Raport la Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de constituire a unei liste comune la nivelul UE a ţărilor de origine sigure în sensul Directivei 2013/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind procedurile comune de acordare şi retragere a protecţiei internaţionale, precum şi de modificare a Directivei 2013/32/UE- COM 452

     Comisia pentru Afaceri Europene a fost sesizată cu raport la Propunere de regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de constituire a unei liste comune la nivelul UE a ţărilor de origine sigure în sensul Directivei 2013/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind procedurile comune de acordare şi retragere a protecţiei internaţionale, precum şi de modificare a Directivei 2013/32/UE-COM 452 având în vedere examinarea potrivit Protocolului (nr.2) anexat Tratatului de la Lisabona, de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţilor Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea 13/2008.
     În cadrul Comisiei pentru Afaceri Europene, raportor a fost dna senator Anca Daniela Boagiu.
     În şedinţa Comisiei pentru Afaceri Europene din data de 13 octombrie a fost analizat punctul de vedere al Ministerul Afacerilor Interne.  La lucrările Comisiei au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe şi domnul Bogdan Tohăneanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
         Comisia Europeană și-a manifestat intenția de a consolida dispozițiile privind țările de origine sigure cuprinse în Directiva 2013/32/UE privind procedurile comune de acordare și retragere a protecției internaționale (denumită în continuare „Directiva 2013/32/UE”), pentru a sprijini prelucrarea rapidă a cererilor de azil depuse de persoane originare din țări considerate sigure. Așa cum a subliniat Consiliul European în concluziile sale din 25 și 26 iunie 2015, acest aspect presupune constituirea unei liste comune la nivelul UE a țărilor de origine sigure. O listă comună la nivelul UE va contribui, de asemenea, la reducerea divergenţelor existente între statele membre în ceea ce priveşte listele naţionale ale ţărilor de origine sigure, facilitând astfel convergenţa procedurilor şi descurajând deplasările secundare ale solicitanţilor de protecţie internaţională. Ca parte a iniţiativelor structurale luate în considerare şi având în vedere presiunea fără precedent exercitată în prezent asupra sistemelor de azil ale statelor membre, Comisia a subliniat necesitatea unei abordări mai eficiente a abuzurilor şi şi-a manifestat intenţia de a consolida dispoziţiile privind ţările de origine sigure cuprinse în Directiva 2013/32/UE privind procedurile comune de acordare şi retragere a protecţiei internaţionale (denumită în continuare „Directiva 2013/32/UE”), pentru a sprijini prelucrarea rapidă a cererilor de azil depuse de persoane originare din ţări considerate sigure.
 
     În urma examinării Comisia pentru Afaceri Europene formulează următoarele observaţii:
  1. Se atestă faptul că prezentul regulament respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.
  2. În contextul pachetului privind migraţia se notează:
    1. importanța propunerii de regulament pentru desemnarea ţărilor sigure de origine
    2. utilitatea propunerii de regulament pentru celeritatea procedurilor aferente cererilor de azil
    3. faptul că prevederile regulamentului curent nu generează alte modificări care să influenţeze negativ procedurile stabilite în pachetul aferent gestionării corespunzătoare a fenomenului migraţionist.
    4. utilitatea posibilităţii solicitantului de azil ca, pe baza propriilor probe, să poată demonstra că nu este în siguranţă, deşi ţara din care provine este în categoria ţărilor de origine sigure; se remarcă însă că o astfel de situaţie nu este uşor de dovedit în realitate.
    5. existenţa unor proceduri diferite, un regulament care este  adoptat în procedură legislativă ordinară şi suspendarea sau eliminarea din lista comună a unei ţări prin acte delegate ale Comisiei.
  3. Sunt considerate necesare și obligatorii:
  4. convergența și uniformizarea procedurilor de azil
  5. uniformizarea la nivel european a listei ţărilor sigure de origine, deşi există state membre care au adoptat astfel de liste la nivel naţional.
  6. prevederea regulamentului că „statele membre pot adopta decizii care permit desemnarea la nivel naţional și a altor ţări de origine sigure decât cele prezente în lista comună la nivelul UE”, dar ţinând cont de prevederile şi de aplicabilitatea directă ale prezentului regulament. Astfel, deşi statele membre păstrează ca prerogativă desemnarea la nivel naţional a altor ţări terţe decât acelea care figurează pe lista comună la nivel UE drept ţări sigure de origine, constituirea acestei liste comune asigură faptul că acest concept este aplicat uniform în cazul solicitanţilor ale căror ţări de origine sunt pe listă.
  7. revizuirea periodică a ţărilor care figurează pe lista comună, potrivit căreia Comisia poate adopta o decizie în baza actelor delegate în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,  în cazul unei schimbări defavorabile a situaţiei unei ţări terţe care figurează pe lista UE.
  8. identificarea soluțiilor pentru cauzele care stau la baza fenomenului migraţionist: reducerea sărăciei, accelerarea procesului de dezvoltare a ţărilor de origine şi de tranzit, rezolvarea conflictelor etc., dincolo de aplicarea măsurilor pentru gestionarea situațiilor de criză.
  9. urgentarea elaborării şi implementării politicii externe şi de securitate comună, conform noilor realităţi.
  10. având în vedere actuala situație de criză, revizuirea listei la cel mult şase (6) luni pentru primii doi (2) ani, sau ori de câte ori o situaţie excepţională o impune.
  1. Se recomandă:
    1. stabilirea unor criterii clare şi obiective pentru identificarea „schimbării bruşte a situaţiei” din ţările sigure de origine, prin identificarea riscurilor fiecărei ţări în parte, ţinând cont de faptul că la nivelul Comisiei se va lua decizia de suspendare sau eliminare a ţărilor sigure de origine prin acte delegate.
           În urma dezbaterii, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, formularea unei opinii la Comunicarea COM 452, în concordanţă cu observaţiile şi evaluările membrilor incluse în prezentul raport.  Comisia pentru Afaceri Europene  supune  spre dezbaterea şi adoptarea plenului hotărârea de adoptare a opiniei care va fi transmisă instituţiilor europene, conform Protocolului (nr.2) anexat Tratatului de la Lisabona, de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţilor Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea 13/2008.

Proiect de Hotărâre al Senatului cu privire la exercitarea controlului de subsidiaritate şi proporţionalitate conform Protocolului nr. 2 din Tratatul de la Lisabona:
http://senat.ro/PDFOrdineDeZi/77631fed-607c-4c79-96a4-6a605f426ee6/PH%20COM%20-%20452.PDF
 


Go to top