- Traducere neoficială -
Controlul parlamentar asupra politicilor de stat în domeniul ajutorului extern
Rezoluție adoptată în unanimitate de cea de-a 118-a Adunare
(Cape Town, 18 aprilie 2008)
Cea de-a 118-a Adunare a Uniunii Interparlamentare,
Amintind Declarația Mileniului a Națiunilor Unite, din 8 septembrie 2000 și Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (ODM), care stabilesc ținte pentru eliminarea sărăciei, convenite de comunitatea internațională,
Amintind Declarația Finală a Conferinței Internaționale privind Finanțarea pentru Dezvoltare, organizată la Monterrey (Mexic), în 2002, și Declarația de la Paris, din 2 martie 2005, privind eficacitatea asistenței pentru dezvoltare,
Amintind rapoartele mondiale privind dezvoltarea umană, elaborate de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), îndeosebi raportul din 2005 intitulat ”Cooperarea internațională la răscruce: ajutor extern, comerț și securitate într-o lume marcată de inegalități”,
Amintind raportul “Investind în dezvoltare: un plan practic pentru realizarea Obiectivelor Mileniului”, al Prof. Jeffrey D. Sachs, Director al Proiectului „Obiectivele Mileniului”,
Amintind rezoluțiile UIP, în particular cele adoptate la cea de-a 92-a Conferință Interparlamentară (Copenhaga, 1994) privind “Cooperarea internațională și acțiunea națională în sprijinul dezvoltării economice și sociale și al eforturilor de combatere a sărăciei”, cea de-a 104-a Conferință Interparlamentară (Jakarta, 2000), privind “Finanțarea pentru dezvoltare și o nouă paradigmă a dezvoltării economice și sociale pentru eradicarea sărăciei”, cea de-a 107-a Conferință Interparlamentară (Marrakech, 2002), privind “Rolul parlamentelor în dezvoltarea politicilor publice într-o epocă a globalizării, a instituțiilor multilaterale și a acordurilor comerciale internaționale”, cea de-a 112-a Adunare a UIP (Manila, 2005), privind “Rolul parlamentelor în stabilirea unor mecanisme novatoare de finanțare internațională și comerciale, pentru soluționarea problemei datoriei și realizarea ODM”, cea de-a 114-a Adunare a UIP (Nairobi, 2006), privind “Nevoia asigurării urgente de hrană în scopul combaterii foametei provocate de secetă în Africa, a accelerării ajutorului extern pentru continent din partea națiunilor celor mai industrializate ale lumii și a unor eforturi speciale în sprijinul populațiilor disperate și sărace”, cea de-a 115-a Adunare a UIP (Geneva, 2006) privind “Rolul parlamentelor în controlul îndeplinirii ODM, în particular în ceea ce privește problema datoriei și eradicarea sărăciei și corupției”,
Reiterând faptul că egalitatea de gen și autonomizarea femeilor sunt esențiale pentru realizarea tuturor ODM,
Subliniind că principala responsabilitate pentru dezvoltare revine țărilor în curs de dezvoltare, ale căror eforturi sunt esențiale,
Amintind că toate eforturile în sprijinul dezvoltării durabile și al eradicării sărăciei trebuie să se bazeze, în mod necesar, pe creștere economică în țările în curs de dezvoltare – un factor determinant în crearea de locuri de muncă productive, mai ales în agricultură,
Subliniind că recunoașterea, de către țările în curs de dezvoltare, a responsabilității lor nu constituie un motiv pentru ca țările dezvoltate și cele cu economii emergente să nu-și îndeplinească obligațiile de combatere a sub-dezvoltării și sărăciei sau să nu-și onoreze angajamentele în materie de asistență publică pentru dezvoltare (APD),
Îngrijorată de creșterea prețurilor internaționale ale produselor de bază, care riscă să diminueze capacitatea țărilor donatoare de a oferi asistență, deoarece această creștere determină o încetinire a economiei globale, chiar dacă, în același timp, îmbunătățește poziția economică a țărilor beneficiare deținătoare de resurse,
