Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 18 martie 2014

Comisia pentru Afaceri Europene şi-a desfăşurat lucrările în data de 18 martie, fiind prezenţi următorii membri ai Comisiei: doamna senator Anca Daniela BOAGIU, doamna senator POPA Mihaela Vicepreşedinte, domnul senator Haralambie VOCHIŢOIU Secretar, doamna senator Gabriela CREŢU membru, domnul senator ANGHEL Adrian membru, domnul senator DOBRA Dorin-Mircea membru, domnul senator MOTOC Octavian membru, domnul senator COSTE Marius membru, domnul senator Cristian-Dănuţ MIHAI membru,  domnul senator Nistor G. Vasile membru. Lucrările comisiei au fost conduse de doamna senator Anca Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.
Membrii Comisiei au aprobat, cu unanimitate de voturi, următoarea ordine de zi:
 
1. L130/2014 - Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. (senator raportor: dl senator Anghel Adrian/ staff CAE: dl Mihai Anghel)
Aviz: Comisia pentru afaceri europene  -  19 martie 2014 
 
2.   L172/2014 - Proiect de lege pentru modificarea Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.  (senator raportor: dl Leonard Cadar/staff CAE: dra Nicoleta Aldea)
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene   - 1 aprilie 2014
 
3.   COM (2014) 20 final – raport comun - Propunere de Decizie a Parlamentului European şi a Consiliului privind înființarea și funcționarea unei rezerve pentru stabilitatea pieței aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze. (senator raportor: dl Octavian Motoc/staff CAE: dl Mihai Anghel)
Raport comun: Comisia pentru Afaceri Europene; Comisia pentru Administraţie Publică, Organizarea Teritoriului şi Protecţia Mediului - 19 martie 2014 
       
4.   COM (2014) 28 final - Propunere de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 în ceea ce priveşte reducerea emisiilor poluante provenind de la vehiculele rutiere.
(senator raportor: dl Octavian MOTOC/ staff CAE: dl Mihai ANGHEL)
Raport comun: Comisia pentru afaceri europene si Comisia economică, industrii şi servicii
Termen pentru depunerea raportului: 21 martie 2014
Aviz: Comisia pentru Administraţie Publică, organizarea teritoriului şi protecţie mediului             (14 martie) Termen pentru transmiterea avizului motivat: 31 martie 2014
 
5. COM (2014) 66 final - Propunere de DECIZIE a Parlamentului European şi a Consiliului privind participarea Uniunii Europene la majorarea de capital a Fondului European de Investiţii
(senator raportor: dna Gabriela CREŢU/staff CAE: dra Georgiana Manole)
Raport comun: Comisia pentru afaceri europene şi Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital - 19 martie 2014
Termen pentru transmiterea avizului motivat: 9 aprilie 2014
 
6.   Diverse: Dezbatere Chestionarul COSAC (termen: 28 martie 2014)
 
            La punctul 1 al ordinii de zi a fost dezbătut Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative - L130/2014
            Din punct de vedere al Dreptului European, prezentul demers normativ se află sub incidența reglementărilor statuate la nivelul Uniunii Europene, integrate Politicilor în domeniul industriei și pieței interne - Armonizarea legislațiilor în sectorul – Produselor medicamentoase brevetate/ Protecția sănătății. La elaborarea acestui proiect de lege, inițiatorul a avut în vedere alinierea normelor juridice interne la noile exigențe europene, statuate prin Directiva nr. 2011/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2011 privind drepturile pacienților în cadrul asistenței medicale transfrontaliere și Directiva nr. 2012/26/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2012, în ceea ce privește farmacovigilența, corelarea cadrului de transpunere a Directivei nr. 2010/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului (transpunerea art. 3 lit. m) referitoare la transpunerea  legislației europene în domeniul transplantului și a poziției Agenției Naționale a Transplantului și a Directivei nr. 2004/23/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 31 martie 2004 privind stabilitatea standardelor de calitate și securitate pentru donarea, obținerea, controlul, prelucrarea, conservarea, stocarea și distribuirea țesuturilor și a celulelor umane
            Totodată, ca urmare a intrării în vigoare la data de 11 iulie 2013 a Regulamentului (CE) nr. 1223/2009 adoptat de Parlamentul European și de Consiliul din data de 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice, a fost abrogată Directiva nr. 76/768/CEE, act European ce fusese transpus în legislația internă.
          În şedinţa din data de 18.03.2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a hotărât cu majoritate, 6 voturi pentru  şi 4 abțineri să adopte aviz favorabil.
 
