HOTĂRĀRE pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin Hotărārea Guvernului nr. 123/2002

īn temeiul art. 108 din Constituţia Romāniei,

Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.

 


Articol unic. — Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin Hotărārea Guvernului nr. 123/2002, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 167 din 8 martie 2002, se modifică şi se completează după cum urmează:

1.  La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) La nivelul comunelor, atribuţiile pe linia relaţiei cu presa şi a informării directe a persoanelor pot fi īndeplinite de o persoană special desemnată īn acest scop de primar.”

2.  La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 8. — (1) Pentru accesul publicului la informaţiile de interes public difuzate din oficiu, fiecare instituţie sau autoritate publică organizează īn cadrul compartimentelor de informare şi relaţii publice puncte de informare-documentare.”

3.  La articolul 8, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

„(11) Instituţiile şi autorităţile publice pot organiza o bibliotecă virtuală, ce cuprinde o colecţie de informaţii de interes public, actualizate şi completate periodic cu informaţiile de interes public furnizate solicitanţilor.”

4.  La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Informaţiile comunicate din oficiu de către instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la art. 6 alin. (2) şi (3) se vor afişa obligatoriu pe pagina proprie de internet, conform modelului prevăzut īn anexa nr. 1."

5.  La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 2 lit. a) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia să accesibilizeze paginile proprii de internet, īn vederea asigurării accesului la informaţiile publice pentru persoanele cu handicap, īn conformitate cu prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”

6. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 10. — (1) Informaţiile de interes public care se comunică

din oficiu, conform legii, vor fi prezentate īntr-o formă accesibilă, standardizată şi concisă. Informaţiile vor fi afişate, de regulă, īn format editabil.

(2)   īn aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a publica şi de a actualiza anual un buletin informativ care va cuprinde informaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Buletinul va fi publicat pe pagina proprie de internet, conform modelului prevăzut īn anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.

(3)    īn aplicarea prevederilor art. 5 alin. (3) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile publice sunt obligate să aducă la cunoştinţă publică, cel puţin anual, un raport periodic de activitate. Raportul periodic de activitate va fi elaborat conform modelului prevăzut īn anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.

(4)  īn situaţia īn care raportul va fi elaborat anual, acesta va fi adus la cunoştinţă publică cel tārziu la sfārşitul lunii aprilie din anul următor.

(5)  Publicitatea raportului prevăzut la alin. (3) va fi asigurată prin publicarea īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea a IIl-a, precum şi pe pagina proprie de internet īn secţiunea dedicată informaţiilor de interes public. Raportul poate fi afişat şi la sediul autorităţii publice.

(6)  Autorităţile şi instituţiile publice pentru care, prin lege specială, se prevede obligaţia elaborării şi prezentării unui raport privind activitatea proprie vor elabora doar raportul prevăzut de legea specială. īn acest caz, raportul va cuprinde şi elementele prevăzute īn anexa nr. 3.”

7.  La articolul 11, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„Art. 11. — (1) Accesul la informaţiile de interes public comunicate din oficiu se realizează obligatoriu prin:

a)   afişare pe pagina de internet proprie a autorităţii sau instituţiei publice, conform modelului prevăzut īn anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice;

b)  afişare la sediul autorităţii sau instituţiei publice sau prin publicare īn Monitorul Oficial al Romāniei sau īn mijloacele de informare īn masă sau īn publicaţii proprii;

c)  consultare la sediul autorităţii sau instituţiei publice, īn punctele de informare-documentare, īn spaţii special destinate acestui scop, după caz.

(2)    Furnizarea informaţiilor de interes public īn formele prevăzute la alin. (1) este modalitatea minimă obligatorie de comunicare din oficiu a informaţiilor de interes public pentru toate autorităţile şi instituţiile publice.”

8. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 14. — (1) Pentru a facilita redactarea solicitării şi a

reclamaţiei administrative autorităţile şi instituţiile publice vor pune gratuit la dispoziţie persoanei interesate formulare-tip. Acestea vor fi afişate pe pagina proprie de internet şi vor fi distribuite, la cerere, persoanelor interesate, prin intermediul structurilor prevăzute la art. 3 alin. (1).


(2)   Modelele formularelor-tip ale cererii de informaţii de interes public şi ale reclamaţiei administrative sunt prezentate īn anexele nr. 4—6.

(3)   Utilizarea formularelor-tip este facultativă. Nu poate constitui motiv de refuz al accesului la informaţiile publice dacă solicitarea este redactată īntr-o altă formă decāt modelul prevăzut la alin. (1).

(4)  Modelul scrisorii de răspuns la cerere şi cel al scrisorii de răspuns la reclamaţia administrativă, īmpreună cu modelul registrului pentru īnregistrarea documentelor prevăzute la alin. (2), sunt prevăzute īn anexele nr. 7—9.”

