Lege nr. 544
din 12
octombrie 2001
privind liberul
acces la informaţiile de interes public
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 663 din 23 octombrie
2001
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -
Accesul liber şi neîngrădit al persoanei la orice informaţii de
interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie
unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre
persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu
Constituţia
României şi cu documentele internaţionale ratificate de
Parlamentul României.
Art. 2. -
În sensul prezentei legi:
a) prin autoritate sau instituție publică se înțelege
orice autoritate ori instituție publică ce utilizează sau
administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă,
companie națională, precum și orice societate comercială aflată
sub autoritatea unei autorități publice centrale ori locale și
la care statul român sau, după caz, o unitate
administrativ-teritorială este acționar unic ori majoritar;
b) prin informaţie de interes public se înţelege orice
informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din
activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice,
indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a
informaţiei;
c) prin informaţie cu privire la datele personale se
înţelege orice informaţie privind o persoană fizică identificată
sau identificabilă.
CAPITOLUL II
Organizarea şi asigurarea accesului la informaţiile de interes
public
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune privind accesul la informaţiile de interes
public
Art. 3. -
Asigurarea de către autorităţile şi instituţiile publice a
accesului la informaţiile de interes public se face din oficiu
sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relaţii
publice sau al persoanei desemnate în acest scop.
Art. 4. -
(1)
Pentru asigurarea accesului oricărei persoane la informaţiile de
interes public autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
de a organiza compartimente specializate de informare şi relaţii
publice sau de a desemna persoane cu atribuţii în acest domeniu.
(2) Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea
compartimentelor de relaţii publice se stabilesc, pe baza
dispoziţiilor prezentei legi, prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a autorităţii sau instituţiei publice respective.
Art. 5. -
(1)
Fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia să
comunice din oficiu următoarele informaţii de interes public:
a) actele normative care reglementează organizarea şi
funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;
b) structura organizatorică, atribuţiile departamentelor,
programul de funcţionare, programul de audienţe al autorităţii
sau instituţiei publice;
c) numele şi prenumele persoanelor din conducerea
autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului
responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autorităţii sau
instituţiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de
telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil;
f) programele şi strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau
gestionate, potrivit legii;
i) modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau
a instituţiei publice în situaţia în care persoana se consideră
vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de
interes public solicitate.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să
publice şi să actualizeze anual un buletin informativ care va
cuprinde informaţiile prevăzute la alin. (1).
(3) Autorităţile publice sunt obligate să dea din oficiu
publicităţii un raport periodic de activitate, cel puţin anual,
care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a.
(4) Accesul la informaţiile prevăzute la alin. (1) se
realizează prin:
a) afişare la sediul autorităţii sau al instituţiei
publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau
în mijloacele de informare în masă, în publicaţii proprii,
precum şi în pagina de Internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autorităţii sau al
instituţiei publice, în spaţii special destinate acestui scop.
(5)
Autoritățile și instituțiile publice au obligația să pună la
dispoziția persoanelor interesate contractele de privatizare
încheiate după intrarea în vigoare a prezentei legi, prin
consultarea la sediul acestora. Prevederile de mai sus nu se
aplică în cazul contractelor de privatizare care se încadrează
în sfera de aplicare a dispozițiilor art. 12 alin. (1).
Art. 6. -
(1)
Orice persoană are dreptul să solicite şi să obţină de la
autorităţile şi instituţiile publice, în condiţiile prezentei
legi, informaţiile de interes public.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să
asigure persoanelor, la cererea acestora, informaţiile de
interes public solicitate în scris sau verbal.
(3) Solicitarea în scris a informaţiilor de interes
public cuprinde următoarele elemente:
a) autoritatea sau instituţia publică la care se
adresează cererea;
b) informaţia solicitată, astfel încât să permită
autorităţii sau instituţiei publice identificarea informaţiei de
interes public;
c) numele, prenumele şi semnătura solicitantului, precum
şi adresa la care se solicită primirea răspunsului.
Art. 7. -
(1)
Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în
scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen
de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la
înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea,
complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa
solicitării. În cazul în care durata necesară pentru
identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10
zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de
zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest
fapt în termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se
motivează şi se comunică în termen de 5 zile de la primirea
petiţiilor.
(3) Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes
public se pot realiza, dacă sunt întrunite condiţiile tehnice
necesare, şi în format electronic.
