- Traducere neoficială -

 

CREAREA DE LOCURI DE MUNCĂ ȘI SECURITATEA MUNCII

ÎN EPOCA GLOBALIZĂRII

 

Rezoluție adoptată în unanimitate de cea de-a 116 Adunare

(Nusa Dua, Bali, 4 mai 2007)



 

Cea de-a 116-a Adunare a Uniunii Interparlamentare,

 

Reamintind Declarația universală a drepturilor omului (1948), Pactul internațional privind drepturile civile și politice (1966) și Pactul internațional privind drepturile economice, sociale și culturale (1966),

 

Avînd în vedere rezultatele Summit-ului mondial pentru dezvoltare socială (Copenhaga, 1995), care a adoptat o Declarație și un Program de acțiune ce constituie cadrul de bază pentru promovarea dezvoltării sociale pentru toți, la nivel național și internațional,

 

Conștientă de necesitatea de a promova și apăra  principalele drepturi ale omului, statul de drept și accesul universal la educație, care sunt vitale pentru dezvoltarea economică și socială, așa cum se stipulează în Declarația privind principiile și drepturile fundamentale la muncă, adoptată de Organizația Internațională a Muncii (OIM) în 1998,

 

Reamintind Pactul mondial al Națiunilor Unite, lansat în anul 2000, Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului, adoptate în 2000, precum și raportul intitulat  "A investi în dezvoltare", publicat în cadrul Proiectului Obiectivele Mileniului ale Națiunilor Unite, în 2005 și cunoscând faptul că crearea de locuri de muncă, munca decentă și securitatea muncii sunt esențiale pentru realizarea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului,

 

Reamintind  că la Summit-ul Mondial din 2005, șefi de state și de guverne s-au angajat să facă din utilizarea deplină și productivă a forței de muncă și din munca decentă pentru toți, inclusiv pentru femei și tineri, un obiectiv central al politicilor lor macroeconomice,  naționale și internaționale și al strategiilor de reducere a sărăciei, și reamintind de asemenea angajamentul Summit-ului Mondial de a asigura respectarea deplină a principiilor și drepturilor fundamentale la muncă,

 

Reamintind în continuare  rezoluțiile UIP, în special cele adoptate de cea de-a 98-a Conferință Interparlamentară (Cairo, septembrie 1997), cu privire la utilizarea forței de muncă într-o lume globalizată, de cea de-a 107-a Conferință Interparlamentară (Marrakech, martie 2002), cu privire la rolul parlamentelor în dezvoltarea politicii publice într-o eră a globalizării, a instituțiilor multilaterale și a acordurilor comerciale internaționale, precum și de cea de-a 109-a Adunare a UIP (Geneva, octombrie 2003), cu privire la contribuția noilor tehnologii ale informației și comunicării la buna guvernare, aprofundarea democrației parlamentare și gestionarea globalizării, și salutând noul program de cooperare UIP-OIM,

 

Reamintind raportul „O globalizare echitabilă: crearea de oportunități pentru toți”, elaborat de Comisia Mondială privind Dimensiunea Socială a Globalizării (OIM, 2004), precum și Declarația ministerială cu privire la utilizarea forței de muncă și munca decentă pentru toți, adoptată în cadrul dezbaterii la nivel înalt a Consiliului Economic și Social al Națiunilor Unite, în iulie 2006,

 

Salutând rolul și competența unice ale OIM, așa cum s-a amintit în Declarația ministerială cu privire la utilizarea forței de muncă și munca decentă pentru toți, în ceea ce privește concretizarea noțiunii de muncă decentă pentru toți,

 

Amintind Convenția Internațională privind protecția drepturilor tuturor muncitorilor migranți și ale membrilor familiilor lor (2003) și conștientă de efectele migrației internaționale asupra a milioane de muncitori din întreaga lume,

 

Cunoscând  că, în vreme ce multe țări au aderat la Convenția OIM privind cele mai grave forme ale muncii prestate de copii, prin care se angajează să consolideze legislația care interzice munca prestată de copii, în fapt această muncă este în creștere și continuă să fie unul dintre cele mai mari flageluri ale societății,

