Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 22 octombrie 2013

În data de 22 octombrie a.c. a avut loc şedinţa săptămânală a Comisiei pentru Afaceri Europene a Senatului României. Lucrările comisiei au fost conduse de doamna senator Anca Daniela Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.

Pe ordinea de zi au fost supuse dezbaterii următoarele proiecte legislative:

1. Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului  nr. 44/2008  privind  desfăşurarea  activităţilor  economice  de  către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale - L518/2013
Prezentul proiect de act normativ propune modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, în sensul introducerii unei noi categorii de beneficiari ai sistemului de prestaţii sociale, respectiv soţia/soţul colaboratori ai lucrătorilor independenţi, ca urmare a transpunerii în legislaţia naţională a Directivei 2010/41/UE privind aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţii şi femeile care desfăşoară o activitate independentă.
            Se impune astfel transpunerea cu celeritate a Directivei 2010/41/UE a Parlamentului European şi Consiliului din 7 iulie 2010 privind aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţii şi femeile care desfăşoară o activitate independentă şi de abrogare a Directivei 86/613/CEE, în caz contrar se atrage posibilitatea elaborării din partea Comisiei Europene a unei acţiuni în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru.
            Deoarece atât Comisia cât şi Consiliul Legislativ au constatat şi subliniază necesitatea stringentă de transpunere corectă şi completă a dispoziţiilor Directivei nr. 2010/41/ UE, prin preluarea cu prioritate a prevederilor art. 2 al Directivei, Comisia de Afaceri Europene a stabilit amânarea Raportului final pentru clarificarea unor termeni din noua lege, prin amendarea textului legii împreună cu comisia co-raportoare, Comisia pentru Muncă, Familie şi Protecţie Socială.

 
2. Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind gospodărirea în siguranţă a deşeurilor radioactive, precum şi a Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare - L 519/2013
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei 2011/70/EURATOM a Consiliului din 19 iulie 2011 de instituire a unui cadru comunitar pentru gestionarea responsabilă şi în condiţii de siguranţă a combustibilului uzat şi a deşeurilor radioactive, o parte din prevederile Directivei fiind în prezent preluate în legislaţia naţională printr-o serie de acte normative.
Prin acest proiect se transpun aspecte privind domeniul de aplicare, terminologia. principiile generale precum şi aspecte instituţionale aferente problematicii gestionării în
condiţii de siguranţă a combustibilului şi a deşeurilor radioactive, la nivelul României.
Principalele modificări se referă, în principal, la:
•          regimul exportului şi transferul intracomunitar de deşeuri radioactive şi combustibil uzat,
•          întărirea rolului statului care are răspunderea finală în privinţa gospodăririi deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat,
•          rolul şi responsabilităţile autorităţii de reglementare competente,
•          activitatea autorităţii naţionale responsabilă pentru depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive
•          delimitarea clară a atribuţiilor celor două autorităţi şi în acest sens, corelarea cu unele acte legislative în vigoare, răspunderea titularilor de autorizaţii nucleare şi a statului, precum şi obligaţia de consultare şi participare a publicului în adoptarea deciziilor referitoare la managementul deşeurilor radioactive. 
Autorităţile naţionale competente sunt Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN), care are atribuţii de reglementare, autorizare şi control a activităţii nucleare şi Agenţia Nucleară pentru Deşeuri Radioactive (ANDR), care are ca obiect de activitate depozitarea definitivă şi gospodărirea deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear  uzat precum şi coordonarea activităţii de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte raport de admitere fără amendamente.
 

