Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L508/2023 Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 417
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 12:14:00
De la: Popa Elena
Textul opiniei: Așteptarea mea și a altor cetățeni cu educație din această țară este ca senatul să ia măsuri pentru stimularea accelerată a sterilizărilor, nu invers! Această inițiativă de eliminare a obligației sterilizării - care oricum este încălcată de ani de zile! - favorizează înmulțirea câinilor fără stăpân, căci un câine cu stăpân, dacă n-a fost sterilizat, produce sute de urmași care sunt abandonați. Situația actuală o demonstrează cu vârf și îndesat. Câinii abandonați au un destin cumplit și sunt o amenințare pentru oameni pentru că rătăcesc prin locuri publice înfometați și bolnavi și ajung, în unele circumstanțe, să ucidă oameni. Mulți sunt prinși și duși în lagăre de exterminare, unde sunt uciși în chinuri de firmele de hingheri care prosperă pe banii noștri. Acest fenomen nu va dispărea niciodată decât dacă se aplică drastic legea obligării sterilizării câinilor cu stăpân și se dau amenzi mari în caz contrar. Este singura metodă eficientă care a dat rezultate în alte țări. Cerem măsuri pe modelul celor aplicate în Olanda. Vă atrag atenția că iubitorii de animale sunt traumatizați de tratamentele de cruzime aplicate animalelor în România, ceea ce ne încalcă drepturile din Constituție de la art. 35 și 43, precum și art. 168 din Tratatul privind funcționarea UE, prin care România, ca stat membru, are responsabilitatea să asigure “eliminarea surselor de amenințare la adresa sănătății mintale și psihice” a cetățenilor ei, precum și Convenţia Europeană pentru Protecţia Animalelor de Companie (CETS nr.125), pe care România, ca membru al Uniunii Europene, are obligația să o ia în considerare, mai ales că România a și ratificat-o încă din 2004. Vă cerem să ne respectați drepturile și să adoptați măsuri care să pună capăt urgent acestei situații. În caz contrar, ne vom îndrepta în instanță împotriva parlamentarilor care ignoră solicitările noastre și adoptă legi care ne încalcă drepturile.

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 307
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Asociația pentru protecția animalelor Save&Smile
Textul opiniei:
Subscrisa Asociația pentru Protecția Animalelor Save&Smile,  reprezentată prin președinte,
având în vedere conținutul Propunerii legislative pentru modificarea art. 13^ din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân (propunere legislativă având nr. B425/2023), respectiv al expunerii de motive aferentă, publicate pe site- ul Senatului României^,
^ A se vedea: https://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b425&an_cls=2023&fbclid=lwAR0mo4gQbBtW76Zd DifLKnZ79itiwVeGDHDbxZEkrMDIyFUBD5S6268BdwO

Târgu Mureș, str. Episcop loan Bob, nr. 2, județ Mureș
e-mail: asoc.saveandsmileiȘgmail.com, telefon: 0723457787
https://www.facebool<.com/AsociatiaSaveSmile
CIF 41290033
adresându-ne atât deputaților inițiatori ai acestui proiect, cât și deputaților din circumscripția electorală nr. 28, Mureș (dintre care 2 deputați se regăsesc în lista inițiatorilor), grupurilor parlamentare, respectiv instituțiilor și autorităților în domeniul vizat de problema care face obiectul modificării legislative preconizate,
pornind de la cel puțin argumentele care urmează a fi prezentate, dorim să ne exprimăm dezacordul ferm cu privire la schimbarea legislativă propusă, având în vedere următoarele considerente:
  1. Aspect introductive privind obiectul și motivele propunerii legislative:
    1. Prin intermediul acestei propuneri legislative, inițiată de un număr de 17 deputați, se propune modificarea conținutului actual al dispozițiilor art. 13^ din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân.
Pentru a se observa diferența dintre forma actuală și cea dorită de inițiatori, vă prezentăm cele două variante:
 
Forma actuală
„Este obligatorie sterilizarea câinilor cu sau fără stăpân aparținând rasei comune, metișii acestora, excepție făcând exemplarele cu regim special prevăzute În normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanței de urgență."

Forma preconizată
„Este obligatorie sterilizarea câinilor fără stăpân aparținând rasei comune, metișii acestora, excepție făcând exemplarele cu regim special prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanței de urgență."

       
    Casetă text: Forma preconizată
„Este obligatorie sterilizarea câinilor fără stăpân aparținând rasei comune, metișii acestora, excepție făcând exemplarele cu regim special prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanței de urgență."
  Casetă text: Forma actuală
„Este obligatorie sterilizarea câinilor cu sau fără stăpân aparținând rasei comune, metișii acestora, excepție făcând exemplarele cu regim special prevăzute În normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanței de urgență."
 

