-Traducere neoficială-
Rolul parlamentelor în monitorizarea realizării Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului,
îndeosebi în ceea ce privește problema datoriei, eradicarea sărăciei și a corupției
Cea de-a 115-a Adunare a Uniunii Interparlamentare,
(1) Reamintind Declarația Președinților de Parlamente Naționale, intitulată “Viziunea parlamentară asupra cooperării internaționale în pragul celui de-al treilea mileniu”, adoptată la 1 septembrie 2000, și declarația intitulată “Reducerea deficitului democratic în relațiile internaționale: un rol mai important pentru parlamente”, adoptată la 9 septembrie 2005, care fac apel la parlamente și la organizațiile acestora, între care Uniunea Interparlamentară, să creeze o dimensiune parlamentară a cooperării internaționale,
(2) Reamintind de asemenea Declarația Mileniului, din 8 septembrie 2000, care enunță opt obiective cu termene limită și cifre precise, cunoscute sub numele de Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (ODM), care constituie angajamente stabilite de comun acord de comunitatea internațională, în scopul eliminării sărăciei, precum și rapoartele privind dezvoltarea umană, stabilite prin Programul ONU pentru dezvoltare (PNUD) și documentul final al Summit-ului Mondial, adoptat de șefii de stat și de guvern la 15 septembrie 2005,
(3) Reamintind declarațiile finale ale conferințelor specializate ale ONU și, mai ales, Conferința internațională privind finanțarea dezvoltării, care a avut loc la Monterrey (Mexic), în 2002, Summit-ul mondial pentru dezvoltare durabilă de la Johannesburg (Africa de Sud), din 2002 și cea de-a treia Conferință ONU pentru țările cel mai puțin dezvoltate, de la Bruxelles (Belgia), din 2001,
(4) Reamintind rezoluțiile Uniunii Interparlamentare, mai ales cele adoptate de cea de-a 73-a Conferință interparlamentară (Lomé, 1985), privind rolul parlamentelor și contribuția lor la eliminarea sărăciei prin reducerea poverii datoriei internaționale; cea de-a 74-a Conferință interparlamentară (Ottawa, 1985), privind contribuția parlamentelor la stabilirea măsurilor și acțiunilor necesare în vederea reducerii poverii datoriei externe, care afectează țările în curs de dezvoltare; cea de-a 88-a Conferință interparlamentară (Stockholm, 1992), privind necesitatea găsirii unei soluții radicale la problema datoriei lumii în curs de dezvoltare; cea de-a 101-a Conferință interparlamentară (Bruxelles, 1999), privind anularea datoriei țărilor sărace puternic îndatorate (HIPC); cea de-a 102-a Conferință interparlamentară (Berlin, 1999), privind necesitatea revizuirii modelului financiar și economic mondial actual, precum și Documentul final al Conferinței interparlamentare „Un dialog Nord-Sud pentru o lume prosperă”, organizată de UIP la Ottawa, în 1993; cea de-a 107-a Conferință interparlamentară (Marrakech, 2002), privind rolul parlamentelor în definirea politicilor publice în era mondializării, a instituțiilor multilaterale și a acordurilor comerciale internaționale, precum și documentele adoptate de Reuniunea parlamentară cu ocazia Summit-ului mondial pentru dezvoltare durabilă (Johannesburg, 2002); cea de-a 108-a Conferință interparlamentară (Santiago de Chile, 2003), privind rolul și locul parlamentelor în consolidarea instituțiilor democratice și dezvoltarea umană, într-o lume divizată; cea de-a 109-a Adunare a UIP (Geneva, 2003), privind bunurile publice globale: o nouă provocare pentru parlamente; cea de-a 112-a Adunare a UIP (Manila, 2005), privind rolul parlamentelor în aplicarea unor mecanisme internaționale novatoare de finanțare și de comerț, în măsură să permită reglementarea problemei datoriei și realizarea Obiectivelor Mileniului (ODM),
