Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 3 februarie 2015

În data de 3 februarie 2015 a avut loc şedinţa Comisiei pentru Afaceri Europene la care au participat doamna senator Anca BOAGIU Președinte, doamna senator Mihaela POPA Vicepreşedinte, domnul senator Haralambie VOCHIŢOIU Secretar, doamna senator Gabriela CREŢU membru, domnul senator Titus CORLĂŢEAN membru, domnul senator DOBRA Dorin-Mircea membru, domnul senator MOTOC Octavian membru, domnul senator Cristian-Dănuţ MIHAI membru, domnul senator Alfred Laurențiu Antonio MIHAI membru. Lucrările comisiei au fost conduse de către doamna senator Anca Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.
Membrii Comisiei au aprobat, cu unanimitate de voturi, următoarea Ordine de zi:
1. Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr.21/1996 – L 747/2014
Raport comun: Comisia pentru Afaceri Europene (10 februarie 2015)
                          Comisia Economica, Industrii şi Servicii
2. Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.78/2014 privind modificarea art.VII din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr.107/2013 pentru stabilirea unor măsuri bugetare – L 748/2014
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene (4 februarie 2015)
Raport: Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital (10.02)
3. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.79/2014 pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr.82/1991 - L 749/2017
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene (10.02)
Raport: Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital (17.02)
4. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.80/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal şi a altor acte normative – L 750/2014
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene (10.02)
Raport: Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital (17.02)
5. Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.74/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014 şi unele măsuri bugetare – L754/2014
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene (10.02)
Raport: Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital (16.02)
6. Dezbaterea Programului Legislativ al Comisiei Europene pentru anul 2015
Invitaţi: Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti
              Ministerul Afacerilor Externe
7. Diverse – stabilirea detaliilor pentru reuniunea Cartea Verde privind siguranţa serviciilor de cazare turistică – COM (2014) 464 final/2014.
 
La punctul 1 de pe Ordinea de Zi a fost supus analizei proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr.21/1996 – L 747/2014
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea legislaţiei naţionale în domeniul ajutorului de stat, ca urmare a adoptării de către Comisia Europeană a unor acte noi care vizează modernizarea ajutoarelor de stat în Uniunea Europeană, potrivit Comunicării adoptată la data de 8 mai 2012. În preambulul ordonanţei se precizează că "prin adoptarea actului normativ se doreşte implementarea unui mecanism de control, la nivel naţional, prin care să se stabilească atribuţiile şi obligaţiile furnizorilor, beneficiarilor şi ale Consiliului Concurenţei în implementarea măsurilor de natura ajutorului de stat şi de minimis pentru a se facilita absorţia fondurilor europene şi a se evita recuperarea acestora". Proiectul de lege cuprinde două componente: prima se referă la introducerea noii reglementări care să asigure punerea în aplicare a Regulamentelor CE 733/2013; 734/2013 şi 1407/2013 şi la abrogarea Ordonanţei de urgenţă nr.117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat; a doua componentă se referă la modificarea Legii concurenţei nr.21/1996, în sensul armonizării cu noua reglementare precum şi la adoptarea unor măsuri organizatorice necesare bunei funcţionări a instituţiei. Proiectul de lege este structurat în unsprezece capitole care cuprind, în principal, definirea unor termeni şi expresii utilizate în text, definirea rolului Consiliului Concurenţei, detalierea procedurii care trebuie urmate în vederea obţinerii ajutorului de stat şi a ajutorului de minimis, precizarea atribuţiilor furnizorilor şi beneficiarilor ajutorului de stat şi relaţia acestora cu Consiliul Concurenţei, rolul şi modul de intervenţie a Comisiei Europene, modul de reprezentare în faţa Comisiei Europene, monitorizarea ajutoarelor de stat şi de minimis şi sancţiunile aplicate in cazul nerespectării prevederilor legii.       
La şedinţa comisiei au participat reprezentanți ai Consiliului Concurenţei (Cosmin Belacurenco, director, Otilia Neagoe, vicepreşedinte) şi Ministerul Finanţelor Publice (Mihaela Marinescu, inspector, Georgescu Nicoleta, director general adjunct).
            În şedinţa din data de 3 februarie 2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul legislativ şi a hotărât cu majoritate de voturi dintre care două abțineri, să adopte raport pozitiv, cu amendamente.
 
