Senatorul Viorel-Riceard Badea, membru al Delegației române la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE), președintele Comisiei pentru cultură și media a Senatului, a participat, în perioada 10-14 octombrie 2022, la Strasbourg, la cea de-a patra parte a Sesiunii plenare a APCE.
Cu acest prilej, senatorul român a avut o intervenție în cadrul dezbaterii proiectului de raport privind îndeplinirea de către Ungaria a obligațiilor și angajamentelor sale de stat membru al Consiliului Europei, cu referire, în principal, la situația etnicilor români din țara vecină cu România.
În intervenția sa, demnitarul român a arătat că există o strânsă colaborare în România, atât la nivel parlamentar și guvernamental, cât și în plan local, cu reprezentanții etnicilor maghiari din țara noastră și există proiecte comune importante, fapt ce constituie exemple de bună practică pentru alte țări. În acest context, și-a exprimat încrederea că aceste exemple de bună practică în materia drepturilor minorităților naționale vor fi luate în considerare de autoritățile ungare, pentru a îmbunătăți situația acestor minorități, inclusiv a etnicilor români din Ungaria, al cărui număr este în continuă scădere, pe fondul unei regretabile politici de asimilare din partea statului ungar.
În descrierea situației etnicilor români din Ungaria, senatorul român a exemplificat concluziile ultimelor rapoarte cu privire la Ungaria, ale Comitetului de experți al Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare, în care se semnalează atât lipsa unui dialog cu reprezentanții fiecărei minorități, cât și lipsa de transparență în ceea ce privește accesul etnicilor români la programele de sprijin destinate minorităților naționale, respectiv accesul profesorilor care asigură predarea în limba română la programe de pregătire.
Senatorul Viorel Badea a adăugat că, doar printr-o politică de promovare, din partea autorităților ungare, a unor astfel de proiecte destinate prezervării identității culturale, lingvistice si religioase a etnicilor români, respectiv prin încurajarea părinților să opteze pentru înscrierea copiilor lor în programele de educație în limba maternă sau de învățământ bilingv, se poate reuși stoparea acestei tendințe, menționând totodată că minoritățile naționale, prin cultura și tradițiile lor, au o contribuție importantă la îmbogățirea patrimoniul cultural european.