SCOP, COMPOZIȚIE, STRUCTURĂ FUNCȚIONALĂ

Consiliul Europei este cea mai veche organizație interguvernamentală și interparlamentară europeană. Orice stat european poate deveni membru al Consiliului Europei cu condiția ca el să accepte principiul supremației legii. De asemenea, el trebuie să garanteze principiul în virtutea căruia orice persoană aflată sub jurisdicția sa se poate bucura de drepturile omului și de libertățile fundamentale. Consiliul Europei urmărește în mod deosebit: protejarea drepturilor omului, a democrației pluraliste și a supremației dreptului; favorizarea conștientizării și încurajarea dezvoltării identității și diversității culturale ale Europei; căutarea unor soluții pentru problemele cu care se confruntă societățile europene; dezvoltarea stabilității democratice în Europa prin susținerea reformelor politice, legislative și constituționale.

SCOP

Obiectivele principale ale Consiliului Europei sunt reflectate, în primul rând, în preambulul statutului acceptat de toate statele membre. Într-o configurare sistematică, acestea și-au găsit următoarea exprimare:

- convingerea statelor membre că edificarea păcii “bazată pe justiție și cooperare internațional㔠reprezintă un interes vital pentru salvgardarea societății umane și civilizației;

-  reafirmarea atașamentului părților pentru valorile spirituale și morale care constituie patrimoniul comun al popoarelor lor și care reprezint㠓sursa reală a libertății individuale, libertății politice și a statului de drept, principii care formează baza oricărei democrații autentice”;

-   convingerea lor că protejarea și triumful acestui ideal, precum și favorizarea progresului economic și social impun o “unitate mai strânsă între țările europene” însuflețite de aceleași sentimente;

-   concluzia că, pentru a răspunde acestei necesități și aspirațiilor profunde ale popoarelor lor, este important să se creeze “un organism care să grupeze statele europene într-o asociație mai strânsă”.

Călăuzite de ansamblul convingerilor și considerentelor evocate, părțile contractante au hotărât să înființeze un Consiliu al Europei, format dintr-un comitet al reprezentanților guvernelor și o adunare consultativă.

În concordanță cu premizele principiale evocate mai sus, Capitolul I din Statut este consacrat definirii scopului Consiliului Europei. Acesta este sintetizat într-un singur articol (art.1), având următoarea redactare:

“ a)  Scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai mare unitate  între membrii săi pentru salvgardarea și realizarea idealurilor și principiilor care sunt moștenirea lor comună și pentru facilitarea progresului lor economic și social.

b)      Acest scop va fi promovat prin organele Consiliului, prin discutarea chestiunilor de interes comun și prin încheierea de acorduri și adoptarea unor acțiuni comune în domeniile economic, social, cultural, științific, juridic și administrativ, precum și prin salvgardarea și respectarea pe mai departe a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.

c)      Participarea membrilor la lucrările Consiliului Europei nu va afecta activitatea acestora în cadrul O.N.U. și a altor organizații sau uniuni internaționale la care ele sunt părți.

d)      Chestiunile referitoare la apărarea națională nu țin de competența Consiliului Europei.

Prevederile primului paragraf, singurele care se referă în mod explicit la scopul Organizației, se cer corelate cu stipulațiile preambulare ale Statutului și cu dispozițiile unei serii impresionante de instrumente internaționale elaborate de Consiliul Europei, dintre care se detașează ca importanță Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale.

Deși este esențialmente un text care vizează metodele, cel de-al doilea paragraf este concludent pentru sfera de competențe și domeniile principale ale activităților Consiliului Europei. În același timp, accentul este pus în mod evident pe apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale – element central în preocupările Consiliului.

Cel de-al treilea paragraf se cere plasat în categoria clauzelor uzuale în materie de participare a statelor la diverse organizații internaționale ale căror obiective se află în raporturi de perfectă compatibilitate.

