Cea de-a 140-a Adunare a Uniunii Interparlamentare
Doha, Qatar, 6-10 aprilie 2019
PARLAMENTELE:
VECTORI AI CONSOLIDĂRII EDUCAȚIEI ÎN SPRIJINUL PĂCII,
SECURITĂȚII ȘI STATULUI DE DREPT
Deputat Bianca Miruna Gavriliță
Doamnă Președinte a Uniunii
Interparlamentare,
Distinși colegi,
Doamnelor și domnilor,
Îmi face o
deosebită plăcere să mă adresez dumneavoastră, în
numele delegației Parlamentului României, cu ocazia celei de-a 140-a
Adunări a Uniunii Interparlamentare. Folosesc această ocazie pentru a
mulțumi organizatorilor pentru alegerea acestei teme de o importanță
covârșitoare pentru societățile și parlamentele moderne –
educația.
În secolul vitezei,
felul în care sistemul de educație acționează asupra noilor
generații reflectă nivelul de dezvoltare al statelor și este
deseori direct proporțional cu nivelul de finanțare acordat acestui
domeniu. Nici o economie din lume nu poate evolua fără o societate
educată, de aceea consider că finanțarea sistemelor de educație
trebuie să fie o prioritate pentru toate statele membre.
Într-adevăr,
parlamentele joacă un rol-cheie în societate ca promotori ai educației
și protecției sociale, ai incluziunii și egalității de
gen. În același timp, parlamentele dispun de instrumente unice, care puse
în aplicare corespunzător, pot oferi un imbold pentru dezvoltare
durabilă în domeniul pregătirii resurselor umane. Cred cu tărie
că parlamentele naționale ar trebui să fie forțe motrice
care să stimuleze modernizarea și eficientizarea sistemelor de educație
actuale. În același timp, legislativele naționale trebuie să se
adapteze și să țină pasul cu dezvoltarea noilor mijloace de
comunicare. Știm cu toții că cei cărora li se
adresează strategiile noastre în domeniul educației sunt tot timpul
conectați în mediul online, de aceea este mult mai ușor să venim
în întâmpinarea lor și să menținem un dialog constant folosind
mijloacele de comunicare preferate de către aceștia. Parlamentul
României se bazează pe o strategie de comunicare online foarte
solidă. Pentru a eficientiza dialogul cu cetățenii noștri
suntem prezenți și activi pe cele mai populare platforme online (Facebook, Instagram, Youtube). Avem echipe specializate care se ocupă de
conținut și comunicare pe aceste platforme și în același
timp ne mândrim cu cele două site-uri ale Parlamentului României ce
cuprind informații vaste, streaming online al
tuturor ședințelor publice și acces transparent la toate informațiile
de interes pentru cetățeni.
În ultima
perioadă au fost intensificate eforturile pentru optimizarea tuturor
canelelor de comunicare între parlament și cetățeni și au
fost alocate fonduri pentru îmbunătățirea facilităților
tehnice astfel încât interconexiunile să fie cât mai rapide și
prietenoase. Prin toate aceste eforturi încercăm să oferim cetățenilor
sentimentul că suntem aproape de ei, la un click distanță,
că îi ascultăm, le oferim răspunsuri rapide și suntem tot
timpul pregătiți de a veni în întâmpinarea nevoilor specifice.
Întrebările
supuse dezbaterilor aduc des în discuție nevoia de a prezenta exemple de
bune practici din statele membre, de a observa concret, dintr-o multitudine de
variante ce funcționează cu adevărat. Consider că aceste
modele de bune practici trebuie aplicate selectiv, în funcție de nivelul
de dezvoltare al societății.
România este
convinsă în mod ferm că respectarea și promovarea statului de
drept reprezintă obiective deosebite care trebuie să ghideze toate acțiunile
noastre. La nivel național, statul de drept translatează conceptual
nevoia unui cadru legal și constituțional stabil și predictibil,
respectat de toți actorii din societate și garantat de o justiție
independentă. Statul de drept reprezintă baza pentru dezvoltarea
socială și economică susținută și pentru o protecție
adecvată a tuturor drepturilor omului și libertăților
fundamentale. La nivel internațional, conceptul statului de drept
creează cadrul adecvat pentru dialog politic, cooperare, pace și
securitate.
Sunt convinsă
de faptul că întărirea statului de drept trebuie să reprezinte
un proces permanent, pe termen lung, atât la nivel național cât și la
nivel internațional atât pentru statele dezvoltate, cât și pentru
cele în curs de dezvoltare.