Art. 8. -
(1)
Pentru informaţiile solicitate verbal funcţionarii din cadrul
compartimentelor de informare şi relaţii publice au obligaţia să
precizeze condiţiile şi formele în care are loc accesul la
informaţiile de interes public şi pot furniza pe loc
informaţiile solicitate.
(2) În cazul în care informaţiile solicitate nu sunt
disponibile pe loc, persoana este îndrumată să solicite în scris
informaţia de interes public, urmând ca cererea să îi fie
rezolvată în termenele prevăzute la art. 7.
(3) Informaţiile de interes public solicitate verbal se
comunică în cadrul unui program minim stabilit de conducerea
autorităţii sau instituţiei publice, care va fi afişat la sediul
acesteia şi care se va desfăşura în mod obligatoriu în timpul
funcţionării instituţiei, incluzând şi o zi pe săptămână, după
programul de funcţionare.
(4) Activităţile de registratură privind petiţiile nu se
pot include în acest program şi se desfăşoară separat.
(5) Informaţiile de interes public solicitate verbal de
către mijloacele de informare în masă vor fi comunicate, de
regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Art. 9. -
(1)
În cazul în care solicitarea de informaţii implică realizarea de
copii de pe documentele deţinute de autoritatea sau instituţia
publică, costul serviciilor de copiere este suportat de
solicitant, în condiţiile legii.
(2) Dacă în urma informaţiilor primite petentul solicită
informaţii noi privind documentele aflate în posesia autorităţii
sau a instituţiei publice, această solicitare va fi tratată ca o
nouă petiţie, răspunsul fiind trimis în termenele prevăzute la
art. 7 şi 8.
Art. 10. -
Nu este supusă prevederilor art. 7-9 activitatea autorităţilor
şi instituţiilor publice de răspunsuri la petiţii şi de audienţe,
desfăşurată potrivit specificului competenţelor acestora, dacă
aceasta priveşte alte aprobări, autorizări, prestări de servicii
şi orice alte solicitări în afara informaţiilor de interes
public.
Art. 11. -
(1)
Persoanele care efectuează studii şi cercetări în folos propriu
sau în interes de serviciu au acces la fondul documentaristic al
autorităţii sau al instituţiei publice pe baza solicitării
personale, în condiţiile legii.
Art. 111.
- Orice
autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are
obligația să pună la dispoziția persoanei fizice sau juridice
interesate, în condițiile prevăzute la art. 7, contractele de
achiziții publice.
(2) Copiile de pe documentele deţinute de autoritatea sau
de instituţia publică se realizează în condiţiile art. 9.
Art. 12. -
(1)
Se exceptează de la accesul liber al cetățenilor,
prevăzut la art. 1 și, respectiv, la art. 111,
următoarele informații:
a) informaţiile din domeniul apărării naţionale,
siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile
informaţiilor clasificate, potrivit legii;
b) informaţiile privind deliberările autorităţilor,
precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale
României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate,
potrivit legii;
c) informațiile privind activitățile comerciale sau
financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului
de proprietate intelectuală ori industrială, precum și
principiului concurenței loiale, potrivit legii;
d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit
legii;
e) informaţiile privind procedura în timpul anchetei
penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul
anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol
viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma
anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare;
f) informaţiile privind procedurile judiciare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces
echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile
implicate în proces;
g) informaţiile a căror publicare prejudiciază măsurile
de protecţie a tinerilor.
(2) Răspunderea pentru aplicarea măsurilor de protejare a
informaţiilor aparţinând categoriilor prevăzute la alin. (1)
revine persoanelor şi autorităţilor publice care deţin astfel de
informaţii, precum şi instituţiilor publice abilitate prin lege
să asigure securitatea informaţiilor.
Art. 13. -
Informaţiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de
către o autoritate sau o instituţie publică nu pot fi incluse în
categoria informaţiilor clasificate şi constituie informaţii de
interes public.
Art. 14. -
(1)
Informaţiile cu privire la datele personale ale cetăţeanului pot
deveni informaţii de interes public numai în măsura în care
afectează capacitatea de exercitare a unei funcţii publice.
(2) Informaţiile publice de interes personal nu pot fi
transferate între autorităţile publice decât în temeiul unei
obligaţii legale ori cu acordul prealabil în scris al persoanei
care are acces la acele informaţii potrivit art. 2.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii speciale privind accesul mijloacelor de informare
în masă la informaţiile de interes public
Art. 15. -
(1)
Accesul mijloacelor de informare în masă la informaţiile de
interes public este garantat.