(5) Reamintind documentul de informare prezentat de Uniunea Interparlamentară la cel de-al doilea Forum mondial privind combaterea corupției și menținerea integrității, Haga (Olanda), 28-31 mai 2001, intitulat ”Rolul parlamentelor în combaterea corupției”,
(6) Îngrijorată profund de faptul că peste 1,2 miliarde de persoane, respectiv mai mult de o persoană din cinci la nivel global, în majoritate femei și copii, supraviețuiesc cu mai puțin de un dolar american de persoană pe zi, sub pragul internațional de sărăcie stabilit la un dolar pe zi; și de faptul că, în peste cincizeci de țări, dintre care treizeci și cinci de țări africane, indicatorii de sărăcie s-au agravat pe parcursul ultimului deceniu,
(7) Cunoscând că se pledează, prin Convenția privind eliminarea tuturor formelor de discriminare la adresa femeilor, pentru participarea femeilor în mod egal cu bărbații în toate domeniile, în scopul dezvoltării țărilor, al bunăstării umanității și al susținerii păcii,
(8) Reamintind Declarația de la Beijing, care afirmă că emanciparea femeilor și participarea lor deplină și echitabilă în toate sferele societății, inclusiv participarea la procesul decizional și accesul la putere, sunt fundamentale pentru dezvoltare și pentru pace,
(9) Reamintind că pacea este condiția primordială a dezvoltării și, deci, și a eradicării sărăciei,
(10) Conștientă că pacea, securitatea și dezvoltarea sunt interdependente și se consolidează reciproc,
(11) Conștientă că parlamentele dețin un rol crucial în promovarea celor opt obiective ale mileniului și că ele trebuie să adopte o legislație adecvată în acest sens, să participe la elaborarea politicilor generale și să monitorizeze punerea lor în aplicare, să asigure controlul asupra activităților guvernului în acest scop, să ceară acestuia rapoarte privind progresul înregistrat în realizarea ODM, și să aprobe și să execute creditele bugetare adecvate,
(12) Îngrijorată de faptul că, în etapa actuală, finanțarea ODM și, deci, punerea lor în aplicare până în 2015, riscă să nu poată fi asigurate, în ciuda anumitor progrese,
(13) Reamintind constatarea alarmantă din rapoartele UNCTAD, în care se observă că Africa este continentul cel mai bogat în resurse naturale și totodată, în mod paradoxal, cel mai sărac,
(14) Subliniind necesitatea urgentă a onorării angajamentului de a aloca 0,7% din PNB asistenței oficiale pentru dezvoltare (ODA), condiție prealabilă fundamentală pentru realizarea ODM,
(15) Remarcând absența progreselor privind angajamentele în materia egalității de gen, a emancipării femeilor, a îmbunătățirii sănătății materne, a luptei împotriva răspândirii HIV/SIDA și a altor maladii,
(16) Remarcând că, și după eforturi considerabile la nivel bilateral și, mai ales, multilateral, realizate în cadrul instituțiilor de la Bretton Woods, reducerea sensibilă a datoriei și deblocarea resurselor necesare pentru realizarea ODM sau menținerea la un nivel suportabil a nivelului de îndatorare a țărilor în curs de dezvoltare, rămân o provocare,
(17) Știind în acest sens că anularea datoriei pentru țările cele mai sărace este cu atât mai necesară cu cât globalizarea economică creează bogății în anumite regiuni ale lumi, de care însă au profitat foarte puțin țările cele mai sărace,
(18) Profund conștientă că, datorită serviciului datoriei, majoritatea țărilor debitoare sunt private de puținele lor resurse, de economiile realizate cu sacrificii și că ele trebuie să își sacrifice sumele bugetare prevăzute pentru educație, sănătate, locuințe și pentru alte proiecte de dezvoltare, în scopul acoperirii datoriilor,
(19) Convinsă că succesul creșterii asistenței financiare pentru dezvoltare durabilă și al anulării datoriilor depinde de măsura în care țările beneficiare promovează democrația și principiile bunei guvernări, precum și de eliminarea corupției în fiecare țară și la nivel internațional,
