L172/2015
Propunere legislativă - Legea Turismului
|
Număr de înregistrare: |
65
|
Data de postare a opiniei: |
06.04.2015 00:00:00
|
De la: |
Panait Luminita
|
|
Textul opiniei: |
Buna seara,
Am considerat ca Legea Turismului este un document prea important pentru cei care activeaza in domeniul turismului si mi s-a parut normal sa imi exprim cateva opinii.
In primul rand, faptul ca mai exista doar "cativa pasi" , dar deosebit de importanti, pentru a fi aprobat, textul acestui document trebuie tratat atat cu multa seriozitate, dar si cu multa atentie si in mod evident cu sugestii pertinente.
Am indraznit sa vin cu cateva opinii, intrucat de-a lungul unei activitati indelungate
desfasurate in domeniul turismului, am avut ocazia sa imi aduc o mica contributia la pregatirea si elaborarea acestei Legi, ui care a cunoscut de-a lungul a peste 25 de ani numeroase variante.
Cu permisiunea dumneavoastra, va supun atentiei in continuare opiniile mele:
- La Cap.II, Art.5:
- pct."n" si "o" - Cadrul institutional: "stabileste si declara domeniile prioritare in turism, potrivit Strategiei". Nu este mentionata denumirea completa a Strategiei;
- pct."p": "elaboreaza proiecte de dezvoltare turistica referitoarea la dezvoltarea infrastructurii in statiuni si in zone turistice, precum si programe si strategii in domeniu, potrivit Strategiei, pe care le aproba prin Hotarare a Guvernului". Poate ar trebui reformulat pentru ca nu cred ca mai poate elabora strategii in domeniu, daca deja exista o Strategie. Da, programe si programe de implementare a Strategiei, cred ca ar fi mai potrivit.
Tot, la Cap.II:
- Art.6,:
pct.4: "Autoritatea administrativa publica centrala respectiva in domeniul turismului emite si propune spre aprobare prin Hotarare a \Guvernului, programe nationale in domenii prioritare, precum turismul balnear, turismul rural si agroturismul, turismul montan, turismul de litoral, ecoturismul, cicloturismul, turismul cultural, turismul de evenimente si in alte domenii".
Nu cred ca aceasta completare din final "si in alte domenii" isi are rostul, intrucat urmeaza dupa o enumerare concreta a domeniilor prioritare ale turismului.
pct.6 : "Turismul, domeniu de importanta strategica pentru economia nationala a Romaniei poate beneficia de facilitati fiscale si de un sistem de taxare cel putin comparabil cu cel existent, in tarile concurete cu Romania in ceea ce priveste turismul din Europa".
Nu mi se pare adecvata formularea : ...in tarile concurente cu Romania in ceea ce priveste turismul din Europa". Cred ca ar trebui reformulata, fiind mentionata o referirre la statele Uniunii Europene, cu oferte turistice similare cu cele ale Romaniei, poate. Nu cred ca in documente oficiale care reglementeaza o activitate turistica a unei tari o astfel de formulare isi are locul.
La Cap.VII, Art.33:" In vederea indeplinirii atributiilor privind gestionarea si activitatea Sistemului National Informational pentru Turismu, autoritatea administratvia publica centrala respectiva in domeniul turismului poate organiza in aparatul propriu un compartiment de specialitate protivit Legii. Opinia mea este ca ar trebui reformulat si verbul poate sa dispara si formularea sa fie direct cu verbul va organiza, avand in vedere necesitatea infiintarii unei astfel de structuri.
La Cap.VIII, Art.38 (1) "Structurile de primire turisice astfel cum sunt definite de prezenta Lege, indiferent de forma de proprietate si organizare, se clasifica in functie de caracteristicile constructive, de calitatea dotarilor si a serviciilor prestate". Aici as avea doua propuneri de modificare: cuvantul astfel nu isi are rostul in exprimare iar caracteristicile nu cred ca sunt constructtive, ci de constructie.
Si as dori sa inchei cu doua mentiuni cu referire genrala la textul acestui proiect de Lege:
1. Exista un Master Plan prin Strategia de Dezvoltare Nationala a Turismului in Romania, pentru perioada 2006 - 2026, elaborat in colaborare cu Organizatia Mondiala a Turismului si la care nu se face nici un fel de referire. Sau poate se va avea in vedere la elaborarea Strategiei de Dezvoltare a Turismului in Romania, dar din text nu rezulta acest lucru;
2. Poate ca ar trebui mentionate la definitiiile diversilor termeni turistici (care sunt oricum foarte numerosi in textul legii), ca acestea sunt in conformitate sau conform definitiilor elaborate de Orgnaizatia Mondiala a Turismului - cel mai important for la nivel mondial in domeniul turismului.
