Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L147/2017 Propunere legislativă privind unele măsuri în domeniul protecţiei apelor
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L147/2017
Propunere legislativă privind unele măsuri în domeniul protecţiei apelor
Număr de înregistrare: 226
Data de postare a opiniei: 17.05.2017 10:27:00
De la: Ghinescu Iulian
Textul opiniei: Văzând „ploaia” de amendamente ce se propun a fi aduse deja „celebrei” legi a salarizării de către comisiile senatului, de altfel fără vreo justificare, doar probabil din exces de imagine ( majorări de la 5% la 10%, de la 15% la 20% etc.) revin la opinia transmisă anterior și vă aduc la cunoștință nota de fundamentare a Hotărârii Guvernului nr. 877/2016:

Hotărâre  877
 2016-11-23
 Guvernul României
 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor şi pentru aplicarea unitară a unor dispoziţii legale  Monitorul Oficial al României nr 963 din 2016-11-28 

NOTĂ DE FUNDAMENTARE
la Hotărârea Guvernului nr. 877/2016
pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011
privind registrul general de evidenţă a salariaţilor și pentru
aplicarea unitară a unor dispoziții legale

Secţiunea 1
Titlul prezentului act normativ

HOTĂRÂRE
pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 
privind registrul general de evidenţă a salariaţilor și pentru 
aplicarea unitară a unor dispoziții legale 


Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii actului normativ

Descrierea situației actuale
       Intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, determină în prezent, luarea unor măsuri de modificare și completare a Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților. 
      Modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 a apărut necesară datorită lipsei de date privind salariile în plată ale personalului bugetar, această lipsă de informații conducând la imposibilitatea de a identifica toate disfuncționalitățile salariale existente și la imposibilitatea de a evalua corect impactul financiar al posibilelor măsuri pentru toate familiile ocupaționale.
        Având în vedere necesitatea elaborării unei noi legi a salarizării personalului plătit din fonduri publice în cursul anului 2016, pe baza unor date concrete care să permită evaluarea impactului financiar al măsurilor preconizate, s-a propus modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011, astfel încât Inspecția Muncii să gestioneze atât registrul general de evidență a salariaților care lucrează în mediul privat, cât și registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice.
        De asemenea, din practică s-a constatat că, în forma actuală a hotărârii nu se face diferenţierea între detaşarea reglementată de Codul Muncii şi detaşarea transnaţională reglementată de Legea nr. 344/2006 privind detaşarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, cu modificările ulterioare, motiv pentru care inspectorii de muncă nu au temei legal pentru a dispune măsuri şi a aplica sancţiuni contravenţionale pentru netransmiterea informațiilor privind salariaţii detaşaţi, astfel cum sunt definiți de Legea nr. 344/2006. În plus, s-a constatat faptul că la nivelul Inspecţiei Muncii este necesară o evidenţă a acestei categorii de salariaţi. Totodată, pentru activitatea de control desfășurată de inspectorii de muncă sunt necesare datele referitoare la salariaţii care, din dispoziţia angajatorilor lor, prestează temporar activitate pe teritoriul unui stat care nu este stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European.
Pentru eficientizarea controalelor care au ca obiectiv verificarea agenţilor de muncă temporară şi a utilizatorilor este util ca inspectorii de muncă să cunoască datele de identificare ale utilizatorilor la dispoziţia cărora sunt puşi salariaţii temporari anterior efectuării acţiunii de control, pentru confruntarea datelor transmise cu cele care rezultă din verificarea documentelor prezentate de către entităţile controlate.      
     Este necesară diferenţierea de încadrare a faptei şi de sancţionare a angajatorilor care utilizează muncă nedeclarată față de cei care au transmis cu întârziere contractul individual de muncă  şi care la data efectuării controlului, au întocmit şi transmis în registru contractul individual de muncă și au constituite şi acordate drepturile aferente executării contractului de muncă.
11  Prezentul act normativ nu transpune legislație comunitară și nu creează cadrul pentru aplicarea directă a acesteia.
2. Schimbări preconizate Prin prezentul act normativ se reglementează, în principal, următoarele:
fiecare instituție și autoritate publică are obligația de a înființa registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice, cu respectarea dispozițiilor privind protecția datelor cu caracter personal;
registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice se completează și se transmite inspectoratului teritorial de muncă în ordinea angajării/numirii și cuprinde elementele de identificare ale tuturor persoanelor plătite din fonduri publice, data angajării/numirii, funcția, salariul, sporurile și cuantumul acestora, perioada și cauzele de suspendare a raportului de muncă sau de serviciu, perioada detașării și data încetării funcției;
registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice va fi păstrat la sediul instituției/autorității publice și va fi pus la dispoziție inspectorului de muncă sau oricărei alte autorități care îl solicită, în condițiile legii;
diferenţierea între detaşarea reglementată de Codul Muncii şi detaşarea transnaţională reglementată de Legea nr. 344/2006 privind detaşarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, cu modificările și completările ulterioare;
stabilirea obligativităţii de a transmite datele de identificare ale utilizatorului în cazul contractelor de muncă temporară; 
stabilirea obligativității, pentru angajatori, de a elibera o adeverință salariatului, la încetarea contractului individual de muncă care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate ;  
clarificarea unor reglementări din actuala hotărâre în ceea ce priveşte sancţionarea muncii nedeclarate, precum și recorelarea/reformularea contravențiilor și sancțiunilor conform modificărilor și completărilor aduse prin prezentul act noarmtiv;  
stabilirea faptului că la solicitarea oricărei persoane, Inspecția Muncii are obligația de a furniza date/informații din registrul privat/public cu privire la activitatea desfășurată de aceasta, la durata activității, la salariu, la vechimea în muncă și în specialitate, într-un termen de 5 zile de la data solicitării;
crearea unui sistem informatic care va permite transmiterea registrului privat/public de către angajatori, care va fi achiziționat sau dezvoltat prin resurse proprii de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice și care va fi administrat de către Inspecția Muncii.
     De asemenea, sunt introduse dispoziții cu caracter tranzitoriu care prevăd următoarele aspecte:
până la adoptarea aplicației informatice, instituțiile/autoritățile publice au obligația de a transmite Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice datele cu privire la toate categoriile de personal plătit din fonduri publice, printr-o procedură aprobată prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice,;
registrul pentru personalul prevăzut la art. II și III va fi întocmit și completat de către instituțiile/autoritățile publice respective, care au obligația de a asigura transferul acestor date prin protocoale de colaborare încheiate cu Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.
        Ţinând seama de importanţa deosebită a datelor privind salariile în plată ale personalului bugetar care vor sta la baza elaborării noii legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice, de importanța activităţii de control a Inspecţiei Muncii şi a inspectoratelor teritoriale de muncă în domeniul relaţiilor de muncă, registrul general de evidență a salariaților și registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice reprezintă instrumente utile, astfel încât este necesară adoptarea prezentului act normativ.