(20) Subliniind că este important să se acorde prioritate luptei împotriva corupției la toate nivelurile și să se adopte politici care pun accentul pe gestionarea responsabilă și transparentă a sectorului public și pe responsabilitatea și răspunderea în sectorul corporatist, inclusiv eforturi pentru restituirea bunurilor deturnate în urma unor acte de corupție, conform Convenției ONU împotriva corupției,
(21) Convinsă că globalizarea, cu efectele sale pozitive și negative, reprezintă o sursă de provocări și în același timp, de oportunități, pentru toate țările, și că ea are un impact asupra vieții cotidiene a cetățenilor,
(22) Luând notă de faptul că un mare număr de țări în curs de dezvoltare sunt din ce în ce mai excluse din fluxurile internaționale comerciale de capital, ceea ce are consecințe directe supra sărăciei,
(23) Salutând faptul că Premiul Nobel pentru Pace din 2006 a adus în prim-plan noțiunea de micro-credite, precum și faptul că acestea reprezintă una dintre soluțiile de eliminare a sărăciei, care ajută îndeosebi femeile să-și realizeze o autonomie financiară,
(24) Remarcând că țările în curs de dezvoltare își pun speranțe în Runda Doha a negocierilor comerciale multilaterale, precum și importanța pe care finalizarea favorabilă a acestor negocieri o are pentru perspectivele de dezvoltare ale acestor țări; remarcând totodată utilitatea unei finanțări externe, denumită „ajutor pentru comerț”, care permite acestor țări să-și consolideze capacitățile pentru o participare mai activă la comerțul mondial,
(25) Constatând că actualul sistem internațional comercial și de investiții este dezechilibrat în favoarea țărilor dezvoltate și că dezechilibrele sistemelor financiare monetare și comerciale internaționale au un impact nefavorabil asupra perspectivelor de dezvoltare ale țărilor în curs de dezvoltare,
roagă insistent parlamentele membre UIP care au adoptat Declarația Mileniului să promoveze realizarea ODM în țările lor, prin sprijinirea elaborării politicilor generale și monitorizarea aplicării lor, prin alocarea resurselor bugetare adecvate și prin utilizarea funcției de control pentru monitorizarea progreselor în realizarea ODM;
încurajează parlamentele țărilor în curs de dezvoltare să acorde fonduri suficiente pentru punerea în aplicare a măsurilor de securitate, în vederea atenuării impactului globalizării asupra sectoarelor economice afectate;
roagă insistent parlamentele țărilor dezvoltate să ceară guvernelor lor să-și onoreze angajamentele de alocare a 0,7 % din PNB pentru ODA, așa cum prevăd Declarația Mileniului și Acordul de la Monterrey privind finanțarea dezvoltării;
încurajează parlamentele țărilor în curs de dezvoltare să vegheze la: mobilizarea de către guverne a resurselor necesare dezvoltării; adoptarea de politici economice și sociale adecvate pentru stimularea unei creșteri durabile; stabilirea unor strategii naționale pentru adaptarea politicilor în direcția realizării ODM; continuarea reformării instituțiilor și promovarea democrației și a drepturilor omului; respectarea principiilor bunei guvernări și combaterea corupției,
face apel la state să-și consolideze capacitățile naționale în materie de statistici, să îmbunătățească și să instituționalizeze un sistem uniform de evaluare, pentru a măsura rezultatele și obiectivele atinse în domeniul dezvoltării și al eradicării sărăciei;
propune ca guvernele naționale și mecanismele de integrare regională să definească unele ODM complementare sau adiționale, pe țari sau regiuni;
roagă insistent parlamentele să faciliteze și să monitorizeze, în țările lor, punerea în aplicare a obiectivelor convenite la nivel internațional privind egalitatea de gen și promovarea femeii; roagă de asemenea parlamentele să acționeze în favoarea politicii de protecție a drepturilor fundamentale ale femeii și să încurajeze eforturile pentru eliminarea discriminării la adresa femeilor; încurajează guvernele și parlamentele să adopte legi pentru utilizarea măsurilor de discriminare pozitivă în atribuirea funcțiilor de reprezentare și executive; recomandă în acest scop înființarea, unde este cazul, a unor organisme parlamentare specializate pentru problematica de gen;