9.  La articolul 15, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„(2) Solicitarea de informaţii de interes public sau reclamaţia administrativă se poate transmite prin mijloace electronice.

(3) Informaţiile de interes public solicitate īn scris vor fi comunicate īn formatul precizat īn cererea solicitantului, respectiv īn scris, īn format electronic sau hārtie.”

10.  La articolul 15, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu următorul cuprins:

„(4) Dacă informaţiile de interes public solicitate sunt disponibile īn format editabil, la cererea solicitantului, acestea vor fi furnizate şi īn acest format.

(5)  īn aplicarea art. 7 alin. (3) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, lipsa semnăturii olografe de pe solicitarea de furnizare a informaţiilor de interes public transmise īn format electronic nu poate constitui un motiv de nefurnizare a informaţiilor solicitate.

(6)    Informaţiile de interes public vor fi comunicate īn termenele prevăzute de art. 7 din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, chiar dacă solicitantul nu a invocat acest act normativ īn solicitarea de furnizare a informaţiilor publice.”

11. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 16. — (1) Termenele pentru comunicarea īn scris a unui

răspuns solicitanţilor de informaţii de interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi anume:

a)  10 zile pentru comunicarea informaţiei de interes public solicitate, dacă aceasta a fost identificată īn acest termen;

b)   10 zile pentru anunţarea solicitantului că termenul prevăzut la lit. a) nu a fost suficient pentru identificarea informaţiei solicitate;

c) 30 de zile pentru comunicarea informaţiei de interes public identificate peste termenul prevăzut la lit. a);

d)  5 zile pentru transmiterea refuzului de comunicare a informaţiei solicitate şi a motivării refuzului.

(2) Termenele prevăzute la alin. (1) se calculează de la data īnregistrării solicitării, īn condiţiile art. 20 alin. (4); nu intră īn calculul termenelor ziua de la care īncepe să curgă termenul, nici ziua cānd acesta se īmplineşte.

(3)  Cānd ultima zi a unui termen cade īntr-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte pānă īn prima zi lucrătoare care urmează.”

12.  La articolul 18, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Plata serviciilor de copiere se poate face īn numerar, prin mandat poştal, prin decontare bancară, prin intermediul cārdurilor bancare şi prin intermediul altor sisteme de plată, potrivit prevederilor legale īn vigoare. Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să aducă la cunoştinţă publică contul īn care se va efectua plata.”

13.  La articolul 18, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:

„(4) īn aplicarea art. 9 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, prin costul serviciului de copiere se īnţelege costul direct al operaţiunii tehnice de copiere a informaţiei solicitate pe suport hārtie.

(5)   Costul serviciului de copiere va fi aprobat, respectiv actualizat prin actul administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice centrale sau locale şi nu poate depăşi 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagină.”

14.  La articolul 20, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(4) Cererile de solicitare a informaţiilor de interes public, indiferent de modul īn care au fost formulate, inclusiv cele prevăzute la alin. (3), se īnregistrează, de īndată, la structurile sau la persoanele responsabile de informarea publică directă, īn Registrul pentru īnregistrarea solicitărilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile de interes public.”

15. La articolul 20, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:

„(5) După īnregistrarea cererii, structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă au obligaţia să comunice solicitantului, direct sau electronic la adresa de e-mail furnizată, data şi numărul de īnregistrare a cererii. Pentru cererile transmise prin poştă, numărul de īnregistrare va fi comunicat numai la solicitarea persoanei care a formulat cererea.”

16.  La articolul 21, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) īn situaţia īn care informaţia solicitată este dintre cele care se comunică din oficiu, se asigură de īndată, dar nu mai tārziu de 5 zile, informarea solicitantului despre acest lucru, precum şi sursa unde informaţia solicitată poate fi găsită.”

17. La articolul 21, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) La solicitarea expresă a persoanei interesate, informaţiile de interes public comunicate din oficiu vor fi comunicate şi īn scris, pe suport electronic sau hārtie.”

18.  La articolul 22, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 22. — (1) īn cazul īn care informaţia solicitată nu este dintre cele care se comunică din oficiu, solicitarea se transmite structurilor competente din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, care deţin informaţiile solicitate, pentru a verifica respectarea prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.”

19. La articolul 22, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) īn situaţia īn care informaţia publică solicitată se află pe un īnscris care conţine atāt informaţii la care accesul este liber, cāt şi informaţii exceptate de la liberul acces, informaţia publică solicitată va fi comunicată, după anonimizarea informaţiilor exceptate, prevăzute la art. 12 din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.”

20. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 24. — īn cazul īn care solicitarea nu se īncadrează īn

competenţele instituţiei sau autorităţii publice, īn termen de 5 zile de la īnregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă transmit solicitarea către instituţiile sau autorităţile competente şi informează solicitantul despre aceasta.”


21.   La articolul 26, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,c) asigură disponibilitatea informaţiilor comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5 din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, pe pagina de internet şi la afişierul instituţiei, precum şi īn alte modalităţi, după caz;”.

22. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 27. — (1) Fiecare instituţie sau autoritate publică va

īntocmi anual, prin structurile de informare şi relaţii publice, un raport privind accesul la informaţiile de interes public, care va cuprinde:

a)  numărul total de solicitări de informaţii de interes public;

b)   numărul total de solicitări, departajat pe domenii de interes;

c)  numărul de solicitări rezolvate favorabil;

d)   numărul de solicitări respinse, defalcat īn funcţie de motivaţia respingerii (informaţii exceptate de la acces, inexistente etc.);

e)  numărul de solicitări adresate: 1. pe suport hārtie; 2. pe suport electronic; 3. solicitări verbale;

f) numărul de solicitări adresate de persoane fizice;

g) numărul de solicitări adresate de persoane juridice;

h)    numărul de reclamaţii administrative: 1. rezolvate favorabil; 2. respinse;

i)         numărul de plāngeri īn instanţă: 1 rezolvate favorabil;

2.  respinse; 3. īn curs de soluţionare;

j) costurile totale ale compartimentului de informare şi relaţii publice;

k) sumele totale īncasate pentru serviciile de copiere a informaţiilor de interes public solicitate;

I) numărul estimativ de vizitatori ai punctului de informare- documentare;

m) numărul de răspunsuri defalcat pe termene de răspuns;

n) informaţiile solicitate identificate ca fiind exceptate de la accesul liber la informaţie;

o) măsurile luate pentru īmbunătăţirea activităţii;

p) numele şi prenumele persoanei desemnate, respectiv ale şefului compartimentului prevăzut la art. 3 alin. (1).

(2)  Raportul elaborat după modelul prevăzut īn anexa nr. 10 va fi adresat conducătorului autorităţii sau instituţiei publice respective şi va fi făcut public īn termenul prevăzut la art. 10 alin. (4).

(3)  Ministerele şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale vor asigura centralizarea rapoartelor prevăzute la alin. (1) de la autorităţile şi instituţiile publice din subordine.

(4)  Autorităţile publice locale din judeţ, respectiv municipiul Bucureşti vor transmite către instituţiile prefectului raportul prevăzut la alin. (1) pānă la data de 30 aprilie a anului următor.

(5)    Prefectul analizează īntocmirea raportului, conform anexei nr 10, şi poate solicita autorităţilor administraţiei publice locale emitente completarea acestuia.

(6)  Ministerele şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiile prefectului vor transmite rapoartele pānă la data de 15 mai către Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic.”

23. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 34. — (1) Răspunsul motivat la reclamaţia

administrativă se transmite persoanei care a formulat-o īn termen de 15 zile de la data īnregistrării, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.

(2) īn cazul īn care reclamaţia se dovedeşte īntemeiată, răspunsul va conţine informaţiile de interes public solicitate iniţial şi, de asemenea, după caz, va menţiona măsurile dispuse, respectiv sesizarea comisiei de disciplină, īn cazul funcţionarului public, īn condiţiile legii.”

24. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 36. — (1) īn condiţiile art. 22 alin. (1) din Legea

nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, persoana care se consideră vătămată īn drepturile sale prevăzute de Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, poate face plāngere la secţia de contencios administrativ a tribunalului.

(2) Scutirea de taxa de timbru, prevăzută la art. 22 alin. (5) din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, pentru plāngerea la tribunal şi recursul la curtea de apel nu include şi scutirea de la plata serviciilor de copiere a informaţiilor de interes public solicitate.”

25. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 40. — Anexele nr. 1—10 fac parte integrantă din

prezentele norme metodologice.”

26.   Anexele nr. 1—6 se modifică şi se īnlocuiesc cu anexele nr. 1—6 la prezenta hotărāre.

27.  După anexa nr. 6 se introduc patru noi anexe, anexele nr. 7—10, avānd cuprinsul prevăzut īn anexele nr. 7—10 la prezenta hotărāre.


