Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 11 martie 2014

Comisia pentru Afaceri Europene şi-a desfăşurat lucrările în data de 11 martie, fiind prezenţi următorii membri ai Comisiei: doamna senator Anca Daniela BOAGIU, doamna senator POPA Mihaela Vicepreşedinte, domnul senator Haralambie VOCHIŢOIU Secretar, doamna senator Gabriela CREŢU membru, domnul senator ANGHEL Adrian membru, domnul senator DOBRA Dorin-Mircea membru, domnul senator MOTOC Octavian membru, domnul senator CADĂR Leonard  membru, domnul senator Cristian-Dănuţ MIHAI membru,  domnul senator Nistor G. Vasile membru. Lucrările comisiei au fost conduse de doamna senator Anca Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.
Membrii Comisiei au aprobat, cu unanimitate de voturi, următoarea ordine de zi:
1.      Dezbateri:
Analiza Anuală a Creşterii 2014, Semestrul European, Programul Naţional de Reformă
(raportori d-na senator Gabriela Creţu/staff CAE: d-ra Georgiana Manole)
      Cooperarea între Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene
(raportori d-na senator Anca Boagiu/staff CAE: d-ra Georgiana Manole)
 
2. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normativeL 130
(senator raportor: dl senator Anghel Adrian/ staff CAE: dl Mihai Anghel)
Aviz: Comisia pentru afaceri europene                                              11 martie 2014  
Raport: Comisia pentru sănătate publică: 12 martie 2014
3. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.8/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare – L 168
(senator raportor: dna Gabriela Cretu/staff CAE: dra Georgiana Manole)
Aviz: Comisia pentru afaceri europene                                               11 martie 2014  
Raport: Comisia pentru Buget, Finanţe, Activitate Bancară şi Piaţă de Capital (12 martie)
 
4. Proiect de Lege pentru ratificarea Protocolului semnat la 24 iunie 2010 la Luxemburg, de modificare a Acordului privind transportul aerian între Statele Unite ale Americii și Comunitatea Europeană și statele membre ale acesteia, semnat la Bruxelles la 25 aprilie 2007 și la Washington la 30 aprilie 2007 – L 162
(senator raportor: dna Anca Boagiu/staff CAE: dra Aldea Nicoleta)
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene                                             11 martie 2014
           Comisia pentru Politică Externă
Raport: Comisia Economică, Industrii şi Servicii
 
5. Proiect de Lege pentru ratificarea Acordului de instituire a unei asocieri între Uniunea Europeană și statele membre ale acesteia, pe de o parte, și America Centrală, pe de altă parte, semnat la Tegucigalpa la 29 iunie 2012 – L 163
(senator raportor: dl Adrian Anghel/staff CAE: dl Mihai Anghel)
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene                                          11 martie 2014
           Comisia pentru Politică Externă
Raport: Comisia Economică, Industrii şi Servicii
 
6. Proiect de Lege pentru ratificarea Acordului Intern între reprezentanții guvernelor statelor membre ale Uniunii Europene, reuniți în cadrul Consiliului, privind finanțarea ajutoarelor Uniunii Europene în baza cadrului financiar multianual pentru perioada 2014-2020, în conformitate cu Acordul de Parteneriat ACP-UE și privind alocarea de asistență financiară pentru țările și teritoriile de peste mări cărora li se aplică partea a patra din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, semnat la Bruxelles la 24 iunie 2013 – L 165
(senator raportor: dna Gabriela Cretu/staff CAE: dra Ana Ungureanu)
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene                                          11 martie 2014
           Comisia pentru Politică Externă
Raport: Comisia Economică, Industrii şi Servicii
 
7. COM (2014) 32 final - Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 şi a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 în ceea ce priveşte schema de ajutoare pentru aprovizionarea instituţiilor de învăţământ cu fructe şi legume, cu banane şi cu lapte
(senator raportor: dl senator Octavian Motoc/ staff CAE: dl Mihai ANGHEL)
Raport comun: Comisia pentru afaceri europene                                 
                           Comisia pentru agricultură, silvicultură şi dezvoltare rurală
TERMEN PENTRU DEPUNEREA RAPORTULUI:                       13 martie 2014
Termen pentru transmiterea avizului motivat: 28 martie 2014
 
            La punctul 1 al ordinii de zi a fost făcută analiza anuală a Creşterii 2014, Semestrul European, Programul Naţional de Reformă, precum şi analiza Cooperării între Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene, scopul fiind atât informarea senatorilor cât şi identificarea împreună cu autorităţile competente a unor proceduri de îmbunătăţire a comunicării interinstituţionale. Invitaţi din partea guvernului a fost dl. George Ciamba, Secretar de Stat la Ministerul Afacerilor Externe, dl. Secretar de Stat Radu Podgorean, dna director Iulia Matei, dl Stefan Horda – DSG 2020.
 
