- Traducere neoficială -

Reuniunea Parlamentară cu ocazia Celei de a Șasea

Conferințe Internaționale a Democrațiilor Noi sau Restaurate

Doha (Qatar), 29 octombrie-1 noiembrie 2006

 

 

PLAN DE ACȚIUNE

 

 

Noi, reprezentanții parlamentelor, reuniți la Doha, cu ocazia celei de a Șasea Conferințe Internaționale a Democrațiilor Noi sau Restaurate, între 29 octombrie și 2 noiembrie 2006, adoptând Declarația precedentă, care susține că Parlamentul este instituția centrală a democrației, adoptăm, prin prezentul document, Planul de Acțiune care urmează. Ne angajăm să încurajăm parlamentele noastre să întreprindă demersurile necesare pentru a implementa măsurile ce figurează în prezentul Plan de Acțiune. În acest scop, suntem conștienți de faptul că, pentru a-și îndeplini eficient rolul în promovarea și întărirea democrației, parlamentele trebuie să se asigure că procedurile proprii sunt în concordanță cu principiile și standardele, universal acceptate, ale democrației. Aceasta înseamnă că noi ar trebui să acționăm și mai intens pentru a face ca parlamentele noastre să devină mai reprezentative, mai transparente, mai accesibile, mai responsabile și mai eficace.

 

Ne angajăm să încurajăm parlamentele noastre să realizeze următoarele cinci caracteristici fundamentale:

 

1. Parlamente reprezentative

 

1.1.1.      Să acționeze în vederea stabilirii și/sau întăririi proceselor electorale libere și corecte, care să asigure o reprezentare echitabilă a tuturor sectoarelor societății, în special  a grupurilor care sunt la ora actuală sub-reprezentate;

 

1.1.2.      Să asigure proceduri parlamentare corecte și inclusive, care să ofere tuturor membrilor, inclusiv opoziției/partidelor minoritare, femeilor și altor grupuri marginalizate, șanse depline de a participa efectiv la lucrările parlamentare; aceste grupuri ar trebui să fie reprezentate în mod echitabil în structurile de conducere ale parlamentului;

 

1.1.3.      Să-și permită să ofere o protecție adecvată tuturor parlamentarilor, în exercitarea funcțiilor lor, inclusiv prin aplicarea unui sistem de imunități și privilegii, necesar pentru protecția parlamentului și a membrilor săi față de abuzuri, atât pe parcursul mandatului, cât și după expirarea acestuia;

 

1.1.4.      Să încurajeze organizarea activităților parlamentare într-o manieră imparțială și non-partizană;

 

1.1.5.      Să ia măsuri speciale, acolo unde este necesar, pentru stabilirea unor structuri și a unor acțiuni în măsură să promoveze cu precădere participarea femeilor la procesele politice și promovarea egalității între femei și bărbați, la scara întregii societăți.

 

2. Parlamente transparente

 

2.1.      Să ia măsuri pentru a se asigura că jurnaliștii și mass media, în general, pot comunica despre activitățile parlamentului;

 

2.2.      Să elaboreze și/sau să întărească legislația care asigură o protecție adecvată pentru mass media, încurajându-le, în același timp, să-și îndeplinească funcțiile într-un mod responsabil, care să respecte drepturile tuturor; să ia măsurile necesare pentru a preveni difuzarea, de către mass media, a mesajelor de ură și de încurajare a intoleranței, precum și pentru a stimula pluralitatea controlului asupra mass media și independența acestora;

 

2.3.      Să garanteze dreptul cetățenilor de a avea acces la informațiile deținute de organismele publice, în special prin adoptarea și implementarea legislației cu privire la libertatea la informare;

 

2.4.      Să adopte strategii adecvate de informare a publicului cu privire la lucrările parlamentului (televiziune, radio, internet, telefonie mobilă); să adopte măsuri speciale pentru informarea tineretului și pentru stimularea interesului acestuia cu privire la activitatea parlamentului;

 

2.5.      Să adopte orice alte măsuri necesare pentru îmbunătățirea încrederii publicului în parlament, ca instituție democratică;

 

2.6.      Să promoveze utilizarea tehnologiilor informației și comunicării în scopul creșterii eficacității proceselor parlamentare și pentru a promova, astfel, transparența și responsabilitatea.

 

3. Parlamente accesibile

 

3.1.      Să elaboreze mecanisme adecvate pentru facilitarea contactului direct al cetățenilor cu reprezentanții lor (crearea de birouri în circumscripțiile electorale, organizarea de sesiuni de informare pentru membrii corpului electoral);

3.2.      Să-i încurajeze pe cetățeni să se implice în procesul legislativ, de exemplu prin publicarea proiectelor de lege pe site-ul parlamentului și prin organizarea de ședințe publice; să încurajeze mass media să acorde activităților parlamentare un spațiu amplu de prezentare.

 

4. Parlamente responsabilizate

 

4.1.      Să adopte și să aplice un cod deontologic pentru parlamentari.

 

5. Parlamente eficace

 

La nivel național

 

5.1.      Să adopte toate măsurile necesare pentru a asigura independența parlamentului în raport cu executivul. Aceasta include un buget independent, personal și resurse informaționale proprii și controlul parlamentului asupra propriului calendar de lucru;

 

5.2.      Să vegheze la asigurarea unor facilități adecvate pentru toți membrii, inclusiv pentru cei care fac parte din opoziție/partide minoritare și din grupurile de femei;

 

5.3.      Să se asigure că diferitele comisii parlamentare dispun de resursele corespunzătoare și de puterile necesare pentru a adresa întrebări și a obține răspunsuri de la membrii executivului.