 

Remarcând faptul că, potrivit datelor publicate de OIM între anii 2002 și 2006, în studii, convenții și rapoarte referitoare la evenimente internaționale:

 

(a) forța de muncă globală continuă să crească, ajungând actualmente la aproximativ 3 miliarde de oameni angajați sau în căutarea unui loc de muncă;

(b) circa 80% din forța de muncă globală se află în țările în curs de dezvoltare, ceea ce înseamnă că, în următorii 10 ani, vor trebui create 430 milioane de locuri de muncă, sau câte 43 de milioane de locuri de muncă anual, numai în aceste țări;

(c) numărul șomerilor în țările în curs de dezvoltare, din care majoritatea sunt femei, a crescut de la 157 milioane în 1995 la nivelul fără precedent de 195,2 milioane în 2006, în condițiile în care Orientul Mijlociu și Africa de Nord au rata cea mai ridicată de șomaj, 12,2% în 2006, urmate de Africa Sub-Sahariană, cu 9,8%;

(d) în pofida numeroaselor obstacole pe care trebuie să le depășească pe piața muncii, femeile reprezintă în prezent 40% din forța de muncă globală, numărul total de femei care au o activitate profesională crescând de la 1 miliard la 1,22 miliarde, între anii 1991 și 2005;

(e) între momentul de față și anul 2020, impactul HIV/SIDA asupra persoanelor cu vârsta de muncă ar putea determina pierderi de până la 270 miliarde USD în cele 41 de țări cel mai puternic afectate;

(f) șomajul a crescut pe glob cu peste 20% în ultimii 10 ani, cu o pondere a tinerilor (86,9 milioane) în creștere de la 12 la 13,7% sau 44% din numărul șomerilor la scară globală, în condițiile în care, în 2005, pentru tinerii din țările în curs de dezvoltare a existat un risc de 3,3 ori mai mare de a ajunge șomeri în raport cu adulții, în timp ce în economiile dezvoltate acest risc a fost de 2,3 ori mai mare;

(g) chiar dacă numărul total al copiilor care lucrează a scăzut cu 11% în ultimii patru ani, în anul 2004, aproape 218 milioane de copii s-au dus la muncă în loc să meargă la școală;

(h) în ultimii ani, piramida vârstelor s-a modificat considerabil, prin creșterea continuă, la scară globală, a proporției persoanelor trecute de 60 de ani și a proporției bărbaților și femeilor de peste 50 de ani, care lucrează;

(i) procentajul persoanelor care muncesc în sectorul serviciilor a crescut de la 34,3% în 1995 la 40% în 2006, depășind, în consecință, pentru prima oară, procentajul celor care lucrează în agricultură;

(j) numărul muncitorilor afectați de încălcarea drepturilor sindicale rămâne la un nivel inacceptabil,

 

Remarcând că persoanele cu dizabilități, și îndeosebi femeile cu dizabilități, se confruntă cu multiple dezavantaje în ceea ce privește accesul pe piața muncii, cum ar fi prejudecățile și lipsa de educație, și că 80% din persoanele cu dizabilități sunt șomere; remarcând în continuare că șomajul în rândul persoanelor cu dizabilități are un efect de reacție în lanț asupra celor care le îngrijesc, care sunt cu precădere femei sau fete,

 

Convinsă că opinia publică este divizată în privința globalizării, care a adus modificări fără precedent în stilul de viață al indivizilor, familiilor și societăților, în ansamblul lor, și că este nevoie de abordări novatoare pentru a evalua totalitatea repercusiunilor acestui fenomen asupra dezvoltării sociale, economice și culturale și impactul său diferențiat asupra femeilor și bărbaților,

 

Convinsă că regimurile comerciale negociate de instituțiile financiare internaționale, precum Organizația Mondială a Comerțului (OMC), Fondul Monetar Internațional (FMI) și Banca Mondială, au împiedicat, în anumite cazuri, creșterea economică, ceea ce a dus la pierderea unui număr semnificativ de locuri de muncă și la șomaj, îndeosebi în țările în curs de dezvoltare,