Astfel, diferența semnificativă dintre aceste două forme constă în eliminarea obligativității sterilizării câinilor aparținând rasei comune, metișii acestora, în cazul câinilor cu stăpân.
< >în cuprinsul expunerii de motive, se arată următoarele:
  1. Referitor la netemeinicia argumentelor invocate în cuprinsul expunerii de motive:
    1. Mai întâi, se arată că actul normativ în speță, în forma actuală, ar prevede obligativitatea sterilizării câinilor aparținând rasei comune, precum și a metișilor acestora fără însă a se face diferență între câinii cu și fără stăpân.
în privința acestei afirmații, se impune a se observa că un text de lege nu poate fi privit, interpretat și aplicat fără a se analiza actul normativ în speță în integralitatea sa, dar și alte acte normative principale și secundare din acest domeniu.
Astfel, la momentul adoptării acestei ordonanțe de urgență, în anul 2001, obligativitatea sterilizării câinilor nici măcar nu era reglementată.
Prin efectul adoptării Legii nr. 258/2013^ s-a introdus art. 13^ moment în care sterilizarea câinilor aparținând rasei comune, precum și a metișilor acestora, cu sau fără stăpân, a devenit obligatorie. Altfel spus, o asemenea obligație legală, în această formă, există de un deceniu.
De altfel, problema numărului mare de câini (și pisici) de rasă comună (dar și de rasă) fără stăpân este în legătură directă cu nesterilizarea lor și abandonul acestor animale, având în vedere că un procent Însemnat din câinii ajung să fie fără stăpân din cauza însăși abandonului puilor de către stăpâni. Așadar, numărul câinilor fără stăpân, ai celor aflați în adăposturi publice și private, respectiv ai celor eutanasiați, depinde de sterilizarea lor, indiferent că vorbim de exemplare cu sau fără stăpân.
în aceste condiții, este absolut firească soluția adoptată de legiuitor, în urmă cu un deceniu, de a trata problema necesității sterilizării fără a face diferență între exemplare cu sau fără stăpân.
  1. Mai departe, se arată că proprietarii câinilor care aparțin rasei comune au deopotrivă obligația sterilizării acestora în pofida faptului că animalele respective nu sunt abandonate, ci se bucură de supraveghere permanentă și îngrijire din partea deținătorilor.
Cu această afirmație sesizăm mai multe probleme, această opinie subiectivă a inițiatorilor datorându-se probabil ori necunoașterii realității, situație în care vorbim de o ignoranță nepermisă, ori de o neacceptare a realității, ceea ce denotă o rea-credință.
Astfel, se pornește de la premisa greșită că un câine cu stăpân nu este abandonat. în realitate, câinele cu stăpân nu este deocamdată abandonat, abandon Însă care poate interveni oricând. în viața reală, nu cea idealistă a inițiatorilor, sute de câini sunt abandonați zilnic în România, din diferite motive, cum ar: decesul stăpânului, Îmbolnăvirea stăpânului, plecarea stăpânului din țară, ajungerea la o dimensiune nepreconizată la momentul achiziției, lipsa resurselor materiale, personalitatea câinelui, agresivitatea etc.
Mai mult, în lipsa unei educări eficiente a populației cu privire la beneficiile adopției câinilor fără stăpân și nu numai, marea majoritate a zecilor de mii de pui care se nasc anual ori vor fi aruncați în șanț, pârâu sau gunoi, ori vor fi omorâți, iar un procent infim va ajunge în adăposturile publice și/sau private, de unde ori nu vor fi adoptați, ori vor fi eutanasiați.
Așadar, faptul că un câine are azi stăpân, nu înseamnă că va avea Întotdeauna, acesta fiind motivul pentru care sterilizarea trebuie să rămână obligatorie.
A doua parte a afirmației inițiatorilor, în sensul că exemplarele cu stăpân se bucură de supraveghere permanentă și Îngrijire din partea deținătorilor. Din păcate, inițiatorii se raportează la un mic segment al populației, care își supraveghează și Își Îngrijesc câinii, întrucât - mai ales în zonele rurale - această supraveghere permanentă înseamnă exclusiv legarea în lanț sau închiderea într-un țarc, iar de vaccinare, microcipare și tratamente veterinare nici nu putem vorbi, animalele agricole beneficiind de o grijă mult superioară față de câini (și pisici).
în viața reală, nu cea eutopică imaginată de inițiatorii acestui proiect, sau interesele care stau în spatele acestui demers inexplicabil, fără a generaliza, chiar proprietarii câinilor sunt cei care abandonează sau neglijează câinii proprii, iar alți proprietari, pe fondul lipsei posibilităților materiale, se adresează asociațiilor de protecție a animalelor ori în vederea preluării câinilor, ori pentru a solicita sprijin financiar pentru Îngrijirea propriilor câini.
2 Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 601 din data de 26 septembrie 2013.
  1. Al treilea argument folosit de inițiatori este în sensul că aceste patrupede, respectiv câinii cu stăpân, sunt identificate "prin microcipare sau prin alt mijloc de identificare stabilit de către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor", proprietarul lor putând fi determinat oricând, astfel neexistând niciun motiv pentru care s-ar putea susține obligația sterilizării lor.
Din păcate, realitatea contrazice această afirmație.
Zilnic sunt găsiți câini „cu stăpân" care Însă nu sunt microcipați. Asemenea evenimente sunt semnalate în fiecare județ, în fiecare localitate, pe multitudinea de grupuri de Facebook înființate inclusiv în scopul returnării câinilor la stăpânii lor, la fel cum și asociațiile de profil sunt contactate pentru a ajuta cu adăpostirea acestor câini, până se găsește stăpânul sau, și mai rău, ajung să fie eutanasiați.
Mai mult, chiar și când se găsesc câini microcipați, de multe ori se reușește identificarea doar a primului proprietar, nu și ai celor subsecvenți.
Cu toate acestea, se poate observa absurditatea argumentului invocate de inițiatori, în condițiile în care necesitatea sterilizării câinilor nu are nicio legătură cu evidența exemplarelor și posibilitatea identificării proprietarilor, ci cu Înmulțirea necontrolată, ceea ce determină abandonul masiv din țară.
  1. Mai departe, se susține că, pe termen lung operațiunea sterilizării va conduce la dispariția acestor animale, deși de cele mai multe ori fac parte din viața întregii comunități, astfel încât nu se justifică ca acestea să dispară pentru simplul motiv că sunt de rasă comună sau metișii acestora.
Nu putem decât să constatăm, cu stupoare, caracterul irațional al acestei afirmații.
Pornind de la o asemenea logică, ar trebui interzise și metodele contraceptive umane, întrucât acestea ar duce la dispariția omenirii.
Am fi totuși interesați de studiile de specialitate în baza cărora inițiatorii proiectului au ajuns la această concluzie.
Mai departe, un câine cu stăpân nu trebuie să facă parte din „viața Întregii comunități". În realitate, atât în mediul urban, dar mai ales în mediul rural, nu există o stradă fără un câine (sau chiar o haită) al „comunității", exemplare abandonate de stăpân, care trăiește din mila locuitorilor din zonă.
  1. Un alt argument invocat, este în sensul că mulți câini de rasă comună s-au păstrat datorită ciobanilor, nevoia de protecție a turmelor înfăptuindu-se cel mai bine de câinii de turmă, crescuți de-a lungul generațiilor în natură în special pentru a se lupta cu animalele sălbatice în vederea protejării diferitelor turme, fiind de neînlocuit pentru stăpânii lor, câinii de rasă neputând îndeplini același rol, respectiv de a păzi oile și alte animale precum și de a muta, controla și gestiona acestea.
Practic, se afirmă - din nou, fără niciun fundament științific - că mulți câini de rasă comună s-au păstrat datorită ciobanilor. Astfel, se ignoră însăși faptul că Împerecherea unor câini de rase diferite, în mod necontrolat, creează mai multe riscuri pentru sănătatea și bunăstarea animalelor.
Mai departe, se afirmă că, câinii de rasă nu ar putea Îndeplini sarcinile unor astfel de exemplare deținute de ciobani, așa cum ar face câinii de rasă comună „dezvoltați" de ciobani.
Evident, inițiatorii acestui proiect nu au auzit de rasele de câini ciobănești. Pentru o mai bună informare mai ales a inițiatorilor, propunem o documentare concretă^.
De altfel, se folosește un exemplu care vizează o categorie profesională (ciobanii) și o pondere redusă de câini de rasă comună (cei deținuți de ciobani), prin raportare la fenomenul în sine.
Mai mult, nu se ia în considerare faptul că un număr extrem de ridicat de câini abandonați provin Însăși de la stâne și ciobani, întrucât la finalul sezonului, majoritatea ciobanilor, abandonează în zonele de păscut acești câini, Întrucât în perioada iernii nu le prezintă niciun folos practic.
Așadar și acest argument este contrar Însăși realității și absolut inexplicabil.
