Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L457/2022 Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L457/2022
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
Număr de înregistrare: 22
Data de postare a opiniei: 20.06.2022 15:37:00
De la: SINDICATUL ,,HYGEEA" AL D.S.P. GORJ
Textul opiniei: SINDICATUL ,,HYGEEA”AL D.S.P. GORJ Nr. 17din 20.06.2022


CĂTRE, PREŞEDINTELE ROMÂNIEI MINISTERUL SĂNĂTĂŢII MINISTERUL MUNCII


Prin prezenta SINDICATUL ,,HYGEEA”AL D.S.P. GORJ supune atenţiei dumneavoastră următorul memoriu al personalului contractual din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Gorj referitor la prevederile Legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Conform Ordinului 1078/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti „personalul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este constituit din funcţionari publici, precum şi alte categorii de personal medico-sanitar şi auxiliar sanitar care nu exercita prerogative de putere publică, respectiv personalul departamentului de supraveghere în sănătate publică şi personalul compartimentului administrativ şi mentenanţă - personal contractual”. Legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice prevede că salarizarea personalului medico-sanitar se face conform anexei II iar salarizarea funcţionarilor publici, precum şi a personalului compartimentului administrativ şi mentenanţă (personal contractual) se face conform anexei VIII.Salarizarea diferită a celor două categorii de personal menţionate anterior nu respectă principiile care au stat la baza elaborării Legii 153/2017, respectiv: - Principiul nediscriminării, în sensul eliminării oricăror forme de discriminare şi instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeaşi activitate şi are aceeaşi vechime în munca (personalul medico-sanitar evaluează activitatea unităţilor care se supun legislaţiei sanitare în domeniu iar funcţionarii publici controlează activitatea aceloraşi unităţi; de asemenea personalul din cadrul direcţiei de sănătate publică desfăşoara o activitate similară cu cel din cadrul ministerului). - Principiul egalităţii, prin asigurarea de salarii de bază egale pentru munca cu valoare egală(activitatea personalului din cadrul direcţiei este la fel de importanta ca activitatea personalului din minister şi la fel de complexă). - Principiul importanţei sociale a muncii, în sensul că salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor (consideram că şi activitatea personalului contractual asistenţi medicali, statisticieni din DSP este complexă şi deci trebuie să beneficieze şi ei de spor de complexitate cat si de alte sporuri, nu numai personalul contractual administrativ - conducator auto, conform notei de la ANEXA Nr.VIII ,etc.)
Deşi prin art. 38 alin. (3), lit. a) din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice se aprobă ca începând cu data de 01.01.2018 1
salariul de baza se majoreaza cu 25% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, în fapt de această creştere nu au beneficiat salariaţii plătiţi de la bugetul de stat întrucat prevederile art. 38, alin. (6), din acelaşi act normativ, limitează creşterea la nivelul salariilor de bază stabilite pentru anul 2022 pentru funcţionarii publici din DSP. Aşadar, sunt situaţii în care atingerea pragului prevazut pentru anul 2022 se realizează diferenţiat în funcţie de salariul existent în plata în luna decembrie 2017 şi, de asemeni, cazuri în care pentru anumite categorii de funcţionari /contractuali majorarea salarială de 25 % este inexistentă, la unele categorii de personal chiar diminuandu-se salariul de bază (funcţii de conducere, consilieri superiori, auditori, asistenti medicali) şi salariul brut la personalul contractual medical datorită eliminării sporurilor de care au beneficiat pană în prezent din regulament sau faptul că personalul contractual medical nu beneficiază de spor de complexitate a muncii.Sporurile pentru personalul medico-sanitar nu se regasesc nici in anexa II si nici in anexa VIII, astfel aceasta categorie de personal devenind discriminata. Totodată vă rugăm să aveţi în vedere că unul din principalele motive pentru care a fost aprobată Legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, a fost acela al eliminării disfuncţionalităţilor salariale existente în sistemul public. Odată cu aprobarea O.U.G. 79/2017, pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 – Codul Fiscal, s-a reglementat transferul contribuţiilor de la angajator la angajat, aspect juridic care, în fapt, pentru o mare parte a salariaţilor din sectorul public, inclusiv salariaţii