Comisia pentru Afaceri Europene şi-a desfăşurat lucrările în data de 4 martie, fiind prezenţi următorii membri ai Comisiei:
doamna senator Anca Daniela BOAGIU,
doamna senator POPA Mihaela Vicepreşedinte, domnul senator Haralambie VOCHIŢOIU Secretar, doamna senator Gabriela CREŢU membru, domnul senator ANGHEL Adrian membru, domnul senator DOBRA Dorin-Mircea membru, domnul senator MOTOC Octavian, domnul senator CADĂR Leonard membru, domnul senator Cristian-Dănuţ MIHAI.
Lucrările comisiei au fost conduse de doamna senator Anca Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.
Membrii Comisiei au aprobat, cu unanimitate de voturi, următoarea ordine de zi:
1.
Proiect de Lege privind ratificarea Acordului pentru facilitarea de împrumut de tip preventiv între Uniunea Europeană, în calitate de Împrumutător, și România, în calitate de Împrumutat, și Banca Națională a României, în valoare de maximum 2 miliarde euro, semnat la București la 5 noiembrie 2013 și la Luxemburg la 19 noiembrie 2013, și a Memorandumului de înțelegere între Uniunea Europeană și România, semnat la București la 5 noiembrie 2013 și la Bruxelles la 6 noiembrie 2013 - L161/2014
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene -
Comisia pentru Politică Externă
Raport: Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital
2. Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative – L130/2014
Aviz: Comisia pentru Afaceri Europene -
Raport: Comisia pentru sănătate publică: 12 martie 2014
3.
COM (2014) 6 final – Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind o reţea europeană de servicii de ocupare a forţei de muncă, accesul lucrătorilor la serviciile de mobilitate şi integrare în continuare a pieţelor forţei de muncă
Raport comun: Comisia pentru afaceri europene
Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială
TERMEN PENTRU DEPUNEREA RAPORTULUI:
Termenul pentru transmiterea avizului motivat: 18 martie 2014
4.
COM (2014) 4 final - Propunere de DIRECTIVĂ A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI de modificare a Directivelor 89/608/CEE, 90/425/CEE şi 91/496/CEE în ceea ce priveşte referinţele la legislaţia zootehnică
Raport comun: Comisia pentru afaceri europene şi
Comisia pentru agricultură, silvicultură şi dezvoltare rurală
Termen pentru depunerea raportului:
Termenul pentru transmiterea avizului motivat: 9 aprilie 2014
5.
COM (2014) 5 final – Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind condiţiile zootehnice şi genealogice aplicabile comerţului în cadrul Uniunii şi importurilor în Uniune de animale de reproducţie şi de material germinativ provenit de la acestea
Raport comun: Comisia pentru afaceri europene şi
Comisia pentru agricultură, silvicultură şi dezvoltare rurală
Termen pentru depunerea raportului:
Termenul pentru transmiterea avizului motivat: 9 aprilie 2014
6.
Comunicare privind Programul Comisiei Europene pentru anul 2014 – COM 739 (2013)
(senator raportor: dna Anca Daniela BOAGIU/staff CAE: dra Ana Ungureanu)
La punctul 1 al ordinii de zi a fost analizat proiectul de Lege privind ratificarea Acordului pentru facilitarea de împrumut de tip preventiv între Uniunea Europeană, în calitate de Împrumutător, și România, în calitate de Împrumutat, și Banca Națională a României, în valoare de maximum 2 miliarde euro, semnat la București la 5 noiembrie 2013 și la Luxemburg la 19 noiembrie 2013, și a Memorandumului de înțelegere între Uniunea Europeană și România, semnat la București la 5 noiembrie 2013 și la Bruxelles la 6 noiembrie 2013 - L161/2014
Scopul acordării este susţinerea programului economic 2013-2015 de menţinere a politicilor macroeconomice sănătoase şi vizează: asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice; continuarea politicilor monetare şi a celor în domeniul financiar pentru menţinerea unor rezerve şi creşterea rezilienţei în eventualitatea unor şocuri externe; continuarea implementării reformelor structurale. Asistenţa preventivă a UE este condiţionată de implementarea unui program corespunzător de politici economice, cu accent pe măsuri de reformă structurală, inclusiv pe recomandările specifice de ţară ale semestrului UE. În paralel, programul asigură continuarea consolidării fiscale şi controlul finanţelor publice fiind orientat către: atingerea de către România a obiectivelor bugetare pe termen mediu, în contextul Pactului de Stabilitate şi Creştere până în anul 2015; îmbunătăţirea potenţialului de creştere economică şi diminuarea riscului de apariţie a unor dezechilibre structurale excesive.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului de Finanţe Publice (Boni Cucu, director general Direcţia Generală Relaţii Financiare internaţionale şi Angela Carabaş, şef serviciu DGRF)
În şedinţa comisiei din data de 4 martie, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au analizat proiectul de lege si a hotărât cu majoritatea de voturi (9 voturi pentru si o abtinere), să adopte
aviz favorabil, fără amendamente.
