SCOP, COMPOZIȚIE, STRUCTURĂ FUNCȚIONALĂ
Consiliul Europei este cea mai veche organizație interguvernamentală și
interparlamentară europeană. Orice stat european poate deveni membru al Consiliului Europei cu condiția
ca el să accepte principiul supremației legii. De asemenea, el trebuie să
garanteze principiul în virtutea căruia orice persoană aflată sub jurisdicția
sa se poate bucura de drepturile omului și de libertățile fundamentale. Consiliul
Europei urmărește în mod deosebit: protejarea drepturilor omului, a democrației
pluraliste și a supremației dreptului; favorizarea conștientizării și
încurajarea dezvoltării identității și diversității culturale ale
Europei; căutarea unor soluții pentru problemele cu care se confruntă
societățile europene; dezvoltarea stabilității democratice în Europa prin
susținerea reformelor politice, legislative și constituționale.
SCOP
Obiectivele principale ale Consiliului Europei sunt reflectate, în primul
rând, în preambulul statutului acceptat de toate statele membre. Într-o configurare
sistematică, acestea și-au găsit următoarea exprimare:
- convingerea statelor membre că edificarea păcii bazată pe justiție și
cooperare internațională reprezintă un interes vital pentru salvgardarea
societății umane și civilizației;
- reafirmarea atașamentului părților pentru valorile spirituale și
morale care constituie patrimoniul comun al popoarelor lor și care reprezintă sursa
reală a libertății individuale, libertății politice și a statului de drept,
principii care formează baza oricărei democrații autentice;
- convingerea lor că protejarea și triumful acestui ideal,
precum și favorizarea progresului economic și social impun o unitate mai
strânsă între țările europene însuflețite de aceleași sentimente;
- concluzia că, pentru a răspunde acestei necesități și
aspirațiilor profunde ale popoarelor lor, este important să se creeze un
organism care să grupeze statele europene într-o asociație mai strânsă.
Călăuzite de ansamblul convingerilor și considerentelor evocate, părțile
contractante au hotărât să înființeze un Consiliu al Europei, format dintr-un
comitet al reprezentanților guvernelor și o adunare consultativă.
În concordanță cu premizele principiale evocate mai sus, Capitolul I din
Statut este consacrat definirii scopului Consiliului Europei. Acesta este
sintetizat într-un singur articol (art.1), având următoarea redactare:
a) Scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai mare
unitate între membrii săi pentru salvgardarea și realizarea idealurilor
și principiilor care sunt moștenirea lor comună și pentru facilitarea
progresului lor economic și social.
b) Acest scop va fi
promovat prin organele Consiliului, prin discutarea chestiunilor de interes
comun și prin încheierea de acorduri și adoptarea unor acțiuni comune în
domeniile economic, social, cultural, științific, juridic și administrativ,
precum și prin salvgardarea și respectarea pe mai departe a drepturilor și
libertăților fundamentale ale omului.
c) Participarea
membrilor la lucrările Consiliului Europei nu va afecta activitatea acestora în
cadrul O.N.U. și a altor organizații sau uniuni internaționale la care ele sunt
părți.
d) Chestiunile
referitoare la apărarea națională nu țin de competența Consiliului Europei.
Prevederile primului paragraf, singurele care se referă în mod explicit la
scopul Organizației, se cer corelate cu stipulațiile preambulare ale Statutului
și cu dispozițiile unei serii impresionante de instrumente internaționale
elaborate de Consiliul Europei, dintre care se detașează ca importanță
Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și libertăților
fundamentale.
Deși este esențialmente un text care vizează metodele, cel de-al doilea
paragraf este concludent pentru sfera de competențe și domeniile principale ale
activităților Consiliului Europei. În același timp, accentul este pus în mod
evident pe apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale element
central în preocupările Consiliului.
Cel de-al treilea paragraf se cere plasat în categoria clauzelor uzuale în
materie de participare a statelor la diverse organizații internaționale ale
căror obiective se află în raporturi de perfectă compatibilitate.
În fine, prevederile celui de-al patrulea paragraf evidențiază, pe de o
parte, o restricție evidentă (problemele privind apărarea națională nu fac
obiectul activităților Consiliului Europei), iar pe de altă parte, subliniază
caracterul politic al Organizației. Prin aceasta, membrii fondatori au dorit să
facă o distincție clară între Consiliul Europei și alte două organizații, cu
profil politic și de securitate, existente la data apariției pe scena europeană
a Consiliului Uniunea Europei Occidentale (UEO) și Organizația Tratatului
Atlanticului de Nord (NATO). Faptul că problemele de factură tehnică și
militară sunt excluse din competența Consiliului nu împiedică, totuși,
examinarea aspectelor politice ale apărării, în cadrul Adunării Parlamentare.
După cum s-a putut vedea din această succintă prezentare, aria de
competențe și responsabilități a Consiliului Europei este foarte întinsă,
Organizația având o vocație pluralistă. Cu excepția chestiunilor
militare, Programul ei cuprinde: drepturile omului, media, cooperarea juridică,
coeziunea socială, educația, cultura, patrimoniul, sportul, tineretul,
democrația locală și cooperarea transfrontalieră, protecția mediului și
amenajarea teritorială.
STRUCTURĂ
Capitolul II al statutului (articolele 2 până la 9) tratează compoziția
Consiliului, mai exact gama complexă de aspecte și implicații ale calității de
membru al Organizației.
Fiind vorba de o instituție interguvernamentală, decurge în mod logic că
numai statele sunt îndrituite să aibă (să dobândească) calitatea de membru al
Consiliului. Din delimitarea geografică precisă Europa derivă cealaltă
consecință importantă (evident limitativă) și anume că această calitate poate
fi deținută doar de statele europene cu respectarea condițiilor stabilite prin
Statut.