 

Conștientă, de asemenea, că o globalizare echitabilă poate promova creșterea și eficiența economică, determinând, în același timp, progresul dezvoltării umane și al prosperității,

 

Convinsă că, pentru ca globalizarea să fie echitabilă, ea trebuie să implice o repartizare mai justă a avantajelor sale,

 

Subliniind necesitatea unei bune guvernări pentru a promova creșerea economică,

 

Remarcând că dezbaterea referitoare la efectele globalizării asupra muncii decente tinde să se polarizeze în jurul preocupărilor de ordin politic și geografic, și nu în jurul condițiilor de viață și de muncă sau al originilor sociale și familiale,

 

Estimând că lipsa de înțelegere asupra vectorilor globalizării și a impactului ei pe piețele muncii complică procesul de căutare a unor răspunsuri adecvate pentru provocările politice pe care aceasta le determină, pe plan național și internațional,

 

Conștientă de fenomenul „brain drain”, care implică migrarea forței de muncă calificate din țările în curs de dezvoltare către țările dezvoltate, și de impactul negativ al acestuia asupra creșterii economice din țările în curs de dezvoltare,

 

Conștientă de viteza amețitoare cu care procesul de globalizare afectează piețele muncii, în special în ceea ce privește crearea de locuri de muncă și condițiile de muncă, atât în țările industrializate, cât și în cele în curs de dezvoltare,

 

Convinsă că reducerea sărăciei, învățământul obligatoriu, furnizat și finanțat de stat până la vârsta de cel puțin 16 ani, asigurarea folosirii depline și productive a forței de muncă și munca decentă trebuie să fie obiective centrale ale politicilor naționale de dezvoltare pe termen lung, în toate țările,

 

Conștientă de devalorizarea conceptului de muncă drept sursă de demnitate, în măsura în care școala principală a gândirii economice consideră forța de muncă un simplu factor de producție  și acordă prea puțină atenție valorii pe care o are munca pentru ființa umană, în plan personal, pentru familii, comunități și pentru societate, în ansamblu,

 

Preocupată de faptul că globalizarea riscă să fie însoțită de un proces de polarizare, prin care câțiva oameni, câteva țări și câteva companii culeg beneficiile sub formă de piețe mai mari, creare de locuri de muncă, creștere și noi progrese, în vreme ce ceilalți suportă consecințele, manifestate prin competitivitate limitată, pierderea locurilor de muncă și sărăcire,

 

Remarcând că datorită competitivității internaționale în creștere,  piețele muncii au evoluat în multe țări în direcția unei mai mari flexibilități și a unei aplicări mai largi a condițiilor atipice de utilizare a forței de muncă (muncă temporară și muncă pe durată parțială, contracte pe termen fix, etc.), care nu sunt în mod necesar acoperite de legislația muncii și de norme de asigurări sociale, ceea ce îi expune pe cei ce muncesc unor riscuri și dezavantaje suplimentare,

 

Remarcând, de asemenea, că fenomenul de flexibilitate sporită a pieței muncii poate contribui la insecuritate și la marginalizarea socială a unor segmente substanțiale ale populației și deci, este necesar să se amelioreze securitatea muncii în toate sectoarele economiei naționale,

 

Convinsă  de importanța unui echilibru între necesitatea, pentru angajatori, de a da dovadă de  flexibilitate în managementul forței de muncă, pe de o parte, și dreptul legitim al angajaților la libertatea de asociere și dreptul lor la negociere colectivă, securitatea muncii, condiții de muncă sigure și sănătoase, acces la instruire profesională și protecție socială, pe de altă parte, și recunoscând că parlamentele au un rol extrem de important în această privință,

 

Convinsă că, pentru a face față provocărilor aduse de globalizare, asigurând, în același timp, o protecție efectivă a drepturilor și obligațiilor angajaților, legile referitoare la muncă și aplicarea lor trebuie revizuite în mod regulat, și cunoscând că rolul parlamentelor este extem de important în acest domeniu,

