Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 11 februarie 2014

În data de 11 februarie a.c. a avut loc şedinţa Comisiei pentru Afaceri Europene a Senatului României. Lucrările comisiei au fost conduse de doamna senator Anca Daniela Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.
Pe ordinea de zi au fost supuse dezbaterii următoarele proiecte legislative:
 
1. Propunere legislativă privind adoptarea de măsuri specifice în vederea dezvoltării comunităţilor sărace, L675/2013
Propunerea legislativă vizează crearea mecanismului instituţional pentru coordonarea procesului de reglementare unitară a măsurilor şi instrumentelor de incluziune socială destinate comunităţilor sărace şi crearea Instrumentului pentru facilitarea accesului comunităţilor sărace la fondurile structurale pentru punerea unor resurse la dispoziţia comunităţilor sărace în vederea asigurării cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri structurale.
La solicitarea domnului Secretar de Stat al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, domnul Horia Irimia, Comisia pentru Afaceri Europene a decis cu zece voturi pentru, amânarea cu o săptămână dezbaterea şi adoptarea avizului pentru acest act normativ.
 
2. Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul "Cooperare teritorială europeană" L3/2014
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea cadrului legislativ in vederea stabilirii fluxurilor financiare pentru reintregirea bugetelor (bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale) din care au fost suportate cheltuielile necesare finalizarii partii proprii a proiectelor implementate de partenerii/beneficiarii din Romania. Aceasta situatie a fost determinata de suportarea de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale a cheltuielilor necesare pentru finanţarea tranşei finale în cazul proiectelor finanţate din Instrumentul European de Vecinătate şi Parteneriat, implementate de partenerii de proiect/beneficiarii din România finanţaţi din aceste bugete si de necesitatea ca sumele aferente tranşelor finale să fie înapoiate la bugetele din care au fost cheltuite iniţial. Modificarile propuse vor conduce la asigurarea unei implementari corespunzatoare a proiectelor cu finantare externa nerambursabila din fonduri aferente Instrumentului European Vecinatate si Parteneriat.
La lucrările comisiei a participat dna Liliana Stoica, consilier în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale
Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a decis să adopte cu nouă voturi pentru şi o abţinere adoptarea unui raport de admitere, fără amendamente.
 
3. Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.184/2001 privind organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect  L10/2014
Proiectul de act normativ propune modificarea prevederilor Legii nr. 184/2001, astfel încât să se asigure transpunerea conformă a prevederilor Directivei 2005/36/CE privind recunoaşterea calificărilor profesionale. Directiva 2005/36/CE stabileşte norme conform cărora un stat membru care condiţionează accesul la o profesie reglementată sau exercitarea acesteia, pe teritoriul său, de posesia anumitor calificari profesionale recunoste, pentru accesul la această profesie si exercitarea acesteia, calificarile profesionele obtinute in unul sau mai multe dintre celelalte state membre si care permit titularului respectivelor calificari sa exercite aceeasi profesie in respectivul sau respectivele state membre. Actul normativ creaza premisele pentru eliminarea barierelor existente pe piata interna a serviciilor, care afecteaza atat prestatorii de servicii ce doresc sa se stabileasca in Romania, cat si pe cei care au in vedere prestarea transfrontaliera a serviciilor, astfel incat prestatorii de servicii sa poata opta intre exercitarea uneia dintre cele doua libertati in functie de strategia de dezvoltare.
Din partea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a participat doamna Anca Ginavar, şef serviciu.
Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a decis să adopte cu nouă voturi pentru şi o abţinere aviz favorabil, fără amendamente.
 
 
4. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.111/2013 pentru reglementarea unor măsuri fiscale şi pentru modificarea unor acte normative L12/2014
Modificările la Titlul VI – Taxa pe valoarea adăugată- sunt necesare pentru compatibilizarea prevederilor referitoare la sistemul TVA la încasare cu acquis-ul comunitar în domeniu, respectiv cu Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun TVA. Se referă la: Introducerea pentru persoanele eligibile să aplice sistemul TVA la încasare, a posibilităţii de a opta sau nu pentru aplicarea acestuia; Eliminarea prevederilor potrivit cărora persoanele care aplică sistemul au obligaţia colectării TVA în cea de-a 90- a zi de la emiterea facturii, chiar dacă nu au încasat factura de la beneficiar. Referitor la Titlul VII – Accize şi alte taxe speciale – prorogarea termenului de majorare a nivelului accizelor pentru motorină, benzină cu şi fără plumb şi kerosen, prevăzut de OUG 102/2013, de la 1 ianuarie 2014 la data de 1 aprilie 2014 luând în considerare faptul că majorarea nivelului accizelor pentru motorină de la 1 ianuarie 2014 ar fi putut genera o majorare a preţurilor la carburanţi cu implicaţiile aferente asupra preţurilor şi serviciilor.
O a treia modificare este abrogarea dispoziţiilor Legii Nr 148/2012 privind înregistrarea operaţiunilor comerciale prin mijloace electronice care contravin prevederilor legii nr 571/2003 privind Codul Fiscal şi acquis-ul comunitar în domeniul TVA, precum şi a dispoziţiilor referitoare la bonuri fiscale şi chitanţe. Claritatea legislativă va fi dată de includerea acestor prevederi într-un singur act normativ, respectiv în Codul fiscal în cazul factirlor, OUG 28/1999, în cazul bonurilor fiscale şi OMEF nr 3512/2008, în cazul chitanţelor.
Din partea Ministerului Finanţelor Publice a participat domnul Florin Preda, şef serviciu şi doamna Daniela Ilie, consilier.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au votat (9 voturi pentru, 1 împotrivă) adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
 
5. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 1/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.122/2006 privind azilul în România şi a Ordonanţei Guvernului nr.44/2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European L24/2014
Proiectul de ordonanţă are ca obiect modificarea şi completarea Legii nr.122/2006 privind azilul în România şi a Ordonanţei Guvernului nr.44/2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale UE şi SEE, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, în scopul transpunerii dispoziţiilor Directivei 2011/95/UE a PE şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate.
Din partea Ministerului Administraţiei şi Internelor a participat doamna Irina Alexe, Secretar de Stat şi domnul Cătalin Necula, director adjunct la Inspectoratul General pentru Imigrări.
Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a decis să adopte cu zece voturi pentru aviz favorabil, fără amendamente.
 
6. Proiect de lege privind protecţia animalelor utilizate în scopuri ştiinţifice L113/2014
Directiva menționată prevede norme mai detaliate, pentru a reduce discrepanțele existente între statele membre ale Uniunii Europene privind apropierea normelor aplicabile în acest domeniu și pentru a asigura funcționarea adecvată a pieței interne.
Prin acest proiect de lege se creează un cadru unic și etic menit să reducă suferința intensă a animalelor supuse procedurilor experimentale
Proiectul de lege creează şi cadrul instituțional pentru aplicarea măsurilor necesare privind protecția animalelor și utilizării animalelor în scopuri științifice sau în alte scopuri experimentale în condițiile în care să nu se afecteze stabilitatea și funcționarea pieței comune, în special prin dereglări ale concurenței sau bariere privind comerțul.
Este necesară adoptarea, în regim de urgență a acestui proiect de lege, având în vedere consecința negativă imediată a blocării activității de cercetare științifică cu implicații asupra sănătății publice, deoarece sănătatea umană este beneficiarul final al întregii activități de cercetare științifică.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au votat (8 voturi pentru) adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
 
 


Go to top