A se vedea, cu titlu de exemplu:
’ hțîPSj/ZkirțyafajțakjTu/iuhașzlaj^^
https://life.ro/rase-caini-ciobanesti/
- https://spiritdofitraining.com/breeds/tvpes-of-shepherd-dofis/
  1. Necesitatea păstrării obligativității sterilizării câinilor de rasă mixtă si metișii acestora:
    1. Având în vedere că expunerea de motive care stă la baza acestui proiect de lege nu cuprinde nicio mențiune privind studiile, lucrările de specialitate sau statisticile pe care se bazează, în susținerea a Însăși necesității sterilizării câinilor și efectele omisiunii respectării acestei obligații, pentru o cât mai corectă informare atât a inițiatorilor, a tuturor decidenților și factorilor implicați, dar și a publicului, considerăm necesare mai multe observații.
Conform studiilor organizațiilor internaționale de profil, dar și conform Organizației Mondiale a Sănătății (Ghidul pentru managementul populației canine. Geneva 1990) uciderea în masa a câinilor este o metodă ineficientă și costisitoare.
Studiile au arătat că în urma aplicării unei campanii de ucidere, orice teritoriu rămas liber de câini va fi ocupat în scurt timp de către alți câini, deoarece resursele (hrană, apă, adăpost) sunt în continuare disponibile. Mai mult decât atât, conform OMS, reducerea populației prin mortalitate este compensată rapid prin creșterea calității vieții și a puterii de reproducție a supraviețuitorilor. Astfel, câinii rămași vor fi mai rezistenți și vor avea mai mulți urmași, pentru că rata de înmulțire crește și depășește cu mult rata de prindere și omorâre.
Principiul de bază care trebuie aplicat în managementul populației canine este controlul reproducției, pentru stoparea înmulțirii necontrolate a animalelor. Controlul reproducției canine fără stăpân presupune: prinderea animalelor, deparazitarea și vaccinarea lor, identificarea și marcarea Într-un mod vizibil (crotaliu) sterilizarea, și returnarea din locurile de unde au fost ridicate.
Această metodă este eficientă pentru că, pe de o parte oprește Înmulțirea necontrolată, elimină riscul de zoonoze și asigură securitatea teritoriului (alți câini nu vor putea intra pe acel teritoriu).
În plus, controlul reproducției trebuie aplicat și în proprietatea privată, pentru eliminarea sursei câinilor fără stăpân (câini abandonați -pui și adulți, câini pierduți, câini lăsați liberi pe stradă).
Aceste acțiuni, Împreună cu măsuri legislative (recensământ, Înregistrare și identificare, pedepsirea abandonului), măsuri educative și campanii de încurajare a adopțiilor pot duce la un rezultat pe termen lung și anume o țară fără câini pe stradă.
Toate aceste măsuri care fac parte din ghidul pentru managementul câinilor fără stăpân trebuie aplicate simultan și continuu, pentru obținerea de rezultate vizibile în cel mai scurt timp, dar și pentru menținerea acestora, prin rezolvarea problemei câinilor fără stăpân la nivelul întregii țări. De asemenea, este nevoie de o colaborare, pentru eficientizarea întregului proces.'*
în fiecare an, în S.U.A., peste 6 milioane de câini și pisici pierdute, abandonate și nedorite intră în adăposturile de animale, iar aproximativ 2 până la 3 milioane dintre ei (inclusiv mulți sănătoși, tineri și adoptabili) trebuie eutanasiați din cauza lipsei de locuințe responsabile și permanente pentru ei.
Cel mai important lucru pe care oamenii îl pot face pentru a salva pisicile și câinii de suferința și moartea cauzate de suprapopularea lor este sterilizarea acestora. Operațiile de sterilizare/castrare sunt o modalitate de rutină, sigură și accesibilă de a preveni ca mii de animale să se nască într-o lume deja suprapopulată.
Statisticile arată ce diferență face sterilizarea: doar o femelă nealterată și puii ei pot produce 67.000 de căței în numai șase ani, în timp ce o pisică și puii ei pot produce 370.000 de pisoi în doar șapte ani.
în fiecare an, comunitățile cheltuiesc milioane de dolari contribuabililor pentru a se ocupa de problemele pe care le provoacă eșecul sterilizării. Cheltuielile pentru adunarea animalelor fără stăpân, precum și pentru hrănirea și adăpostirea celor abandonați sunt mult, mult mai mari decât costul unic al unei intervenții chirurgicale de sterilizare sau castrare - și multe comunități oferă clinici de sterilizare/castrare la prețuri reduse sau gratuite. Zonele cu legi obligatorii de sterilizare/castrare au raportat o reducere semnificativă a numărului de animale care sunt duse la unitățile lor și ulterior eutanasiate, ceea ce arată că sterilizarea animalelor salvează vieți.
'* Sursă: https://revistatango.ro/sterilizare-versus-eutanasiere-pentru-cainii-fara-stapan-2310.
sterilizarea beneficiază sănătății și comportamentului animalelor. Pentru femele, sterilizarea elimină stresul și disconfortul pe care le suportă în perioadele de călduri, elimină riscul de a dezvolta cancer uterin și reduce foarte mult riscul de a dezvolta cancer mamar. Pentru masculi, sterilizarea previne cancerul testicular, reduce riscul de a dezvolta cancer de prostată și îi face mult mai puțin probabil să hoinărească sau să se lupte.
Animalele sterilizate trăiesc mai mult în general și sunt mai puțin susceptibile de a contracta boli mortale, cum ar fi SIDA felină și leucemia felină, care se răspândesc prin fluidele corporale. Sterilizarea reduce sau elimină, de asemenea, tipurile de comportament nedorite, agresive, cum ar fi mușcătura și marcarea urinei, precum și starea de spirit legată de hormoni.
Când animalele nu sunt sterilizate, mulți câini și pisici nedoriți sunt abandonați și lăsați să sufere și să lupte pentru a supraviețui pe străzi, abuzați de oameni cruzi și neglijenți care nu își satisfac nevoile de bază sau eutanasiați în adăposturile pentru animale. Și, în timp ce eutanasia animalelor altfel adoptabile este sfâșietoare, depozitarea lor în așa-numitele adăposturi „no-kill" îi lasă să Îndure o soartă și mai rea - în aceste facilități, sunt ținuți în cuști săptămâni, luni sau ani la rând și adesea înnebunesc ca urmare a singurătății și a închiderii.®
De asemenea, sterilizarea prezintă beneficii semnificative atât pentru animalele de companie, cât și pentru stăpâni și comunitatea Însăși.
Din perspectiva stăpânului:
'C Animalele de companie sterilizate sunt Însoțitori mai buni, mai afectuoși.
'^ Pisicile sterilizate sunt mai puțin probabil să pulverizeze și să marcheze teritoriul.
'^ Sterilizarea unei femele de câine sau pisică elimină ciclul său de căldură, care poate dura douăzeci și unu de zile, de două ori pe an, la câini și oriunde de la trei până la cincisprezece zile, de trei sau mai multe ori pe an, la pisici.
'^ Animalele de companie sterilizate sunt mai puțin susceptibile de a mușca. Animalele nealterate prezintă adesea mai multe probleme de comportament și temperament decât cele care au fost sterilizate sau sterilizate.
Din perspectiva animalului de companie:
'^ Câinii și pisicile sterilizate trăiesc o viață mai lungă și mai sănătoasă.
'^ Sterilizarea femelelor de câine și pisici elimină posibilitatea apariției cancerului uterin sau ovarian și reduce foarte mult incidența cancerului de sân.
'C Castrarea câinilor și pisicilor masculi reduce incidența cancerului de prostată.
'^ Animalele sterilizate sunt mai puțin susceptibile de a hoinări și de a se lupta.
Din perspectiva Întregii comunități:
■Z Comunitățile cheltuiesc milioane de dolari pentru a controla și elimina animalele nedorite. Creșterea iresponsabilă contribuie la problema mușcăturilor și atacurilor de câine. Adăposturile pentru animale sunt supraîncărcate cu surplus de animale.®
Castrarea masculilor și ovariohisterectomia sunt două dintre primele operații pe care le Învață studenții la Medicină Veterinară din toată lumea și sunt probabil două dintre cele mai comune intervenții de mare chirurgie care se efectuează în cabinetele veterinare pentru animale de companie.
Beneficiile efectuării precoce a acestei proceduri sunt indiscutabile, dar să convingi proprietarul că riscul și costul unei sterilizări profilactice sunt justificate nu este întotdeauna ușor.
Ovariohisterectomia sau castrarea în limbaj popular, presupune ligaturarea venelor și arterelor ovariene și a celor din porțiunea distală a uterului și scoaterea în bloc a uterului, a trompelor lui Fallope și a ovarelor. Procedura este diferită de cea care se face la om, deoarece ovarele umane continuă să producă hormoni sexuali după înlăturarea uterului și prin urmare sunt lăsate intacte ori de câte ori este posibil, în timp ce la câini și pisici Înlăturarea ovarelor este procedura standard.
® Sursă: https://www.peta.org/teachkind/lesson-plans-activities/spay-neuter-debate-kit/.
® Sursă: https://www.brown.edu/Research/Colwill_Lab/CBP/spaynueter.htm.