În fine, prevederile celui de-al patrulea paragraf evidențiază, pe de o parte, o restricție evidentă (problemele privind apărarea națională nu fac obiectul activităților Consiliului Europei), iar pe de altă parte, subliniază caracterul politic al Organizației. Prin aceasta, membrii fondatori au dorit să facă o distincție clară între Consiliul Europei și alte două organizații, cu profil politic și de securitate, existente la data apariției pe scena europeană a Consiliului – Uniunea Europei Occidentale (UEO) și Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO). Faptul că problemele de factură tehnică și militară sunt excluse din competența Consiliului nu împiedică, totuși, examinarea aspectelor politice ale apărării, în cadrul Adunării Parlamentare.

După cum s-a putut vedea din această succintă prezentare, aria de competențe și responsabilități a Consiliului Europei este foarte întinsă, Organizația având o vocație pluralistă. Cu excepția chestiunilor militare, Programul ei cuprinde: drepturile omului, media, cooperarea juridică, coeziunea socială, educația, cultura, patrimoniul, sportul, tineretul, democrația locală și cooperarea transfrontalieră, protecția mediului și amenajarea teritorială.

STRUCTURĂ

Capitolul II al statutului (articolele 2 până la 9) tratează compoziția Consiliului, mai exact gama complexă de aspecte și implicații ale calității de membru al Organizației.

Fiind vorba de o instituție interguvernamentală, decurge în mod logic că numai statele sunt îndrituite să aibă (să dobândească) calitatea de membru al Consiliului. Din delimitarea geografică precis㠖 Europa – derivă cealaltă consecință importantă (evident limitativă) și anume că această calitate poate fi deținută doar de statele europene cu respectarea condițiilor stabilite prin Statut.

“Membrii Consiliului Europei sunt părțile la acest Statut”, precizează art.2. Cele 10 state semnatare ale Statutului – Belgia, Danemarca, Franța, Islanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Marea Britanie, Norvegia și Suedia – pot fi considerate drept “membrii inițiali”, cu toate că în statut nu vom întâlni o astfel de categorisire. În statut nu se face vorbire nici despre “membrii fondatori”, formulă întâlnită în cazul altor organizații internaționale. Se cere, de asemenea, precizat că membrii inițiali (în accepția de mai sus) nu beneficiază de un tratament diferențiat, sub raportul drepturilor și obligațiilor, în comparație cu statele admise ulterior în Organizație.

Unui număr de 4 state li s-a acordat statutul de observator pe lângă Consiliul Europei – SUA (10 ianuarie 1996), Canada (29 mai 1996), Japonia (21 noiembrie 1996) și Mexic (7 decembrie 1999).

Angajamentele asumate de statele membre.

În termenii art.3, fiecare membru al Consiliului “trebuie să accepte principiile statului de drept și principiul în virtutea căruia fiecare persoană aflată sun jurisdicția sa trebuie să se bucure de drepturile și libertățile fundamentale ale omului”. Se poate afirma că aceasta este principala obligație revenind statelor membre, în privința principiilor ce se cer respectate. Ea se corelează perfect cu a doua obligație importantă decurgând din paragraful 2 al aceluiași articol, și anume angajamentul fiecărui membru de a colabora, “sincer și efectiv”, la realizarea scopului Consiliului Europei, astfel cum este definit acesta în Capitolul I.

Distincte de această primă categorie de angajamente, care sunt prevăzute expresis verbis în statut, mai există încă două categorii de angajamente care revin statelor membre. Unele, foarte numeroase și deosebit de însemnate, decurg din convențiile Consiliului Europei acceptate de state în virtutea calității de membre ale Organizației. O a treia categorie este formată din așa numitele “angajamente individualizate”, asumate de statele nou admise în Consiliu în timpul negocierilor de aderare. De exemplu, angajamentele – adesea programatice – de a semna și ratifica într-un interval de timp determinat unele din instrumentele juridice fundamentale ale Consiliului Europei (Convenția europeană a drepturilor omului, Convenția pentru prevenirea torturii, Carta europeană a autonomiei locale etc), sau angajamentele referitoare la efectuarea unor reforme, adoptarea unor legi ori modificarea unora din ele, în vederea armonizării lor cu standardele Consiliului Europei.