 

Subliniind  necesitatea unor politici proactive pentru piața muncii și a unor măsuri focalizate de creare a locurilor de muncă, care să sporească perspectivele unor locuri de muncă mai bune și ale utilizării productive a forței de muncă pentru toți, precum și necesitatea de a construi un mediu favorizant pentru dezvoltarea antreprenoriatului și dezvoltarea sectorului privat, îndeosebi prin intermediul întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) și al cooperativelor,

 

Subliniind  necesitatea de a dezvolta atât sectorul public, cât și pe cel privat din economie și de a utiliza potențialul comerțului internațional echitabil și al investițiilor străine directe în scopul creării de locuri de muncă și al îmbunătățirii performanțelor pieței muncii,

 

Convinsă că educația este forța potențial eliberatoare și un instrument fundamental pentru dezvoltarea profesională a femeilor și bărbaților, și că, în consecință, este imperios necesar să se promoveze o legătură bine structurată între învățământ, îndeosebi cel superior, și nevoile și exigențele pieței muncii,

 

Accentuând faptul că pentru a rămâne competitiv într-o economie bazată tot mai mult pe cunoaștere și în epoca globalizării, angajații și șomerii ar trebui să aibă acces la educație continuă și la formare profesională,

 

Convinsă că politicile de control și gestionare a imigrației trebuie să fie coordonate cu politici adecvate de integrare socială, de educație și formare profesională, pentru a evita ca imigrația spontană, asociată cu interese nelegitime, să aducă costul forței de muncă sub limitele legale și pentru a împiedica formarea unor ghetouri ale forței de muncă necalificate și sub-remunerate, precum și situații de sclavie modernă,

 

Conștientă de rolul esențial al partenerilor sociali în promovarea dialogului și în limitarea efectelor dăunătoare ale flexibilității pieței muncii,

 

Alarmată de creșterea nivelului prostituției, a muncii forțate și a fenomenului global de trafic de femei și fete și conștientă de necesitatea unor eforturi coordonate pentru ca femeile să fie apărate de orice tip de exploatare sexuală, inclusiv atunci când aceasta este ascunsă în spatele unor oferte veroase de locuri de muncă,

 

Conștientă că sindicatele sunt profund interesate să păstreze beneficiile potențiale ale globalizării echitabile și să valorifice creșterea economică mai rapidă și oportunitățile mai mari de angajare, asociate cu avantajele stabilității, care însoțesc interdependența economică,

 

Convinsă că respectarea drepturilor omului, inclusiv a normelor fundamentale din domeniul muncii, ar trebui să constituie o preocupare esențială pe agenda internațională,

 

Subliniind necesitatea de a susține democrația participativă, de a întări statul de drept și de a promova respectul pentru și îndeplinirea standardelor internaționale din domeniul drepturilor omului și al libertăților fundamentale, inclusiv dreptul la muncă decentă și dreptul la dezvoltare,

 

Subliniind, de asemenea, necesitatea de a se asigura protecție socială pentru diferite categorii de muncitori care se confruntă cu dificultăți în găsirea unui loc de muncă, ca o consecință directă sau indirectă a globalizării, îndeosebi în cadrul economiei informale,

 

Subliniind totodată rolul ce revine parlamentelor și membrilor lor în extinderea către țările în curs de dezvoltare a beneficiilor unei globalizări echitabile, astfel încât populațiile lor să se bucure de justiție socială,  prosperitate economică, stabilitate, siguranța locului de muncă și protecție socială sporite,

 

1.     Cere parlamentelor să promulge legi care să favorizeze creșterea utilizării forței de muncă și să exercite presiuni asupra guvernelor, angajatorilor, sindicatelor și altor părți implicate, pentru a plasa crearea de locuri de muncă și muncă decentă în centrul politicilor naționale și pentru a urmări crearea unui mediu propice dezvoltării echilibrate a zonelor rurale și urbane;

 