România s-a implicat
activ în elaborarea propunerilor privind ODD-urile ca
membru al Grupului de lucru al ONU ce s-a ocupat de această
problematică. În același timp Parlamentul României și-a asumat,
prin adoptarea unei declarații, angajamentul de a transpune aceste
obiective în priorități strategice și ținte specifice,
fiind în același timp gardianul implementării lor la nivel național.
Pentru Parlamentul României, educația, în sensul său cel mai larg,
este factorul indispensabil și o veritabilă forță motrice
în îndeplinirea tuturor Obiectivelor Dezvoltării Durabile.
La nivel național,
factorii decizionali în domeniul educației sunt tot timpul conectați
cu situația de pe piața muncii în continuă schimbare. De aceea,
la intervale regulate aducem îmbunătățiri legii educației
pentru a ține pasul cu nevoile unei societăți moderne. În
contextul societății globale, programa școlară este
permanent actualizată cu noi discipline care urmăresc dezvoltarea
gândirii critice în raport cu problematica drepturilor omului, promovează
valorile și principiile cetățeniei democratice, a păcii și
interculturalității.
În opinia mea, principala provocare în ceea ce privește
actualizarea sistemelor de educație în societățile moderne o
reprezintă disproporționalitatea dintre rapiditatea evoluției
societăților predominat digitale și timpul necesar pentru ca o
propunere legislativă să intre în vigoare și să fie
aplicată efectiv. Cred că soluția de a economisi timp prețios
pentru societățile noastre este de a folosi tehnologiile ca aliat și
nu oponent și de a le utiliza cât mai eficient în procesul legislativ,
astfel încât legiuitorul să ofere un răspuns rapid la problemele
stringente ale societății. Cred într-un viitor în care oameni și
tehnologiile lucrează laolaltă pentru pacea, bunăstarea,
securitatea și dezvoltarea durabilă a societăților.
În domeniul
egalității de gen, România a făcut pași importanți,
reușind să transpună în întregime aquis-ul comunitar în domeniul
anti-discriminării pe criteriul de sex. Strategia țării noastre
în acest domeniu s-a construit pe trei piloni ce fundamentează cadrul
general de acțiune:
1. Adoptarea unui cadru legislativ adecvat, concretizat, în principal, prin adoptarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați. În ceea ce privește educația, această lege prevede foarte clar criteriile directoare, în sensul că este interzisă orice formă de discriminare după criteriul de sex în ceea ce privește accesul femeilor și bărbaților la toate nivelurile de instruire și de formare profesională, la perfecționare și, în general, la educația continuă. Aceleași criterii se aplică tuturor instituțiilor publice, private, mass-media și organizațiilor neguvernamentale;
2. Înființarea Agenției Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați care urmărește îndeaproape punerea în aplicare a prevederilor acestei legi dar și o implicare continuă a Guvernului României în strategii și proiecte de succes în acest domeniu;
3. Totodată, cadrul legislativ conține prevederi și definiții concrete în ceea ce privește fenomenul de hărțuire sexuală, intimidarea, exploatarea, violența și abuzul la locul de muncă;
4. Persoanelor ce
provin din categorii vulnerabile li se facilitează accesul în instituțiile
de învățământ, sub atenta supraveghere a reprezentanților
sistemului național de asistență socială.
Legea educației
naționale din România oferă un cadru propice pentru exercitarea
sub autoritatea statului român a dreptului
fundamental la învățătură pe
tot parcursul vieții, oferă sprijin pentru reconversie
profesională și integrare în câmpul muncii indiferent de vârstă,
sex, etnie, origine socială, orientare politică sau religioasă
sau orientare sexuală. Persoanele cu dizabilități
au dreptul la facilități dedicate și ajutor specializat, astfel
încât să le fie stimulat accesul la educație.
Prin toate acțiunile
noastre, în calitate de instituție legislativă, am căutat
să ne pliem pe necesitățile fiecărei categorii în parte
astfel încât să oferim cât mai multe șanse de reușită noii
generații. Multe dintre modelele prezentate astăzi poate că nu
pot fi aplicate în alte societăți, altele depășesc
posibilitățile de finanțare și implementare în anumite
regiuni, dar un lucru este cert și îl conștientizăm cu toții
– educația este o condiție esențială pentru a conserva și
îmbunătăți lumea în care trăim. Cred că vom pleca mai
bogați de la această reuniune iar îndemnul meu este să
promovăm cu ardoare aceste valori comune în care credem și care ne-au
adus împreună în capitala Quatar-ului, în țările noastre -
un ecou comun poate face diferența pentru acele persoane care își pun
nădejdea în vocile și acțiunile noastre.
Vă mulțumesc!