La punctul 2 al ordinii de zi a fost analizat proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative – L130/2014
În şedinţa comisiei din data de 4 martie, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au analizat proiectul de lege şi, la solicitarea senatorului raportor precum şi a Comisiei pentru sănătate publică s-a hotărât cu unanimitate, zece voturi pentru, să se amâne cu o săptămână adoptarea
avizului aferent.
La punctul 3 al ordinii de zi a fost analizat COM (2014) 6 final – Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind o reţea europeană de servicii de ocupare a forţei de muncă, accesul lucrătorilor la serviciile de mobilitate şi integrare în continuare a pieţelor forţei de muncă
Obiectivul general al propunerii de regulament este acela de a transforma reţeaua EURES într-un instrument eficace pentru orice persoană în căutarea unui loc de muncă sau angajator interesat de mobilitatea forţei de muncă în interiorul UE.
Obiectivele specifice ale propunerii vizează:
- crearea, pe portalul EURES, a unei liste cât mai complete a ofertelor de locuri de muncă, astfel încât persoanele în căutarea unui loc de muncă din toată Europa să aibă acces imediat la aceleaşi locuri de muncă vacante, precum şi a unui amplu portofoliu de CV-uri disponibile, din care angajatori înregistraţi să poată recruta;
- echiparea portalului EURES cu cele necesare pentru o bună mediere automată între locurile de muncă vacante şi CV-urile din toate statele membre, cu traducere în toate limbile UE şi înţelegerea aptitudinilor, competenţelor, ocupaţiilor şi calificărilor dobândite la nivel sectorial şi naţional;
- punerea la dispoziţie a informaţiilor de bază referitoare la reţeaua EURES în toată Uniunea, pentru orice persoană care îşi caută un loc de muncă sau angajator care caută servicii de recrutare;
- asistenţă oferită oricărei astfel de persoane interesate de mediere, plasare şi recrutare prin intermediul reţelei EURES;
- sprijinirea funcţionării reţelei EURES prin schimbul de informaţii referitoare la deficitul şi surplusul de forţă de muncă şi prin coordonarea acţiunilor între statele membre.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai ANOFM (Mihalcea Camelia, director, Nedelcu Gabriela, consilier EURES) şi MAE (Bogdan Badea, director).
Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul legislativ şi a decis să adopte raport favorabil fara amendamente.
La punctul 4 al ordinii de zi a fost analizat COM (2014) 4 final - Propunere de DIRECTIVĂ A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI de modificare a Directivelor 89/608/CEE, 90/425/CEE şi 91/496/CEE în ceea ce priveşte referinţele la legislaţia zootehnică
Comisia Europeană a adoptat recent propunerea de regulament privind controalele oficiale. Acest nou regulament va abroga Directivele 89/608/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE.
Pentru claritate și securitate juridică și până la abrogarea Directivelor 89/608/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE și 97/78/CEE de către noul regulament privind controalele oficiale, este necesar să se elimine referirile la domeniul „zootehnic” din Directivele 89/608/CEE, 90/425/CEE și 91/496/CEE;
Propunerea de DIRECTIVĂ respectă principiul subsidiarităţii şi principiul proporţionalităţii, definite de art. 5 din TUE.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (Neata Gheorghe, director general) şi a Ministerului Afacerilor Externe (Bogdan Badea, director).