In speranta ca sugestiile mai sus formulate vor contribui intr-un mod benefic la o intelegere cat mai clara si o aplicare cu rezultate eficiente a acestui important document, va multumesc anticipat pentru timpul acordat analizei lor si poate a luarii lor in considerare.
|
|
|
|
L172/2015
Propunere legislativă - Legea Turismului
|
Număr de înregistrare: |
39
|
Data de postare a opiniei: |
05.03.2015 08:48:00
|
De la: |
Radu Larcu
|
|
Textul opiniei: |
Buna ziua - cu respect va transmit cateva specificatii referitoare la promovarea structurilor de cazare neclasificate Notificare In aproape toate sursele mass-media, la inceputul lunii decembrie 2014, a fost difuzata stirea ca, incepand de anul viitor 2015, se va aproba un proiect legislativ elaborat in cadrul departamentului pentru IMM-uri si Turism, privitor la promovarea structurilor de cazare neclasificate. In acest proiect legislativ sunt prevazute limitari si sanctiuni aplicate admninistratorilor de site-uri/portal-uri turistice, respectiv le sunt transferate responsabilitati ale Departamentului de Control al Ministerului Turismului, prin faptul ca li se impune admnistratorilor de site-uri/portal-uri sa solicite ei de la proprietarii de structuri de cazare copii ale certificatelor de clasificare sau sa verifice ei existenta acestor certificate.
Desigur, se impune in mod prioritat o dezbatere publica asupra acestui proiect de lege si este indicat sa fie analizat, mai intai, pana la aprobare - pentru a se identifica modalitatile legale de implementare si consecintele reale ale aplicarii legii - de catre specialisti cu mai mare experienta in domeniile: juridic, turism, marketing/publicitate si IT.
Pana in prezent, in aceste zile, in forumurile si corespondentele din domeniile vizate de respectivul proiect de lege au fost identificate numeroase lacune ale proiectului legislativ:
- acest proiect nu are corespondent in legislatia europeana
- nu exista un cadrul legal care sa defineasca ce este un "site/portal turistic" sau care este diferenta fata de alte site-uri/portal-uri de publicitate de pe internet
- proiectul resprezinta o abordare discriminatorie fata de site-urile/portal-urile de turism, in raport cu celalalte site-uri/portal-uri de mica sau mare publicitate care contin si anunturi de publicitate turistica (olx.ro, tocmai.ro, okazii.ro etc)
- nu exista doar 100 de portal-uri turistice (cum aparea in articolul referitor la proiectul legislativ), ci sunt mii, astfel ca unele site-uri/portal-uri vor fi sanctionate, in timp ce altele nu, ceea ce va duce tot la un raport de discriminare si abuz
- neexistand un cadru legal viabil privitor la mediul virtual, se vor putea sanctiona abuziv si blog-urile personale de calatorii, site-urile personale, conturile de Facebook etc unde apar informatii turistice referitoare la pensiuni clasificate sau nu
- legea creeaza confuzie, deci e foarte posibil ca orice comentariu sau articol care contine o informare despre o pensiune neclasificata sa fie considerat ca fiind "promovare turistica", iar site-ul/portal-ul unde a aparut acel comentariu sau articol sa fie amendat
- legea nu poate fi aplicata retroactiv, iar multi proprietari de pensiuni/hoteluri, avand statut de persoana juridica (srl, intreprindere individuala, microintreprindere, persoana fizica autorizata), au deja contracte incheiate legal de promovare cu site-uri/portal-uri turistice, chiar daca au sau nu certificate de clasificare, iar aceste contracte in derulare pe mai multi ani trebuiesc respectate pana la finalizare
- multe site-uri/portal-uri turistice ofera promovare turistica "pro bono" (gratuit) si nu sunt reprezentate de persoane juridice, astfel ca nu vor putea fi inchise sau sanctionate, neexistand nici raporturi comerciale intre parti sau alte impuneri de natura contractuala
- de asemenea, toate site-urile/portal-urile turistice au deja specificat in politica lor de functionare/accesare faptul ca "raspunzatori pentru informatiile furnizate sunt clientii/colaboratorii lor" adica proprietarii/administratorii de structuri de cazare si nu ei - administratorii de site-uri/portal-uri - la fel cum se intampla peste tot in mediul virtual, astfel ca nu pot fi sanctionati pentru aceasta speta pentru ca ai lor clienti incalca legea nedetinand certificate de clasificare
- tot in politica functionarii si accesarii site-urilor/portal-urilor sunt specificate si conditii si limitari de folosire a continuturilor de catre utilizatori, la aceste conditii si limitari sunt supusi, ca utilizatori, atat cei care fac rezervari, turistii, cat si reprezentantii departamentelor Ministerului Turismului (oricine acceseaza un site/portal, trebuie sa se supuna politicii acelui site/portal)
- multi adminstratori/proprietari de site-uri/portal-uri nu pot fi identificati, deoarece datele lor au un caracter privat, conform legislatiei in vigoare referitoare la procesarea datelor cu caracter personal
- sunt mii de situatii in care site-urile/portal-urile si-au schimbat de mai multe ori proprietarii (fara a mai fi notate sau operate aceste schimbari), atat pentru denumirea domeniului, cat si pentru contul de gazduire, astfel ca, in realitate, este imposibil de identificat cine administreaza cu adevarat un site/portal, indiferent daca prezinta date din turism sau din alte domenii