Conștientă că țările în tranziție de la statutul de beneficiar de asistență la cel de donator se confruntă cu provocări speciale legate de creșterile bugetare, de necesitatea consolidării instituționale și a sensibilizării în sprijinul cooperării pentru dezvoltare,
Reamintind concluziile panelului parlamentar pe tema guvernării în țările cel mai puțin dezvoltate, organizat la New York, în 15 septembrie 2006, cu ocazia reuniunii comune a UIP și Biroul Înaltului Reprezentant al Națiunilor Unite pentru țările cel mai puțin dezvoltate, țările în curs de dezvoltare fără litoral și țările insulare mici, în curs de dezvoltare,
Profund îngrijorată de faptul că indicatorii de progres arată că ODM-urile nu vor fi, probabil, îndeplinite în diferite părți ale lumii, în particular în Africa,
Amintind că lupta pentru reducerea sărăciei la scară globală va da rezultate și va fi mai concretă și mai echitabilă numai dacă atenția acordată țărilor celor mai puțin dezvoltate nu afectează eforturile de reducere a sărăciei în alte țări în curs de dezvoltare, îndeosebi cele cu venit mediu,
Observând că pentru numeroase țări ajutorul extern este o componentă esențială a bugetului național destinat implementării efective a ODM și combaterii sărăciei,
Profund îngrijorată de faptul că în prezent finanțarea ODM și, implicit, realizarea acestora în anul 2015, nu sunt asigurate, în ciuda eforturilor făcute de state,
Constatând că majoritatea țărilor în cauză nu și-au onorat încă angajamentul de creștere a APD până la 0,7 % din PNB, deși câteva dintre ele au promis să facă acest lucru în următorii câțiva ani,
Notând că sporirea volumului APD, deși vitală, va da rezultate numai dacă țările donatoare și beneficiare se angajează, în parteneriat, să amelioreze considerabil calitatea și eficacitatea acestui ajutor și să se asigure, între altele, că acesta nu conduce la dependență,
Constatând că alocările din APD pentru infrastructură economică și sectoare productive au scăzut de la 48% din APD totală promisă țărilor cel mai puțin dezvoltate în anii 1990, la 24%, în cursul perioade 2002 - 2004,
Notând că parlamentele din țările donatoare joacă un rol major în elaborarea deciziilor cu privire la alocările din bugetul național către asistența pentru dezvoltare, precum și cu privire la distribuirea lor geografică și sectorială,
Conștientă că parlamentele din țările beneficiare joacă un rol esențial în promovarea celor opt ODM și că ele trebuie să adopte legislația necesară, să aprobe alocări bugetare adecvate și să supravegheze utilizarea acestora de către executiv,
Considerând că raportarea transparentă a guvernului către parlament, cu privire la utilizarea și impactul fondurilor publice destinate reducerii sărăciei, va încuraja și mai mult donatorii să-și sporească ajutorul,
Constatând că parlamentele din numeroase țări beneficiare nu își îndeplinesc în totalitate rolul în promovarea ODM și în supravegherea utilizării APD, în special deoarece le lipsesc resursele necesare, instituționale, administrative și legislative,
Convinsă că eficacitatea finanțării pentru dezvoltare va crește numai dacă țările beneficiare promovează democrația, statul de drept și buna guvernare și combat corupția,
Subliniind că, atâta vreme cât donatorii ezită tot mai mult să condiționeze ajutorul și au tot mai mult tendința de a recurge la ajutor bugetar sectorial, țările beneficiare trebuie să se doteze cu organe de control bugetar, îndeosebi în parlamente, care sunt independente în raport cu executivul, astfel încât să se vegheze la utilizarea cu eficacitate a ajutorului primit,
Considerând că un control realizat de un parlament ales în mod democratic nu poate fi eficient dacă grupările din opoziție sunt împiedicate să participe în organele parlamentare,
Subliniind că Declarația de la Paris privind eficacitatea asistenței pentru dezvoltare prevede că :