 
 În temeiul prevederilor art. III alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 877/2016 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor şi pentru aplicarea unitară a unor dispoziţii legale, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice a emis Ordinul nr. 2263/2016 potrivit căruia Agenţia Naţională de Administrare Fiscală are obligația transmiterii datelor colectate prin intermediul formularului M500 la Inspecţia Muncii, date ce se referă la toate drepturile salariale din autoritățile și instituțiile publice.
 Deși, atât Hotărârea Guvernului nr. 877/2016 cât și Ordinul nr. 2263/2016 au fost emise de “fostul” guvern totuși sunt două acte normative în baza cărora se colectează date concrete privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice care trebuie avute în vedere la elaborarea viioarei legi a salarizării, însă se pare că acestea sunt „evitate”, vreau să cred doar din lipsa de informare asupra existenței acestora.  De altfel, care ar fi raționamentul pentru care se folosesc resursele materiale și umane necesare colectării acestor date dacă nu pentru  a fi utilizate în scopul pentru care au fost emise.
 Așadar, solicitați Guvernului să vă transmită datele colectate. Pănâ pe data de 25.05.2017 ar trebui să existe date pentru 6 luni de raportare (noiembrie 2016-aprilie 2017). Cu siguranță veți constata faptul că cel puțin la nivelul administrației publice locale,  în unele cazuri, majorarea cu 20%, începând cu data de 1 februarie 2017, a salariilor de bază și sporurilor, faţă de nivelul acordat pentru luna ianuarie 2017 (O.U.G. nr. 2/2017), în realitate este de  30%, 40%, 50% etc, după cum „a bătut vântul”.
 Doar plecând de la datele existente, concrete, de care Guvernul dispune, puteți stabili o salarizare unitară, în caz contrar și această lege va avea “soarta” Legii nr. 330/2009 și a Legii nr. 284/2010. 



Go to top