La punctul 2 al ordinii de zi a fost analizat Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative – L 130
Datorită complexităţii Proiectului de lege, a necesităţii fundamentării unor amendamente precum şi a acceptului Comisiei raportoare – Comisia pentru sănătate publică şi a Ministerului Sănătăţii, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au votat amânarea dezbaterii acestui punct de pe ordine de zi.                                                            
 
La punctul 3 al ordinii de zi a fost analizat Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.8/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare – L 168
Proiectul de ordonanţă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea unor acte normative între care:
        Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal
-          Titlul II „Impozitul pe profit”;
-          Titlul III „ Impozitul pe venit”;
-          Titlul V „ Impozitul pe veniturile obţinute de România pe persoane nerezidente”
-          Titlul VI „Taxa pe valoare adăugată”;
Începând cu 1 ianuarie 2015, locul prestării pentru serviciile electronice, de telecomunicaţii, radiodifuziune şi televiziune prestate către persoane neimpozabile stabilite în UE se consideră a fi în statul membru în care este stabilit beneficiarul. Pentru a evita înregistrarea prestatorilor de servicii în toate statele membre se extinde regimul special pentru servicii electronice, de care beneficiază în prezent persoanele impozabile nestabilite în Uniunea Europeană, şi pentru celelalte servicii, de telecomunicaţii, radiodifuziune şi televiziune şi se implementează un regim similar şi pentru persoanele impozabile stabilite în UE, dar nestabilite în statul membru de consum, respectiv în statul membru în care este plătit beneficiarul.
-          Titlul VII „Accize şi alte taxe speciale”;
- Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată privind Codul de procedură fiscală
În prezent, declaraţiile fiscale referitoare la categoriile de venituri şi de capital care sunt în sfera schimbului automat de informaţii şi care privesc inclusiv rezidenţii altor state membre, nu conţin toate informaţiile convenite la nivel UE.
În scopul realizării schimbului automat obligatoriu de informaţii cu administraţiile fiscale din statele membre UE, conform Directivei 2011/16/UE transpusă în Codul de procedură fiscală la Titlul VII, se propune reglementarea unor măsuri.
Comisia Europeană monitorizează de 4 ani soluţionarea rambursărilor de TVA către contribuabili din cauza unor întârzieri majore, mai mari de 6 luni în soluţionarea unui număr semnificativ de cereri. Din cauza creşterii numărului acestor situaţii, România se află în acest moment în ultima fază precontencioasă, aceea a Avizului motivat, iar pentru evitarea sesizării Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sunt necesare măsuri structurale de modificare a procedurilor legale de rambursare a TVA, respectiv a fost majorat plafonul valoric al deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare existent, în prezent, de 10 000 lei pentru care rambursările se realizează con control ulterior, la 45 000 lei.
Totodată, textul de lege prevede rambursarea cu inspecţie ulterioară, însă aplicarea acestei măsuri nu presupune că inspecţia fiscală este obligatorie, ci aceasta se decide de organul fiscal în baza unei analize de risc.
Pentru compatibilizarea legislaţiei naţionale reglementată de Codul de procedură fiscală, cu jurisprudenţa Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, se propune acordarea de dobânzi contribuabililor în cazul creanţelor acestora rezultate din anularea unui act administrativ fiscal prin care au fost stabilite obligaţii fiscale de plată şi care au fost anterior anulării. Dobânzile se acordă din ziua în care a operat stingerea creanţei fiscale individualizată în actul administrativ fiscal anulat şi până în ziua restituirii sau compensării creanţei contribuabilului ca urmare a anulării a actului administrativ.
-          Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011 privind acordarea eşalonărilor de plată;
-          Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală;
Consultanţa fiscală poate fi asigurată numai de persoanele înscrise în Registrul consultanţilor fiscali. Se propune eliminarea prevederii referitoare la susţinerea unui interviu de către persoana provenită dintr-un stat membru care doreşte să desfăşoare activitatea de consultant fiscal în România, în scopul de a i se recunoaşte titlul de calificare obţinut în statul membru de origine, pentru a elimina suspiciunile de încălcare de către România a prevederilor Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind calificările profesionale.
-          Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ - teritoriale sunt acţionari unici sau majoritari sau deţin direct sau indirect o participare majoritară;
-          Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 privind înfiinţarea Fondului Naţional pentru Dezvoltare;
-          Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Import - Export a României Exim-Bank SA;
-          Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
-          Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice;
Se propune eşalonarea plăţilor, sumelor reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, stabilindu-se tranşe generale de eşalonare. Se stabilesc limitele maxime ale perioadei de executare, cu plăţi intermediare. Modalitatea de executare propusă se încadrează în marja acordată statului în îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din calitatea de debitor constatată judecătoreşte prin hotărâri irevocabile. Se menţionează că potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului, intervenţia statului în faza de executare a hotărârii poate avea forma unei întârzieri rezonabile a plăţii.
-          Legea cadastrului şi a Publicităţii imobiliare nr.7/1996;
-          Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai MFP (Marina Opran, expert superior, Manuela Anculescu, consilier, Diaconescu Lucica, şef serviciu, Răduţ Marius, expert, Anghel Maria, DGA – DGTPD)
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au analizat proiectul de lege şi au hotărât cu nouă voturi pentru şi unul împotrivă să adopte aviz favorabil, precum şi adoptarea unui amendament al domnului senator DOBRA Dorin-Mircea.
 