2.     Cere, totodată, guvernelor, sindicatelor, angajatorilor, altor parteneri sociali și OIM să acorde mai multă atenție impactului social și de gen al globalizării, concentrându-se îndeosebi asupra creării de locuri de muncă și ameliorării condițiilor de muncă, și să se asigure că femeile și bărbații sunt plătiți în mod egal pentru muncă egală;

 

3.     Încurajează dezvoltarea politicilor care contribuie la schimbarea atitudinilor culturale în privința locului pe care îl ocupă femeile pe piața muncii și în conducerea întreprinderilor;

 

4.     Face apel la state să stabilească sisteme care să ofere tuturor persoanelor posibilitatea de a primi o educație și o formare profesională adaptatea nevoilor lor individuale;

 

5.     Face apel la guverne să combată precaritatea condițiilor de muncă și le cere să încheie acorduri bilaterale, regionale și multilaterale, care să ofere protecție legală și să asigure un tratament mai bun pentru toți cei care muncesc;

 

6.     Face apel la statele care nu au făcut-o încă să ratifice Convenția Națiunilor Unite privind protecția tuturor muncitorilor migranți și a membrilor familiilor lor și cere parlamentelor să stabilească reglementări care oferă un tratament mai bun și o protecție mai mare pentru toți muncitorii migranți, inclusiv femei;

 

7.     Cere guvernelor și parlamentelor să combată discriminarea pe criterii de sex, vârstă, religie, etnicitate sau sănătate, inclusiv sarcina, precum și toate formele de muncă asimilabile exploatării, precum munca în contul datoriilor, munca forțată, cele mai rele forme de muncă a copilului, traficul de ființe umane, prostituția forțată și ale practici asimilabile sclaviei;

 

8.     Cere insistent guvernelor să nu încheie nici un contract de muncă precar sau informal cu personalul lor, și să susțină modalități alternative de organizare și negociere colectivă, dând astfel un exemplu comunității;

 

9.     Cere comunității internaționale să asigure un acces mai echitabil la beneficiile globalizării pentru toate țările și grupurile de populație, înlăturând discriminarea pe criterii de vârstă sau sex și eliminând enormele disparități și neregularități existente în ceea ce privește accesul la mijloace de trai și protecție socială;

 

10.   Cere insistent guvernelor să colecteze și să analizeze date privind utilizarea forței de muncă dezagregate pe sex, vârstă, etnicitate și religie, cu scopul de a evalua efectele diferite ale globalizării pieței muncii;

 

11.    Atrage atenția parlamentelor și guvernelor asupra faptului că, oricât ar fi de dificil, securitatea locului de muncă, siguranța și sănătatea la locul de muncă nu trebuie să fie afectate de creșterea flexibilității pieței muncii;

 

12.    Încurajează toți partenerii sociali, inclusiv organizațiile patronale și cele ale salariaților, să se angajeze într-un dialog eficient și deschis tuturor, în scopul identificării instrumentelor strategice și procedurilor operaționale pentru crearea de noi locuri de muncă, reducerea șomajului și ameliorarea posibilității de angajare prin dezvoltarea aptitudinilor;

 

13.    Încurajează guvernele să creeze un mediu propice pentru asociațiile de femei, care să le ajute să obțină aptitudinile necesare pentru a intra în rândul întreprinzătorilor;

 

14.    Încurajează  parlamentele să sprijine intrarea în vigoare a Convenției Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilități, precum și implementarea prevederilor acesteia referitoare la muncă și utilizarea forței de muncă;

 

15.    Face apel la guverne să intensifice dezvoltarea, să reducă sărăcia și inegalitatea în cadrul țărilor și între acestea, să reducă decalajul dintre țări în materie de educație și să sprijine transformările ce decurg din utilizarea noilor tehnologii ale informației și comunicării (TIC);

 

16.    Recomandă să se ofere mai multe posibilități de formare și perfecționare, în special pentru femei, în domeniul TIC și al aptitudinilor organizaționale în sistemele de gestiune și financiare și recomandă totodată ca programele de formare și educație să fie adaptate mai bine nevoilor pieței muncii;