Târgu Mureș, str. Episcop loan Bob, nr. 2, județ Mureș
e-mail: asoc.saveandsmile@gmail.com, telefon: 0723457787
https://www.facebook.com/AsociatiaSaveSmile
CIF 41290033
Beneficii ale ovariohisterectomiei profilactice.
Cele mai comune trei motive pentru efectuarea ovariohisterectomiei profilactice sunt prevenirea montelor nedorite, a tumorilor mamare și a piometrului. Oricum există mai multe motive.
Cățelele în călduri sunt deseori mai reactive decât ar fi în perioada anestrului iar aceasta poate conduce la Încăierări între câinii din casă. Cățelele în estru pot fi motivul unor bătăi serioase între masculii nesterilizați din vecinătate. Probleme fizice mai rar întâlnite și asociate cu estrogenii incluzând prolapsul vaginal și nimfomania sunt de asemenea prevenite prin înlăturarea ovarelor, principala sursă de estrogeni din corp.
Legătura dintre tumorile mamare și hormonii reproductivi este probabil cel mai convingător motiv pentru recomandarea sterilizării cățelelor înainte de pubertate. Majoritatea tumorilor mamare la câine sunt estrogen-dependente și proliferează mai bine când acest hormon este circulant în corp.
Astfel, cățelele sterilizate Înainte de primul ciclu estral au o probabilitate de numai 0,05% de a dezvolta carcinom mamar, indiferent de vârstă. Dacă sunt sterilizate după primul ciclu estral riscul crește la 8%, în timp ce sterilizarea după două cicluri de călduri crește acest risc la 26%. Circa jumătate dintre tumorile mamare sunt maligne, aceasta reprezentând chiar un procent mai mare decât în cazul oamenilor.
Reproducerea scade riscul, dar nu îl înlătură total, deci în afara situației în care cățeaua fată la fiecare al doilea sau al treilea ciclu de călduri, riscul este mai mare dacă este nesterilizată decât dacă este sterilizată.^
< >De altfel, această modificarea legislativă propusă, ar constitui un regres considerabil în privința fenomenului abandonului.organizarea unei campanii de anvergură de sterilizare a câinilor și pisicilor, finanțată de stat, în acest an, care să implice organizații de protecție ale animalelor (2023);să se stabilească un sistem de stimulare în ceea ce privește microciparea și sterilizarea;de la 1 ianuarie 2024, să se introducă sterilizarea obligatorie pentru câinii care nu sunt animale de reproducție cu pedigree;să se demareze o campanie media despre microciparea obligatorie pentru a-i face pe proprietarii de animale de companie conștienți de caracterul obligatoriu al acesteia;să se asigure resurse bugetare adecvate organizațiilor de protecție a animalelor și adăposturilor cu licență de funcționare, în special în ceea ce privește salariile, și acordarea de scutiri de contribuții pentru cei care lucrează acolo;depunerea unei modificări la Legea nr. CXXV din 2017 privind sancțiunile contravenționale, lege care permite aplicarea de amenzi administrative chiar dacă Încălcarea nu doar dăunează sau pune în pericol viața umană, integritatea fizică sau sănătatea, ci și animalul de companie;introducerea educației pentru protecția animalelor în școlile primare și gimnaziale într-un cadru de 20 de ore pe an;să se pună mai mult accent pe primirea animalelor de fermă și sălbatice care au nevoie de ajutor de către adăposturile de animale.https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3Ac3c03ef3-c6c7-3bd0-a472- 8bcb6b620bl2.
Târgu Mureș, str. Episcop loan Bob, nr. 2, județ Mureș
e-mail: asoc.saveandsmile@gmail.com, telefon; 0723457787
https://www.facebook.com/AsociatiaSaveSmile
CIF 41290033
Scopul acestei propuneri este de a crea bunăstare animală, educație și asistență eficientă în vederea atingerii unui nivel mai ridicat de protecție în țară.
în țară, sunt multe animale care trăiesc în adăposturi și centre de ecarisaj și se plimbă pe străzi, mai ales în zonele segregate. Unul dintre obiectivele principale ale propunerii este de a nu crește în continuare numărul câinilor fără adăpost care merită o soartă mai bună, singurul mijloc al căruia este introducerea sterilizării obligatorii pentru câinii născuți după 1 ianuarie 2024, care nu sunt animale de reproducție cu pedigree.
în ceea ce privește cei născuți înainte de această dată, se recomandă organizarea unei campanii de sterilizare de amploare finanțată de stat, precum și introducerea unui sistem de stimulare pentru câinii sterilizați. Având în vedere numărul mare de pisici fără stăpân, ar fi loc pentru extinderea acestei acțiuni de castrare și pentru pisici.
Adăposturile se află într-o situație financiară extrem de dificilă din cauza sarcinilor aparent nesfârșite și a subfinanțării. Nu este diferit în ceea ce privește forța de muncă, este greu să găsești îngrijitori din cauza condițiilor grele de muncă și a salariilor umilitor de mici. Organizațiile de protecție a animalelor ar putea fi ajutate să rezolve acest lucru cu resurse de la bugetul central, reduceri de taxe și contribuții.
Introducerea protecției animalelor în școli are ca scop sensibilizarea tinerei generații și răspândirea cunoștințelor despre Îngrijirea animalelor.
< >Concluzii și recomandări:extinderea obligațiilor stabilite în sarcina stăpânilor de câini, la stăpânii de feline (microcipare, sterilizare, vaccinare etc.);realizarea unei comunicări și colaborări efective cu asociațiile de profil și nu doar la nivel declarativ;subvenționarea din bugetul central, județean și local a campaniilor de sterilizare, realizate / organizate / coordonate de organizațiile non-guvernamentale, dar și a microcipării animalelor de companie, mai ales în cazul stăpânilor de animale de companie cu posibilități financiare reduse;introducerea educației pentru protecția animalelor în școlile primare și cele preuniversitare;asigurarea fondurilor necesare pentru dezvoltarea și extinderea birourilor județene de protecție a animalelor.Pentru toate motivele prezentate anterior, vă solicităm să respingeți propunerea legislativă pentru modificarea art. 13^ din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân (propunere legislativă având nr. B425/2023).

