Ne bucuram sa constatam ca exista o reala preocupare pentru incurajarea dezvoltarii parcurilor prietenoase cu mediul insa va rugam sa modificati actul normativ in conformitate cu toate tehnologiile existente astazi la dispozitia producatorilor si utilizatorilor de astfel de vehicule, tinand cont totodata de reglementarile Europene in materie.
Va propunem astfel modificarea textului proiectului legislativ dupa cum urmeaza:
„ Art. 1: Autoritatile publice locale, regiile autonome si societatile comerciale aflate in subordinea unitatilor administrativ-teritoriale vor achizitiona mijloace de transport calatori actionate de motoare cu propulsie electrica, motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat si motoare cu propulsie pe biogaz intr-o proportie de minim 50% din necesarul de achizitii viitoare.
.......
Art.3: Societatile comerciale cu capital privat care furnizeaza servicii de transport public de calatori prin servicii regulate in trafic local, judetean, metropolitan si interjudetean sau in cadrul unei asociatii de dezvoltare intercomunitara vor utiliza, incepand cu anul 2020, in proportie de 50% in parcurile auto, mijloace de transport calatori actionate de motoare cu propulsie electrica, motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat si motoare cu propulsie pe biogaz.”
Motivatie:
Transportul e responsabil pentru circa un sfert din emisiile cu efect de sera ale UE, adică al doilea mare sector după energie. Numai transportul rutier contribuie cu aproximativ o cincime din totalul emisiilor UE de dioxid de carbon (CO2), principalul gaz cu efect de sera. Pentru a reduce semnificativ emisiile de gaze cu efecte de seră, UE a dezvoltat o strategie privind combustibilii alternativi bazată pe Gazul natural (GNC; LNG), electricitate și hidrogen.
Gazul Natural Comprimat (GNC) are potențialul de a contribui la obiectivele privind reducerea emisiilor menționate, datorită avantajelor sale în comparație cu carburanții convenționali:
· Reducerea gazelor cu efect de seră
· Reducerea altor emisii care poluează aerul: NOx, monoxid de carbon, particule
· Reducerea costurilor de transport fără a afecta siguranța în exploatare
· Reducerea zgomotului produs de motor
Deși Romania are producție internă de gaz natural și una din cele mai bune infrastructuri din Europa de Est, GNC este aproape neutilizat pentru transportul rutier.
Definitia combustibililor alternativi in reglementarile Europene:
„combustibili alternativi” înseamnă combustibili care înlocuiesc petrolul ca sursă de energie pentru transporturi și care au potențialul de a contribui la decarbonizarea transporturilor. Aceştia includ: – energia electrică, – hidrogenul, – biocombustibilii, definiţi în Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, – combustibilii sintetici, – gazul natural, inclusiv biometanul, în stare gazoasă (gaz natural comprimat - GNC) și lichidă (gaz natural lichefiat - GNL) și – gazul petrolier lichefiat (GPL).
Va rugam asadar tinand cont si de Directiva CE 2014/94/UE din 22 Octombrie 2014 (http://www.apia.ro/wp-content/uploads/2014/11/DIR-94-2014-instalare-infrastructura-comb-alternativi-RO.pdf) sa completati proiectul de lege in conformitate cu cele prezentate.
Va multumesc anticipat,
Cu deosebita stima,
Augustin Hagiu
Presedinte si Membru Fondator
Asociatia Producatorilor si Utilizatorilor de Gaz Natural Comprimat – CNG Romania Presedinte Onorific si Membru Fondator Federatia Operatorilor Romani de Transport - FORT