3. Proiect de lege privind constituirea şi menţinerea unui nivel minim de rezerve de ţiţei şi de produse petroliere - L 520/2013
Proiectul de lege reglementează modul de constituire, menţinere, control şi supraveghere a nivelului minim de rezerve de ţiţei şi produse petroliere, realizându-se cadrul legal pentru aplicarea Directivei 2009/119/CE a Consiliului din 14 noiembrie 2009 privind obligaţia statelor membre de a menţine un nivel minim de rezerve de ţiţei şi sau de produse petroliere. 
Proiectul de lege abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.54/2002 privind constituirea şi menţinerea stocurilor minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere şi Hotărârea Guvernului nr.2004/2004 privind măsurile necesare pentru diminuarea efectelor create de disfuncţionalităţi în aprovizionarea cu ţiţei şi produse petroliere.
 
Prin proiect se reglementează, în principal, următoarele:
•          definirea stocurilor minime, a stocurilor specifice (constituite de statul membru),
•          a stocurilor de urgenţă (constituite de operatorii economici),
•          a stocurilor comerciale şi a entităţii centrale de stocare;
•          obligaţiile agenţilor economici; stabilirea modalităţii de calcul a obligaţiei de stocare prin luarea în considerare a tuturor operatorilor economici care introduc pe piaţă cantităţi mai mari de 1000 tone ţiţei şi/sau produse petroliere pe an;
•          atribuţiile autorităţii competente; dispoziţii tranzitorii privind stocurile constituite de Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, care vor fi păstrate pe baza unui criteriu nediscriminatoriu, de operatorii economici, pe cheltuiala lor, până la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern prin care se aprobă opţiunea naţională de a constitui şi de a menţine stocuri specifice, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2013; 
•          modul de transmitere la Comisia Europeană a situaţiilor statistice ale stocurilor de urgenţă şi specifice, prin rapoarte lunare şi instituirea unor registre detaliate şi actualizate permanent care vor conţine informaţii privind localizarea precisă a depozitului şi cantitatea depozitată; stabilirea regimului sancţionar.
•          Tariful de administrare, procedura şi lista operatorilor economici şi cantităţile de stocuri specifice depozitate de către aceştia se vor stabili prin ordin al ministrului delegat pentru energie, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legii.
Autoritatea competentă în aplicarea prevederilor prezentei legi este Ministerul Economiei, Departamentul pentru energie.
Suplimentar, au fost primite două materiale informative referitoare la proiectul de lege din partea unor persoane juridice care au constituit stocuri minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere în anul 2012, respectiv:
-           Societatea Comercială OSCAR DOWNSTREAM SRL are observaţii cu privire la:
o          art.2 lit.f, modul de calcul al consumului intern,
o          art.8 alin.8 constituirea de garanţii reale asupra stocurilor de urgenţă,
o          art.11 includerea drepturilor operatorilor economici de acces la stocuri prin intermediul tichetelor,
o          art.6 introducerea principiului stabilirii diferenţiate a obligaţiei în funcţie de tipul de operator,
o          art.6 instituirea unu regim suspensiv fiscal,
o          art.16 regimul sancţiunilor,
o          infiinţarea unei entităţi centrale de stocare precum şi  introducerea unei contribuţii similară accizei,  plătibilă de operatorii economici obligaţi să suţină constituirea nivelului minim de stocuri de urgenţă.
-           Societatea Comercială AIR BP SALES ROMANIA SRL (are observaţii  cu privire la art.16 alin.1 şi 2, amenda raportată la cifra de afaceri)
            Având în vedere observațiile pertinente înaintate de cei doi agenți economici, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât amânarea avizului final, urmând să solicite suplimentar informații de la autoritățile competente ale statului.

