Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 24 septembrie 2013

          În data de 24 septembrie a.c. a avut loc şedinţa săptămânală a Comisiei pentru Afaceri Europene a Senatului României. În urma dezbaterii documentelor înscrise pe ordinea de zi, Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României a adoptat cu majoritate de voturi următoarele acte:    
 
          La punctual 1 al Ordinii de zi a fost analizat Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.70/2013 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene – L291/2013
           În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu majoritate de voturi, amânarea proiectului de lege pentru şedinţa următoare.
 
           La punctul 2 al Ordinii de zi a fost analizat Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.76/2013 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă – L297/2013.
          Proiectul de Ordonanţă a Guvernului are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, în sensul creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene.
          Din partea Guvernului a partcipat dl Alin Mitrică, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Fondurilor Europene care a susţinut proiectul de lege.
          În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu majoritate de voturi, adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
 
          La punctul 3 al Ordinii de zi a fost analizat Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2013 privind modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă – L480/2013
          Proiectul de Ordonanţă a Guvernului are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă pentru extinderea aplicabilităţii mecanismului decontării cererilor de plată pentru condiţii specifice programelor finanţate din Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, asigurarea operativă a fondurilor şi surselor necesare Autorităţii de management pentru efectuarea tuturor tipurilor de plăţi, asigurarea funcţionalităţii sistemului mecanismului cererilor de plată pentru toţi beneficiarii finali şi asigurarea mecanismului decontării cererilor de plată la beneficiarii finali privaţi.
              Din partea Guvernului a partcipat dl Alin Mitrică, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Fondurilor Europene care a susţinut proiectul de lege.
              În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu unanimitate de voturi, adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
             
               La punctul 4 al Ordinii de zi a fost dezbătută Propunerea de DECIZIE A PARLAMENTULUI EUROPEAN SI A CONSILIULUI privind Anul european pentru dezvoltare (2015) - COM (2013) 509 final.

             Propunerea de decizie a PE şi Consiliului privind Anul european pentru dezvoltare (2015) are ca obiective informarea cetăţenilor UE cu privire la cooperarea pentru dezvoltare promovată de Uniune, sensibilizarea publicului cu privire la orientarea actuală a politicii europene de dezvoltare precum şi stimularea interesului şi a implicării acestora în elaborarea şi punerea în aplicare a politicilor în domeniu.
            Propunerea vine în contextul provocărilor internaţionale înregistrate în ultimele decenii, a schimbărilor din ultimele decenii la nivelul cooperării pentru dezvoltare, dată fiind intensificarea provocărilor mondiale şi interdependenţei şi diferenţierii între ţările în curs de dezvoltare şi noii actori în domeniul dezvoltării. Totodată, alegerea anului 2015 este strâns legată de eforturile realizate de comunitatea internaţională de atingere a Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului (ODM) adoptate în 2000, fiind anul în care va trebui luată o decizie internaţională majoră privind cadrul de dezvoltare care va înlocui cadrul ODM în deceniile următoare.
           În urma examinării, senatorii au constatat că principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii sunt respectate. 
           Din partea Guvernului au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe care au susţinut proiectul de lege.
           În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu majoritate de voturi, adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.
 
           La punctul 5 al Ordinii de zi a fost dezbătută Propunerea de DIRECTIVĂ A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI privind pachetele de servicii de călătorie şi formulele de călătorie asistate, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2011/83/UE şi de abrogare a Directivei 90/314/CEE a Consiliului - COM (2013) 512 final.
            Prezenta propunere de modernizare a Directivei 90/314/CEE are la bază solicitări a numeroşi actori subnaţionali şi chiar supranaţionali, precum Comitetul Economic şi Social European, Grupul consultativ european al consumatorilor, întreprinderi de sector, asociaţii de consumatori. Necesitatea modernizării directivei reiese şi din „Actul privind piaţa unică II” . De asemenea, procesul de revizuire al acestui document se înscrie în seria amplă de revizuiri din ultimul deceniu din domeniul aquis-ului privind protecţia consumatorilor.
             În urma examinării, senatorii au constatat că principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii sunt respectate. 
             Din partea Guvernului au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe care au susţinut proiectul de lege.
              În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu unanimitate de voturi, adoptarea unui raport de admitere, fără amendamente.
 