Categoria “angajamentelor individualizate” a înregistrat o extensiune notabilă în special după 1989, în procesul complex de admitere în Organizație a tinerelor democrații din Europa centrală și de est.

Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor.

În cadrul Consiliului Europei s-a dezvoltat, de-a lungul anilor, un sistem complex de monitorizare a modului în care statele membre își respectă angajamentele asumate, constând atât din proceduri judiciare cât și nejudiciare.

a)      Procedura judiciară a fost stabilită de Convenția europeană a drepturilor omului. Această procedură a fost substanțial modificată prin intrarea în vigoare a Protocolului nr. 11 la Convenție (1 noiembrie 1998) și crearea unei Curți europene unice, funcționând pe o bază parmanentă.

b)      Alte convenții ale Consiliului Europei din domeniul drepturilor omului conțin, la rândul lor, prevederi referitoare la monitorizarea modului în care părțile contractante își îndeplinesc angajamentele. În unele cazuri (Convenția socială europeană, Convenția europeană pentru prevenirea torturii și Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale) procedurile recurg în principal la numirea unor experți independenți.

c)      Altă formă de monitorizare constă în responsabilitatea comisiilor permanente ale Consiliului Europei, cum sunt Comisia permanentă pentru drepturile omului, Comisia europeană pentru cooperarea juridică ș.a., care examinează periodic aplicarea de către părțile contractante a diferitelor instrumente internaționale elaborate sub auspiciile Consiliului. Comisiile pot recurge la serviciile unor experți independenți ale căror rapoarte sunt date uneori publicității.

d)      Procedurile de monitorizare au dobândit o dimensiune nouă începând cu anul 1993, accentul fiind pus în deosebi pe aspectele politice (îndeplinirea standardelor obligatorii). În acțiunea de monitorizare sunt implicate direct Comitetul Miniștrilor, Adunarea Parlamentară, Secretariatul și Congresul Autorităților Locale și Regionale.

Dacă, inițial, acest gen de monitorizare se limita la statele membre din Europa centrală și de est, noi admise în Organizație (Decizia nr. 488/1993 a Adunării Parlamentare), ulterior el s-a extins la totalitatea statelor membre.

“Declarația de la Viena” adoptată de reuniunea la vârf la 9 octombrie 1993 a jucat un rol esențial în această privință, șefii de stat și de guvern declarându-se “hotărâți să asigure respectarea deplină a angajamentelor acceptate de toate statele membre în cadrul Consiliului Europei”.

(1). În aplicarea paragrafului citat din Declarația de la Viena, Comitetul Miniștrilor a adoptat, la 10 noiembrie 1994, “Declarația cu privire la îndeplinirea angajamentelor acceptate de statele membre ale Consiliului Europei”.

După ce subliniază, în preambul, importanța observării depline, de către fiecare stat membru, a obligațiilor asumate, Declarația conține, în partea operativă, o hotărâre în 5 puncte, pe baza căreia a fost pus la punct un întreg mecanism de monitorizare de către forul executiv al Consiliului.

Potrivit prevederilor de la pct. 1, “Comitetul Miniștrilor va examina problemele respectării angajamentelor privind situația democrației, drepturilor omului și a statului de drept în orice stat membru care îi vor fi supuse atenției:

-         de statele membre,

-         de Secretarul General sau

-         pe baza unei recomandări din partea Adunării Parlamentare”.

În cadrul unei asemenea examinări, Comitetul Miniștrilor va ține seama de orice informație pertinentă provenind din diferite surse, cum ar fi Adunarea Parlamentară și CSCE (OSCE).