face apel la parlamentele țărilor dezvoltate să susțină creșterea investițiilor străine directe destinate încurajării surselor suplimentare și novatoare de finanțare a dezvoltării durabile;
încurajează guvernele să prezinte parlamentelor, în mod regulat, rapoarte naționale și regionale privind progresele realizate în realizarea ODM și roagă insistent parlamentele naționale să aibă un rol mai activ în monitorizarea punerii lor în aplicare;
încurajează parlamentele să participe la formularea documentelor de strategie pentru reducerea sărăciei (PRSP) și a politicilor pentru egalitatea de gen și de promovare a femeii, în cadrul unor grupuri de lucru ad-hoc;
sugerează înființarea unor comisii specializate sau a unor grupuri de lucru în cadrul comisiilor, în scopul monitorizării și controlului acțiunii executivului în ceea ce privește cadrul strategic pentru reducerea sărăciei și încurajează parlamentele să promoveze consecvent o analiză și o evidență a bugetului care să integreze dimensiunea de gen, având ca scop reducerea inegalităților de gen;
recomandă guvernelor, parlamentelor și organizațiilor internaționale relevante:
să armonizeze asistența acordată de donatori, pentru a evita paralelismele și supraîncărcarea administrativă, în scopul adaptării ODA la strategiile naționale ale țărilor beneficiare;
să încurajeze, în vederea unui comerț mai echitabil, exporturile țărilor cel mai puțin avansate și să ofere asistență directă pentru proiectele de dotare transfrontalieră
să acționeze în favoarea reformei sistemului de asistență oficială pentru dezvoltare, printr-o ameliorare a direcționării și gestionării investițiilor și prin acordarea de sprijin instituțional în favoarea bunei guvernări;
să revitalizeze coordonarea regională în abordarea problemelor de mediu, să finanțeze marile proiecte și să încurajeze cercetarea și dezvoltarea;
recomandă prezentarea politicilor și a documentelor bugetare într-o manieră care să pună în valoare realizarea ODM;
sugerează organizarea de dezbateri publice privind PRSP și organizarea de misiuni de control parlamentar al aplicării acestora;
încurajează parlamentele țărilor dezvoltate să monitorizeze politicile naționale de asistență și le încurajează, de asemenea, să prezinte pe larg rezultatele lor în rândul parlamentarilor și al cetățenilor;
încurajează țările donatoare, mai ales țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), să întocmească rapoarte privind punerea în aplicare a Obiectivelor șapte și opt;
încurajează statele donatoare să continue și să consolideze colaborarea cu agențiile Națiunilor Unite, cu instituțiile financiare internaționale, cu alte țări donatoare, cu ONG-urile și cu sectorul privat, într-o manieră care să ofere țărilor în curs de dezvoltare mijloace efective de acțiune;
subliniază că datoria a devenit de nesuportat pentru un număr mare de țări în curs de dezvoltare și cere accelerarea punerii în aplicare a unor proceduri eficace de anulare sau de reeșalonare viabilă a acestei datorii și adoptarea instrumentelor juridice necesare pentru a evita o supra-îndatorare a țărilor în curs de dezvoltare; încurajează parlamentele să susțină inițiativele internaționale de reducere a datoriilor;
încurajează statele să aloce resursele eliberate în urma reducerii și anulării datoriei pentru cheltuieli asociate ODM, mai ales în domeniile sănătății, educației, egalității de gen și emancipării femeii, în conformitate cu strategia pentru reducerea sărăciei, din fiecare țară;
