Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Comunicate de presă

Forumul Siguranţei Rutiere: O dezbatere pentru găsirea unor soluţii de înjumătăţire a numărului de decese în accidente rutiere până în 2030

Senatul României a fost gazda unei sesiuni de conferinţe şi dezbateri sub numele „Forumul Siguranţei Rutiere” în care a fost analizată şi dezbătută „Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2022 – 2030” în încercarea de a se găsi soluţii pentru atingerea ţintei de înjumătăţire a numărului de decese în urma unor accidente pe drumurile publice. Evenimentul a avut loc la iniţiativa preşedintelui Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Senatul României, Nicoleta Pauliuc, şi în parteneriat cu „Asociaţia victimelor accidentelor de circulaţie”.
 
,,Sunt optimistă privind Strategia pentru Siguranţă Rutieră. Din două raţiuni majore. Pe de o parte, avem fonduri însemnate la dispoziţie pentru investiţii şi implementarea unor programe de siguranţă rutieră cu finanţare de la Bugetul de stat, dar şi din PNRR. Nu există nicio scuză ca aceste proiecte să nu fie implementate, mai ales că vor veni şi fondurile structurale aferente exerciţiului bugetar 2021 – 2027 al Uniunii Europene. Pe de altă parte, apreciez că există voinţă politică pentru a face acest salt în ceea ce priveşte îmbunătăţirea disciplinei în trafic. Şi mă refer în principal la Codul rutier elaborat de Ministerul Afacerilor Interne şi care se află în dezbatere parlamentară şi pe care, sper eu, să-l avem adoptat în sesiunea de toamnă. Proiectul aşa cum a plecat el de la Ministerul de Interne şi a fost adoptat de Guvernul României este tranşant şi foarte serios. Modificările care s-au produs pe parcurs, mai ales la Comisia de Transport din Camera Deputaţilor, pot denatura sensul legislaţiei elaborate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne. Cred că suntem într-un punct în care, cel puţin în chestiunea siguranţei rutiere, trebuie dată milităria jos din pod şi sancţionaţi dur toţi teribiliştii care nu-şi riscă doar vieţile lor, ci şi vieţile şi sănătatea altor participanţi la trafic”, a declarat Nicoleta Pauliuc, preşedintele Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Senatul României.
Prezent la eveniment, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode a insistat asupra importanţei modificărilor aduse de Guvern Codului rutier şi despre beneficiile pe care implementarea acestuia prin ordonanţă de urgenţă le-a generat de la începutul anului 2022 şi până în prezent.
,,Noile prevederi legale de înăsprire a sancţiunilor şi de sancţionare a comportamentului agresiv în trafic îşi dovedesc eficienţa, fiind înregistrată, în perioada de după adoptarea acestor măsuri, o reducere a numărului de accidente rutiere grave, a persoanelor decedate, precum şi a răniţilor grav. Este un indiciu bun că noua legislaţie, aşa cum a fost gândită de Guvern, contribuie eficient la salvarea de vieţi omeneşti. [...] Este rolul nostru, al reprezentanţilor autorităţilor naţionale să asigurăm cadrul legal şi infrastructura pentru a reduce numărul accidentelor rutiere şi pentru a proteja participanţii la trafic. Toţi trebuie să înţelegem că paza bună trece primejdia rea, indiferent dacă suntem şoferi sau pietoni. Pentru a reduce numărul victimelor, este nevoie de o colaborare reală între autorităţi, cetăţeni şi societatea civilă”, a declarat Lucian Bode, ministru al Afacerilor Interne.
 
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei, a vorbit despre importanţa introducerii educaţiei rutiere în cadrul unei materii obligatorii alături de educaţie financiară, educaţie juridică, educaţie pentru alimentaţie sănătoasă sau educaţie pentru sănătate.
,,Siguranţa rutieră, alături de prevenirea consumului de droguri, alături de siguranţa în şcoli sunt obiective care nu vor putea fi atinse decât printr-o conlucrare între instituţiile statului, cetăţeni şi societate civilă. În momentul de faţă, există noţiuni de educaţie rutieră în programa şcolară din aria curiculară ,,orientare şi consiliere” la nivel primar, gimnazial şi liceal. Există chiar şi o disciplină denumită ,,Educaţie pentru prevenirea riscului rutier” care a fost deja introdusă în planurile de învăţământ. Este nevoie de introducerea acestui modul într-o manieră adaptată vârstei elevilor într-o disciplină care să fie parte a trunchiului comun, care să nu mai fie opţională, într-o disciplină denumită ,,Educaţie pentru viaţă”, ceea ce ar face-o accesibilă tuturor elevilor într-o manieră adaptată vârstei”, a declarat Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educaţiei. 
 
Printre invitaţii care au participat şi au luat cuvântul în cadrul ,,Forumului Siguranţei Rutiere”, s-au numărat: Lucian Nicolae Bode, ministrul Afacerilor Interne; Sorin Mihai Cîmpeanu, Ministrul Educației; Toma-Florin Petcu, președintele Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Senat; Ilie Iulian Dragomir, vicepreședinte al Înaltei Curți de Casație și Justiție; Gábor Sándor, secretar de stat în Ministerul Transporturilor; Marius Iacob, Procuror șef adjunct al Direcției Naționale Anticorupție; Ioan-Adrian Veștea, Președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, prof. univ. dr. Tudorel Butoi, comisar-șef de poliție George Mihail Grigore, împuternicit Director Direcția Rutieră.
 
 



Go to top