PROPUNERE: In Legea 227/2015 la Cap. II- Impozitul pe cladiri ?i taxa pe cladiri: Art. 456-Scutiri: trebuie mutate liniile a) si b) de la alineatul (2) la alineatul (1) - pentru a se institui obligativitatea scutirii de impozite pe cladiri pentru cladirile monument istoric ?i pentru cele situate în situri de protec?ie de arhitectura
la Cap XI- Dispozi?ii finale: Art. 502-Abrogarea actelor normative: trebuie anulat punctul 15 de la alineatul (1), ?i astfel reintra în ac?iune art. 41 din Legea 422/2001 a monumentelor istorice
Motivație:
Consiliile locale aplică în mod diferit Art. 456 – Scutiri de la plata impozitului pe clădiri.
Unele Consilii Locale (de exemplu Sibiu și Sighișoara) au menținut scutirea de la plata impozitului pe clădiri și terenuri a clădirilor cu statut de monument istoric și a celor aflate în zona de protecție de arhitectură.
Alte Consilii Locale (de exemplu Brașov) a eliminat scutirea de la plata impozitului pe clădiri și terenuri a clădirilor cu statut de monument istoric, iar pentru situri de protecție de arhitectură scutirea nu se aplica nici anterior.
În plus, Consiliile Locale din România NU ALOCĂ FONDURI ÎN BUGETELE LOCALE cu toate că structura bugetului local le permite acest lucru (Cap. Cheltuieli, Partea a IV-a - Servicii si dezvoltare publică, locuințe, mediu și ape, TITLUL XII Active Nefinanciare- liniile bugetare: Dezvoltarea sistemului de locuințe – cod 70020301, Alte cheltuieli in domeniul locuințelor - cod70020330, Alte servicii în domeniile locuințelor, serviciilor și dezvoltării comunale – cod 700250).
Consiliile Locale și Județene din România NU ALOCĂ FONDURI pentru co-finanțarea lucrărilor de reparare, reabilitare și întreținere a clădirilor monument istoric și a siturilor de protecție de arhitectură, deși Legea 422/2001 privind monumentele istorice prevede acest lucru (Titlul IV- Responsabilitățile proprietarilor de monumente istorice și ale autorităților publice locale, Art. 36-39 și Art. 40-44).
Întâlnirile publice între autoritățile publice locale și cetățeni organizate în perioada ianuarie-februarie 2016 în Brașov, Sibiu și Sighișoara privind impozitarea clădirilor de patrimoniu au demonstrat că:
• Cetățenii solicită insistent constituirea unor fonduri cu destinația specială privind co-finanțarea lucrărilor de reparare, reabilitare și întreținere a clădirilor monument istoric și a siturilor de protecție de arhitectură și gestionarea totală transparență a acestor fonduri
• Autoritățile locale preferă să colecteze venituri din impozite pe clădiri de patrimoniu, fără să contribuie în nici un fel la reabilitarea/întreținere lor și nu sunt interesate de asigurarea nivelului de trai decent pentru locuitorii Centrelor istorice ale localităților