 

La nivel internațional

 

5.4.      Să monitorizeze activitățile guvernului în desfășurarea relațiilor sale externe, cu respectarea strictă a prerogativelor ce revin executivului și, respectiv, parlamentului; în legătură cu aceasta, să urmărească permanent obținerea de informații, de la guvern, cu privire la politicile și pozițiile sale de negociere;

 

5.5.      Să stabilească un cadru juridic clar de implicare a parlamentului în afacerile internaționale;

 

5.6.      Să încurajeze participarea parlamentarilor în delegațiile guvernamentale la organizațiile internaționale;

 

5.7.      Să participe activ în cadrul organizațiilor parlamentare internaționale, cu scopul de a promova diplomația parlamentară în consolidarea dialogului politic pentru soluționarea conflictelor;

 

5.8.      Să monitorizeze funcționarea organizațiilor internaționale și să urmărească, inclusiv prin intermediul guvernelor, asigurarea conformității politicilor și deciziilor acestor organisme cu principiile și standardele democratice.

 

6. Mecanisme de follow-up

 

Propunem stabilirea următoarelor mecanisme parlamentare, pentru a urmări transpunerea în practică a recomandărilor din Planul de Acțiune:

 

6.1.      Structurile decizionale responsabile cu organizarea Reuniunii Parlamentare ar trebui să fie reconstituite, sub forma unui organ consultativ numit Reuniunea Parlamentară - Comisia Consultativă pentru Democrație (RP-CCD), care să funcționeze până la cea de-a Șaptea Conferință a Democrațiilor Noi sau Restaurate. Ar fi necesare restructurarea și extinderea componenței acestui organism, pentru a-l face mai reprezentativ și pentru a-i oferi expertiza necesară pentru abordarea chestiunilor legate de democrație;

 

6.2.      Responsabilitatea organizării RP-CCD ar trebui încredințată Consiliului Consultativ al Qatar-ului, Uniunii Interparlamentare și Uniunii Interparlamentare Arabe, organizatorii Reuniunii Parlamentare a celei de a Șasea Conferințe Internaționale a Democrațiilor Noi sau Restaurate. Secretariatului UIP i-ar putea fi încredințată responsabilitatea de a funcționa ca secretariat interimar pentru RP-CCD;

 

6.3.      RP-CCD ar trebui:

             6.3.1.  Să asigure o consiliere substanțială cu privire la proiectele și activitățile destinate asigurării unui follow-up eficace pentru Reuniunea Parlamentară și Conferința Internațională a Democrațiilor Noi sau Restaurate, în măsura în care aceasta intră în aria de interes a parlamentului;

 

           6.3.2.  Ca o recunoaștere a progresului continuu în materie de democrație, realizat în regiunea arabă/Orientul Mijlociu, să se dezvolte proiecte speciale menite să încurajeze promovarea sistemelor de guvernare parlamentară;

 

           6.3.3.  Să acorde sprijin pentru dezvoltarea unui instrument de diagnosticare care să ajute parlamentele să-și evalueze propriile practici, prin raportare la recomandările Reuniunii Parlamentare, și să identifice domeniile ce trebuie dezvoltate;

 

           6.3.4.  Să ofere consiliere cu privire la și să dezvolte proiecte menite să încurajeze participarea femeilor la procesele politice, în general, și care să garanteze egalitatea între femei și bărbați în procesul guvernării, inclusiv în sfera parlamentară;

 

           6.3.5.  Să ofere consiliere cu privire la căile și mijloacele care garantează reprezentativitatea deplină a parlamentelor;

 

           6.3.6.  Să contribuie, în colaborare cu asociații parlamentare regionale și internaționale și cu Națiunile Unite, la dezvoltarea standardelor recunoscute în plan internațional în materia bunei guvernări parlamentare;

 

           6.3.7.  Să monitorizeze și să raporteze cu privire la progresele realizate de parlamente în implementarea Planului de Acțiune;

 

           6.3.8.  Să promoveze sinergia dintre Reuniunea Parlamentară și componentele guvernamentală și civilă ale Conferinței Internaționale ale Democrațiilor Noi sau Restaurate;

 

6.4.      RP-CCD ar trebui să fie parte integrantă a mecanismului global de follow-up al celei de a Șasea Conferințe Internaționale a Democrațiilor Noi sau Restaurate, iar țării gazdă se va cere să întreprindă măsurile adecvate pentru a mobiliza resursele necesare funcționării și activităților acesteia. RP-CCD ar trebui, în principiu, să se întrunească de cel puțin două ori pe an, la convocarea Președintelui său. Prima reuniune a RP-CCD va fi convocată de UIP.

 

6.5.      Planul de Acțiune al Reuniunii Parlamentare ar trebui să facă parte din Planul de Acțiune al celei de a Șasea Conferințe a Democrațiilor Noi sau Restaurate și va fi prezentat Adunării Generale a  Națiunilor Unite de Guvernul Statului Qatar.