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de 10 voturi pentru, adoptarea unui raport favorabil.
La punctul 5 al ordinii de zi a fost analizat COM (2014) 5 final – Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind condiţiile zootehnice şi genealogice aplicabile comerţului în cadrul Uniunii şi importurilor în Uniune de animale de reproducţie şi de material germinativ provenit de la acestea
Obiectivele regulamentului propus:
● menţine principiile de bază şi normele principale ale legislaţiei zootehnice a Uniunii;
● raţionalizează şi redactează dispoziţiile aproape identice într-un limbaj mai precis şi mai coerent sub forma unui regulament, pentru a evita ca transpunerea lor în legislaţia naţională să creeze obstacole în calea comerţului;
● prevede într-un singur cadru juridic principiile privind recunoaşterea şi înscrierea pe liste a organizaţiilor de ameliorare, a asociaţiilor de crescători şi a exploataţiilor private, aprobarea programelor lor de ameliorare, înscrierea animalelor în registrele genealogice şi clasificarea acestora în funcţie de calităţi, înscrierea porcilor de reproducţie hibrizi în registre zootehnice, testarea performanţelor şi evaluarea genetică, precum şi privind conţinutul certificatelor zootehnice pentru animale de reproducţie şi materialul seminal provenind de la acestea;
● prevede normele privind importurile din ţări terţe de animale de reproducţie şi material seminal provenind de la acestea, precum şi privind desemnarea centrelor de referinţă pentru ameliorarea animalelor;
● prevede dispoziţiile privind efectuarea controalelor oficiale şi a controalelor zootehnice şi privind soluţionarea litigiilor;
● prevede adoptarea de către Comisia Europeană a măsurilor delegate şi de punere în aplicare, în conformitate cu articolele 290 şi 291 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Propunerea de REGULAMENT, respectă principiul subsidiarităţii şi principiul proporţionalităţii, definite de art. 5 din TUE.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi a Ministerului Afacerilor Externe.
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de 10 voturi pentru, adoptarea unui raport favorabil.
La punctul 6 al ordinii de zi a fost analizată Comunicarea privind Programul Comisiei Europene pentru anul 2014 – COM 739 (2013)
Programul de lucru pentru anul 2014, adoptat de Comisia Europeană la 22 octombrie 2013, se axează pe trei paliere interconectate:
a) identificarea priorităţilor cheie pentru creşterea economică,
b) plasarea accentului pe finalizarea Uniunii Bancare, pieţei unice şi agendei digitale
c) asigurarea operaţionalizării viitorului cadru financiar multianual (MFF), în special în ceea ce priveşte combaterea şomajului în rândul tinerilor.
Programul de lucru pentru 2014 este un document relativ succint şi pragmatic ce prezintă priorităţile politice majore grupate astfel:
1) Uniunea Economică şi Monetară;
2) Creşterea economică inteligentă, durabilă şi inclusivă;
3) Justiţie şi securitate;
4) Acţiunea externă.
Anul 2014 reprezentă un an al schimbărilor majore la nivelul UE: vor avea loc alegerile pentru Parlamentul European (22-25 mai 2014), vor fi desemnaţi atât preşedintele, cât şi noii membri ai COM, va debuta noul cadru financiar (2014-2020), va avea loc o evaluare de etapă a progreselor înregistrate în atingerea obiectivelor Strategiei Europa 2020 şi vor continua demersurile pentru aprofundarea Uniunii Economice şi Monetare, inclusiv cu finalizarea Uniunii Bancare. Toate aceste elemente şi-au pus amprenta asupra programului de lucru al COM, care urmăreşte în special finalizarea, până la finalul legislaturii actuale, a dosarelor considerate prioritare la nivel european. Programul include totodată o serie (relativ limitată) de iniţiative (legislative sau non-legislative) care vor fi lansate de COM.
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu un nr. de 10 voturi pentru, adoptarea unui raport favorabil cu observaţiile comisiilor permanente.