 


ANEXA Nr. 1

(Anexa nr. 1 la normele metodologice)


 


MODEL*)

de structurare a informaţiilor publicate din oficiu pe pagina web a unei instituţii publice


image1

*) Modelul este reprodus īn facsimil.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Formatul documentelor comunicate din oficiu, īn cazul īn care acestea se regăsesc īn instituţie īntr-un format prelucrabil automat de către calculator, va fi:

—  legislaţie — actele normative vor fi publicate īn format pdf, avānd şi linkuri către portalul http://legislatie.just.ro;

—  programe şi strategii — format .pdf, .pdf inteligent, .doc, .docx, .odt şi alte formate text;

—  rapoarte şi studii — format .doc, .docx, .odt şi alte formate text;

—  formular pentru solicitare īn baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi formular pentru contestarea deciziei — format .pdf, .pdf inteligent, .doc, .docx, .odt şi alte formate text;

—  buget, situaţia plăţilor, situaţia drepturilor salariate, plan de achiziţii, plan de investiţii, centralizatorul contractelor de achiziţie — format .ods, .xml, .xls sau .xlsx;

—  formulare-tip folosite de instituţie īn relaţia cu cetăţenii — format .pdf inteligent, .doc, .docx, .odt sau īn variantă online (īn cazul utilizării unei proceduri online de completare a respectivului formular).

ANEXA Nr. 2

(Anexa nr. 2 la normele metodologice)

Model — Buletin informativ

NOTĂ:

Fiecare categorie de informaţie va cuprinde o trimitere (un link) către pagina unde această informaţie este afişată pe site-ul autorităţii īn cauză.

a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice

Se vor indica actele normative īn temeiul cărora autorităţile sau instituţiile publice īşi desfăşoară activitatea:

b) structura organizatorică, atribuţiile departamentelor autorităţii sau instituţiei publice

Regulamentul de organizare şi funcţionare

Organigrama aprobată conform legii

Alte regulamente aplicabile la nivelul instituţiei

c) numele şi prenumele persoanelor din conducerea autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor publice

Numele şi prenumele persoanelor responsabile (numere de telefon/fax, adrese e-mail)

d) coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice

1.  Datele de contact ale autorităţii: denumire, sediu, numere de telefon/fax, adrese e-mail

2.  Programul de funcţionare al instituţiei

e) audienţe

Program de audienţe, cu precizarea modului de īnscriere pentru audienţe şi a datelor de contact pentru īnscriere

f) sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil

Bugetul aprobat Bilanţul contabil

g) programele şi strategiile proprii

Programele şi strategiile autorităţii sau instituţiei publice

h) lista cuprinzānd documentele de interes public

Se vor indica documentele de interes public stabilite la nivelul autorităţii sau instituţiei publice.

i) lista cuprinzānd categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii

Se vor indica documente produse şi/sau gestionate la nivelul autorităţii sau instituţiei publice.

j) modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice īn situaţia īn care persoana se consideră vătămată īn privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate

Se vor indica prevederea legală, termene şi instanţa la care se va introduce acţiunea. După caz, se vor prezenta alte moduri de contestare, cu indicarea procedurii specifice.

 

ANEXA Nr. 3

(Anexa nr. 3 la normele metodologice)

 


 

 

Model — Raport periodic de activitate

Categorie de informaţii

Detalii

Corelare cu alte acte normative/documente

PROFIL ORGANIZATIONAL

—        cuvānt īnainte din partea conducătorului instituţiei

—  misiunea instituţiei şi responsabilităţi

—  contribuţia pe care trebuie să o aducă la obiectivele guvernării şi la obiectivele asumate de Romānia

—   datele de contact (adresă, telefon, e-mail)

Hotărārea Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public

Anex㠗 Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public

 

Categorie de informaţii

Detalii

Corelare cu alte acte normative/documente

POLITICI PUBLICE

 

 

Informaţii privind rezultatele implementării Planului strategic instituţional (PSI).

Acest document are o perspectivă de 3—4 ani — termen mediu — şi trebuie să descrie mandatul, viziunea, obiectivul general, obiectivele specifice īmpreună cu programele bugetare pentru fiecare minister

—     priorităţile pentru perioada de raportare

—   pentru fiecare prioritate: obiective, rezultate, chestiuni bugetare, alocare bugetară

—  indici de performanţă, cu prezentarea gradului de realizare a acestora

—  prezentare a programelor desfăşurate şi a modului de raportare a acestora la obiectivele autorităţii sau instituţiei publice

—  ce rezultate s-au obţinut cu resursele avute la dispoziţie (monitorizarea implementării)

—  raportarea cheltuielilor, defalcate pe programe, respectiv pe obiective

—  nerealizări, cu menţionarea cauzelor acestora (acolo unde este cazul)

—       propuneri pentru remedierea deficienţelor

—         informaţii relevante privind performanţa ministerului din rapoartele de audit intern sau extern (ale Curţii de Conturi)

—  politici publice aflate īn implementare

—          rezultatele aşteptate ale documentelor de politici publice

—      stadiul īndeplinirii obiectivelor generale şi obiectivelor specifice

—  Hotărārea Guvernului nr. 1.807/2006 pentru aprobarea Componentei de management din cadrul Metodologiei privind sistemul de planificare strategică pe termen mediu al instituţiilor administraţiei publice de la nivel central