(2) Activitatea de culegere şi de difuzare a
informaţiilor de interes public, desfăşurată de mijloacele de
informare în masă, constituie o concretizare a dreptului
cetăţenilor de a avea acces la orice informaţie de interes
public.
Art. 16. -
Pentru asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă la
informaţiile de interes public autorităţile şi instituţiile
publice au obligaţia să desemneze un purtător de cuvânt, de
regulă din cadrul compartimentelor de informare şi relaţii
publice.
Art. 17. -
(1)
Autorităţile publice au obligaţia să organizeze periodic, de
regulă o dată pe lună, conferinţe de presă pentru aducerea la
cunoştinţă a informaţiilor de interes public.
(2) În cadrul conferinţelor de presă autorităţile publice
sunt obligate să răspundă cu privire la orice informaţii de
interes public.
Art. 18. -
(1)
Autorităţile publice au obligaţia să acorde fără discriminare
acreditare ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de
informare în masă.
(2) Acreditarea se acordă la cerere, în termen de două
zile de la înregistrarea acesteia.
(3) Autorităţile publice pot refuza acordarea acreditării
sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care
împiedică desfăşurarea normală a activităţii autorităţii publice
şi care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul
ziarist, în condiţiile şi în limitele legii.
(4) Refuzul acordării acreditării şi retragerea
acreditării unui ziarist se comunică în scris şi nu afectează
dreptul organismului de presă de a obţine acreditarea pentru un
alt ziarist.
Art. 19. -
(1)
Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să informeze
în timp util mijloacele de informare în masă asupra
conferinţelor de presă sau oricăror alte acţiuni publice
organizate de acestea.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice nu pot interzice
în nici un fel accesul mijloacelor de informare în masă la
acţiunile publice organizate de acestea.
(3) Autorităţile publice care sunt obligate prin legea
proprie de organizare şi funcţionare să desfăşoare activităţi
specifice în prezenţa publicului sunt obligate să permită
accesul presei la acele activităţi, în difuzarea materialelor
obţinute de ziarişti urmând să se ţină seama doar de deontologia
profesională.
Art. 20. -
Mijloacele de informare în masă nu au obligaţia să publice
informaţiile furnizate de autorităţile sau de instituţiile
publice.
CAPITOLUL III
Sancţiuni
Art. 21. -
(1)
Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei
autorităţi ori instituţii publice pentru aplicarea prevederilor
prezentei legi constituie abatere şi atrage răspunderea
disciplinară a celui vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevăzut la alin. (1) se poate
depune reclamaţie la conducătorul autorităţii sau al instituţiei
publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la
cunoştinţă de către persoana lezată.
(3) Dacă după cercetarea administrativă reclamaţia se
dovedeşte întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în
termen de 15 zile de la depunerea reclamaţiei şi va conţine atât
informaţiile de interes public solicitate iniţial, cât şi
menţionarea sancţiunilor disciplinare luate împotriva celui
vinovat.
Art. 22. -
(1)
În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile
sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la
secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei
rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se
află sediul autorităţii ori al instituţiei publice. Plîngerea se
face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului
prevăzut la art. 7.
(2) Instanţa poate obliga autoritatea sau instituţia
publică să furnizeze informaţiile de interes public solicitate
şi să plătească daune morale şi/sau patrimoniale.
(3) Hotărârea tribunalului este supusă recursului.
(4) Decizia Curţii de apel este definitivă şi irevocabilă.
(5) Atât plângerea, cât şi apelul se judecă în instanţă
în procedură de urgenţă şi sunt scutite de taxă de timbru.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 23. -
(1)
Prezenta lege va intra în vigoare la 60 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Guvernul va elabora, la iniţiativa Ministerului Informaţiilor
Publice, normele metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 24. -
(1)
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi Ministerul Informaţiilor Publice, Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi Ministerul
Finanţelor Publice vor înainta Guvernului propuneri privind
măsurile necesare pentru ca informaţiile de interes public să
devină disponibile în mod progresiv prin intermediul unor baze
de date informatizate accesibile publicului la nivel naţional.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) vor privi inclusiv
dotarea autorităţilor şi instituţiilor publice cu echipamentele
de tehnică de calcul adecvate.
Art. 25. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă orice
prevederi contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 13
septembrie 2001, cu respectarea prevederilor
art. 74
alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
PAUL PĂCURARU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa
din 18 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU
Bucureşti, 12 octombrie 2001.
Nr. 544.