La punctul 2 de pe Ordinea de Zi a fost supus analizei proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.78/2014 privind modificarea art.VII din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr.107/2013 pentru stabilirea unor măsuri bugetare – L 748/2014
Modificarea propusă de proiectul legislativ are ca obiect crearea cadrului legal în vederea motivării financiare a personalului din cadrul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii pentru Agricultură şi a celui din cadrul autorităţilor de management, prin modificarea art. VII din OUG nr. 107/2013 pentru stabilirea unor măsuri bugetare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 70/2014.
Din punct de vedere al dreptului UE, prezentul demers normativ nu constituie transpunerea unui act juridic european de drept derivat, ci creează cadrul juridic adecvat în vederea motivării financiare a personalului din cadrul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii pentru Agricultură (APIA), cât şi al diminuării diferenţelor salariale dintre personalul din cadrul APIA şi cel din cadrul Ministerului Fondurilor Europene.
La şedinţa comisiei au participat reprezentanți ai APIA (Mihai Puţintei, director general).
            În şedinţa din data de 3 februarie 2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul legislativ şi a hotărât cu majoritate de voturi, 6 pentru şi o abţinere, să adopte aviz favorabil, cu un amendament.
 
La punctul 3 de pe Ordinea de Zi a fost supus analizei proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.79/2014 pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr.82/1991 – L749/2014
Prezentul proiect de ordonanță de urgență are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii contabilității nr.82/1991, în scopul transpunerii în legislația internă a Directivei 2013/34/UE, precum și de necesitatea creării premiselor legale în vederea reducerii sarcinilor administrative ale entităților și a costurilor asociate contabilității și raportărilor contabile.
La şedinţa comisiei au participat reprezentanți ai Ministerului Finanţelor Publice (Petre Georgeta, director adjunct).
            În şedinţa din data de 3 februarie 2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul legislativ şi a hotărât cu unanimitate de voturi să adopte aviz favorabil, fără amendamente.
 