În cazul în care va fi necesară o acțiune specifică, Comitetul Miniștrilor poate decide: să ceară Secretarului General să stabilească contacte, să strângă informații sau să-și dea avizul; să emită o opinie sau recomandare; să facă o comunicare Adunării Parlamentare; s㠓adopte orice altă decizie în cadrul competențelor sale statutare” (pct.4 din Declarație).

(2). La nivelul Adunării Parlamentare, prima care a inițiat o procedură de monitorizare în iunie 1993 (Decizia nr. 488/1993), au avut loc evoluții semnificative, în sensul aplicării acțiunii de monitorizare a tuturor membrilor Organizației, fără excepție (Decizia nr. 500 din aprilie 1995). Prin Rezoluția sa nr. 1115, din ianuarie 1997, procedura de monitorizare, aplicată din aprilie 1997, vizează îndeplinirea obligațiilor asumate de statele membre în termenii Statutului Consiliului Europei, ai Convenției europene a drepturilor omului și ai tuturor celorlalte convenții ale Consiliului la care au aderat, precum și onorarea angajamentelor acceptate de autoritățile statelor membre cu ocazia admiterii în Consiliul Europei. În plan instituțional, Adunarea Parlamentară a înființat o Comisie de monitorizare, organ a cărei activitate are o pondere însemnată în activitățile de ansamblu ale Adunării.

(3). Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa are, de asemenea, un mecanism propriu de monitorizare politică. Congresul a fost abilitat, prin Rezoluția statutară (94) 3 din 14 ianuarie 1994 a Comitetului Miniștrilor să stabilească un sistem care să supravegheze modul de îndeplinire de către partea contractantă a prevederilor Cartei europene a autonomiei locale. Pe acest temei Congresul a adoptat propriile sale proceduri de monitorizare.

(4). Secretarului General i-au fost încredințate, de asemenea, de către Comitetul Miniștrilor o serie de sarcini specifice în materie de monitorizare. Astfel, conform Declarației din 10 noiembrie 1994, amintite mai înainte, Secretarul General poate supune atenției Comitetului Miniștrilor o problemă privind modul de îndeplinire a angajamentelor sau poate fi solicitat de acesta să stabilească contacte, să strângă informații sau să emită avize relative la asemenea chestiuni. Pentru a ajuta Secretarul General să se achite de astfel de sarcini, în cadrul Secretariatului a fost creată o unitate de monitorizare, în august 1996. Ea se află în subordinea directă a Secretarului General.

Admiterea de noi membri

Această chestiune și procedura de urmat fac obiectul art. 4 din Statut. Articolul respectiv stipulează că orice stat european, “considerat ca fiind capabil de a se conforma prevederilor art. 3 și având voința de a le realiza”, poate fi “invitat” de Comitetul Miniștrilor să devină membru al Consiliului. Statul astfel invitat va deveni membru în momentul depunerii la Secretarul General a instrumentului de aderare la Statut. Distinct de calitatea de membru, statutul prevede, la art. 5, și posibilitatea invitării unor state europene, “în circumstanțe speciale”, să devină membri asociați ai Consiliului Europei. Un membru asociat - se precizează în același articol – este îndreptățit să fie reprezentat numai în Adunarea Consultativă (Adunarea Parlamentară). În fine, conform prevederilor celui de-al doilea paragraf al articolului 5, “Termenul de membru folosit în acest Statut se referă și la membrii asociați, cu excepția cazurilor când este folosit în legătură cu reprezentarea în Comitetul Miniștrilor’ (din care aceștia nu fac parte).

Din textele articolelor 4 și 5 rezultă clar că aprecierea privind capacitatea noilor condiții de a se conforma prevederilor statutare înscrise în articolul 3 și voința lor de a le aplica este o prerogativă exclusivă și discreționară a Comitetului Miniștrilor.