din cadrul DSP-urilor judetene, înseamnă o diminuare substanţiala a salariului net lunar începând cu data de 01.01.2018. Funcția de “asistent medical”- din cadrul DSP-urilor este de departe categoria profesională cea mai defavorizată de prevederile acestei legi, salarizarea acestei categorii fiind stabilită fără a se ține cont de pregătirea profesională, de complexitatea și importanța activității desfășurate, de poziția acestei profesii în cadrul echipei medicale și de ierarhia față de celelalte categorii profesionale din sistem, deși, în textul proiectului de lege, se precizează că la baza elaborării acesteia s-a avut în vedere principiul ierarhizării în funcție de complexitatea și importanța activității desfășurate. Avand in vedere urmatoarele: - stabilirea nivelului salariului de baza pentru anul 2022 inainte de trecerea contributiilor din sarcina angajatorului in cea a angajatului; - cresterea salariului de baza la nivelul anului 2022 pentru asistenti si statisticieni medicali nu a acoperit aceste contributii; - limitarea sporurilor prin Legea 153/2017 si eliminarea anumitor sporuri (15% si 7% atat pentru statisticieni cat si asistenti ) prin includerea acestora in Regulamentul de sporuri in aceeasi Anexa 3; in cadrul unitatii noastre s-au inregistrat incepand cu 01.03.2018 scaderi ale veniurilor nete. De asemenea, mentionam ca personalul contractual din cadrul DSP nu poate beneficia de garzi platite. Consideram importanta munca depusa de asistentii de igiena si medicii ( personal contractual) din cadrul Departamentului de Supravegehrea in Sanatate Publica , astfel 2 incat va rugam sa acordati atentie si acestei categorii de personal medical cu un numar mic de salariati ceea ce ar presupune un efort bugetar minim. Diferențele salariale dintre “asistentul medical” și restul categoriilor de personal sunt prea mari sau prea mici, fără să existe o logică care să justifice acest lucru. În acest sens exemplificăm: – diferența dintre salariul “asistentului medical” și cel al „infirmierei” este extrem de mic, de aproximativ 10 %‚ în condițiile în care diferența între „infirmiera”și „îngrijitoare” este de aproape 20 %, fără să se țină cont de nivelul de calificare („infirmiera” are curs de calificare de aproximativ 3 luni iar “asistentul medical” este absolvent de școala postliceală de trei ani sau licențiat cu studii superioare de patru ani). – “asistentul medical” cu studii postliceale din unitățile clinice are același salariu cu „registratorul medical principal” care are studii medii – 3750 lei. – “asistentul medical” cu studii postliceale din unitățile clinice are același salariu cu șoferul, casierul, magazinerul și arhivarul – 3750 lei – “asistentul medical” principal cu studii postliceale din unitățile clinice are salariul 4738 lei, iar muncitorul calificat I are salariul de 4700 lei. - In compartimentul epidemiologie din cadrul DSP Gorj (Supraveghere si control boli transmisibile) isi desfasoara activitatea doar personal medical contractual ( medici si asistenti) - Personalul contractual din Departamentul de Supraveghere in sanatate publica a fost primul implicat ( la fel si in prezent) in activitatile de supraveghere si prevenire a cazurilor de infectie cu noul coronavirus, depistare a contactilor, realizare anchete epidemiologice, managementul focarelor - Acelasi personal contractual , de la debutul pandemiei si pana in prezent, a asigurat introducerea si descarcarea datelor din platforma Corona-forms in vederea demararii anchetelor epidemiologice in 24 h - Tot personalul contractual a fost si ESTE, cel care a fost implicat in realizarea tuturor activitatilor din cadrul campaniei de vaccinare anti-Covid ( intocmire necesar vaccin la nivelul judetului, organizare si distribuire vaccin catre centrele de vaccinare si medicii de familie, urmarire stocuri si asigurare asistenta in ceea ce priveste utilizarea RENV) - Personalul contractual din cadrul DSP a asigurat consultanta permanenta populatiei in ceea ce priveste aplicarea legilor, instructiunilor, tuturor normelor care s-au elaborat si au reglementat carantina sau izolarea. - Asistentii medicali de igiena din toate compartimentele precum si cei din laborator sunt cei care au asigurat si asigura in continuare serviciul de permanenta in regim de 24/7. - Personalul contractual din cadrul DSP este cel care a asigurat recoltarea probelor SARS-CoV-2 de la contactii cazurilor pozitive, in cadrul focarelor, personal DGASPC ( in tot judetul) fara a beneficia de alte sporuri ca in cazul personalului angajat in alte unitati spitalicesti care efectuau tot recoltari pentru SARS-CoV-2.