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 305
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Agnes Racz
Textul opiniei: Nu sunt de acord cu propunerea legislativă B425/2023 deoarece aceasta se întemeiază pe motive greșite care duc la concluzii greșite. ▪️Singurele rezultate obținute în urma eventualei adoptări a propunerii legislative vor fi continuarea înmulțirii necontrolate a câinilor, creșterea abandonului urmașilor nedoriți, dar și a câinilor adulți, precum și la mai multă risipă a banilor publici. ▪️Rata de înmulțire a câinilor este foarte mare astfel încât proprietarii de fapt și/sau de drept ai câinilor abandonează urmașii nedoriți, de cele mai multe ori cu cățeaua-mamă cu tot, dar abandonează și câinii adulți pe care nu îi mai doresc. ▪️Sterilizarea câinilor fără stăpân coroborata cu textul OUG 155/2023 înseamnă risipirea banilor publici pe sterilizari inutile. ▪️Aceștia, o dată capturați, chiar dacă sunt sterilizați, mai sunt ținuți în viață încă 14 zile, iar dacă nu sunt revendicați sau adoptați, după 14 zile sunt eutanasiați. ⚠️ Motivația dezacordului cu B425/2023: 1️⃣ Se fac confuzii între câinii cu proprietari de fapt și câinii cu proprietari de drept. Se fac confuzii între identificarea cu microcip care se înregistrează în RECS/Registrul național de Evidență al Câinilor cu STĂPÂN și identificarea cu alte mijloace de identificare pentru care nu există o evidență națională. Se consideră că proprietarii de fapt sau de drept ai câinilor nu au altă treabă decât să își îngrijească și supravegheze câinii pentru ca aceștia să NU se înmulțească necontrolat. Majoritatea câinilor cu proprietar de fapt din România nu sunt identificați cu niciun mijloc de identificare. (vezi în B425/2023: Inițiatorii propunerii legislative consideră că proprietarii câinilor de rasă comună își supraveghează permanent câinii și îi îngrijesc. Patrupedele de rasă comună cu proprietar sunt identificate prin microcip sau prin alt mijloc de identificare stabilit de ANSVSA, proprietarul putând fi oricând identificat astfel încât nu există motive pentru sterilizarea câinilor). 2️⃣ Câinii de rasă comună NU MAI FAC PARTE din viața întregii comunități. Câinii care sunt pe străzi sunt considerați fără stăpân, iar cetățenii se tem de acești câini astfel încât sunt chemați hingherii pentru capturarea și uciderea lor. (vezi în B425/2023: Câinii de rasă comună fac parte din viața întregii comunități și există teama ca aceștia vor dispărea de tot dacă vor fi sterilizați.) 3️⃣ Ciobanii nu au nevoie de câini de rasă comună. Ciobanii au creat rase de câini care să îi ajute în activitatea lor și își achiziționează astfel de rase cum ar fi Ciobănescul mioritic, Ciobănescul carpatin, etc. (vezi în B425/2023: Câinii de rasă comună s-au păstrat datorită câinilor ciobanilor fiind necesari pentru a se lupta cu animalele sălbatice și pentru a proteja turmele de oi, a le muta, controla și gestiona. Iar câinii de rasă nu pot suplini activitatea câinilor de rasă comună.) 4️⃣ Proprietarii de câini nu îi dețin ca să stea să îi supravegheze să nu se înmulțească necontrolat. Dacă s-au plictisit de câinii lor îi abandonează sau dacă apar urmași nedoriți îi abandonează cu mamă cu tot. Abandonul nu poate fi probat deoarece doar aprox 10 % din totalul câinilor din România au proprietari responsabili care i-au înregistrat în RECS, dar nici acești câini nu sunt toți sterilizați. (vezi în 425/2023: Câinii se află sub supravegherea proprietarilor, astfel încât nu este nevoie ca aceștia să fie sterilizați deoarece nu constituie niciun pericol.)

