Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 3 iunie 2014

La punctul 1 al ordinii de zi a fost dezbătut Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 25/2014 privind unele măsuri pentru diminuarea arieratelor bugetare ale unor operatori economici din industria de apărare şi reglementarea altor măsuri fiscal-bugetare –L 329/2014.
            Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri privind diminuarea arieratelor bugetare înregistrate de unii operatori economici din industria de apărare, prin anularea unor obligaţii fiscale principale şi accesorii datorate bugetului general consolidat, precum şi reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare referitoare la posibilitatea conversiei în acţiuni a obligaţiilor fiscale datorate de operatorii economici la care statul este acţionar unic sau majoritar. Având în vedere faptul că operatorii economici din industria de apărare prevăzuţi în anexa ordonanţei de urgenţă se încadrează în categoria principalilor furnizori de armament, muniţie şi material de război pentru forţele naţionale de apărare şi siguranţă naţională, înregistrează arierate bugetare, iar în prezent, nu există surse de finanţare pentru stingerea acestor obligaţii, pentru a nu se ajunge în situaţia în care aceşti operatori economici vor intra în stare de faliment, fapt care ar conduce la imposibilitatea asigurării capacităţilor necesare protejării, în timp real, a intereselor esenţiale şi ale siguranţei naţionale, în actualul context regional geopolitic, se impune întărirea capacităţii de apărare a României prin luarea unor măsuri urgente de redresare economico-financiară a operatorilor economici de interes strategic.
            Acest lucru se face respectând dispozitiile art. 346 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene, potrivit cărora: (b) orice stat membru poate lua măsurile pe care le consideră necesare pentru protecția intereselor esențiale ale siguranței sale și care se referă la producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război; aceste măsuri nu trebuie să modifice condițiile de concurență pe piața internă în ce privește produsele ce nu sunt destinate unor scopuri specific militare. 
            Operatorii economici vizați sunt: S.C. Tohan SA, S.C. Carfil SA, S.C. Metrom SA, S.C. Uzina Mecanica Cugir SA, S.C. Fabrica de Arme Cugir SA, S.C. Uzina Mecanica Plopeni SA, S.C. Uzina MecanicaSadu SA, S.C. Uzina Mecanica Mija SA, S.C. Uzina Automecanica Moreni SA, S.C. Arsenal-Resita SA, S.C. Uzina Mecanica Bucuresti SA, S.C. Electromecanica Ploiesti SA, S.C. Uzina de Produse Speciale Dragomiresti SA, S.C. Pirochim Victoria SA, S.C. Fabrica de Pulberi SA Fagaras.
            Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice (Negruțiu Norica, director general).  
          În şedinţa din data de 3.06.2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a hotărât cu majoritate de voturi (9 voturi pentru) să adopte Aviz favorabil fără amendamente.           
 
La punctul 2 al ordinii de zi a fost dezbătut Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.26/2014 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare, care se acordă în agricultură începând cu anul 2007, şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură - L 330
La solicitarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi a Autorităţii Guvernamentale Responsabile (APIA), membrii Comisiei au hotărât amânarea votului pentru a putea efectua o analiza mai amănunţită asupra proiectului de lege.
 
La punctul 3 al ordinii de zi a fost dezbătut Propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului privind societăţile comerciale cu răspundere limitată cu asociat unic - COM (2014) 212 final.
Obiectivul general al prezentei propuneri este de a oferi o abordare alternativă la SPE (societăţi private europene), de a facilita pentru potenţialii fondatori de societăţi comerciale, în special pentru IMM-uri, înfiinţarea de societăţi în străinătate. Aceasta ar trebui să încurajeze şi să promoveze mai mult spiritul antreprenorial şi să conducă la o mai mare creştere economică, inovare şi creare de locuri de muncă în UE.
Propunerea  facilitează activităţile transfrontaliere ale societăţilor, solicitându-le statelor membre să reglementeze în cadrul sistemelor lor de drept o formă juridică naţională de societate comercială care ar urma să respecte aceleaşi norme în toate statele membre şi să aibă o abreviere la nivelul UE - SUP (Societas Unius Personae).
Astfel o societate comercială de tip  SUP ar fi creată şi şi-ar desfăşura activitatea în conformitate cu norme armonizate în toate statele membre, ceea ce ar trebui să scadă costurile de înfiinţare şi costurile operaţionale.
În paralel cu prezenta propunere, Comisia realizează, de asemenea, activităţi conexe care vizează îmbunătăţirea securităţii juridice pentru societăţi şi, în general, cu privire la legislaţia aplicabilă acestora atunci când îşi desfăşoară activitatea în alte state membre, în conformitate cu Programul de la Stockholm al Consiliului European din 2009 privind o Europă deschisă şi sigură în serviciul cetăţenilor şi pentru protecţia acestora.
În urma examinării, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât, cu unanimitate de voturi, 9 voturi pentru, adoptarea unui Raport favorabil fără amendamente.
 