În practică, necesități stringente de ordin politic aveau să determine o schimbare majoră în ceea ce privește procedurile de admitere în Consiliul Europei, fie că este vorba de membri sau de membri asociați.

Concret, contextul a fost creat de chestiunea admiterii Germaniei în Consiliu (ca și a Austriei și Sarrului), ridicată la 12 august 1949 de Winston Churchill. Acesta declara atunci, în Adunarea Consultativă: “O Europă unită nu poate trăi fără concursul și puterea Germaniei… Unul din motivele cele mai practice care au dus la formarea Adunării europene era că această instituție oferea un mijloc eficace, și poate singurul mijloc eficace imediat, de a asocia democrațiilor occidentale o Germanie liberă și democratică”.

În urma dezbaterii astfel angajate, Adunarea a solicitat Comitetul Miniștrilor să examineze problema admiterii de noi membri și de membri asociați și să o înscrie pe ordinea de zi a viitoarei sesiuni a Adunării. Concomitent cu această solicitare, Adunarea a recomandat ca procedura de admitere să fie modificată, în sensul ca prerogativa de a adresa invitații, conferită de Statut în exclusivitate Comitetului Miniștrilor, să nu fie executată decât cu aprobarea prealabilă a Adunării Consultative. Recomandarea a fost examinată de Comitetul Miniștrilor la cea de-a doua sesiune a sa în noiembrie 1949. Acesta a fost de acord să consulte comisia permanentă a Adunării în legătură cu orice propunere de admitere de noi membri sau membri asociați, fără a se proceda la o amendare a Statutului. Ulterior, Adunarea Parlamentară avea să joace un rol esențial în chestiunea admiterii de noi membri, în deosebi în ceea ce privește primirea țărilor din Europa centrală și de est în Organizație. Între timp rolul Adunării Parlamentare în privința admiterii de noi membri și membri asociați și-a găsit consacrarea juridică prin Rezoluția statutară 51 (30) a Comitetului Miniștrilor.

Retragerea din Organizație, suspendarea drepturilor și încetarea calității de membru

Retragerea din Consiliu este un drept suveran al fiecărui stat membru. În acest sens, conform articolului 7 din Statut, membrul care dorește să se retragă din Organizație trebuie să adreseze o notificare oficială Secretarului General în legătură cu intenția sa. Retragerea devine efectivă la sfârșitul anului financiar în care s-a făcut notificarea, dacă aceasta s-a făcut în timpul primelor 9 luni ale anului financiar. În cazul în care notificarea s-a făcut în ultimele 3 luni ale anului financiar, ea devine efectivă la sfârșitul viitorului an financiar.

Spre deosebire de retragere, suspendarea și retragerea calității de membru reprezintă sancțiuni aplicate unui stat membru, în anumite condiții. Ambele aspecte sunt reglementate de articolul 8 din Statut. Astfel, oricărui membru al Organizației, care a încălcat în mod grav prevederile articolului 3, îi pot fi suspendate drepturile de reprezentare. Mai mult, Comitetul Miniștrilor îi poate cere să se retragă din Consiliu, în conformitate cu articolul 7 (în acest caz retragerea apare ca o sancțiune). “Dacă membrul în cauză nu se conformează acestei cereri, Comitetul poate să decidă încetarea calității de membru al Consiliului de la data pe care Comitetul o hotărăște”.

Potrivit articolului 9 din Statut, Comitetul Miniștrilor poate adopta măsura de suspendare a dreptului de reprezentare în Comitet și în Adunarea Parlamentară a unui stat membru pe perioada în care acesta nu și-a îndeplinit obligațiile financiare.

Este cazul să subliniem că, în termenul Rezoluției statutare 51 (30), înainte de a decide să invite un stat membru să se retragă din Consiliu, în aplicarea articolului 13 din Statut, Comitetul Miniștrilor trebuie să consulte Adunarea Parlamentară în legătură cu această intenție a sa. Consultările și coordonarea în chestiuni de genul celor menționate în cele ce preced au loc în Comitetul mixt al Consiliului Europei, care funcționează în virtutea Rezoluției statutare 51 (30).