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 304
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Nicolae Diana
Textul opiniei: Găsesc revoltătoare argumentele prezentate în acest proiect de lege, întrucât realitatea câinilor fără stăpân (rezultați din abandonarea câinilor cu stăpân și lipsa aplicării legislației în vigoare în ce privește abandonul) este cu totul alta decât cea prezentată în propunere. Ceea ce probabil se urmărește este creșterea afacerilor reprezentate de adăposturile publice finanțate din fonduri publice pentru capturarea și eutanasierea câinilor, în timp ce ONG-urile se confruntă cu preluarea și salvarea câinilor din situații de care ar trebui să se ocupe nou înființata poliție a animalelor, în condițiile în care nici 1% din câinii salvați nu își găsesc adoptatori în țară. La noi primează abandonul, iar această propunere legislativă pare să vizeze doar profitul adăposturilor publice și a serviciilor publice de ecarisaj, precum cel din Lancrăm și multe altele. Este dincolo de puterea mea de înțelegere, ca iubitor de animale, adoptator și susținător al asociațiilor de protecția animalelor cum reprezentanți ai guvernului pot propune asemenea modificări, dând dovadă atât de incompetență, în necunoștință de cauză, cât și de lipsă de etică și moralitate, dată fiind situația câinilor cu și fără stăpân din țara noastră! Am speranța că, totuși, există competență, pragmatism și responsabilitatea necesare respingerii acestei propuneri și că interesul pentru bunăstarea animalelor va fi canalizat spre aplicarea legislației în vigoare privind identificarea câinilor cu stăpân, pedepsirea abandonului și a cruzimii față de animale și a sterilizării câinilor fără stăpân și a celor de rasa fără drept de montă și a metișilor acestora, conform legislației în vigoare. Desigur, cu toții ne dorim ca, într-un viitor cât mai apropiat, să nu mai existe abandon și câini fără stăpân, la fel că în alte țări europene, viitor în care, odată rezolvată problema actuală, să putem revizui obligativitatea sterilizării. Deocamdată, avem datoria morală, civică și legală să gestionăm realitatea, intru bunăstarea animalelor și nu a beneficiarilor umani de fonduri publice pentru gestionarea adăposturilor publice și a firmelor de ecarisaj.