rolul organelor parlamentare în elaborarea și controlul strategiilor naționale de dezvoltare trebuie consolidat;
donatorii și țările partenere au o responsabilitate comună cu privire la rezultatele dezvoltării;
ajutorul trebuie armonizat cu strategiile naționale de dezvoltare, cu instituțiile și procedurile țărilor partenere;
Amintind că cel de-al treilea Forum la nivel înalt privind eficacitatea ajutorului extern va avea loc în 2008, la Ghana și că cea de-a patra Conferință internațională privind dezvoltarea în Africa (TICAD IV) și Summit-ul G8 din Toyako, Hokkaido vor fi organizate în 2008 în Japonia, în scopul consolidării ajutorului extern pentru țările africane,
Subliniind că volumul în creștere al ajutorului pentru dezvoltare oferit țărilor sărace de ONG-uri și organizații caritabile străine nu poate justifica sub nici o formă declinul semnificativ al APD, înregistrat în ultimii ani și confirmat de Națiunile Unite,
invită parlamentele din țările donatoare să-și continue eforturile pentru onorarea angajamentului, asumat de multă vreme și reafirmat la Monterrey, de creștere a APD până la 0,7% din PNB, în baza unui calendar de creșteri anuale în bugetul destinat cooperării, necesar pentru atingerea acestui obiectiv, și să garanteze că vor menține aceste eforturi și după 2015 ;
invită parlamentele din țările donatoare să se asigure că guvernele lor se angajează să sporească volumul real al ajutorului, fără a lua în calcul, total sau parțial, operațiunile care « umflă » nivelul oficial al APD, cum ar fi anularea sau reducerea datoriei și, în general, toate formele de ajutor care nu constituie un transfer real de resurse,
solicită parlamentelor și guvernelor din țările donatoare să sporească APD ca răspuns la creșterea dramatică, de peste 40%, a prețurilor mondiale la alimente, energie și medicamente, precum și la fluctuațiile rapide ale cursului de schimb al valutelor străine, îndeosebi dolarul SUA ;
încurajează insistent parlamentele din țările donatoare să utilizeze mecanismele de convertire a datoriei în investiții, care constituie o contrapartidă concretă la anularea datoriei, favorizând astfel creșterea și dezvoltarea în țara beneficiară ;
invită parlamentele din țările donatoare să continue să reflecteze la moduri alternative de finanțare pentru dezvoltare, care să facă posibilă creșterea ajutorului dincolo de sumele deja angajate drept APD ;
invită parlamentele din țările donatoare să se asigure că guvernele lor acționează transparent și nu impun condiții care să submineze dezvoltarea țărilor beneficiare, atunci când alocă resurse bugetare destinate cooperării pentru dezvoltare ;
invită parlamentele din țările donatoare și beneficiare să întărească controlul parlamentar asupra politicii externe a guvernelor respective, asigurându-se totodată că politicile celorlalte departamente ministeriale, cu impact direct sau indirect asupra țărilor în curs de dezvoltare, sunt armonizate cu aceasta ;
invită parlamentele din țările donatoare să promoveze integrarea dimensiunii de gen în cooperarea pentru dezvoltare, în sprijinul egalității de gen și al autonomizării femeilor, ca factori esențiali pentru creșterea economică, reducerea sărăciei și realizarea tuturor ODM ;
recomandă parlamentelor să solicite în plus rapoarte anuale din partea guvernelor cu privire la politica în domeniul dezvoltării, strategiile aplicate pentru realizarea ODM și rezultatele negocierilor cu țările beneficiare ;
solicită insistent parlamentelor din țările donatoare să ceară guvernelor lor să aloce o parte a bugetului anual pentru ODM și pentru cele mai sărace țări și popoare, conform Declarației Mileniului și Consensului de la Monterrey ;
invită parlamentele din țările donatoare să ia măsuri adecvate pentru limitarea posibilității de realocare a ajutorului extern în funcție de circumstanțe ;