 

17.    Recomandă ca prioritatea în domeniul investițiilor publice și străine să se acorde proiectelor de infrastructură ce folosesc intensiv forța de muncă, care garantează angajarea masivă a persoanelor sărace și sunt amplasate în zone defavorizate;

 

18.   Totodată, recomandă să se respecte un echilibru strict între interesele sectoarelor private și cele ale sectoarelor publice, în ceea ce privește asigurarea unei creșteri durabile a productivității și a unei competitivități economice îmbunătățite, precum și a stabilității sociale, egalității pentru toți, respectării drepturilor celor ce muncesc și egalității de șanse pentru femei și bărbați, iar la elaborarea politicilor să fie luată în considerare munca neplătită efectuată în sfera familială, în primul rând de către femei;

 

19.   Face apel la întreprinderi să respecte principiile responsabilității sociale corporatiste;

 

20.   Cere guvernelor și instituțiilor financiare să sprijine și să promoveze utilizarea muncii independente și întreprinderile medii, mici și microîntreprinderile, în sectoarele informale urbane și rurale; acordând, în același timp, o atenție deosebită măsurilor de promovare a muncii independente a femeilor și a antreprenoriatului feminin, cum ar fi microfinanțarea; și cere organizațiilor internaționale să ajute țările în curs de dezvoltare să-și formeze cadrul social și financiar necesar consolidării antreprenoriatului local;

 

21.    Cere guvernelor și parlamentelor să se asigure că legislația muncii oferă permanent oportunități pentru dezvoltarea întreprinderilor și extinderea locurilor de muncă și asigură o protecție socială adecvată pentru angajați, într-un mediu favorabil dezvoltării durabile;

 

22.    Cere parlamentelor să revizuiască toate legile și reglementările pertinente pentru a se asigura că acestea nu discriminează femeile, inclusiv legile privind drepturile de proprietate, ca să existe siguranța că femeile se bucură de dreptul de moștenire a pământului, capitalului și a altor bunuri, care constituie, toate, surse importante de finanțare a afacerilor, precum și o asigurare în caz de șomaj;

 

23.    Cere parlamentelor să legifereze condiții de lucru care să permită bărbaților și femeilor să stabilească un echilibru între muncă și responsabilitățile familiale, recomandă să se asigure femeilor care lucrează servicii de îngrijire a copilului și concediul plătit de maternitate și încurajează totodată introducerea concediului de paternitate, pentru a-i ajuta pe părinți să echilibreze obligațiile familiale și cele legate de muncă;

 

24.    Cere guvernelor să implementeze recomandările raportului "O globalizare echitabilă: crearea de oportunități pentru toți", redactat de Comisia Mondială privind Dimensiunea Socială a Globalizării.

 

25.   Face apel la guverne să determine finalizarea cu succes a Rundei Doha a OMC, în scopul facilitării comerțului echitabil, ca generator de locuri de muncă în țările în curs de dezvoltare;

 

26.    Invită UIP să realizeze un studiu general asupra modului în care parlamentele abordează impactul globalizării în țările lor, inclusiv o evaluare a rolului parlamentelor în promovarea unei munci decente pentru toți, și recomandă UIP să faciliteze identificarea și schimbul de bune practici referitoare la acțiunile parlamentare în domeniu;

 

27.    Propune guvernelor să elaboreze strategii și să organizeze campanii de prevenire și eliminare a violenței fizice și psihologice la locul de muncă, care a devenit un fenomen global ce afectează îndeosebi femeile, așa cum se subliniază în recomandările celei de-a 114-a Adunări a UIP;

 

28.    Solicită  o mai mare coerență între programele și politicile menite să atingă obiectivul muncii decente și invită guvernele și partenerii lor sociali să încorporeze aceste recomandări în strategiile lor naționale, cu scopul de a aduce o schimbare semnificativă în viețile oamenilor, în concordanță cu prioritățile, politicile și tradițiile fiecărei țări.