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 303
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Alexandra Zarnescu
Textul opiniei: Subsemnata Alexandra Zărnescu, solicit respingerea Proiectului B425/2023, întrucât acesta intră în conflict cu Legea 60/2004, privind ratificarea Convenției Europene pentru Protecția Animalelor de Companie, adoptată în data de 23. 06. 2003 la Strasbourg.
Motivele propuse pentru schimbarea OUG nr. 155/2001 ce prevede obligativitatea sterilizării câinilor aparținând rasei commune, precum și a metișilor acestora, fără a se face diferența între câinii cu și fără stăpân, sunt absolut irelevante și anulează orice effort și contribuție în încercarea de diminuare a numărului animalelor fără stăpân din România.

Dacă acest proiect va fi acceptat, situația din țara noastră va fi profund afectată, și vom reveni în acel punct de acum un deceniu, când populația câinilor fără stăpân va ajunge, din nou, de necontrolat. Astfel, câinii rezultați din înmulțirea necontrolată vor avea de suferit, adăposturile, care sunt oricum suprasaturate, nu vor face față și se va recurge la eutanasieri ilegale în masă – lucru absolut inacceptabil! -, iar incidente ce vor implica rănirea persoanelor adulte și a copiilor se vor înteți.

În speranța că veți tine cont de aceste fapte, vă doresc să ajungeți la cele mai corecte concluzii și să adoptați măsurile etice și civilizate.

Alexandra Zărnescu
 

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 302
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Feher Benedicta
Textul opiniei: Subsemnata Feher Benedicta Alexandrina, solicit respingerea proiectului B425/2023 ce intra in conflict cu legea 60/2004 din 24 martie 2004 privind ratificarea Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, semnata la Strasbourg la 23 iunie 2003 ACT EMIS DE: PARLAMENT ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 5 mai 2004 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. Motivele propuse pentru schimbarea ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2001 ce prevede obligativitatea sterilizarii cainilor apartinand rasei comune, precum si a metisilor acestora fara a se face diferenta intre cainii cu si fara stapan, sunt absolut irelevante si daunatoare oricarui efort de diminuare a animalelor fara stapan de pe intreg teritoriul Romaniei.  Retelele sociale au si roluri pozitive in viata noastra, unul dintre acestea fiind ca ne arata imagini reale cu situatia animalelor fara stapan dar si a celor cu stapan, dar pe care nu le ingrijeste nimeni. Daca proiectul este aprobat, Romania o sa decada iar mie imi place sa cred, ca atat noi, cetatenii, cat si oamenii politici, ne dorim contrariul. Nu ne mai dorim sa vedem stiri referitoare la adapaosturile arhipline in care cateii supravietuiesc (sau nu) in conditii extrem de precare, in care copiii sunt atacati de caini maidanezi care devin violenti din cauza lipsei de hrana. In calitate de cetatean al Uniunii Europene solicit respectarea legislatiei europene in vigoare privind protectia animalelor.
 
 

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 301
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Feher Maria
Textul opiniei: Subsemnata Feher Maria Ariadna, solicit respingerea proiectului B425/2023 ce intra in conflict cu legea 60/2004 din 24 martie 2004 privind ratificarea Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, semnata la Strasbourg la 23 iunie 2003 ACT EMIS DE: PARLAMENT ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 5 mai 2004 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. Motivele propuse pentru schimbarea ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2001 ce prevede obligativitatea sterilizarii cainilor apartinand rasei comune, precum si a metisilor acestora fara a se face diferenta intre cainii cu si fara stapan, sunt absolut irelevante si daunatoare oricarui efort de diminuare a animalelor fara stapan de pe intreg teritoriul Romaniei. Realitatea României actuale este tristă, foarte tristă, raportată la respectarea și promovarea drepturilor animalelor și implicit a bunăstării acestora. O simplă vizită în orașul meu de domiciliu dar și în orașe învecinate precum Baia Mare, Satu Mare ar fi extrem de relevantă prea a observa eșecul implementării legii privind sterilizarea cainilor fara stapan dar chiar si a celor cu stapan. Consider proiectul de lege propus un uriaș pas înapoi în demersul protecției animalelor și opririi înmulțirii necontrolate. Este de asemenea o mare palmă data Organizațiilor nonguvernamentale care depun extrem de multe eforturi pentru a salva cat mai multi caini din situatii de-a dreptul crunte, uneori salvarea trebuind sa fie adusa chiar cainilor care deja au stapan sau care se afla in adaposturi unde nimeni nu incearca sa ii salveze ci doar sa scape de ei în cele mai violente moduri. 
 

L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 300
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Lidia Cioboata
Textul opiniei:

Buna ziua,


 Solicit respingerea proiectului B425/2023 ce intra in conflict cu legea 60/2004 din 24 martie 2004 privind ratificarea Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, semnata la Strasbourg la 23 iunie 2003 ACT EMIS DE: PARLAMENT ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 5 mai 2004 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. Motivele propuse pentru schimbarea ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2001 ce prevede obligativitatea sterilizarii cainilor apartinand rasei commune, precum si a metisilor acestora fara a se face diferenta intre cainii cu si fara stapan, sunt absolut irelevante si daunatoare oricarui efort de diminuare a animalelor fara stapan de pe intreg teritoriul Romaniei. Daca acest proiect va fi acceptat tara noastra se va intoarce cu peste 10 ani in urma, atunci cand populatia cainilor fara stapan va fi din nou de necontrolat, cainii rezultati din inmultirea necontrolata vor avea de suferit, adaposturile (déjà arhipline) nu vor face fata si se va recurge la eutanasieri ilegale in masa, iar incidente ce vor implica ranirea oamenilor/copiilor se vor inmulti.


