Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 28 mai 2014

La punctul 1 al ordinii de zi a fost dezbătut Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.17/2014 pentru pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene – L241/2014
            Prin prezentul Proiect de lege, Guvernul României stabileşte proiectele care vor fi finanţate precum şi ordonatorii de credite principali şi anume:
- Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice i se alocă sume pentru achiziţionarea de microbuze, astfel:
a) pentru dotarea unităţilor administrativ teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural.
b) pentru dotarea unităţilor administrativ teritoriale, în vederea asigurării mijloacelor de transport, unităţilor de învăţământ preuniversitar, care au în structură şi secţii de club sportiv şcolar necesare deplasării sportivilor şi colectivelor tehnice aferente, la competiţiile sportive interne şi internaţionale.
- Ministerului Educaţiei Naţionale pentru achiziţionarea de microbuze şi autocare necesare dotării cluburilor sportive şcolare şi a cluburilor sportive studenţeşti, aflate în subordinea-coordonarea acestuia, în vederea asigurării mijloacelor de transport intern şi internaţional.
-  Ministerului Tineretului şi Sportului pentru achiziţionarea de microbuze şi autocare necesare dotării unităţilor aflate în subordinea-coordonarea acestuia, în vederea asigurării mijloacelor de transport necesare deplasărilor la competiţiile interne şi internaţionale.
-  Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice pentru finanţarea proiectului  Transformarea autobuzelor din funcţionarea Diesel în funcţionarea cu gaz petrolier lichefiat,  în municipiul Ploieşti.
-          Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice pentru finanţarea proiectului  Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a municipiului Bucureşti.
            În şedinţa din data de 28.05.2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a hotărât, cu unanimitate de voturi, 9 voturi pentru, să adopte Aviz favorabil cu amendamente.
           
            La punctul 2 al ordinii de zi a fost dezbătut Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii - L297/2014
Propunerea legislativă are ca obiect modificarea art.2 din Legea nr.346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea punerii în acord cu prevederile Recomandării Comisiei Europene 2003/361/CE din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii.
În şedinţa comisiei din data de 28 mai 2014, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au analizat propunerea legislativă si au hotărât cu unanimitate, 9 voturi pentru, să adopte Aviz negativ, fără amendamente.
Comisia pentru Afaceri Europene a mai recomandat comisiei raportoare să aibă în vedere că asociaţiile şi fundaţiile sunt organizaţii nonprofit, iar în propunerea legislativă sunt incluse în categoria întreprinderilor aducătoare de profit, precum şi faptul că transpunerea legislaţiei Uniunii Europene se realizează prin proiecte de legi ale Guvernului şi nu prin propuneri legislative.
 
La punctul 3 al ordinii de zi a fost dezbătut Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind instalaţiile pe cablu - COM (2013) 187 final.
Propunerea de regulament urmăreşte să înlocuiască Directiva 2000/9/CE  privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane. Directiva stabileşte cerinţe esenţiale pe care trebuie să le respecte instalaţiile pe cablu, infrastructura, subsistemele şi componentele de siguranţă ale acestor instalaţii pentru a fi sigure. De asemenea, aceasta armonizează condiţiile pentru introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune a subsistemelor şi a componentelor de siguranţă destinate a fi încorporate în instalaţiile pe cablu. Producătorii trebuie să asigure conformitatea produselor lor cu cerinţele obligatorii în materie de siguranţă şi de performanţă prevăzute în instrumentul legislativ, fără a impune însă soluţii sau specificaţii tehnice specifice.
Propunerea de regulament vizează alinierea la „pachetul bunuri“ adoptat în 2008 şi la Decizia nr.768/2008/CE  privind un cadru comun pentru comercializarea produselor. Propunerea urmăreşte soluţionarea unor dificultăţi întâmpinate în punerea în aplicare a Directivei 2000/9/CE, clarifică şi actualizează domeniul de aplicare existent, aliniază procedurile de evaluare a conformităţii pentru subsisteme şi prevede aplicarea marcajului CE pentru a indica respectarea conformităţii cu sistemul existent pentru componentele de siguranţă. 
În urma dezbaterilor, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au constatat că propunerea de regulament respectă  principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii şi au hotărât cu unanimitate de voturi (9 voturi pentru) adoptarea unui Raport favorabil fără amendamente.
 