            STRUCTURA FUNCȚIONALĂ

Sistemul organismelor Consiliului Europei

Potrivit articolului 10 al Statutului, organele Consiliului Europei sunt Comitetul Miniștrilor și Adunarea Consultativă. Cele două organe sunt asistate de Secretariatul Organizației. Prin decizia Comisiei Permanente a Adunării Consultative din iulie 1974, s-a convenit ca aceasta să fie denumită Adunarea Parlamentară, ca reflectând mai bine structura și natura activității sale.

La 14 aprilie 1994 Comitetul Miniștrilor a adoptat Rezoluția statutară 94 (3), prin care a luat ființă Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa (CLRAE), organ important al Consiliului având însă un caracter consultativ.

Comitetul Miniștrilor

În conformitate cu articolul 13 al Statutului, Comitetul Miniștrilor este organul competent să acționeze în numele Consiliului Europei.

Fiecare stat membru este reprezentat în Comitetul Miniștrilor de către ministrul afacerilor externe, care dispune de un vot. În cazul în care acesta nu este în măsură să participe la lucrările Comitetului, el poate fi reprezentat de un supleant, care trebuie să fie, în măsura posibilului, un membru al guvernului.

Comitetul Miniștrilor examinează, pe baza unei recomandări a Adunării Parlamentare sau din proprie inițiativă, măsurile de natură să realizeze scopul Consiliului Europei, inclusiv încheierea de convenții și acorduri și adoptarea de către guverne a unei politici comune față de anumite probleme.

Concluziile Comitetului Miniștrilor pot, dacă este cazul, îmbrăca forma unor recomandări către guvernele statelor membre, care pot fi invitate să informeze asupra măsurilor adoptate în aplicarea acestor recomandări.

Cu excepția prerogativelor specifice Adunării Parlamentare, definite prin Statut, Comitetul Miniștrilor decide cu efect obligatoriu, asupra oricărei probleme referitoare la organizarea și aranjamentele interne ale Consiliului Europei. În acest scop, el aprobă reglementările financiare și administrative necesare.

În activitatea sa, Comitetul Miniștrilor se sprijină pe comitete și comisii cu caracter consultativ sau tehnic.

 Adunarea Parlamentară

Adunarea Parlamentară este organul deliberativ al Consiliului Europei. Ea discută probleme care, conform Statutului, intră în competența sa și prezintă concluziile sale Comitetului Miniștrilor sub formă de recomandări.

Adunarea Parlamentară poate delibera și formula recomandări cu privire la orice problemă care ține de scopul și atribuțiunile Consiliului Europei sau care îi este supusă pentru aviz de către Comitetul Miniștrilor.

Adunarea este formată din reprezentanți ai parlamentelor naționale ale statelor membre, mărimea delegației fiecărui parlament variind în funcție de dimensiunile teritoriului, populației și contribuției bugetare ale statului respectiv.

În activitatea sa, Adunarea Parlamentară se sprijină pe activitatea comitetelor și comisiilor de specialitate create de aceasta.

         Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa (CLRAE)

Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa a luat ființă prin Rezoluția statutară 94 (3) din 14 ianuarie 1994, adoptată de Comitetul Miniștrilor ca urmare a hotărârii reuniunii la nivel înalt a Consiliului Europei de la Viena, din 8-9 octombrie 1993. La această întâlnire, șefii de stat sau de guvern au aprobat în principiu “crearea unui organism consultativ reprezentând cu adevărat atât colectivitățile locale cât și colectivitățile regionale din Europa”, menit să înlocuiască Conferința permanentă a puterilor locale și regionale din Europa, care exista pe o bază ad-hoc din 1957 și ca instituție permanentă din 1961.