            La punctul 6 al Ordinii de zi a fost dezbătută Propunerea de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI de stabilire a unor norme uniforme şi a unei proceduri uniforme de rezoluţie a instituţiilor de credit şi a anumitor întreprinderi de investiţii în cadrul unui mecanism unic de rezoluţie şi al unui fond unic de rezoluţie bancară şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului - COM(2013) 520 final.
                Negocierile pe SRM sunt esenţiale pentru participarea României la Uniunea Bancară. Este importantă obţinerea unui acord eficient asupra SRM, care să permită RO aderarea în conditii confortabile la Uniunea Bancară (Mecanismul Unic de Supraveghere/SSM plus SRM).
               Propunerea COM privind Mecanismul Unic de Rezoluţie este în curs de analiză. România urmăreşte adoptarea unor soluţii echilibrate care să asigure un tratament echitabil pentru Statele Membre non-euro prin evitarea unei contribuţii financiare disproporţionate la mecanism, precum şi asigurarea unei reprezentări adecvate a intereselor Statelor Membre gazdă.
               Sugestia vehiculată de a utiliza Mecanismul European de Stabilitate/MES ca « stabilizator fiscal » în cadrul viitorului Mecanism Unic de Rezoluţie ridică probleme întrucât statele non euro nu au acces la  MES, iar cheia de contribuţie nu este, din perspectiva României, corelată în mod corespunzător cu riscurile asociate dimensiunile sectorului bancar.
              Totodată, sunt de urmărit şi implicatiile fiscale ale aranjamentului (în ce masură deciziile Comitetului de Rezoluţie vor genera obligaţii de a mobiliza bani publici).
              În urma examinării, senatorii au constatat că principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii sunt respectate. 
              Din partea Guvernului au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe si ai Băncii Naţionale a României.
              În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu majoritate de voturi, adoptarea unui raport de admitere, fără amendamente.
 
            La punctul 7 al Ordinii de zi a fost dezbătută Propunerea de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI de modificare a Regulamentului (UE) nr. 99/2013 privind programul statistic european pentru perioada 2013-2017 - COM(2013) 525 final.
            Se propune înlocuirea articolului 7 privind finanţarea, prin includerea pachetului financiar al Uniunii pentru perioada 2014-2017 în valoare de 234,8 milioane. Celelalte dispoziţii ale regulamentului de instituire a programului statistic european 2013-2017 rămân nemodificate, în special obiectivele şi anexa prin care sunt definite rezultatele statistice pentru cei cinci ani ai programului.
            Deoarece obiectivul Regulamentului (UE) nr. 99/2013 propus spre modificare, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre şi, în consecinţă, poate fi mai bine realizat la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum se prevede la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În ceea ce priveşte principiul proporţionalităţii, Regulamentului (UE) nr. 99/2013 nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv.
               În ceea ce priveşte efectele asupra Parlamentului European şi asupra Consiliului, precum şi asupra institutelor naţionale de statistică, se face precizarea că principiul subsidiarităţii va fi respectat la momentul punerii în aplicare a programului statistic european.
              În urma examinării, senatorii au constatat că principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii sunt respectate. 
              Din partea Guvernului au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe care au susţinut proiectul de lege şi doamna Beatrice Gered, Vicepreşedinte al Institutului Naţional de Statistică.
               În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu unanimitate de voturi, adoptarea unui raport de admitere, fără amendamente.
 
              La punctul 8 al Ordinii de zi a fost dezbătută Propunerea de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) - COM (2013) 521 final.
             Prezentul regulament prelungeşte până la sfârşitul anului 2015 derogarea care permite statelor membre care beneficiază de asistenţă financiară să majoreze ratele contribuţiei FEADR până la 95 % în regiunile incluse în obiectivul de convergenţă şi în regiunile ultraperiferice şi insulele mici din Marea Egee şi până la 85 % în alte regiuni.
               În urma examinării, senatorii au constatat că principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii sunt respectate. 
              Din partea Guvernului au partcipat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe care a susţinut proiectul de lege.
               În urma dezbaterilor, membrii comisiei au decis, cu unanimitate de voturi, adoptarea unui aviz favorabil, fără amendamente.


Go to top