 
4. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.87/2013 pentru ratificarea amendamentelor convenite între România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, prin schimbul de scrisori semnate la Bucureşti la 1 martie 2012 şi la Paris la 1 august 2011 şi la 26 martie 2012, la Acordul-cadru de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la Bucureşti la 27 decembrie 2005 şi la Paris la 10 ianuarie 2006, precum şi pentru modificarea art.3 alin.(l) din Legea nr.301/2006 pentru ratificarea Acorduhii-cadru de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la Bucureşti la 27 decembrie 2005 şi la Paris la 10 ianuarie 2006 - L525/2013
              Destinaţia împrumutului contractat cu BDCE o reprezintă construirea a 8.620 de locuinţe sociale de închiriat, pentru tineri. Finalizarea proiectului până la 31 decembrie 2013, aşa cum este prevăzut, impune o majorare a sumei de la 250 la 259 milioane euro, modificări în structura finanţatorilor proiectului şi a listei cu proiecte admise pentru finanţare. Urgenţa se justifică prin datoriile de plată mari existente către firmele care participă la proiect şi întârzierea plăţii acestora  faţă de calendar.
Modificările propuse fac necesară amendarea Legii 301/2006. Finanţarea de la BDCE rămâne de 140 milioane de euro. Diferenţa până la 259 de milioane de euro se finanţează astfel:
·         bugetele locale, în cuantum de 35,5 milioane Euro, din care se asigură costul terenului şi cheltuielile pentru finanţarea studiilor de fezabilitate pentru pregătirea şi viabilizarea terenurilor
·         bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în cuantum de 75,3 milioane Euro, din care se asigură cheltuielile pentru  finanţarea documentaţiilor  tehnico-economice, a lucrărilor de construcţie şi pentru supravegherea executării lucrărilor
·         veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale de Locuinţe, de 8,2 milioane Euro din care se asigură cheltuielile din proiect privind construcţia şi reabilitarea de locuinţe sociale pentru tineri, destinate închirierii.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte aviz favorabil fără amendamente.