La punctul 2 al ordinii de zi a fost analizat Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor - L172/2014. 
Prezentul proiect de lege are ca obiect modificarea Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, ca urmare a observațiilor primite de la serviciile Comisiei Europene cu privire la transpunerea Directivei 2005/29/CE. Prin modificãrile propuse asupra Legii nr. 363/2007 se urmãrește clarificarea anumitor prevederi pentru a se asigura o corectã transpunere a Directivei 2005/29/CE.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Economiei (D. Bontea, vicepreşedinte) şi ANPC (Laura Răduţ, comisar).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un număr de 10 voturi pentru  adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
 
La punctul 3 al ordinii de zi a fost analizată Propunerea de Decizie a Parlamentului European şi a Consiliului privind înființarea și funcționarea unei rezerve pentru stabilitatea pieței aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze - COM (2014) 20 final.
Obiectivul propunerii este instituirea unei rezerve pentru stabilitatea pieţei, concepută ca  mecanism obiectiv care să asigure caracterul previzibil al pieţei şi care să se aplice din faza 4 a EU ETS, începând din 2021, prin derogare de la dispoziţiile directivei. Acest termen de implementare ar pune la dispoziţia participanţilor la piaţă timpul necesar pentru a se adapta la introducerea rezervei. Certificatele sunt înscrise în rezerva pentru stabilitatea pieţei şi scoase din aceasta, în funcţie de numărul total de certificate aflate în circulaţie.
Funcţionarea rezervei pentru stabilitatea pieţei constă în ajustarea volumelor care sunt scoase anual la licitaţie, în următoarele situaţii:
1) adăugarea de certificate în rezervă prin deducerea acestora din viitoarele volume care vor fi scoase la licitaţie, în cazul în care excedentul total depăşeşte un plafon de 833 de milioane de certificate şi
 2) scoaterea de certificate din rezervă prin adăugarea acestora în viitoarele volume care vor fi scoase la licitaţie, în cazul în care excedentul total este inferior unui prag de 400 de milioane de certificate.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe (dl Bogdan Badea, director).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu majoritate, 9 voturi pentru adoptarea unui raport favorabil.
 
La punctul 4 al ordinii de zi a fost analizată Propunerea de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 în ceea ce priveşte reducerea emisiilor poluante provenind de la vehiculele rutiere - COM (2014) 28 final.
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât amânarea acestui punct de pe ordinea de zi în scopul obţinerii unor informaţii suplimentare edificatoare de la instituţiile abilitate din domeniul transporturilor (I.S.C.T.R., R.A.R.) precum şi Ministerul Transporturilor.
 
La punctul 5 al ordinii de zi a fost analizată Propunerea de DECIZIE a Parlamentului European şi a Consiliului privind participarea Uniunii Europene la majorarea de capital a Fondului European de Investiţii - COM (2014) 66 final.
Motivele propunerii/inițiativei
1. Cerințe de îndeplinit pe termen scurt sau lung
Fondul European de Investiții (FEI) își utilizează resursele proprii pentru a finanța operațiunile de garantare și pentru a dobândi participații în cadrul investițiilor în capital de risc. Dimensiunea actuală a fondurilor proprii ale FEI limitează capacitatea Fondului de a-și dezvolta în mod semnificativ operațiunile cu capital de risc și activitatea de creștere a calității creditului, conform solicitărilor Consiliului European din iunie 2012, iunie 2013 și decembrie 2013.
2. Valoarea adăugată a implicării UE
Capacitatea suplimentară creată prin majorarea capitalului FEI va permite Grupului BEI să mobilizeze o sumă suplimentară estimată la 45 miliarde EUR reprezentând noi împrumuturi și contracte de leasing în următorii 7 ani. Majorarea capitalului ar spori, de asemenea, posibilitățile de cooperare între FEI și acționarii săi (Comisia, BEI și instituțiile financiare) și părți terțe la implementarea operațiunilor de creștere a calității creditului.
3. Învățăminte desprinse din experiențele anterioare similare
Decizia 2007/247/CE a Consiliului prevedea efectuarea unei evaluări a operațiunilor bazate pe resurse proprii ale FEI până la 31 iulie 2012. Această evaluare a demonstrat valoarea adăugată a operațiunilor bazate pe resurse proprii ale FEI în ceea ce privește finanțarea IMM-urilor europene, inclusiv volumele de investiții realizate, dezvoltarea de instrumente financiare inovatoare, precum și crearea de infrastructuri și ecosisteme de investiții bazate pe parteneriat și pe schimbul de cunoștințe. În conformitate cu expunerea de motive, evaluarea a concluzionat că participarea UE la capitalul FEI este în continuare absolut justificată.
4. Compatibilitatea și posibila sinergie cu alte instrumente corespunzătoare
Comisia promovează în mod sistematic cooperarea strânsă și inițiativele comune cu Grupul BEI. Aceste acțiuni eficiente sunt din ce în ce mai necesare pentru susținerea redresării într-un mediu economic fragil.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe (dl Bogdan Badea, director).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de  10  voturi pentru adoptarea unui raport favorabil.
 
La punctul 6 al ordinii de zi a fost analizat chestionarul COSAC în vederea formulării unor răspunsuri adecvate realităţii parlamentare româneşti.


Go to top