Senatul României a organizat marți, 28 martie
2023, conferința de lansare a proiectului ,,Soluții digitale pentru
creșterea capacității administrative a Senatului României”,
primul proiect pe fonduri europene implementat de instituție și cofinanțat prin
Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Obiectivul general al proiectului constă în creșterea capacității instituționale
și eficientizarea activităților din structurile organizatorice ale serviciilor Senatului
României prin implementarea unor soluții informatice inovative, în vederea
simplificării furnizării serviciilor către beneficiari.
În deschiderea evenimentului, președintele interimar al Senatului României,
Alina Gorghiu, a menționat faptul că proiectul are ,,ca scop accesarea de către cetățeni
a informațiilor într-o logică digitală accesibilă. ,,Este primul proiect digital
derulat pe fonduri europene, obiectivul acestui proiect fiind acela de a transforma
Senatul într-o instituţie modernă, care să valorifice aceste soluţii digitale, a
subliniat președintele interimar al Senatului. (…) Implementarea soluţiilor
informatice inovative va însemna mai puţină birocraţie, o activitate parlamentară
mai receptivă faţă de publicul larg. Acest proiect va fi sper doar o etapă din era
digitală a instituţiei noastre. (...) Nu mai este doar un slogan, nu mai este doar o
frază care rămâne fără conţinut faptul că fără digitalizare o reformă şi o
modernizare a statului şi a modului în care funcţionează instituţiile sale nu se
va putea realiza", a precizat Alina Gorghiu.
,,Procesul de transformare digitală a instituțiilor publice nu mai este doar o opțiune,
în actualul context a devenit o necesitate, a menționat secretarul general al
Senatului, Mario-Ovidiu Oprea în alocuțiunea sa. ,,Transparența, rapiditatea și
accesibilitatea sunt elementele care vor sta la baza procesului de digilizare pe care
îl va traversa instituția noastră și care, în final, va asigura creșterea
capacității administrative a Senatului României, creșterea încrederii
cetățenilor în instituția parlamentară, precum și îmbunătățirea imaginii
publice a Senatului”, a precizat secretarul general al Senatului. ,,La finalul
acestui proiect, îmi doresc ca instituția noastră să aibă o strategie dedicată
digitalizării prin care să valorificăm ansamblul de standarde existente și să includem
soluțiile inovative adaptate domeniilor specifice ale Senatului, soluții digitale care
vor asigura îmbunătățirea modului de lucru la nivelul instituției”, a
precizat Mario-Ovidiu Oprea.
,,Pentru parlamentele din întreaga lume, unul dintre cele mai importante obiective
este crearea unei legături eficiente între cetățeni și reprezentanții lor. Acum,
mai mult decât oricând transformarea digitală devine esențială la cerințele
actuale. Prezentul proiect vine să rezolve o serie de nevoi cu care Senatul se
confruntă. (…) Vorbim de nevoia permanentă de îmbunătățire a accesului
cetățenilor la informații, nevoia de implementare de soluții informatice ca urmare a
numărului mare de solicitări, precum și nevoia facilitării accesului cetățeanului la
informațiile despre procesul legislativ.
De asemenea, Cătălina Bădoiu a menționat câteva dintre măsurile care se vor
implementa în cadrul proiectului, respectiv digitalizarea fluxurilor interne ale
instituției, instituirea unui mecanism de schimb electronic de informații între
instituții, precum și între instituție – beneficiar și alte instituții,
integrarea unei aplicații informatice de transcriere audio în texte, găsirea
imediată a documentelor în arhiva electronică și, implicit, scurtarea timpului de
răspuns la solicitările beneficiarilor. Prin implementarea proiectului sunt vizate două
rezultate ale programului POCA și anume – reducerea poverii administrative și
dezvoltarea de cunoștințe și abilități ale personalului (respectiv 270 de persoane din
rândul personalul de conducere și de execuție) în ceea ce privește
utilizarea soluțiile informatice implementate în cadrul proiectului. ,,Sunt
încrezătoare că, prin acest proiect, vom reuși să îmbunătățim procesul de
transparență decizională, să creștem eficiența în tratarea solicitărilor
cetățenilor, să facilităm accesul acestora la ședințele plenului și la consultările
publice dedicate inițiativelor legislative și astfel să îmbunătățim capacitatea
administrativă a instituției și, implicit, imaginea Senatului, a subliniat secretarul
general adjunct, Cătălina Bădoiu, în expunerea sa.
Managerul de proiect, Carlo Papuc, a prezentat modul în care vor fi implementate
soluțiile digitale în cadrul proiectului, serviciile care vor fi modernizate,
precum și faptul că, inclusiv, pagina web a Senatului va fi îmbunătățită. ,,Va fi
o transformare, într-adevăr, atât a modului în care lucrează, în
prezent, angajații Senatului, cât și la nivelul parlamentarilor, deoarece
informațiile vor putea fi găsite mult mai ușor, vor fi optimizate și vom încerca
să eficientizăm și să optimizăm calitatea procesului prin care documentele legislative
vor fi elaborate, în viitor, și vor fi transmise celorlalte instituții, a precizat
managerul de proiect. Măsurile informatice moderne implementate prin intermediul
platformei vor viza atât componenta back-office (adaptarea procedurilor interne de
lucru, digitalizarea arhivei, dezvoltarea și corelarea bazelor de date privind procesul
legislativ etc), cât și front-office, respectiv măsuri pentru îmbunătățirea
accesului cetățenilor la activitățile Senatului, a subliniat Carlo Papuc.
Partea a doua a evenimentul a inclus exemple de bune practici prezentate de experți din
partea instituțiilor europene, Comisia Europeană și Consiului Uniunii Europene.
Prezentările au vizat aspecte privind digitalizarea ca o preocupare constantă în
cadrul instituțiilor UE, precum și preocuparea în a găsi un echilibru între
obligațiile de transparență și partea de comunicare-promovare și, respectiv, spațiul
protejat de negociere, dar și între informatizare și automatizare a proceselor, pe
de o parte, și importanța reuniunilor fizice pe de altă parte.
La eveniment au participat reprezentanți ai conducerii Senatului României,
reprezentanți ai altor instituții publice, experți în domeniul digitalizării,
precum și angajați cu funcții de conducere din cadrul Senatului României.
Publicat pe 29.03.2023
10:12