Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Comunicate de presă

Participarea delegației GRUI la ediția 2020 a Audierilor Parlamentare la Națiunile Unite

Senatorul Gheorghe Marin, membru al Biroului Executiv al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare (GRUI) și senatorul Mario Ovidiu Oprea, membru al Comitetului Director al GRUI, au participat, în zilele de 17 și 18 februarie a.c., la Audierile Parlamentare la Națiunile Unite, eveniment anual organizat de Uniunea Interparlamentară (UIP) și ONU, la sediul ONU din New York. Evenimentul a avut ca scop schimbul de opinii pe tema educației, ca element esențial al păcii și dezvoltării durabile, și a reunit reprezentanți ai parlamentelor naționale de pe toate continentele, oficiali ONU, experți internaționali, membri ai corpului  diplomatic și ai societății civile.
 
La sesiunea inaugurală au luat cuvântul Tijjani Muhammad-Bande (Nigeria), președintele Adunării Generale a Națiunilor Unite și Gabriela Cuevas Barron (Mexic), președinta UIP. Aceștia au evidențiat rolul major al educației în realizarea Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, precizând că asigurarea accesului la o educație de calitate pentru toți - cel de-al patrulea Obiectiv  al Agendei - rămâne o provocare serioasă și, în același timp, factorul decisiv pentru valorificarea la maximum a potențialului de dezvoltare al lumii de astăzi, precum și pentru construirea unor societăți democratice, fondate pe solidaritate și pe respectarea diversității culturale, a drepturilor omului și a demnității umane.
 
Pe parcursul dezbaterilor tematice, participanții au subliniat importanța dezvoltării de parteneriate între toți actorii implicați și cu responsabilități în domeniul educației – guverne, parlamente, societate civilă și sectorul privat. Parlamentarii au arătat, printre altele, că există un set de competențe de bază (tehnologice, culturale, civice, antreprenoriale, din sfera dezvoltării durabile) pe care trebuie să le dobândească orice persoană, astfel încât să poată beneficia de educație pe întreg parcursul vieții. Pentru a învăța, elevii au nevoie de un mediu sigur în familie și în școală, de unități de învățământ dotate în mod corespunzător, precum și de mijloace de transport care să le permită să se deplaseze în siguranță între casă și școală și de protecție și acces la servicii de sănătate. Totodată, au precizat că educația de calitate și incluzivă poate fi promovată doar printr-o abordare intersectorială, în care politicile educaționale sunt corelate cu măsuri de ordin economic și social, și că atingerea unui nivel ridicat de educație se poate face numai cu o programă școlară de calitate și cu profesori foarte bine pregătiți.  Pentru a face față unei lumi care evoluează extrem de rapid, tinerii trebuie să dobândească competențele de care au nevoie prin includerea obligatorie în programele școlare a tehnologiilor informației și comunicațiilor (IT&C). În plus, pentru ca toți elevii să aibă șansa de a performa în orice domeniu, este necesară eliminarea, din programa școlară, a abordărilor discriminatorii, adoptarea unor măsuri speciale pentru creșterea numărului de fete și femei care se specializează în domeniile STIM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și acordarea unei atenții sporite învățământului profesional, care creează condiții pentru ca fiecare tânăr să-și atingă potențialul maxim în parcursul lui educațional.
 
Concluzia dezbaterilor a fost că o educație de calitate și incluzivă presupune un cadru legislativ și financiar adecvat, parteneriate între actorii sociali, acțiuni concertate, în plan național și la nivelul fiecărei comunități, precum și o cooperare internațională sporită. Toate problemele care își așteaptă rezolvarea - corelarea programelor educaționale cu necesitățile reale și evoluțiile de pe piața muncii, eliminarea discriminării de gen, democratizarea educației și crearea de oportunități de educație pe întreg parcursul vieții, implicarea sectorului privat, adaptarea sistemelor educaționale la progresele tehnologice actuale, promovarea educației formale și non formale pentru dezvoltare durabilă și pentru o cetățenie activă și, nu în ultimul rând, finanțarea adecvată a programelor educaționale, depind în mod nemijlocit de acțiunea parlamentară, pe toate palierele sale: legiferare, control, reprezentare, alocări bugetare.
Programul ediției 2020 a Audierilor Parlamentare la Națiunile Unite a inclus și o prezentare a pregătirilor care au loc la ONU pentru marcarea, în luna septembrie a.c., a celei de-a 75-a aniversări a Organizației, context în care UIP și parlamentele membre au fost invitate să participe la procesul de reflecție privind rolul multilateralismului în lumea de astăzi și misiunea viitoare a ONU. 



Go to top