Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

În data de 29 septembrie a.c, membrii Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senatul României au avut o întrevedere cu un grup de persoane cu deficienţe de auz care fac parte din asociaţia ”Centrul de pregătire pentru o viaţă independentă în limbaj mimico-gestual”, ca urmare a protestului organizat în  faţa Parlamentului.
 
În acest sens, membrii comisiei au discutat cu persoanele cu deficienţe de auz realizând o inventariere a problemelor cu care se confruntă:
 
1   Incălcarea art 31 din Constituţia României, respectiv Dreptul la informaţie:
(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădii.
(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce ie revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecţie a tinerilor sau securitatea naţională.
(4) Mijloacele de informare in masă, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.
2. Încălcarea art 69, art 70 din Legea 448/2006 respectiv:
Art. 69
(1) Autorităţile si instituţiile centrale şi locale, publice sau private asigură, pentru relaţiile directe cu persoanele cu handicap auditiv ori cu surdocecitate, interpreţi autorizaţi ai limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific al persoanei cu surdocecitate.
(2) Metodologia de autorizare a interpreţilor''va fi aprobată prin ordin comun al ministrului educaţiei, cercetării şi tinerelului si al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse, la propunerea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, cu consultarea Asociaţiei Naţionale a Surzilor din România, precum şi a organizaţiilor neguvernamentale din domeniul surdocecităţii.
Art. 70
(1) Autorităţile centrale şi locale publice, precum şi instituţiile centrale şi locale, publice sau de drept privat, au obligaţia de a asigura servicii de informare şi documentare accesibile persoanelor cu handicap,
(2) în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi. serviciile de relaţii cu publicul vor afişa şi vor dispune de informaţii accesibile persoanelor cu handicap vizual, auditiv şi mintal.

3. Discriminare între copilul cu handicap si adultul cu handicap, privind cuantumul prestaţiilor sociale, Lg. nr. 448/2006, Art. 58 alin (13): Cuantumul drepturilor se actualizează anual cu indicele creşterii preţurilor de consum, prin hotărâre a Guvernului.
4.     Legea educaţiei, capitolul învăţământ special! Evaluarea se face fără profesionişti la admitere şi la absolvire! Nevăzătorii susţin examen în Braille, TREBUIE ca si surzii sa susţină examenele in limbaj mimico-gestual (LMG)! In acest mod, se face discriminare între tipurile de handicap!
5.     Problema copiilor auzitori care se nasc în familii de surzi. Este imperios necesara angajarea unei persoane auzitoare pentru ingrijire/asistare mama si copil. Soluţia nu este instituţionalizarea copiilor, ci dezvoltarea limbajului verbal până la împlinirea vârstei de 2 ani.
6.     Piedicile puse de Ministerul Sănătăţii, discriminând surzii de auzitori, în vederea obţinerii permisului auto. În toate ţările membre UE surzii beneficiază de permis auto.
7.     Evaluarea medicală a copiilor şi adulţilor hipoacuzici sau cu surditate trebuie făcuta în prezenta unui interpret autorizat în limbajul mimico-gestual, pentru a fi depistate si afecţiuni asociate.
8 Discriminarea persoanelor cu acelaşi grad de handicap în funcţie de vârstă privind pensia de invaliditate.
9. Apelarea numărului 113 pentru persoanele surde este o procedură complicată care nu răspunde necesităţii acestor persoane întrucat salvarea nu vine insotita de un interpret mimico-gestual.
 
Pentru a respecta drepturile fundamentale ale persoanelor surde ar trebui ca personalul şcolilor frecventate de copiii surzi, familiile acestora, personalul serviciilor juridice, medicale, sociale şi educative să poată sprijini copilul sau persoana surdă în comunicare şi integrare socială.
 
Membrii Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senatul României informează că au propus asociaţiei semnarea unui acord de parteneriat cu scopul de a promova apărarea intereselor sociale, cultural-educative şi profesionale ale persoanelor cu deficienţă de auz, în vederea integrării acestora în societate, prin egalizarea şanselor şi sprijinul reciproc în vederea îmbunătăţirii modului de îndeplinire a obiectivelor stabilite, respectiv:
·        promovarea participării active a persoanelor cu deficienţe de auz la viaţa democratică;
·        promovarea nediscriminării şi asigurarea şanselor egale
·        îmbunătăţirea politicilor sociale privind bunăstarea, protecţia şi nediscriminarea persoanelor surde.
Totodată, membrii comisiei invită şi alte asociaţii neguvernamentale reprezentative în vederea discuţiilor şi semnării unor parteneriate asemănătoare.


Go to top