—   Hotărārea Guvernului nr. 158/2008 pentru aprobarea Componentei de programare bugetară din cadrul Metodologiei privind sistemul de planificare strategică pe termen mediu al instituţiilor administraţiei publice de la nivel central

—   Hotărārea Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public

Anex㠗 Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public

Priorităţi pentru perioada următoare

Teme, investiţii etc. — corelate cu contribuţia pe care instituţia trebuie să o aducă la obiectivele guvernării şi la obiectivele asumate de Romānia Menţionarea perioadei —■ 1 sau 5 ani sau altă perioadă la alegerea instituţiei

Priorităţile strategice ale instituţiei Planul de guvernare/Planul sectorial de acţiune al instituţiei

TRANSPARENŢĂ INSTITUŢIONALĂ

 

 

Bugetul instituţiei

Sinteza bugetului pe surse de finanţare, cel puţin referitor la:

—  finanţare de la bugetul de stat

—  finanţare rambursabilă

—    fondurile externe nerambursabile postaderare primite īn cadrul unor proiecte/programe/instrumente/facilităţi finanţate conform unor decizii/acorduri/ īnţelegeri/memorandumuri ale Uniunii Europene şi/sau ale altor donatori

—  venituri proprii etc.

—  o sinteză a cheltuielilor detaliate pe părţi, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum şi alineate, după caz Anexat — bugetul complet īn format de date deschise, inclusiv programele de investiţii publice, care se prezintă ca anexă la bugetul fiecărui ordonator principal de credite

 

 

Categorie de informaţii

Detalii

Corelare cu alte acte normative/documente

Informaţii legate de procesul de achiziţii publice, achiziţiile sectoriale şi concesiunile de lucrări şi servicii

—  lista de contracte īncheiate (obiectul contractului, suma, procedura de achiziţii publice folosită, numele cāştigătorului)

—   numărul de procese de achiziţii pe categorii, pentru anul īncheiat

—    cāte achiziţii s-au realizat prin sistemul electronic din totalul achiziţiilor desfăşurate pe parcursul exerciţiului anului calendaristic de raportare

—    durata medie a unui proces de achiziţie publică pe categorii de achiziţii

—   număr de contestaţii formulate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor

—   cāte proceduri au fost anulate sau sunt īn procedura de anulare

 

Informaţii despre litigii īn care este implicată instituţia (īn general, nu doar cele legate de achiziţii publice)

—     număr de litigii aflate pe rolul instanţelor de judecată pe tipuri şi obiectul lor, cu indicarea contextului litigiului

—  cāte au fost pierdute

—  cāte au fost cāştigate

 

Organigrama

Afişarea organigramei cu evidenţierea numelor persoanelor cu funcţii de conducere şi a numărului de posturi ocupate, respectiv a numărului total de posturi disponibile, precum şi a departamentelor cu date de contact

 

Informaţii despre managementul resurselor umane

—     informaţii despre fluctuaţia de personal

—  numărul de concursuri organizate

—    fluctuaţia la nivelul funcţiilor de conducere

—    numărul de funcţii de conducere exercitate temporar

—     venitul mediu, inclusiv diferitele sporuri

 

RELAŢIA CU COMUNITATEA

 

 

Raport de activitate Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

Raportul de activitate va fi īntocmit şi publicat īntr-un document distinct, īn conformitate cu prevederile anexei nr. 10 la normele metodologice.

 

Raport de activitate Legea nr. 52/2003, republicată)

Raportul de activitate va fi īntocmit şi publicat īntr-un document distinct, īn raportul anual de activitate al instituţiei făcāndu-se trimitere la acesta.

Conform art. 13 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională īn administraţia publică, republicată

Informaţii despre atragerea de resurse din comunitate

—  lucrul cu voluntari

—  parteneriate cu alte instituţii publice, mediul de afaceri, participări īn asociaţii internaţionale, īnfrăţiri

 

LEGISLAŢIE

 

 

Informaţii despre proiecte de acte normative iniţiate de către instituţie

—  nr. de iniţiative

—  denumirea fiecărui proiect, tipul de act normativ şi subiectul abordat, codul actului normativ

—  puncte de vedere la proiectele altor instituţii

—   priorităţi legislative pentru perioada următoare

 


ANEXA Nr. 4

(Anexa nr. 4 la normele metodologice)

Model — Formular-tip cerere de informaţii de interes public

Denumirea autorităţii sau instituţiei publice......................................

Sediul/Adresa..........................................................................

Data..............................

Stimate domnule/Stimată doamnă..................................................

