Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Rezumat COM 192 (2015) -¬ O strategie privind piața unică digitală pentru Europa

COM 192 (2015) -­ O strategie privind piața unică digitală pentru Europa
 
Amploarea oferită de o piață unică digitală finalizată va ajuta întreprinderile să se dezvolte dincolo de piața internă a UE și va transforma Uniunea Europeană într-un loc și mai atractiv pentru întreprinderile de talie mondială.
Un obiectiv-cheie al strategiei privind piața unică digitală este instituirea unui climat favorabil investițiilor pentru rețelele digitale, cercetare și întreprinderile inovatoare. Crearea condițiilor-cadru corespunzătoare va contribui la mobilizarea investițiilor private și la câștigarea încrederii investitorilor.
Se estimează că fondurile structurale și de investiții europene vor aloca aproximativ 21,4 miliarde EUR în acest domeniu. Sunt necesare eforturi deosebite pentru a elimina decalajul digital dintre zonele urbane și cele rurale.
O piață unică digitală finalizată poate contribui, de asemenea, la îndeplinirea agendei de dezvoltare pentru perioada de după 2015. Comisia va lucra la elaborarea unei abordări sustenabile față de guvernanța internetului prin intermediul modelului multiparticipativ cu scopul de a menține internetul liber și deschis.
Strategia privind piața unică digitală a beneficiat de contribuții din partea statelor membre, a Parlamentului European și a părților interesate, precum și de dialogul cu acestea. Strategia are un domeniu de aplicare multianual și se axează pe acțiuni-cheie interdependente care pot fi întreprinse numai la nivelul UE. Acestea au fost alese pentru a avea un impact maxim, pot fi realizate în cursul mandatului acestei Comisii și vor fi puse în aplicare în conformitate cu principiile unei mai bune legiferări. Fiecare acțiune va face obiectul unor consultări adecvate și al unei evaluări corespunzătoare a impactului. Strategia privind piața unică digitală va avea la bază trei piloni.
 
Un acces mai bun al consumatorilor și al întreprinderilor la bunuri și servicii online în întreaga Europă
 
Crearea condițiilor adecvate pentru dezvoltarea rețelelor și a serviciilor digitale
 
Valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale europen
 
-          sunt necesare măsuri imediate pentru a elimina barierele din calea activității online transfrontaliere, printre care se numără diferențele dintre statele membre în ceea ce privește dreptul contractual și legislația privind drepturile de autor, precum și reducerea sarcinii legate de TVA
-          Pentru a asigura condiții adecvate care să permită dezvoltarea comerțului electronic transfrontalier, Comisia, astfel cum a anunțat în programul său de lucru pentru 2015, va prezenta o propunere legislativă modificată2, cu scopul de a le permite comercianților să se bazeze pe legislațiile lor naționale, armonizând în continuare principalele drepturi și obligații ale părților la un contract de vânzare-cumpărare
-          Comisia va prezenta o propunere de revizuire a Regulamentului privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului3, care va clarifica și va dezvolta competențele autorităților de aplicare a legii și va asigura o mai bună coordonare a activităților de monitorizare a pieței și a mecanismelor de alertă pentru o detectare mai rapidă a încălcărilor. În plus, Comisia va institui în 2016 o platformă online de soluționare a litigiilor la nivelul UE.
-          În prima jumătate a anului 2016, Comisia va adopta măsuri în vederea îmbunătățirii transparenței prețurilor și a îmbunătățirii supravegherii reglementare în materie de coletărie.
-          În prima jumătate a anului 2016, Comisia va prezenta propuneri legislative pentru a pune capăt blocării geografice nejustificate. Printre acțiunile vizate s-ar putea număra modificarea punctuală a cadrului privind comerțul electronic și a cadrului prevăzut la articolul 20 din Directiva privind serviciile
-          Înainte de sfârșitul anului 2015 Comisia va prezenta propuneri legislative pentru a reduce diferențele dintre regimurile naționale privind drepturile de autor și pentru a permite accesul online al utilizatorilor la opere pe scară mai largă, în întreaga UE, inclusiv prin adoptarea unor măsuri de armonizare suplimentare.
-          În 2016, Comisia va înainta propuneri legislative care vor viza reducerea sarcinii administrative asupra întreprinderilor, ca urmare a regimurilor diferite de TVA, și printre care se vor număra (i) extinderea actualului mecanism electronic unic de înregistrare și de plată pentru a cuprinde vânzările online de bunuri corporale în interiorul UE și în țări terțe, (ii) introducerea unei măsuri comune de simplificare a TVA la nivelul UE (pragul de TVA) pentru a ajuta micile întreprinderi de comerț electronic recent înființate, (iii) permiterea controalelor realizate în țara de origine, inclusiv a unui audit unic al întreprinderilor transfrontaliere în scopuri de TVA și (iv) eliminarea scutirii de TVA pentru importul de colete de mici dimensiuni de la furnizori din țări terțe.
-          Piața unică digitală trebuie să se bazeze pe rețele și servicii fiabile, de încredere, de mare viteză și accesibile ca preț care să protejeze drepturile fundamentale ale consumatorilor la viață privată și protecția datelor cu caracter personal, încurajând totodată inovarea
-          Va fi, de asemenea, necesar să se intensifice rolul organismelor în care sunt reprezentate autoritățile statelor membre – cum ar fi Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice sau Grupul pentru politica în domeniul spectrului de frecvențe radio.
-          Comisia va revizui Directiva privind serviciile mass-media audiovizuale, cu accent pe domeniul de aplicare al acesteia și pe natura și intensitatea normelor aplicabile tuturor actorilor de pe piață, în special măsurile privind promovarea operelor europene, precum și normele privind protecția minorilor și normele în materie de publicitate.
-          Înainte de sfârșitul anului 2015, Comisia va lansa o evaluare cuprinzătoare a rolului platformelor, inclusiv în consumul colaborativ, și a intermediarilor online, care va cuprinde aspecte precum (i) transparența, de exemplu în rezultatele căutării (care implică linkuri și/sau reclame plătite), (ii) utilizarea de către platforme a informațiilor pe care le colectează, (iii) relațiile dintre platforme și furnizori, (iv) constrângerile privind capacitatea persoanelor fizice și a întreprinderilor de a se transfera de la o platformă la alta. De asemenea, Comisia va analiza (v) cele mai bune modalități de combatere a conținutului ilegal de pe internet.
-          Se aplică norme speciale pentru serviciile de comunicații electronice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice14) care ar trebui, eventual, să fie reevaluate de îndată ce se va conveni asupra normelor generale ale UE privind protecția datelor, cu atât mai mult cu cât majoritatea articolelor din actuala Directivă asupra confidențialității și comunicațiilor electronice se aplică numai furnizorilor de servicii de comunicații electronice, și anume numai companiilor de telecomunicații tradiționale.
-          Comisia va propune în 2016 o inițiativă europeană privind „libera circulație a datelor”, care să combată restricțiile privind libera circulație a datelor din alte motive decât protecția datelor cu caracter personal în cadrul UE, precum și restricțiile nejustificate privind locul în care se află datele în scopuri de stocare sau de prelucrare.
-          Comisia va aborda expertiza și competențele digitale în calitate de componentă esențială a inițiativelor sale viitoare privind competențele și formarea profesională.
-          Comisia va prezenta un nou plan de acțiune privind e-guvernarea pentru perioada 20162020, care va include (i) realizarea, până în 2017, a interconectării registrelor comerțului, (ii) lansarea, în 2016, împreună cu statele membre, a unei inițiative pentru a organiza faza-pilot a principiului „doar o singură dată”, (iii) extinderea și integrarea portalurilor europene și naționale în vederea realizării „unui portal digital unic” pentru a crea un sistem de informații ușor de utilizat pentru cetățeni și întreprinderi și (iv) accelerarea procesului de tranziție a statelor membre către achiziții publice pe deplin electronice și către semnături electronice interoperabile.


Go to top