Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Comunicate de presă

Președintele Senatului României, domnul Călin Popescu-Tăriceanu - luni, 30 mai 2016

Pe ordinea de zi a ședinței CSAT din 27 mai s-a aflat tema: ”Mandatul României la Summitul NATO 2016 de la Varşovia”, iar la finalul ședinței, Președintele României a spus: ” Consiliul a aprobat liniile generale de mandat ale României la Summitul NATO de la Varşovia, care va avea loc pe 8 și 9 iulie 2016, cu menţiunea ca acestea să fie actualizate şi adaptate, în funcţie de negocierile din Alianţă şi, evident, de evoluţiile situaţiei internaţionale.”. Cu alte cuvinte, CSAT a decis conținutul mandatului pe care-l va susține Președintele Iohannis în numele României și, în plus, i-a acordat libertatea să ajusteze acest mandat și în funcție de pozițiile aliaților.
Ca Președinte al Senatului, vreau să semnalez o problemă de principiu.
În baza art. 80 (1) din Constituție, Președintele României va reprezenta statul român la summit-ul de la Varșovia cu un mandat decis de CSAT, mandat care nu a fost prezentat Parlamentului nici măcar în scopul informării, și va garanta angajamente ferme în numele statului român.
Din Constituția României, art. 2, și în temeiul unor legi și proceduri, rezultă că Parlamentul are dreptul de a controla, sancționa și îndrepta orice acțiune desfășurată în numele statului român.  Ca urmare, am putea constata ulterior că angajamentele, pe care le va garanta la Varșovia Președintele României și despre care Parlamentul nu a fost informat ”ante-factum”, sunt în dezacord cu poziția Parlamentului.
Tot la art. 80, (2), din Constituție se prevede: ”Președintele României veghează la respectarea Constituției și la buna funcționare a autorităților publice.” . Prin această prevedere, legiuitorul a avut în vedere contribuția obligatorie a Președintelui pentru o colaborare cu caracter permanent între autoritățile publice, de bună-credință și în folosul intereselor naționale.
Cu această argumentație de principiu și pentru ca România să nu se expună riscului ca Președintele să angajeze Țara pe o direcție militară și de politică externă cu care Parlamentul ar putea să nu fie de acord ulterior, cred că era în spiritul Constituției și în spiritul unei colaborări reale la nivelul unor autorități ca Președintele să fi inițiat consultări cu partidele parlamentare și să informeze Parlamentul în privința mandatului, pe care-l va susține la Varșovia, înainte de summit.


Călin Popescu Tăriceanu,
Preşedintele Senatului României


Go to top