Congresul constituie, în structura Consiliului Europei, organismul reprezentativ al colectivităților locale și regionale din statele membre ale Organizației.

Odată cu decizia de instituire a Congresului, Comitetul Miniștrilor a adoptat și Carta acestuia. Prima sesiune a Congresului a avut loc în perioada 31 mai – 3 iunie 1994 la Strasbourg.

În raport cu fosta Conferință a puterilor locale și regionale din Europa, principala schimbare constă în aceea că atribuțiunile Congresului sunt exercitate cu concursul a două camere, una reprezentând autoritățile locale (Camera puterilor locale), cealalt㠖 autoritățile regionale (Camera puterilor regionale).

Congresul Autorităților Locale și Regionale se întrunește anual într-o sesiune de o săptămână la Strasbourg, în afară de cazul când acesta și Comitetul Miniștrilor ar decide, de comun acord, ținerea sesiunii într-un alt oraș.

Congresul își desfășoară activitatea în cele două camere, precum și în birou, Comisia permanentă și grupuri de lucru ad-hoc.

 Secretariatul

            Deși este prevăzut expres în articolul 10 al Statutului, Secretariatul nu face parte din categoria organelor chemate să definească politica și programele Consiliului Europei. Rolul său, deosebit de important în sine, este esențialmente de natură tehnică și administrativă.

            Secretariatul este compus din Secretarul General, un Secretar General adjunct și personalul necesar. Secretarul General și Secretarul General adjunct sunt numiți de Adunarea Parlamentară, la recomandarea Comitetului Miniștrilor.

            Activitatea Secretariatului este organizată pe compartimente corespunzătoare principalelor domenii de activitate ale Consiliului Europei: probleme politice, probleme sociale și economice, învățământ, cultură și sport, tineret, mediu și autorități locale, probleme juridice, drepturile omului.

Grefa Adunării Parlamentare este parte integrantă a Secretariatului.

         Conferințele ministeriale de specialitate

Sub auspiciile Consiliului Europei se întrunesc periodic conferințe ale miniștrilor specializați în diferite domenii care țin de aria de preocupări ale Organizației (ai justiției, educației, familiei, sănătății, mediului, autorităților locale, migrației, egalității între femei și bărbați, muncii, mass media, culturii, sportului, tineretului etc). Inițiate din considerente practice, conferințele au fost concepute ca un mijloc de promovare a obiectivelor urmărite de activitățile interguvernamentale ale Consiliului Europei în domeniile de competență respective.

Conferințele analizează problemele sectoriale majore, facilitează contactele permanente între ministerele de profil din statele membre, elaborează proiecte de cooperare și propune activități pentru programul de lucru al Consiliului Europei. Utilitatea acestor conferințe a fost subliniată în mai multe rânduri de către Comitetul Miniștrilor, cu atât mai mult cu cât pregătirea și concluziile lor sunt integrate structural în activitățile și procedurile Consiliului Europei. Participarea efectivă la aceste conferințe ale miniștrilor, care răspund de sectoare specifice ale activității guvernamentale, și integrarea conferințelor amintite în dispozitivul cooperării interguvernamentale a Consiliului Europei sunt de natură să îmbogățească considerabil substanța acestei cooperări. Aceste conferințe permit, totodată, concentrarea activităților Consiliului Europei asupra unor probleme de interes imediat sau prioritar pentru statele membre.

Organele mandatate prin Statut să acționeze pentru înfăptuirea obiectivelor Organizației, laolaltă cu numeroasele structuri subsidiare, permanente sau ad-hoc, instituite de ele, cărora li se adaugă diverse reuniuni de specialitate, seminarii, colocvii, mese rotunde etc., alcătuiesc mecanismul de o mare complexitate al Consiliului Europei.

 

 

 

                                                                                               

Material extras din Manualul Consiliului Europei, redactat de Biroul CE la București