invită parlamentele și guvernele țărilor donatoare să adopte măsurile necesare, legislative și administrative, pentru a nu condiționa asistența lor pentru dezvoltare, și cere țărilor beneficiare să se asigure că ajutorul propus contribuie la promovarea ocupării forței de muncă pe plan local ;
încurajează parlamentele din țările donatoare să discute despre posibilitatea concentrării ajutorului într-un număr limitat de țări și sectoare și, în special, în țările beneficiare care depun, la rândul lor, eforturi, în scopul creșterii eficacității ajutorului, și să dobândească expertiză și cunoștințe de specialitate, asigurându-se, totodată, că anumite țări nu sunt excluse de la ajutorul internațional ;
invită țările donatoare să ia în considerare și să dezvolte capacitatea anumitor țări beneficiare de absorbție și utilizare a asistenței financiare ce le este oferită, în scopul asigurării unei eficacități optime a acesteia ;
cere parlamentelor și guvernelor din țările donatoare să contribuie la eradicarea sărăciei și în țările cu venit mediu, nu numai printr-un ajutor financiar, ci și printr-un parteneriat cu aceste țări, care să le permită să lupte eficient împotriva sărăciei ;
sugerează parlamentelor din țările donatoare să înființeze comisii sau grupuri de lucru specializate care să monitorizeze și să controleze activ activitățile guvernului lor în domeniul asistenței pentru dezvoltare ;
sugerează ca aceste comisii să inițieze o evaluare mai generală a politicii naționale în materie, cu implicarea societății civile sau prin organizarea de audieri, conferințe etc.;
invită membrii comisiilor parlamentare specializate din țările donatoare să se deplaseze la locațiile proiectelor și altor inițiative de cooperare, în scopul evaluării impactului programelor de asistență și al obținerii unor informații mai ample despre nevoile și dificultățile de pe teren;
recomandă parlamentelor din țările donatoare să se asigure că o parte suficientă din buget este alocată eforturilor de sensibilizare a opiniei publice cu privire la ODM și finanțarea acestora ;
invită parlamentele și guvernele țărilor donatoare să pună la punct inițiative novatoare în scopul menținerii și creșterii solidarității societății civile cu țările din Sud, de exemplu prin înființarea unui serviciu de cooperare pentru dezvoltare, pe bază de voluntariat ;
încurajează parlamentele din țările donatoare să întărească eficiența parlamentelor din țările beneficiare, prin intermediul unor mecanisme bi- și multilaterale, inclusiv prin Programul de cooperare tehnică al UIP ;
consideră că parlamentele din țările donatoare trebuie să se asigure că o parte din ajutorul extern este direcționat către ameliorarea condițiilor de muncă ale parlamentarilor din țările beneficiare și consolidării capacității acestora de analiză a finanțelor, bugetelor și programelor de dezvoltare ;
invită parlamentele din țările beneficiare să se doteze cu instrumentele necesare pentru controlul APD la nivel național ;
invită țările beneficiare să înființeze instituții naționale pentru coordonarea și gestionarea APD, plasate sub control parlamentar ;
consideră că parlamentele țărilor beneficiare trebuie să fie asociate sistematic în activitatea de programare, follow-up și evaluare a impactului cooperării și că implicarea lor este esențială pentru continuitatea ajutorului extern și garantarea îndeplinirii obiectivului de reducere a sărăciei ;
încurajează guvernele din țările beneficiare să dezvolte strategii ambițioase de creștere economică pentru eliminarea sărăciei, care, o dată aprobate de parlament, trebuie folosite pentru a trage guvernul la răspundere ;
invită parlamentele țărilor beneficiare să se asigure că guvernele lor promovează politici macroeconomice și sectoriale care stimulează creșterea prin încurajarea spiritului antreprenorial și a investițiilor private, de care depinde dezvoltarea durabilă ;