La punctul 4 al ordinii de zi a fost dezbătut Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a vizei de circuit şi de modificare a Convenţiei de punere în aplicare a Acordului Schengen şi a Regulamentelor (CE) nr. 562/2006 şi (CE) nr. 767/2008 COM(2014) 163 final
Temeiul juridic adecvat al propunerii îl constituie articolul 77 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) din TFUE, care are ca obiectiv reglementarea circulaţiei resortisanţilor ţărilor terţe în spaţiul Schengen şi din care sunt excluse situaţiile care intră sub incidenţa articolului 79 din TFUE (admisie pentru şedere pe termen lung pe teritoriul unui singur stat membru).
            Obiectivul propunerii este de a elimina vidul legislativ dintre acquis-ului Schengen privind şederile de scurtă durată şi legislaţia UE/naţională privind reşedinţa într-un anumit stat membru prin:
– stabilirea unui nou tip de viză („viză de circuit”) pentru o şedere preconizată în două sau mai multe state membre cu o durată mai lungă de 90 de zile, dar nu mai lungă de 1 an (cu posibilitatea de prelungire până la 2 ani), cu condiţia ca solicitantul să nu intenţioneze să stea mai mult de 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile în acelaşi stat membru;
– stabilirea procedurilor de cerere şi a condiţiilor de eliberare a vizelor de circuit.     
Propunerea nu reglementează condiţiile şi procedurile referitoare la admisia resortisanţilor ţărilor terţe pentru şederi mai lungi de trei luni într-un stat membru şi nici condiţiile şi procedurile de eliberare a permiselor de muncă sau a autorizaţiilor echivalente.
            La dezbateri a participat Chestorul de Poliţie Irina Alexe - Secretar General Adjunct, din partea Ministerului Afacerilor Interne.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au stabilit, cu majoritate de voturi, 9 voturi pentru, adoptarea unui Raport favorabil fără amendamente.
 
La punctul 5 al ordinii de zi a fost dezbătut Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului privind Codul de vize al Uniunii (Codul de vize) COM (2014) 164 final.
            Prezenta propunere conține două măsuri care vizează facilitarea contactelor familiale. Ea introduce anumite facilități procedurale pentru rudele apropiate care vizitează cetățeni ai Uniunii cu reședința pe teritoriul statului lor membru de cetățenie, precum și pentru rudele apropiate ale unor cetățeni ai Uniunii care locuiesc într-o țară terță, dar care doresc să viziteze împreună cu cetățeanul Uniunii statul membru de cetățenie al acestuia din urmă.
      Propunerea clarifică faptul că aceleași facilități procedurale ar trebui să se aplice, ca o condiție minimă, membrilor de familie ai cetățenilor Uniunii cărora li se aplică articolul 5 alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2004/38/CE privind dreptul la liberă circulație și ședere pe teritoriul statelor membre pentru cetățenii Uniunii și membrii familiilor acestora.
      Modificările propuse menţin siguranţa la frontierele externe şi asigură buna funcţionare a spaţiului Schengen şi, în acelaşi timp, facilitează circulaţia persoanelor care călătoresc legal şi introduc simplificarea cadrului juridic, în interesul statelor membre, de exemplu permiţând norme mai flexibile privind cooperarea consulară. Astfel, politica comună a vizelor ar trebui să contribuie la generarea creşterii şi să fie coerentă cu alte politici ale UE în materie de relaţii externe, comerţ, educaţie, cultură şi turism.
            Temeiul juridic al propunerii de regulament este asigurat de articolul 77 alineatul (2) litera (a) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care conferă Uniunii competenţa de a elabora măsuri privind „politica comună a vizelor şi a altor permise de şedere de scurtă durată”.
            La dezbateri a participat Chestorul de Poliţie Irina Alexe - Secretar General Adjunct, din partea Ministerului Afacerilor Interne.
            Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au stabilit, cu majoritate de voturi, 9 voturi pentru, adoptarea unui Raport favorabil fără amendamente.
 
La punctul 6 al ordinii de zi a fost dezbătut Raportul general privind activitatea Uniunii Europene pentru anul 2013 - http://europa.eu/general-report/ro


Go to top