Senatul în istoria României – o onorantă tradiţie
democratică
De-a lungul vremii, Senatul şi-a dovedit
vocaţia democratică şi s-a afirmat ca o instituţie
fundamentală a României moderne, ca un puternic forum de dezbatere
parlamentară, contribuind la menţinerea echilibrului între
structurile politice, la apărarea drepturilor şi
libertăţilor democratice, la promovarea idealurilor naţionale.
Evoluţia societăţii româneşti şi a structurilor sale
politice spre un sistem parlamentar de natură democratică a parcurs
mai multe etape în decursul secolelor al XIX-lea şi al XX-lea, în
strânsă legătură cu procesul de modernizare socială
şi de unificare naţională. Constituirea statului român unitar, prin Unirea
Principatelor Române în 1859, a reprezentat un moment de referinţă
pentru reorganizarea democratică a structurilor politice şi
administrative. Ampla reformă legislativă şi
instituţională, înfăptuită sub domnia lui Alexandru Ioan
Cuza (1859-1866), a conferit statului naţional român o fizionomie
modernă, cu legi, norme şi structuri politice similare cu cele din
ţările democratice europene. Senatul a apărut pe scena politică din
ţara noastră la iniţiativa domnitorului Alexandru Ioan Cuza,
în anul 1864, când, prin plebiscitul din 23-26 mai/4-7 iunie, românii s-au
pronunţat asupra unui document cu valoare constituţională –
“Statutul dezvoltător al Convenţiei de la Paris din 7/19 august
1858”. Statutul prevedea instituirea unei noi Camere parlamentare,
alături de Adunarea Deputaţilor. În cadrul acestui sistem
bicameral, primul Senat al României, care avea şi atribuţii privind
controlul constituţionalităţii legilor, a funcţionat ca
un “corp ponderator”, ca un factor de echilibru între puterile statului. El
era alcătuit din membri de drept (capi ai bisericii şi ai unor
autorităţi publice) şi membri numiţi de domnitor
(reprezentaţi ai judeţelor şi înalţi funcţionari ai
statului).
Activitatea parlamentară a avut ca obiect, în acea vreme, atât unificarea legislaţiei pe întreg teritoriul naţional, cât şi modernizarea acesteia corespunzător noilor imperative ale vremii. Regele Carol al II-lea a impus, în 1938, o nouă Constituţie, prin care a introdus un regim de monarhie autoritară, pe fondul unor profunde tensiuni politice interne şi al unor ameninţări externe. Noua Constituţie a prevăzut, alături de senatorii de drept – dintre care făceau parte şi membrii familiei regale –, o categorie de senatori numiţi direct de rege şi o alta a senatorilor aleşi pe baza unui sistem corporatist. Prin legea electorală din 9 mai 1939, corpul electoral a fost împărţit în trei categorii, după criteriul activităţii profesionale (agricultură şi muncă manuală, comerţ şi industrie, ocupaţii intelectuale). Sub regimul dictaturii regale, Parlamentul a devenit un organ decorativ, lipsit de principalele sale atribuţii. Senatul a fost aservit puterii executive, iar regele decidea în problemele majore prin decrete-legi. În perioada celui de al doilea război mondial, odată cu instaurarea regimului de dictatură militară, în toamna anului 1940, activitatea Senatului şi a Adunării Deputaţilor a fost suspendată. După 23 august 1944, sub presiunea forţelor sovietice şi comuniste, Senatul a fost desfiinţat printr-un decret din iulie 1946. Parlamentul a fost reorganizat într-un singur corp legislativ, Adunarea Deputaţilor. Această instituţie parlamentară va fi transformată, prin Constituţia din 1948, în Marea Adunare Naţională, organism subordonat total puterii comuniste. Constituţiile din 1952 şi 1965 au menţinut caracterul autoritar al regimului comunist, în condiţiile în care pluralismul politic, libertăţile politice şi civice, principiul separaţiei puterilor în stat erau suprimate, iar puterea legislativă şi cea executivă erau subordonate total comandamentelor ideologice ale partidului unic. Revoluţia din decembrie 1989 a deschis calea revenirii României la un regim democratic autentic, bazat pe alegeri libere şi pluralism politic, pe respectarea drepturilor omului, pe separaţia puterilor şi răspunderea guvernanţilor în faţa organelor reprezentative. Prin actele emise de puterea revoluţionară provizorie, în primăvara anului 1990, Senatul a fost reînfiinţat, ca instituţie reprezentativă şi legislativă. Renaşterea Senatului, o instituţie de prestigiu a statului român modern, a însemnat şi revenirea ţării la tradiţiile sale democratice şi parlamentare, la un Parlament bicameral, cu adevărat reprezentativ, în conformitate cu standardele statului de drept. La 20 mai 1990 au fost alese în mod liber şi democratic Senatul şi Camera Deputaţilor, care au funcţionat şi ca Adunare Constituantă, având misiunea de a elabora o nouă Constituţie. După elaborarea şi adoptarea ei de către Adunarea Constituantă, noua Constituţie a fost aprobată, la 8 decembrie 1991, prin referendum naţional. Pe baza acestei noi legi fundamentale, România şi-a reconstruit ordinea juridică şi instituţională, iar Parlamentul, în înţelesul autentic de organ reprezentativ şi legislativ suprem, şi-a reluat locul firesc într-o societate democratică, fiind ales în mod liber de cetăţeni, în condiţiile pluralismului politic. În octombrie 2003, Constituţia a fost revizuită pentru a pune în acord prevederile sale cu noile realităţi social-politice şi cu imperativele procesului de integrare europeană. Obiectivele majore ale revizuirii au fost acelea de a reajusta sistemul politic şi de a raţionaliza raporturile funcţionale dintre instituţiile fundamentale ale statului, pentru a le conferi eficienţă şi a le spori caracterul democratic. Astfel, s-a instituit un nou mecanism de funcţionare a sistemului bicameral, prin care s-au departajat competenţele legislative ale Senatului şi ale Camerei Deputaţilor, asigurându-se fluidizarea activităţii legislative şi eliminarea etapelor de mediere. Senatul actual, preluând şi dezvoltând tradiţiile
acestei prestigioase instituţii a sistemului democratic românesc,
îşi reconfirmă condiţia de forum de dezbatere şi decizie,
participând activ la configurarea noului cadru legislativ şi la
consolidarea poziţionării României în rândul statelor civilizate.
|