La punctul 4 al ordinii de zi a fost dezbătut Propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2007/36/CE în ceea ce priveşte încurajarea implicării pe termen lung a acţionarilor şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte anumite elemente ale declaraţiei privind guvernanţa corporativă - COM (2014) 213 final.
Obiectivul Propunerii de Directivei menţionat este acela de a contribui la viabilitatea pe termen lung a societăţilor din Uniunea Europeană, de a crea un mediu atractiv pentru acţionari şi de a consolida votul transfrontalier, prin eficientizarea lanţului de investiţii de capital, cu scopul de a contribui la creşterea economică şi nivelul de competitivitate al UE. Propunerea de directivă se realizează în contextul Planului de acţiune al Comisiei Europene „Dreptul European al societăţilor comerciale şi guvernanţa corporativă-un cadru juridic modern pentru acţionari mai angajaţi şi societăţi durabile” elaborat ca urmare a consultărilor cu părţile interesate în ceea ce priveşte problemele care trebuie abordate la nivel european cu ocazia elaborării „Cărţii Verzi din 2010 privind guvernanţa corporativă în instituţiile financiare şi politici de remunerare” şi a „Cărţii Verzi din 2011 privind cadrul de guvernanţă corporativă”.
Schimbările propuse facilitează:
-          transferul transfrontalier de informaţii în lanţul de investiţii în special prin includerea acţionarilor;
-          transparenţa investitorilor instituţionali, a administratorilor de active, precum şi a consilierilor de vot;
-          crearea unei relaţii mai bune între remuneraţia şi performanţele administratorilor;
-          crearea transparenţei şi îmbunătăţirea supravegherii de către acţionari a tranzacţiilor dintre părţi afiliate.
Din partea Guvernului a fost prezent domnul Marian Balaban, şef serviciu ASF.
Comisia pentru Afaceri Europene a hotărât, cu majoritate de voturi, 9 voturi pentru, adoptarea unui Raport de admitere, fără amendamente.
 
La punctul 5 al ordinii de zi a fost dezbătut Propunerea de Decizie a Parlamentului European şi a Consiliului privind instituirea unei platforme europene pentru intensificarea cooperării în materie de prevenire şi descurajare a muncii la negru - COM (2014) 221 final.
Prezenta propunere de decizie are ca obiectiv principal o mai bună aplicare a legislaţiei UE şi a legislaţiei naţionale în domeniile ocupării forţei de muncă, dreptului muncii, sănătăţii şi siguranţei şi coordonării sistemelor naţionale de securitate socială.
În concret, propunerea vizează instituirea unei platforme europene pentru intensificarea activităţii de prevenire şi descurajare a muncii la negru și va reuni diferite autorități responsabile cu aplicarea legii din toate statele membre, în calitate de membri. Alte părți interesate, în special partenerii sociali la nivelul UE, agenții descentralizate relevante ale Uniunii precum Eurofound și Agenția Europeană pentru Sănătate și Securitate în Muncă (EU-OSHA), organizații internaționale cum ar fi Organizația Internațională a Muncii (OIM) și reprezentanți ai statelor din SEE, vor avea statut de observator. Platforma va efectua o serie de sarcini care urmează să fie definite și puse în aplicare pe baza programelor de lucru aprobate.
Propunerea va consolida dezvoltarea, punerea în aplicare, monitorizarea și evaluarea instrumentelor Uniunii, a politicilor (de promovare a unui nivel ridicat de calitate și de locuri de muncă durabile, de garantare a unei protecții sociale adecvate și decente, de luptă împotriva excluziunii sociale și a sărăciei și de îmbunătățire a condițiilor de muncă), precum și a dreptului relevant și va promova progresul social și elaborarea de politici bazate pe dovezi, în parteneriat cu diferite părți interesate.
Din partea Guvernului a fost prezent domnul Dragomir Ciprian, inspector general de stat, Inspecţia Muncii.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât cu unanimitate de voturi (9 voturi pentru) să adopte Raport de admitere fără amendamente.
           
La punctul 6 al ordinii de zi a fost dezbătut Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.29/2014 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă - L 349
Proiectul de ordonanţă de urgenţă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr.362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea adoptării unor măsuri pentru optimizarea fluxurilor financiare din cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumentele structurale.
Prin promovarea prezentului act normativ se urmăreşte: definirea sintagmei ”proiecte proprii” utilizată în cuprinsul actului normativ pentru care se impune asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a proiectelor finanţate din fonduri europene nerambursabile post-aderare; includerea operatorilor regionali în categoria beneficiarilor exceptaţi de la obligaţia de garantare a sumelor solicitate la plată prin cereri de rambursare şi cereri de plată, pentru care a fost formulată o sesizare de fraudă potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvemului nr. 66/2011; posibilitatea plăţii de către autorităţile de management, către beneficiari, a sumelor rezultate în urma pronunţării de către instanţele de judecată a unor hotărâri definitive de anulare parţială sau totală a titlurilor de creanţă privind constatarea neregulilor şi stabilirea de reduceri procentuale; majorarea plafonului maxim de 3 miliarde lei sau echivalent ce poate fi folosit din venituri din privatizare, la 4 miliarde lei sau echivalent, plafon ce reprezintă diferenţa dintre totalul sumelor alocate şi totalul sumelor restituite Ministerului Finanţelor Publice; stabilirea momentului in care se va face regularizarea sumelor utilizate temporar din bugetul de stat; introducerea posibilitatii transmiterii de catre beneficiari, in termen de maxim 60 de zile, a unor cereri de plata, pentru plata unor cheltuieli retrospective, efectuate pana la data intrarii in vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvemului nr.84/2014; completarea prevederilor prezentului act normativ astfel încât şi beneficiarii Programului Operaţional Sectorial pentru Transport, să poată utiliza mecanismul cererilor de plată; introducerea posibilitatii de plata din contributia proprie, de catre beneficiar, a unor cheltuieli aferente cererii de plata.
Din partea Guvernului au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Fondurilor Europene (Gabriel Onaca, secretar de stat).
În şedinţa Comisiei din data de 3 iunie 2014, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a decis să adopte, cu majoritate de voturi, 9 voturi pentru, Aviz favorabil fără amendamente.


Go to top