încurajează parlamentele, guvernele și organismele ONU să sprijine principiul și practica micro-creditelor;
încurajează toate țările donatoare să reinvestească în economia țărilor debitoare 50% din partea cuvenită din plățile în contul serviciului datoriei, sub formă de investiții străine directe sau alt tip de active financiare și de asistență tehnică pentru ODM;
încurajează parlamentele să ia în considerare reducerea cheltuielilor militare în beneficiul cheltuielilor dedicate satisfacerii nevoilor umane fundamentale;
recomandă adoptarea altor mecanisme de ajutorare a țărilor afectate de îndatorare, dar care au un venit pe cap de locuitor ce depășește pragul stabilit pentru acordarea de asistență conform Inițiativei pentru țările sărace puternic îndatorate, și promovarea de inițiative bilaterale și regionale în acest scop;
recomandă, în abordarea datoriei, depășirea logicii bazate pe cote macro-economice în scopul integrării unei logici care să țină seama de dezvoltarea umană și de criteriile sociale;
încurajează parlamentele să pună în aplicare recomandările UIP privind lupta împotriva corupției, în special prin adoptarea de coduri deontologice pentru evitarea conflictelor de interese, prin reglementarea finanțării partidelor politice și prin asigurarea transparenței campaniilor electorale;
recomandă adoptarea unor legi anti-corupție eficace și disuasive și, îndeosebi, reglementarea clară și transparentă a achizițiilor publice;
recomandă crearea unei carte naționale de integritate, cu mecanisme adecvate de aplicare, conforme cu normele acceptate la nivel internațional;
invită statele să-și consolideze și să-și îmbunătățească legile privind libertatea de informare și comunicare în vederea asigurării transparenței în viața publică și a denunțării corupției din sectoarele public și privat;
încurajează parlamentele să adopte măsuri pentru combaterea eficace a corupției și pentru a asigura protecția martorilor în cazurile de corupție;
recomandă parlamentelor să vegheze la respectarea dreptului societății civile de a avea acces la informații transparente și obiective;
încurajează utilizarea măsurilor de control pentru verificarea legalității și corectitudinii conturilor publice;
încurajează crearea sau consolidarea unor comisii independente anti-corupție, care să lucreze în parteneriat cu justiția și societatea civilă și care să dispună de mijloacele financiare și umane necesare bunei lor funcționări;
încurajează adoptarea unor mecanisme transparente de desemnare a înalților funcționari publici, ținând seama de cote pentru femei și invită guvernele și parlamentele să realizeze un control sistematic al parității bărbați-femei în posturile de conducere;
recomandă adoptarea și ratificarea convențiilor internaționale de luptă împotriva corupției, în special convențiile OECD și ONU;
sugerează să fie propuse legi pentru punerea în aplicare, la nivel național și, dacă este cazul, la nivel regional, a dispozițiilor acestor convenții internaționale;
încurajează dezvoltarea cooperării parlamentare în combaterea corupției;
invită parlamentarii să facă dovada responsabilității personale, prin adoptarea de coduri de conduită și întărirea regulilor împotriva conflictelor de interese, precum și a legislației aplicabile în materie de declarare a situației financiare;
cere insistent țărilor participante la negocierile financiare multilaterale ale OMC să reia rapid Runda Doha de negocieri, în prezent suspendată, într-o manieră care să amelioreze în mod semnificativ sistemul comercial multilateral și perspectivele de dezvoltare ale țărilor în curs dezvoltare;
solicită aplicarea unor programe de instruire pentru parlamentari, în vederea dobândirii capacității de a se achita de obligațiile constituționale și a consolidării aptitudinilor de analiză a bugetului național în contextul combaterii sărăciei și al realizării ODM.