Prin prezenta formulez o cerere conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare. Doresc să primesc o copie de pe următoarele documente (petentul este rugat să enumere cāt mai concret documentele sau informaţiile solicitate):

Doresc ca informaţiile solicitate să īmi fie furnizate:

Pe e-mail, la adresa.........................................................................................

 

Pe e-mail īn format editabil:.......................... la adresa.....................................

 

Pe format de hārtie, la adresa..........................................................................

 

 

Sunt dispus să plătesc costurile aferente serviciilor de copiere a documentelor solicitate (dacă se solicită copii īn format scris).

Vă mulţumesc pentru solicitudine,

semnătura petentului (opţional)

Numele şi prenumele petentului..................................................................................

Adresa la care se solicită primirea răspunsului/E-mail..................................................

Profesia (opţional).....................................................................................................

Telefon (opţional)......................................................................................................

ANEXA Nr. 5

(Anexa nr. 5 la normele metodologice)

Model — Reclamaţie administrativă (1)

Denumirea autorităţii sau instituţiei publice.......................................

Sediul/Adresa.................................................................................

Data..............................................................................................

Stimate domnule/Stimată doamnă.................................................. ,

Prin prezenta formulez o reclamaţie administrativă, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de

interes public, cu modificările şi completările ulterioare, īntrucāt la cererea nr....... din data de................... am primit un răspuns

negativ, la data de......................................... de la.......................................... (completaţi numele respectivului funcţionar)

Documentele de interes public solicitate erau următoarele:

Documentele solicitate se īncadrează īn categoria informaţiilor de interes public, din următoarele considerente:

Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de refuz al comunicării/netransmitere īn termenul legal a informaţiilor de interes public solicitate īn scris/īn format electronic, considerānd că dreptul meu la informaţie, conform legii, a fost lezat.

Vă mulţumesc pentru solicitudine,

(semnătura petentului)

Numele şi adresa petentului

Adresa..............................

Telefon.............................

Fax...................................

 

 

ANEXA Nr. 6

(Anexa nr. 6 la normele metodologice)

Model — Reclamaţie administrativă (2)

Denumirea autorităţii sau instituţiei publice........................................

Sediul/Adresa.................................................................................

Data..............................................................................................

Stimate domnule/Stimată doamnă....................................................

Prin prezenta formulez o reclamaţie administrativă, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de

interes public, cu modificările şi completările ulterioare, īntrucāt la cererea nr................ din data de...................... nu am primit

informaţiile solicitate īn termenul legal, stabilit de lege.

Documentele de interes public solicitate erau următoarele:

Documentele solicitate se īncadrează īn categoria informaţiilor de interes public, din următoarele considerente:

Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi informaţiile de interes public solicitate īn scris/īn format electronic, considerānd că dreptul meu la informaţie, conform legii, a fost lezat.

Vă mulţumesc pentru solicitudine,

(semnătura petentului)

Numele şi adresa petentului.....................................

Adresa....................................................................

Telefon...................................................................

Fax........................................................................

ANEXA Nr. 7

(Anexa nr. 7 la normele metodologice)

Model — Scrisoare de răspuns la cerere

De la:

Denumirea autorităţii sau instituţiei publice..............................................

Sediul/Adresa........................................................................................

Persoana de contact *............................................................................

Nr. **........ Data....................

Către:

Numele şi prenumele petentului...............................................................

Adresa..................................................................................................

Stimate domnule/Stimată doamnă......................................................... ,

īn urma cererii dumneavoastră nr.............. din data de................... prin care, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul

acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, solicitaţi o copie de pe următoarele documente:

1. vă trimitem, īn anexa la prezenta scrisoare, informaţiile solicitate;

2. vă informăm că informaţiile solicitate nu au putut fi expediate īn termenul iniţial de 10 zile datorită complexităţii acestora, urmānd să vă parvină īn termen de 30 de zile de la data īnregistrării cererii dumneavoastră;

3.  vă informăm că pentru rezolvarea cererii dumneavoastră, īntrucāt instituţia noastră nu deţine informaţiile la care faceţi referire, solicitarea dumneavoastră a fost redirecţionată către .... (instituţia/autoritatea publică competentă)...., de unde urmează să primiţi răspuns;

4.  vă informăm că informaţiile solicitate nu se īncadrează īn categoria informaţiilor de interes public, fiind exceptate de la accesul liber al cetăţenilor.

informaţiile solicitate v-au fost furnizate īn format electronic, la următoarea adresă de e-mail (opţional):

Vă informăm că costurile aferente serviciilor de copiere a documentelor solicitate sunt următoarele (cānd este cazul):

După plata serviciilor de copiere a documentelor solicitate la casierie, īn contul de trezorerie.......... (al fiecărei autorităţi

sau instituţii publice) sau prin transfer bancar īn contul ..................................................... , vă rugăm să vă prezentaţi pentru

īnmānarea documentelor solicitate.

