Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L226/2020 Propunere legislativă privind interdicţia cu caracter temporar a scoaterii din ţară a unor produse provenite din activităţi agricole şi de exploatare forestieră din România
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L226/2020
Propunere legislativă privind interdicţia cu caracter temporar a scoaterii din ţară a unor produse provenite din activităţi agricole şi de exploatare forestieră din România
Număr de înregistrare: 37
Data de postare a opiniei: 14.04.2020 12:12:00
De la: Musca Ciprian Dumitru
Textul opiniei: Punct de vedere cu privire la produsele provenite din exploatarea forestiera:
Singurul rezultat cert al interzicerii exportului de cherestea este falimentarea industriei de prelucrare a lemnului din România (2 miliarde euro cifra de afaceri), pierderea a peste 200.000 locuri de munca, afectarea grava a peste 12.000 operatori economici din domeniul exploatarii ?i industrializarii lemnului, prabusirea pietei lemnului din România, reducerea veniturilor administratiei silvice - pâna la nivelul imposibilita?ii asigurarii administrarii padurilor (costul de administrare al padurilor este de cca. 1 miliard de euro/an), cu efecte contrare celor de buna gospodarire a padurilor.
Interzicerea exportului de cherestea este o tema falsa. Prin gestionarea durabila a padurilor trebuie sa dam valoare lemnului, iar acest lucru poate fi facut doar printr-un mod responsabil ?i sustenabil de exploatare, prelucrare ?i valorificare.
Nu exista motive de a interzice o activitate economica fara a veni cu o alta solu?ie în schimb.
În ultimii ani prin intermediul instrumentelor de finan?are europeana s-au realizat ?i sunt ?i în curs de realizare investi?ii importante în domeniul prelucrarii primare a lemnului.
Operatorii economici beneficiari ai finan?arii s-au obligat prin contractele specifice sa pastreze în patrimoniu ?i în folosin?a economica activele finan?ate ?i sa-?i mareasca: • indicatorii economici relevan?i (cifra de afaceri, rentabilitate, profitabilitate etc.); • numarul de salaria?i;
Interzicerea exportului de cherestea ar aduce operatorii economici afla?i în plin proces de implementare a finan?arilor ob?inute în situa?ia de a ramâne fara pie?e de desfacere, majoritatea fiind ?ari din afara spa?iului Uniunii Europene.
În aceasta situa?ie de nedorit, operatorii economici vor fi nevoi?i sa înceteze activitatea ?i vor fi obliga?i sa returneze integral sumele primite ca finan?are.
Balan?a comerciala a României va fi vizibil afectata de interzicerea exportului de cherestea. România a încheiat anul 2019 cu un deficit comercial crescut la 17,28 miliarde euro, adica nu mai pu?in de 7,8% din PIB. • Lemnul are un aport pozitiv în balan?a import-export; • Lemnul ?i mobila aduc un plus net de 1,7 miliarde de euro;

A. Aspecte cu privire la încalcarea prevederilor din Constitu?ia României Art.45 privitor la Libertatea economica – Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera ini?iativa ?i exercitarea acestora în condi?iile legii sunt garantate.
B. Aspecte cu privire la încalcarea prevederilor din Legea concuren?ei Pentru a asigura o protec?ie suplimentara a activita?ilor economice în fa?a unor masuri arbitrare de limitare a liberta?ii economice ?i a dreptului la munca, legiuitorul a reglementat o interdic?ie expresa a unor asemenea practici în prevederile art.8 din Legea nr. 21/1996 – Legea concuren?ei:
Art. 8. - (1) Sunt interzise orice ac?iuni sau inac?iuni ale autorita?ilor ?i institu?iilor administra?iei publice centrale ori locale ?i ale entita?ilor catre care acestea î?i deleaga atribu?iile, care restrâng, împiedica sau denatureaza concuren?a, precum: a) limitarea liberta?ii comer?ului sau autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementarilor legale; b) stabilirea de condi?ii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor.
C. Aspecte cu privire la principiile de gospodarire durabila a padurilor
În?elegem ca scopul ini?iativei legislative este gospodarirea durabila a padurilor, pentru aceasta administratorii de fond forestier au nevoie în primul rând de resursele financiare necesare pentru a finan?a toate opera?iunile administrative ce conduc la o gospodarire durabila a padurilor, apoi de dotari ?i personal calificat.
Interzicerea exportului de cherestea înseamna închiderea capacita?ilor de produc?ie, începând cu cele mici ?i mijlocii, afecteaza implicit industria prelucratoare, proprietarii ?i administratorii de paduri.
În România capacitatea de consum intern a sortimentelor de masa lemnoasa supuse interdictiei la export este mult mai mica decât capacitatea de produc?ie a padurilor stabilita conform amenajamentelor silvice.
Anual se recolteaza cantitatea de aproximativ 22 milioane mc, din care cca. 9,5 milioane mc sunt utiliza?i ca lemn de lucru de industria de prelucrare a lemnului pentru ob?inerea de cherestea, furnir, panouri din lemn masiv ?i diferite placi (PAL, MDF, OSB, Panel) - diferen?a reprezentând lemnul de foc ?i lemn pentru alte utilizari în mediul rural.
În ceea ce prive?te situa?ia exporturilor ?i a importurilor din domeniul forestier, România a devenit în ultimii ani un mare importator de masa lemnoasa - importam pe segmentul ra?inoase pâna la 3 milioane mc lemn rotund ?i 0,5 milioane mc cherestea, iar pe segmentul foioase 0,12 milioane mc bu?tean ?i peste 0,1 milioane mc cherestea.
Restrictionarea exportului de bustean poate fi o masura pozitiva, dar fara impact deosebit exporturile de bu?tean din România sunt reduse - sub 30.000 mc bu?teni ra?inoase ?i sub 100.000 mc bu?teni foioase.



Go to top