- de asemenea, un site/portal turistic poate fi detinut de una sau mai multe persoane, dar este administrat de alte persoane, care raman de cele mai multe ori anonime, participante benevol la dezvoltarea respectivului site/portal
- conturile multor site-uri/portal-uri turistice sunt accesate direct de catre utilizatori (printr-un cont de utilizator cu parola), nu de catre administratori, astfel administratorii site-urilor/portal-urilor sunt in imposibilitatea de a controla ei direct informatiile structurilor de cazare/alimentatie promovate
- la fel cum agentii de evaluare-constatare nu pot intra in curtea oamenilor, persoane fizice, pentru a verifica existenta sau inexistenta cerificatelor de clasificare (cum se specifica in articolul aparut in mass-media), la fel nu se poate intra nici in "curtea" site-urilor/portal-urilor turistice in mod nelegal si abuziv
- multe site-uri/portal-uri turistice pot avea prezentarile/continuturile neactualizate din varii motive, un motiv fiind si faptul ca nu se mai poate avea acces la acel site/portal in panoul de administrare pentru a opera modificarile necesare (spre exemplu, a fost pierduta parola de acces), asa ca in acele site-uri/portaluri pot aparea in continuare prezentari ale unor structuri neclasificate (plasate cu mult timp in urma), prezentari care nu pot fi modificate/actualizate sau sterse - astfel de cazuri se incadreaza in categoria situatiilor de forta majora pentru care nu pot fi impuse sanctiuni
- un alt motiv de confuzie privind aplicarea acestei legi, se datoreaza faptului ca lista structurilor clasificate din Romania nu este actualizate in timp real, la zi, astfel ca pot aparea la un moment dat pe lista Ministerului Turismului structuri neclasificate sau care au fost clasificate anterior si apoi le-a expirat, din varii motive, certificatul de clasificare
- exista mai multe situatii privind stadiul de clasificare al unei structuri de cazare: structura clasificata, structura neclasificata, structura in curs de clasificare, structura cu certificatul de clasificare expirat - aceste date pot fi verificate in mod riguros doar de reprezentantii legali, autorizati (agentii de evaluare-constatare subordonati Ministerului Turismului) si nu de catre persoane neautorizate in aceasta speta, persoane care doar administreaza un site sau un portal
- aplicarea unei astfel de legi, abuzive in esenta ei, poate cauza si prejudicii de ordin financiar, deoarece intreprinzatorii din domeniul turismului, proprietari/administratori de pensiuni/hoteluri nu-si mai pot face o campanie publicitara din timp, demers necesar pentru a-si informa viitorii clienti asupra serviciilor puse la dispozitie in perioada urmatoare, proprietarii/administratorii fiind nevoiti astfel sa astepte abia pana cand au trecut de toate restrictiile birocratice de obtinere a unei clasificari (timpul pentru documentare in vederea obtinerii certificatului de clasificare poate dura luni de zile) - exemplu: in domeniul imobiliar, si nu numai, chiar inainte de finalizarea locuintelor se face publicitate pentru a nu se pierde timp util pentru atragerea clientilor
- statul nu poate incalca dreptul de proprietate (fizica sau intelectuala etc), astfel ca accesarea oricarui site in scopuri de verificare, la fel cum este si cazul unei perchezitii, se face fie cu acceptul scris al proprietarului acelui site/portal, fie cu un mandat validat de un judecator, fie acceptand termenii si conditiile de accesare a site-ului - astfel, orice persoana fizica sau juridica, inclusiv institutiile publice, trebuie sa respecte intocmai drepturile de proprietate, cu toate obligatiile care rezida din aceste drepturi inalienabile, garantate constitutional
- nu in ultimul rand, site-urile sau portal-urile turistice gazduite in Romania isi vor putea transfera continuturile pe servere din alte tari, astfel ca nu vor mai putea cadea sub incidenta legislatiei din aceasta tara, iar aceasta lege se va dovedi inutila, fara efecte
- recomandare - ar fi fost mai corect si mai simplu, fara probleme de legalitate, ca reprezentantii Ministerului Turismului sa fi solicitat, politicos, colaborarea/suportul administratorilor site-urilor/portal-urilor de turism si ar fi primit acest sprijin fara sa fie nevoie de un proiect legislativ cu sanctiuni agresive si impuneri abuzive (amenzi de peste 20.000 lei)
Concluzie
Un abuz (cum este cel produs de structurile neclasificate), nu poate fi corectat printr-un alt abuz ! Nu aceasta este solutia, mai ales ca se urmareste transferul responsabilitatilor Departamentelor de Control din Ministerul Turismului in spatele admnistratorilor de site-uri sau portal-uri din mediul online.
Daca nu sunt rezolvate aspectele/lacunele prezentate mai sus, toate sanctiunile vor putea fi contestate fara probleme, in instanta, cu sanse de succes 100%.
Referitor la doritul control al statului in tot si toate, poate este de luat in considerare si faptul ca un proiect legislativ anterior, cel care viza obligativitatea colectarii datelor detinatorilor cartelelor prepay, a fost declarat neconstitutional.
Va multumesc anticipat pentru o buna solutionare a aspectelor specificate anterior !
Cu stima, Radu
|
|
|
|