recomandă parlamentelor din țările beneficiare să se consulte cu societatea civilă când evaluează și controlează programele de ajutor extern, pentru a lua în considerare nevoile reale ale oamenilor ;
invită parlamentele țărilor beneficiare să discute, în cadrul UIP, despre rolul pe care îl joacă efectiv în elaborarea Documentului Strategic pentru Reducerea Sărăciei și în controlul implementării acestuia ;
cere consolidarea capacității de control a acestor parlamente, în special prin înființarea sau consolidarea unei „Curți de conturi” sau a altui organ independent de control al finanțelor publice și al implementării bugetului ;
solicită grupurilor politice din parlament să asigure participarea atât a majorității, cât și a opoziției, la activitatea acestor organe parlamentare ;
subliniază că, atâta vreme cât creșterea APD este o condiție necesară, dar nu suficientă pentru realizarea ODM, este esențial pentru parlamentele din țările donatoare și cele beneficiare să se asigure că aceste creșteri sunt susținute de ameliorarea progresivă, dar substanțială, a bunei guvernări și a luptei împotriva corupției, la nivelul întregii comunități a națiunilor ;
invită guvernele și parlamentele din țările donatoare și beneficiare să se asigure că o parte importantă a ajutorului public primit în fiecare an este folosită pentru consolidarea instituțiilor democratice și a funcțiilor fundamentale ale statului ;
invită guvernele și parlamentele din țările donatoare și cele beneficiare să adopte proceduri transparente de acordare a contractelor de achiziții în cadrul alocării APD unor proiecte tangibile de asistență pentru dezvoltare și umanitare și să se asigure că bunurile și serviciile provin de pe plan local, oricând este posibil, cu respectarea procedurilor sus-menționate ;
recomandă guvernelor să adopte și să aplice și tuturor parlamentelor să ratifice convențiile internaționale și regionale destinate prevenirii și combaterii corupției, îndeosebi în ceea ce privește spălarea de bani și reglementarea paradisurilor fiscale ;
reamintește că parlamentele și guvernele trebuie să asigure calitatea și independența instituțiilor judiciare care au rolul de a combate eficient corupția ;
invită guvernele și parlamentele să se asigure că pedepsele aplicabile persoanelor condamnate pentru corupție activă sau pasivă sunt descurajatoare ;
recomandă inițierea unui dialog instituțional între parlamentele țărilor donatoare și beneficiare, atât în plan bilateral, cât și la nivel multilateral, îndeosebi în cadrul UIP, cu privire la condițiile în măsură să sporească eficacitatea ajutorului extern ;
recomandă guvernelor și parlamentelor să monitorizeze activitățile și implementarea angajamentelor din domeniul cooperării pentru dezvoltare, utilizând mecanisme de evaluare prin audit colegial (precum cele utilizate de Comitetul de asistență pentru dezvoltare al OECD sau de Noului Parteneriat pentru Dezvoltarea Africii), care permite membrilor să-și examineze reciproc practicile ;
invită parlamentele regionale și sub-regionale să promoveze și să inițieze de urgență un schimb de informații și bune practici privind strategii și inițiative de cooperare, în scopul creșterii rolului parlamentelor, și invită totodată guvernele să faciliteze astfel de schimburi în cooperare cu parlamentele naționale și sistemul Națiunilor Unite ;
încurajează comisiile cu atribuții în domeniul politicii pentru dezvoltare, din parlamentele țărilor donatoare și beneficiare, să facă schimburi de informații și să-și coordoneze activitățile ;
pledează pentru un rol mai activ al Națiunilor Unite, pentru întărirea evaluării ministeriale anuale a ECOSOC și pentru considerarea Forumului Cooperării pentru Dezvoltare drept cadrul optim pentru creșterea coerenței și eficacității cooperării pentru dezvoltare la scară globală.