La punctul 4 al ordinii de zi a fost analizat Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului semnat la 24 iunie 2010 la Luxemburg, de modificare a Acordului privind transportul aerian între Statele Unite ale Americii și Comunitatea Europeană și statele membre ale acesteia, semnat la Bruxelles la 25 aprilie 2007 și la Washington la 30 aprilie 2007 – L 162.
Protocolul vizează consolidarea suplimentară a cooperării în materie de reglementare în toate sectoarele din domeniul aviaţiei și obligaţia juridică de recunoaştere reciprocă a deciziilor normative ale celeilalte părţi cu privire la naţionalitatea companiilor aeriene.
De asemenea, Protocolul conţine o clauză care prezintă interes pentru partea română în perspectiva reluării traficului aerian între România şi SUA în baza diferitelor forme de colaborare între companiile aeriene, respectiv art. 21 - Extinderea oportunităţilor.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor (Nicu Buicu, secretar de stat).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de  10   voturi pentru adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
 
La punctul 5 al ordinii de zi a fost analizat Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului de instituire a unei asocieri între Uniunea Europeană și statele membre ale acesteia, pe de o parte, și America Centrală, pe de altă parte, semnat la Tegucigalpa la 29 iunie 2012 – L 163
Prin prezentul Proiect de lege se aprobă Acordul de Instituire a unei asocieri între Uniunea Europeană şi Statele Membre ale acesteia şi America Centrală, pe de altă parte, care cuprinde  următoarele:
•   Dialogul politic
•   Cooperarea
•   Zona de comerţ liber
 
 
Componenta politică are ca obiective:
1.  stabilirea unui parteneriat politic,
2.  apărarea valorilor comune
3.  intensificarea schimburilor de puncte de vedere
4.  cooperarea în domeniul politicii externe şi de securitate
Componenta de cooperare are ca obiective:
1.  întărirea păcii şi securităţii
2.  întărirea procesului regional de integrare
3.  întărirea producţiei şi a gestiunii capacităţilor de dezvoltare şi sporirea competitivităţii
Componenta economică are ca obiective:
1.  atragerea investiţiilor străine
2.  dezvoltarea afacerilor pe piaţa regională
3.  oferirea de noi oportunităţi de export pentru mărfurile europene
4.  înlăturarea barierelor ce stau în calea exporturilor europene
5.  combaterea crizei financiare şi economice mondiale prin dezvoltarea schimburilor şi liberalizarea comerţului
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe (Radu Podgorean, secretar de stat).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de  10   voturi pentru adoptarea unui aviz favorabil.
 
La punctul 6 al ordinii de zi a fost analizat Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului Intern între reprezentanții guvernelor statelor membre ale Uniunii Europene, reuniți în cadrul Consiliului, privind finanțarea ajutoarelor Uniunii Europene în baza cadrului financiar multianual pentru perioada 2014-2020, în conformitate cu Acordul de Parteneriat ACP-UE și privind alocarea de asistență financiară pentru țările și teritoriile de peste mări cărora li se aplică partea a patra din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, semnat la Bruxelles la 24 iunie 2013 – L 165
            Acordul Intern stabileşte contribuţiile financiare ale statelor membre la bugetul Fondului european pentru Dezvoltare, principalul instrument prin intermediul căruia UE sprijină dezvoltarea statelor din Africa, Caraibe şi Pacific precum şi Statelor şi Teritoriilor de peste Mări, alocările către principalele voleturi financiare ale Fondului precum şi distribuţia voturilor in cadrul Comitetului FED.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe (Radu Podgorean, secretar de stat, Claudia Monica Alexandru - UAsD).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de  10   voturi pentru  adoptarea unui aviz favorabil.
 
La punctul 7 al ordinii de zi a fost analizată Propunerea de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 şi a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 în ceea ce priveşte schema de ajutoare pentru aprovizionarea instituţiilor de învăţământ cu fructe şi legume, cu banane şi cu lapte - COM (2014) 32 final.
Propunerea de regulament are ca obiectiv stabilirea unui cadru juridic şi financiar care reglementează distribuirea anumitor produse agricole către copii în şcoli prin intermediul programului de distribuire a laptelui în şcoli şi al programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli. Propunerea de Regulament vizează unificarea celor două programe şi implementarea flexibilă a acestora, în sensul în care va exista posibilitatea transferului de fonduri dinspre un program către celălalt.
La dezbateri a participat domnul Dumitru Daniel Botănoiu, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au constatat că propunerea de regulament respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii şi au hotărât cu unanimitate, 10 voturi pentru  întocmirea unui raport favorabil.
 
 
 
 
 
 


Go to top