 


Multumesc.


 


Lidia CIOBOATA


L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 299
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Haranth Cristina
Textul opiniei:

Subsemnata Haranth Cristina, solicit respingerea proiectului B425/2023 deoarece in forma depusa de initiatori modificarea este in contradictie cu normele Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, tradusa in dreptul intern prin Legea 60/2004 si deosebit de daunator sub aspectul sigurantei cetatenilor si bunastarii animalelor.


 Eliminarea obligativitatii sterilizarii cainilor cu proprietar din legislatie va incalca principiile Conventiei si va conduce la sporirea efectivelor de caini fara stapan cu toate consecintele grave si binecunoscute asupra vietii si sanatatii oamenilor.


Daca este adoptata aceasta modificare a legii, anume, inmultirea prin nesterilizarea raselor comune, ea va conduce in final catre influentarea negativa a caracterelor genetice ale raselor pure.


Mai grav, ea va permite detinatorilor sa imperecheze doua rase pure pentru intreprinderea exeprimentelor, de exemplu cu privire la sporirea caracteristicii de agresivitate. Sub legislatia actuala astfel de exeperimente apartin specialistilor dar odata modificata legea asa cum solicita initiatorul se va permite experimentatarea incrucisarii raselor in gospodariile popolatiei inclusiv pentru rasele de caini prevazute in cuprinsul OG 55/2002, puii rezultati putand fi incadrati ca fiind de ''rasa comuna'' eludand legislatia specifica raselor cu potential periculos desi ereditar, prezinta caracteristici ale raselor agresive. La fel, se vor putea impereachea legal doi caini din categoria raselor agresive puii rezultati putand fi incadrati ca fiind de ''rasa comuna'' cu riscuri si mai mari decat in cazul anterior.


Mai mult pot sa intervine aspecte de ordin ereditar: anumite boli care pot sa apara din cauza acetor tipuri de incrucisari. In plus, aceasta masura poate incuraja comertul ilegal cu animale promovate ca apartinand unei rase pure care au in fapt o baza genetica mixta, aproape neidentificabila la varsta mica.


Este foarte adevarat ca in legislatia actuala se prevede sterilizarea tuturor cainilor de rasa comuna, ceea ce ar conduce la extinctie, dar in practica acest lucru este inaplicabil, astfel ca de fapt avem in continuare un fenomen de suprapopulare. In consecinta propunem mentinerea obligativitatii sterilizarii cainilor cu stapan, dar cu introducerea urmatoarelor amendamente:


a) Sterilizarea este obligatorie la solicitarea autoritatilor competente care actioneaza pe baza unui plan national de combatere a suprapopularii;


b) Procedurile de sterilizare sunt realizate integral de autoritati, fara sa fie necesara deplasarea proprietarului la centrul de sterilizare ; - exista multe localitati fara cabinete veterinare.


c) Dupa sterilizare, cainii cu stapan vor fi obligatoriu identificati si inregistrati in Registrul european al cainilor cu stapan (RECS)


d) Se stabileste un plafon rezonabil privind costul sterilizarii si asigurarea unei subventionari masive, chiar totale, in cazul proprietarilor cu venituri reduse;


e) Exista posibilitatea achitarii unei taxe de refuz a sterilizarii, echivalente cu pretul operatiei de sterilizare.


Notam ca obligativitatea sterilizarii trebuie insotita de obligativitatea identificarii si inregistrarii cainilor cu stapan. Altfel, fondurile publice se vor cheltui fara efect si fara baza logistica.


In lumina celor de mai sus, solicit respingerea proiectului de lege ca fiind in contradictie cu normele Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, tradusa in dreptul intern prin Legea 60/2004 si deosebit de daunator sub aspectul sigurantei cetatenilor si bunastarii animalelor. 


L508/2023
Propunere legislativă pentru modificarea art.(13 indice 2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Număr de înregistrare: 298
Data de postare a opiniei: 27.07.2023 00:00:00
De la: Anca Dumitrescu
Textul opiniei: Subsemnata Dumitrescu Anca Stefania, 
solicit respingerea proiectului B425/2023 ce intra in conflict cu legea 60/2004 din 24 martie 2004 privind ratificarea Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, semnata Motivele propuse pentru schimbarea ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2001 ce prevede obligativitatea sterilizarii cainilor apartinand rasei commune, precum si a metisilor acestora fara a se face diferenta intre cainii cu si fara stapan, sunt absolut irelevante si daunatoare oricarui efort de diminuare a animalelor fara stapan de pe intreg teritoriul Romaniei. Daca acest proiect va fi acceptat tara noastra se va intoarce cu peste 10 ani in urma, atunci cand populatia cainilor fara stapan va fi din nou de necontrolat, cainii rezultati din inmultirea necontrolata vor avea de suferit, adaposturile (deja arhipline) nu vor face fata si se va recurge la eutanasieri ilegale in masa, iar incidente ce vor implica ranirea oamenilor/copiilor se vor inmulti. Mi se pare de neconceput ca in anul 2023, intr-o tara care face parte din Uniunea Europeana, liderii din partide sa fie capabili de propunerea unei legi atat de irelevante in contextul realitatii din tara noastra. Zilnic sute de catei adulti si puiuti sunt abandonati pe strazi si nu se face nimic in privinta asta, desi exista anumite legi oamenii nu sterilizeaza oricum animalele si din cauze abandonului continua Romania se afla intr-o situatie de neconceput din punctul de vedere al animalelor abandonate. Multumesc pentru consideratie!Toate cele bune, Anca Dumitrescu

123456


Go to top