Contribuția delegației GRUI la Reuniunea regională cu tema Parlamentul și procesul bugetar inclusiv din perspectiva egalității de gen

- Geneva, 19-21 septembrie 2007 -

 

Din delegația GRUI au făcut parte: domnul senator Nicolae Iorga, vicepreședintele Comisiei pentru egalitatea de șanse din Senat; doamnele deputat Grațiela Iordache și Mihaela Rusu, membre ale Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților; domnul senator Ion Florescu, membru al Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital din Senat. 

Delegația Senatului a prezentat un amplu material documentar privind procesul bugetar în România, în care au fost evidențiate: principiile de fundamentare a bugetului; rolurile Parlamentului și Guvernului, atribuțiile Ministerului Economiei și Finanțelor; categoriile de ordonatori de credite; structura bugetului; calendarul bugetar; execuția bugetară. O parte importantă a documentarului a fost consacrată procesului de examinare și adoptare, de către Parlament, a proiectelor Legii bugetului de stat și, respectiv, Legii bugetului asigurărilor sociale de stat și, respectiv, raporturilor dintre Parlament și Guvern în cadrul procesului bugetar.

În prima zi a reuniunii, doamna deputat Grațiela Iordache a prezidat și moderat sesiunea privind Rolurile ce revin Guvernului și Parlamentului în procesul bugetar, temă introdusă de domnul Jean Jacques Viseur, fost ministru de finanțe al Regatului Belgiei și fost parlamentar.

 Pe parcursul dezbaterilor, doamna deputat a participat la schimbul de opinii, subliniind următoarele aspecte:  

-          implicarea parlamentului în toate etapele procesului bugetar este o necesitate unanim recunoscută, dar în practică există limitări și provocări care pot varia de la țară la țară (spre exemplu, în cazul României, exercitarea unui control parlamentar efectiv și eficient asupra implementării bugetului este limitată de practica ordonanțelor de urgență și a rectificărilor bugetare);

-          un rol consolidat al parlamentului în procesul bugetar depinde, între altele, de transparența procesului de elaborare a proiectului de buget și de existența și eficacitatea mecanismelor de responsabilizare a guvernului;

-          sancționarea unor greșeli în administrarea bugetului, identificate prin controlul parlamentar a posteriori, este puțin întâlnită în practică (în acest sens, dl. Jean Jacques Viseur a pledat pentru impunerea modelului anglo-saxon al sancțiunii politice, concretizată prin asumarea de către membrii guvernului a responsabilității pentru greșelile comise sub autoritatea lor și nu neapărat pentru propriile greșeli).