Cu stimă,

(semnătura funcţionarului)

 

 

 

 

 

ANEXA Nr. 8

(Anexa nr. 8 la normele metodologice)

Model — Răspuns la reclamaţie

De la:

Denumirea autorităţii sau instituţiei publice...........................................

Sediul/Adresa.....................................................................................

Persoana de contact...........................................................................

Data........................

Către:

Numele şi prenumele petentului............................................................

Adresa................................................................................................

Stimate domnule/Stimată doamnă........................................................

īn urma reclamaţiei dumneavoastră nr. ......................... din data de........................ conform Legii nr. 544/2001 privind

liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, după răspunsul negativ primit/īntārzierea

răspunsului la cererea nr................... din data de.......................... prin care, conform legii sus-menţionate, solicitaţi documentele

de mai jos:

vă informăm că decizia de a nu primi (la termen) documentele solicitate:

1. se īncadrează īn prevederile legii, fiind vorba despre informaţii exceptate de la accesul liber al cetăţenilor;

2.  nu se īncadrează īn prevederile legii, fiind o eroare a unui funcţionar.

Funcţionarul vinovat pentru decizia eronată īn ceea ce vă priveşte a fost sancţionat cu...............................

Al dumneavoastră,

(semnătura conducătorului autorităţii sau instituţiei publice)

ANEXA Nr. 9 (Anexa nr. 9 la normele metodologice)

1.  Model — Registru pentru īnregistrarea solicitărilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile de interes public şi pentru gestionarea procesului de acces la informaţii de interes public

NOTĂ:

Folosirea acestor registre va permite o uşoară realizare a raportului anual de activitate.

Nr. şi data cererii

Modalitatea de primire a cererii1

Numele şi prenumele solicitantului

Persoană

fizică/Persoană

juridică

Informaţiile

solicitate

Domeniul de interes2

Natura

răspunsului^

Modul de comunicare4

Termen5 (zile)

Nr. şi data răspunsului

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Verbal/Electronic/Suport hārtie.

2 * Utilizarea banilor publici (contracte, investiţii, cheltuieli etc.)

* Modul de īndeplinire a atribuţiilor instituţiei publice "Acte normative, reglementări

'Activitatea liderilor instituţiei

* Informaţii privind modul de aplicare a Legii nr. 544/2001

* Altele (cu menţionarea acestora)

3 Soluţionată favorabil/informaţie exceptată/Redirecţionată/Alte motive (precizare).

4 Verbal/Electronic/Suport hārtie.

5 5 zile/10 zile/30 de zile/termen depăşit.


 

2. Model — Registru reclamaţii administrative şi plāngeri īn instanţă

Numărul de reclamaţii administrative la adresa instituţiei publice īn baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

Numărul de plāngeri īn instanţă la adresa instituţiei īn baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

Soluţionate

favorabil

Respinse

īn curs de soluţionare

Total

Soluţionate

favorabil

Respinse

īn curs de soluţionare

Total

 

 

 

 

 

 

 

 


ANEXA Nr. 10

(Anexa nr. 10 la normele metodologice)

Model — Raport de evaluare a implementării Legii nr. 544/2001

(antet)

Numele autorităţii sau instituţiei publice                                 

Elaborat

........................................................

Responsabil/Şef compartiment

RAPORT DE EVALUARE

a implementării Legii nr. 544/2001 īn anul

Subsemnatul,                responsabil de aplicarea Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare,

īn anul ..................................  prezint actualul raport de evaluare internă finalizat īn urma aplicării procedurilor de acces la

informaţii de interes public, prin care apreciez că activitatea specifică a instituţiei a fost:

   Foarte bună

   Bună

   Satisfăcătoare

   Nesatisfăcătoare

īmi īntemeiez aceste observaţii pe următoarele considerente şi rezultate privind anul.................................... :

I. Resurse şi proces

1.             Cum apreciaţi resursele umane disponibile pentru activitatea de furnizare a informaţiilor de interes public?

   Suficiente

   Insuficiente

2.             Apreciaţi că resursele material disponibile pentru activitatea de furnizarea informaţiilor de interes public sunt:

   Suficiente

   Insuficiente

3.  Cum apreciaţi colaborarea cu direcţiile de specialitate din cadrul instituţiei dumneavoastră īn furnizarea accesului la informaţii de interes public:

   Foarte bună

   Bună

   Satisfăcătoare

   Nesatisfăcătoare

II.  Rezultate

A.  Informaţii publicate din oficiu

1.  Instituţia dumneavoastră a afişat informaţiile/documentele comunicate din oficiu, conform art. 5 din Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare?

   Pe pagina de internet

   La sediul instituţiei

   īn presă

   īn Monitorul Oficial al Romāniei

  īn altă modalitate:.................................