3
Luand in considerare cele expuse mai sus, consideram nedreapta pastrarea sporurilor la salariul de baza (30%) doar pentru functionarii publici din cadrul Inspectiei Sanitare de Stat, situatie care, a marit si mai mulu oricum, a creat inegaliati. Acordarea acestui spor doar unei categorii de personal, nu poate duce decat la crearea de tensiuni intre angajatii institutiei, la o demotivare puternica a celor implicati in activitatile de limitare a raspandirii infectiei cu noul coronavirus. Permanentizarea anumitor activitati aparute in timpul pandemiei, includerea vaccinarii anti-Covid in PN Vaccinari, presupune efort, implicare si munca in plus doar pentru PERSONALUL CONTRACTUAL din cadrul DSP. Pentru inlaturarea discrepantelor aparute in salarizarea personalului din cadrul DSP ( asistenti versus functionar publici cu aceleasi studii si activitati similare) va rugam sa luati in considerare: 1. Aplicarea sporului de 15% pentru complexitatea muncii si personalului sanitar din cadrul DSP caruia ii este stabilit salariul conform Anexei 2 din Legea 153/2017 – familia ocupationala de functii bugetare „Sanatate si Asistenta Sociala”. ( consideram revoltator ca aplicarea acestui spor sa depinda doar de ANEXA in baza careia se stabilesc salariile de incadrare) Atunci cand se doreste,observam ca, , „inghetarea salariilor” la nivelul lunii decembrie 2021 poate fi evitata prin acordarea de sporuri anumitor categorii de personal (25% pentru personalul din aparatul propriu al MS, 15% spor pentru complexitatea muncii pentru persoanele al caror salariu se stabileste in baza ANEXEI VIII din Legea 153/2017. Subliniem faptul ca personalul medical din cadrul DSP Gorj (personal contractual) nu beneficiaza de sporurile acordate aceleiasi categorii de personal din unitatile sanitare deorece directiile de sanatate nu sunt unitati sanitare si nici de sporurile acordate personalului salarizat conform ANEXEI VIII din Legea 153/2022 deoarece le sunt stabilite salariile in ANEXA II din Legea 153/2017( se reuseste intotdeauna ca aceasta categorie de personal sa nu beneficieze de sporuri). Va rugam sa nu mai raportati veniturile celor din sanatate luand in considerare doar veniturile medicilor, carora, intr-adevar, le-ati asigurat venituri decente.
2. Aplicarea sporului prevazut in OUG 44/14.04.2022 privind stabilirea unor masuri in cadrul sistemului de sanatate (30% pentru functionarii publici incadrati in Inspectia Sanitara de Stat) si personalului contractual medical. Mentionam faptul că activitatea de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 nu poate fi restrânsă numai la personalul funcţionarilor publici încadraţi în serviciul de control în sănătate publică din cadrul Direcției de Sănătate Publică a Județului Gorj sau a directorilor
4
executiv respectiv economic întrucât aceasta revine in primul rand compartimentelor funcționale care conform regulamentului de organizare și funcționare îndeplinesc atribuții specifice în domeniul supraveghere sanatate publica . Analizand notele de fundamentare pentru cele doua OUG, reiese in mod evident faptul ca s-a dorit acordarea sporului de 30% pentru activitatea desfasurata, in niciun caz pentru categoria de personal din care facem parte. Mentionam ca personalul contractual ( medici, asistentii medicali) a fost transformat in personal contractual din functionar public, ingradindu-se astfel posibilitatea transformarii posturilor in posturi cu studii superioare la fel ca functionarii publici.
Considerăm că este imperios necesară rediscutarea salarizării “asistentului medical” și statisticianului , reașezarea acestora pe o poziție corespunzătoare cu nivelul pregătirii profesionale( studii superioare), complexitatea și importanța activității desfășurate și locul pe care îl deține în echipa medicală. Pentru aceasta solicităm instituirea unui raport corect de ierarhizare între funcții.
Cu stima si consideratie, BIROUL EXECUTIV AL SINDICATULUI HYGEEA AL DSP GORJ
SALARIAŢII DSP GORJ




5



Go to top