5. Propunere de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 91/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind statisticile din transportul feroviar, în ceea ce priveşte colectarea datelor privind mărfurile, călătorii şi accidentele - COM (2013) 611 final
Obiectivul prezentei propuneri constă în  modificarea Regulamentului (CE) nr. 91/2003 privind statisticile din transportul feroviar, în vederea actualizării, simplificării şi optimizării cadrului juridic actual al statisticilor europene privind transportul feroviar precum şi pentru a-l alinia la noul context instituţional
În 2011, Comisia Europeană a adoptat o foaie de parcurs (Cartea albă — Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor — intitulată „Către un sistem de transport competitiv și cu resurse eficiente”) care conține 40 de inițiative concrete pentru următorul deceniu, vizând crearea unui sistem de transport competitiv, care va spori mobilitatea, va înlătura principalele obstacole existente în domenii-cheie și va impulsiona creșterea economică și ocuparea forței de muncă.
În același timp, propunerile vor reduce semnificativ dependența Europei față de importurile de petrol și vor reduce emisiile de carbon în sectorul transporturilor cu 60% până în 2050. În conformitate cu Cartea albă, o condiție necesară pentru stabilirea unui spațiu european unic al transporturilor este crearea spațiului feroviar unic european, care se poate realiza prin finalizarea procesului de liberalizare a pieței, inclusiv prin conferirea unui rol mai puternic în domeniul siguranței feroviare pentru Agenția Feroviară Europeană, în special în ceea ce privește supravegherea măsurilor naționale în materie de siguranță și acționarea în sensul armonizării progresive a acestor măsuri.
Comisia are nevoie de statistici privind transportul feroviar de călători și de marfă pentru a monitoriza și a dezvolta politica comună în domeniul transporturilor.
Disponibilitatea statisticilor detaliate și furnizate la timp în domeniul transportului feroviar devine din ce în ce mai importantă având în vedere creșterea dinamică, în cadrul Comisiei, a elaborării politicilor pe baza unor elemente concrete și necesitatea de a monitoriza evoluția către îndeplinirea obiectivelor stabilite în Cartea albă.
În consecință, a devenit important să se colecteze și să difuzeze date privind accidentele, decesele, rănirile grave și daunele provocate mediului (prin scurgerile de mărfuri periculoase transportate), în toate modurile de transport: rutier, feroviar, pe căi navigabile interioare, maritime și aeriene
 Propunerea vizează următoarele modificări:
(1)                    Date privind transportul de călători
Modul în care datele privind transportul de călători sunt difuzate, în prezent, este considerat ambiguu și inconsecvent din cauza faptului că termenele de transmitere a tabelelor sunt diferite pentru raportarea simplificată față de cea detaliată.
Se propune să se elimine anexa D (raportarea simplificată), precum și tabelele provizorii C1 și C2 din anexa C și să se reducă termenul de furnizare a datelor finale privind transportul de călători de la 14 luni la opt luni de la sfârșitul perioadei de referință.
(2)                    Date privind transportul de călători
Din motive de coerență, se propune, de asemenea, să se elimine anexa B (raportarea simplificată).
(3)                    Anexă nouă
Întrucât s-a propus renunțarea la conceptul actual de raportare „simplificată”, pentru cele mai mici întreprinderi care se situează sub pragurile specificate, statele membre ar trebui să raporteze o cifră „totală” pentru indicatorii agregați, în anexa L.
(4)                    Date privind accidentele
Întrucât datele privind accidentele sunt colectate și de către Agenția Europeană a Căilor Ferate, se propune eliminarea anexei H (statisticile privind accidentele).
(5)                    Anexa I
Întrucât conceptul de „raportare simplificată” va dispărea, se propune eliminarea anexei I, deoarece aceasta este utilizată, în prezent, doar pentru a valida acoperirea perioadei cuprinse între raportarea simplificată și cea detaliată în ceea ce privește totalul activităților feroviare ale întreprinderilor.
(6)                    Praguri
Pragurile actuale sunt stabilite pentru tone-km și călători-km, mai precis, numărul de tone transportate / călători transportați înmulțit cu distanța parcursă, în kilometri.
Întrucât în unele state membre activitatea feroviară semnificativă implică numai distanțe mici, se propune scăderea pragurilor atât pentru mărfuri, cât și pentru călători, în scopul de a reduce la minimum pierderea unor date importante. Din același motiv, pentru mărfuri se propune un prag dublu exprimat în tone transportate și în tone-km.
(7)                    Date privind tranzitul
Din motive de armonizare, se propune ca informațiile din „scrisoarea de trăsură” (Rail Waybill) să fie utilizate (în cazul în care sunt disponibile) atunci când se utilizează datele administrative drept sursă de date.
(8)                    În legătură cu adoptarea Regulamentului (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor și principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competențelor de executare de către Comisie, Comisia și-a luat angajamentul de a revizui actele legislative care conțin trimiteri la procedura de reglementare cu control, cu scopul de a le adapta în funcție de criteriile stabilite în Tratat.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte raport de admitere fără amendamente.
 

6. COM (2013) 615 final - Propunere de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind fondurile de piaţă monetară
Propunerea de Regulament are ca scop realizarea obiectivului de integritate a pietei interne, prin crearea unui cadru de reglementare pentru fondurile de piata monetara (FPM), care vizeaza garantarea unei protectii sporite a investitorilor, precum si consolidarea stabilitatii financiare prin prevenirea riscului de contagiune. Regulamentul asigura, prin dispozitiile sale, introducerea unor cerinte uniforme cu referire la activele eligibile, regulile de diversificare, regulile privind expunerile de credit, rata dobanzii si riscul de lichiditate, precum si reguli privind autorizarea fondurilor care intentioneaza sa investeasca pe piata monetara.
Sub aspectul subsidiaritatii, reglementarea profilului in materie de produs si de lichiditate al unui FPM numai la nivel national implica anumite riscuri, ar crea confuzie in randul investitorilor si ar impiedica aparitia unor conditii de concurenta echitabile la nivelul Uniunii Europene, ar creste riscul de contagiune transfrontaliera, in special atunci cand emitentii si FPM se afla in state diferite. Avand in vedere ca FPM investesc intr-o gama larga de instrumente financiare pe teritoriul UE, falimentul unui FPM, provocat de reglementarea insuficienta la nivel national, ar putea sa influenteze finantele publice si finantele intreprinderilor din intreaga UE.
Cu privire la proportionalitate, propunerea de regulament asigura un echilibru intre protectia investitorilor, evitarea contagiunii transfrontaliere, eficienta pietelor, finantarea industriei europene si costurile pentru industrie.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte raport de admitere fără amendamente.
 

7. Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind prevenirea şi gestionarea introducerii şi răspândirii speciilor alogene invasive COM (2013) 620 final
Prezentul regulament stabileşte normele privind prevenirea, minimizarea si atenuarea efectelor negative ale introducerii şi răspândirii, atât intenţionate cât şi neintenţionate, a speciilor alogene invazive asupra biodiversităţii şi a serviciilor ecosistemice. Prezentul regulament se aplică tuturor speciilor alogene invazive din Uniune[1].
            Propunerea vizează stabilirea unui cadru de acţiune pentru prevenirea, minimizarea si atenuarea impactului negativ al speciilor alogene invazive asupra biodiversităţii[2] şi a serviciilor ecosistemice. Acest lucru va fi realizat prin măsuri care asigură acţiunea coordonată, concentrarea resurselor pe speciile prioritare şi pe intensificarea măsurilor de prevenire, în conformitate cu abordarea propusă în Convenţia privind diversitatea biologică şi cu regimurile fitosanitare şi sanitar veterinare din Uniunea Europeană. Din punct de vedere practic, propunerea urmăreşte să atingă aceste obiective prin măsuri care vizează introducerea intenţionată a speciilor alogene invazive în Uniune şi eliberarea intenţionată a acestora în mediul înconjurător, introducerea neintenţionată şi eliberarea speciilor alogene invazive, necesitatea de a crea un sistem de avertizare timpurie şi de reacţie rapidă, precum şi necesitatea de a gestiona răspândirea speciilor alogene invazive la nivelul întregii Uniuni.
            Speciile alogene invazive sunt specii care sunt transportate iniţial ca urmare a acţiunii umane, în afara mediului natural al acestora, depăşind barierele ecologice şi care apoi supravieţuiesc, se reproduc şi se răspândesc, generând efecte negative asupra ecologiei noului mediu în care s-au stabilit, precum şi consecinţe economice şi sociale grave. S-a estimat că din cele peste 12 000 de specii alogene care se găsesc în mediul european, 10–15 % s-au reprodus şi s-au răspândit, cauzând daune economice, sociale şi asupra mediului înconjurător.
            Impactul speciilor alogene invazive asupra biodiversităţii este semnificativ. Speciile alogene invazive reprezintă una dintre cele mai importante şi din ce în ce mai frecvente cauze ale declinului biodiversităţii şi ale dispariţiei speciilor. În ceea ce priveşte efectele sociale şi economice, speciile alogene invazive pot fi vectori ai bolilor sau pot cauza probleme de sănătate în mod direct (de exemplu, astm, dermatită şi alergii).
            Prin Strategia privind biodiversitatea pentru 2020, Uniunea s-a angajat să stopeze declinul biodiversităţii până în 2020. Problema privind speciile alogene invazive nu se limitează la Europa, ci se manifestă la nivel mondial. Spre deosebire de unii dintre partenerii săi comerciali, Uniunea Europeană nu deţine în prezent un cadru cuprinzător de abordare a ameninţărilor reprezentate de SAI.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte raport de admitere fără amendamente.


[1] „specie alogenă invazivă” înseamnă o specie alogenă a cărei introducere sau răspândire s-a constatat, prin evaluarea riscurilor, că amenință biodiversitatea și serviciile ecosistemice și care poate avea, de asemenea, un impact negativ asupra sănătății umane sau a economiei;
 
[2] „biodiversitate” înseamnă variabilitatea organismelor vii provenind din toate sursele, inclusiv ecosistemele terestre, marine și alte ecosistemele acvatice și complexele ecologice din care acestea fac parte; biodiversitatea include diversitatea în cadrul speciilor, între specii și a ecosistemelor;



Go to top