2. Apreciaţi că afişarea informaţiilor a fost suficient de vizibilă pentru cei interesaţi?

   Da

   Nu

3.  Care sunt soluţiile pentru creşterea vizibilităţii informaţiilor publicate, pe care instituţia dumneavoastră le-au aplicat?

a   )................................................................

b   )................................................................

c   ………………………………………………….

4. A publicat instituţia dumneavoastră seturi de date suplimentare din oficiu, faţă de cele minimale prevăzute de lege?

   Da, acestea fiind:..................................................................

   Nu

5.  Sunt informaţiile publicate īntr-un format deschis?

   Da

   Nu

6.  Care sunt măsurile interne pe care intenţionaţi să le aplicaţi pentru publicarea unui număr cāt mai mare de seturi de date īn format deschis?

 

B.  Informaţii furnizate la cerere

1. Numărul total de solicitări de informaţii de interes public

īn funcţie de solicitant

După modalitatea de adresare

De la persoane fizice

De la persoane juridice

Pe suport de hārtie

Pe suport electronic

verbal

 

 

 

 

 

 

 

Departajare pe domenii de interes

a) Utilizarea banilor publici (contracte, investiţii, cheltuieli etc.)

 

b) Modul de īndeplinire a atribuţiilor instituţiei publice

 

c)Acte normative, reglementări

 

d) Activitatea liderilor instituţiei

 

e) Informaţii privind modul de aplicare a Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

 

f) Altele, cu menţionarea acestora:

 

 

 

 

2. Număr total de solicitări soluţionate favorabil

Termen de răspuns

Modul de comunicare

Departajate pe domenii de interes

Redirecţionate către alte instituţii īn 5 zile

Soluţionate favorabil īn termen de 10 zile

Soluţionate favorabil īn termen de 30 zile

Solicitări pentru care termenul a fost depăşit

Comunicare

electronică

Comunicare īn format hārtie

Comunicare

verbală

Utilizarea

banilor

publici

(contracte.

investiţii,

cheltuieli

etc.)

Modul de īndeplinire a atribuţiilor instituţiei publice

Acte

normative,

reglementari

Activitatea

liderilor

instituţiei

Informaţii privind modul de aplicare a Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

Altele

(se

precizează

care)

 

3.  Menţionaţi principalele cauze pentru care anumite răspunsuri nu au fost transmise īn termenul legal:

3.   1.................................................................

1.   2.................................................................

1.   3.................................................................

2.  Ce măsuri au fost luate pentru ca această problemă să fie rezolvată?

2.   1.................................................................

4.   2.................................................................

 

Motivul respingerii

Departajate pe domenii de interes

5. Număr total de solicitări respinse

Exceptate, conform legii

Informaţii

Inexistente

Alte motive (cu precizarea acestora)

Utilizarea banilor publici (contracte, Investiţii, cheltuieli etc.)

Modul de īndeplinirea atribuţiilor nstltuţlel publice

Acte

normative,

reglementări

Activitatea

liderilor

Instituţiei

Informaţii privind modul de aplicare a Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

Altele (se precizează care)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1 Informaţiile solicitate nefurnizate pentru motivul exceptării acestora conform legii: (enumerarea numelor documentelor/informaţiilor solicitate):

............................................................................................................................................................................................

6.      Reclamaţii administrative şi plāngeri īn instanţă

6.1. Numărul de reclamaţii administrative la adresa instituţiei publice īn baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

6.2. Numărul de plāngeri īn instanţă la adresa instituţiei īn baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare

Soluţionate

favorabil

Respinse

īn curs de soluţionare

Total

Soluţionate

favorabil

Respinse

īn curs de soluţionare

Total

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.  Managementul procesului de comunicare a informaţiilor de interes public

7.1. Costuri

Costuri totale de funcţionare ale compartimentului

Sume īncasate din serviciul de copiere

Contravaloarea serviciului de copiere (lei/pagină)

Care este documentul care stă la baza stabilirii contravalorii serviciului de copiere?

 

 

 

 


 

7.2. Creşterea eficienţei accesului la informaţii de interes public

a)   Instituţia dumneavoastră deţine un punct de informare/bibliotecă virtuală īn care sunt publicate seturi de date de interes public ?

    Da

    Nu

b)   Enumeraţi punctele pe care le consideraţi necesar a fi īmbunătăţite la nivelul instituţiei dumneavoastră pentru creşterea eficienţei procesului de asigurare a accesului la informaţii de interes public:

c)   Enumeraţi măsurile luate pentru īmbunătăţirea procesului de asigurare a accesului la informaţii de interes public:



* Funcţionarul responsabil cu aplicarea Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.

**Numărul curent din Registrul pentru īnregistrarea cererilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile de interes public.