La punctul 4 de pe Ordinea de Zi a fost supus analizei proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.80/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal şi a altor acte normative – L 750/2014
Proiectul legislativ are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal şi a altor acte normative prin care sunt reglementate măsuri speciale pentru impozitarea unor activităţi, precum şi modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Promovarea acestui act normativ este determinată în principal de:
• necesitatea corelării reglementărilor din Codul fiscal cu cele cuprinse în actul normativ de modificare şi completare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, referitoare la obligaţiile privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri şi identificarea excepţiilor de la aceste obligaţii;
• necesitatea instituirii în legislaţia naţională a unor prevederi potrivit cărora, în contextul aplicării regimului special pentru serviciile electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune, prestate către persoane neimpozabile începând cu data de 1 ianuarie 2015, în cazul în care România este statul membru de înregistrare, va reţine un anumit procent din sumele transferate fiecărui stat membru de consum, având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativă şi combaterea fraudei în domeniul taxei pe valoarea adăugată (reformare);
• necesitatea schimbării monedei (din lei în euro) în care se vor întocmi declaraţiile speciale de TVA şi în care se va achita suma TVA datorată în statele membre de consum de către persoanele impozabile care vor aplica regimurile speciale pentru serviciile electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune, prestate către persoane neimpozabile, începând cu data de 1 ianuarie 2015, având în vedere faptul că utilizarea monedei naţionale, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2014, ar putea determina întârzieri în transmiterea sumelor către statele membre de consum, cu impact asupra interoperabilităţii cu sistemele informatice ale respectivelor state;
• pentru prevenirea fluctuaţiei veniturilor din accize la bugetul de stat în funcţie de variaţiile de curs lei/euro stabilite de BCE la data de 1 octombrie a fiecărui an, funcţie de care se stabileşte nivelul în lei a accizelor pentru anul următor, precum şi pentru păstrarea valorii reale a a acestor venituri, este necesară stabilirea nivelului acestora în lei cu actualizare la indicele preţurilor de consum;
• faptul că OUG nr.7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, Ordonanţa Guvernului nr.6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, precum şi Ordonanţa Guvernului nr.5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural, îşi încetează aplicabilitatea începând cu 1 ianuarie 2015;
• faptul că domeniul exploatării gazelor naturale şi petrolului este un domeniu complex care necesită timp pentru studierea sistemelor fiscale din alte state, a stimulentelor fiscale acordate în scopul atragerii investitorilor, astfel încât prin sistemul de impozitare a domeniului petrolului şi gazelor naturale să se identifice elementele care fac ca impozitul aplicat să fie competitiv, respectiv să asigure resursele bugetare necesare şi în acelaşi timp să nu descurajeze investiţiile;
• necesitatea păstrării deficitului bugetar la nivelul convenit cu organismele internaţionale impune prelungirea perioadei de aplicare a măsurilor speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, până la intrarea în vigoare a noului sistem de impozitare a contribuabililor care desfăşoară, activităţi de exploatare în domeniul petrolului şi gazelor naturale;
• necesitatea asigurării fondurilor pentru cofinanţarea proiectelor de investiţii finanţate din fonduri europene, în condiţiile în care activităţile cu caracter de monopol natural din cadrul sectorului energiei electrice şi a gazelor naturale, mai precis prestarea serviciilor de distribuţie şi transport energie electrică şi gaze naturale, sunt caracterizate prin profitabilitate care decurge atât din lipsa concurenţei cât şi din lipsa elasticităţii cererii, iar impozitul stabilit asupra acestor activităţi reprezintă venit la bugetul de stat.
• necesitatea corelării prevederilor referitoare la contribuţia de sănătate prevăzută în Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, cu prevederile referitoare la stabilirea în lei a nivelurilor de accize şi la plătitorii de accize din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal;
La şedinţa comisiei au participat reprezentanți ai M.F.P. (Tănase Daniela, şef serviciu, Cătălin Drăgan, şef serviciu).
            În şedinţa din data de 3 februarie 2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul legislativ şi a hotărât cu majoritate de voturi, 4 voturi pentru, 3 abțineri și 1 vot împotrivă, să adopte aviz favorabil fără amendamente.
 
La punctul 5 de pe Ordinea de Zi a fost supus analizei proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.74/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014 şi unele măsuri bugetare – L754/2014.
Din cauza faptului că raportul acestui proiect de lege a fost deja întocmit de Comisia raportoare fără a se aştepta niciun aviz de la Comisiile avizatoare, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au decis să nu dea aviz acestui proiect de lege şi să solicite printr-o scrisoare Biroului Permanent să atragă atenţia comisiilor raportoare să nu mai desfăşoare astfel de practici neconforme cu buna practică parlamentară.
 
La punctul 6 de pe Ordinea de Zi a fost supus analizei Programul Legislativ al Comisiei Europene pentru anul 2015, ca invitaţi fiind oficiali ai Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti, precum şi reprezentanţi ai Ministerul Afacerilor Externe.
Priorităţile politice ale anului 2015 sunt:
1.         Locuri de muncă, creștere, investiții
2.        Piață unică digitală
3.        Uniunea energiei și schimbările climatice
4.        Piața internă
5.         Uniunea economică și monetară
6.        Acordul de liber schimb UE - SUA
7.         Justiție și drepturi fundamentale
8.        Migrație
9.        UE ca actor global
10.      Schimbări democratice
 
La punctul 7 de pe Ordinea de Zi au fost prezentate membrilor Comisiei, de către consilierii CAE, ultimele detalii ale reuniunii Cartea Verde privind siguranţa serviciilor de cazare turistică – COM (2014) 464 final/2014.


Go to top