nici în Uniunea Europeană, nici în Schengen". Colegul de grup al acestuia, Gunnar Beck, a apreciat că este nevoie mai degrabă de o reformă a spaţiului Schengen, nu de extinderea sa prin "admiterea a trei state corupte", facând referință la România, Bulgaria și Croația.  Aceste declarații alarmante vin în contextul în care în Europa se fac din ce în ce mai simțite curentele extremiste. Dincolo de mesajul denigrator la adresa României, declarația eurodeputatului neamț, este nedreaptă și falsă.

Astfel de mesaje și atitudini nu au ce căuta în cadrul unei uniuni care are ca scop prosperitatea și armonia popoarelor pe care le reprezintă. Sunt convinsă că poziția domnului Guido Reil nu este una susținută nici măcar de cei care l-au votat pe listele candidaților la Parlamentul European.

            Aderarea României la spațiul Schengen este un scop politic, social și economic al țării noastre. Lipsa de predictibilitate politică, asocierea de facto dar nu oficială a raportului MCV cu acceptarea României în spațiul Schengen, multiplele încercări de slăbire a actului de justiție și timida presiune a diplomaților români au creat premisele atâtor amânări.

            Am ajuns la momentul în care România a parcurs toate etapele și îndeplinește toate condițiile pentru aderarea la spațiul Schengen. De-a lungul anilor de așteptare, în vestibulul spațiului deschis european, România a plătit și prețul aceste aderări. Când spun a plătit mă exprim ad literam. Costurile pe care economia românească le are suplimentar față de țările membre este unul considerabil. Dincolo de impactul social și turistic, existența regimului de vize pentru transportatorii români, este un aspect care generează costuri suplimentare. Timpul petrecut în punctele de trecere a frontierei cu spațiul Schengen poate duce la o creștere a timpilor de așteptare a camioanelor cu marfă cu până la 72 ore conform unei declarații a a transpotatorilor români, ceea ce generează costuri suplimentare cu diurna și combustibilul. Toate acestea se regăsesc în scăderea competitivității firmelor românești și a capacităților de export în favoarea firmelor din spațiul Schengen.. Apare și o formă de concurență neloială dacă ne raportăm la libera circulație a mărfurilor în cadrul pieței Uniunii Europene. Scăderea exporturilor din România generează indirect deficit de cont curent.

            Având în vedere aceste tratament discriminatoriu și faptul că România îndeplinește criteriile tehnice, cer tuturor liderilor Uniunii Europene să voteze pentru aderarea României la spațiul Schengen.
 



Go to top