Membrii Consiliului Europei sunt părțile la acest Statut, precizează art.2. Cele 10 state semnatare ale Statutului Belgia,
Danemarca, Franța, Islanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Marea Britanie, Norvegia
și Suedia pot fi considerate drept membrii inițiali, cu toate că în
statut nu vom întâlni o astfel de categorisire. În statut nu se face vorbire
nici despre membrii fondatori, formulă întâlnită în cazul altor
organizații internaționale. Se cere, de asemenea, precizat că membrii inițiali
(în accepția de mai sus) nu beneficiază de un tratament diferențiat, sub
raportul drepturilor și obligațiilor, în comparație cu statele admise ulterior
în Organizație.
Unui număr de 4 state li s-a acordat statutul de observator pe lângă
Consiliul Europei SUA (10 ianuarie 1996), Canada (29 mai 1996), Japonia (21
noiembrie 1996) și Mexic (7 decembrie 1999).
Angajamentele asumate de statele membre.
În termenii art.3, fiecare membru al Consiliului trebuie să accepte
principiile statului de drept și principiul în virtutea căruia fiecare persoană
aflată sun jurisdicția sa trebuie să se bucure de drepturile și libertățile
fundamentale ale omului. Se poate afirma că aceasta este principala
obligație revenind statelor membre, în privința principiilor ce se cer
respectate. Ea se corelează perfect cu a doua obligație importantă decurgând
din paragraful 2 al aceluiași articol, și anume angajamentul fiecărui membru de
a colabora, sincer și efectiv, la realizarea scopului Consiliului Europei,
astfel cum este definit acesta în Capitolul I.
Distincte de această primă categorie de angajamente, care sunt prevăzute expresis verbis în
statut, mai există încă două categorii de angajamente care revin statelor
membre. Unele, foarte numeroase și deosebit de însemnate, decurg din
convențiile Consiliului Europei acceptate de state în virtutea calității de
membre ale Organizației. O a treia categorie este formată din așa numitele
angajamente individualizate, asumate de statele nou admise în Consiliu în
timpul negocierilor de aderare. De exemplu, angajamentele adesea programatice
de a semna și ratifica într-un interval de timp determinat unele din
instrumentele juridice fundamentale ale Consiliului Europei (Convenția
europeană a drepturilor omului, Convenția pentru prevenirea torturii, Carta
europeană a autonomiei locale etc), sau angajamentele
referitoare la efectuarea unor reforme, adoptarea unor legi ori modificarea
unora din ele, în vederea armonizării lor cu standardele Consiliului Europei.
Categoria angajamentelor individualizate a înregistrat o extensiune
notabilă în special după 1989, în procesul complex de admitere în Organizație a
tinerelor democrații din Europa centrală și de est.
Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor.
În cadrul Consiliului Europei s-a dezvoltat, de-a lungul anilor, un sistem
complex de monitorizare a modului în care statele membre își respectă
angajamentele asumate, constând atât din proceduri judiciare cât și
nejudiciare.
a) Procedura judiciară a fost stabilită de
Convenția europeană a drepturilor omului. Această procedură a fost substanțial
modificată prin intrarea în vigoare a Protocolului nr. 11 la Convenție (1
noiembrie 1998) și crearea unei Curți europene unice, funcționând pe o bază parmanentă.
b) Alte convenții ale Consiliului Europei din
domeniul drepturilor omului conțin, la rândul lor, prevederi referitoare la
monitorizarea modului în care părțile contractante își îndeplinesc
angajamentele. În unele cazuri (Convenția socială europeană, Convenția
europeană pentru prevenirea torturii și Convenția-cadru pentru protecția
minorităților naționale) procedurile recurg în principal la numirea unor
experți independenți.
c) Altă formă de monitorizare constă în
responsabilitatea comisiilor permanente ale Consiliului Europei, cum sunt
Comisia permanentă pentru drepturile omului, Comisia europeană pentru cooperarea
juridică ș.a., care examinează periodic aplicarea de către părțile contractante
a diferitelor instrumente internaționale elaborate sub auspiciile Consiliului.
Comisiile pot recurge la serviciile unor experți independenți ale căror
rapoarte sunt date uneori publicității.
d) Procedurile de monitorizare au dobândit o
dimensiune nouă începând cu anul 1993, accentul fiind pus în deosebi pe
aspectele politice (îndeplinirea standardelor obligatorii). În acțiunea de
monitorizare sunt implicate direct Comitetul Miniștrilor, Adunarea
Parlamentară, Secretariatul și Congresul Autorităților Locale și Regionale.
Dacă, inițial, acest gen de monitorizare se limita la statele membre din
Europa centrală și de est, noi admise în Organizație (Decizia nr. 488/1993 a
Adunării Parlamentare), ulterior el s-a extins la totalitatea statelor membre.
Declarația de la Viena adoptată de reuniunea la vârf la 9 octombrie 1993
a jucat un rol esențial în această privință, șefii de stat și de guvern
declarându-se hotărâți să asigure respectarea deplină a angajamentelor
acceptate de toate statele membre în cadrul Consiliului Europei.
(1). În aplicarea paragrafului citat din Declarația de la Viena, Comitetul
Miniștrilor a adoptat, la 10 noiembrie 1994, Declarația cu privire la
îndeplinirea angajamentelor acceptate de statele membre ale Consiliului
Europei.
După ce subliniază, în preambul, importanța observării depline, de către
fiecare stat membru, a obligațiilor asumate, Declarația conține, în partea operativă,
o hotărâre în 5 puncte, pe baza căreia a fost pus la punct un întreg mecanism
de monitorizare de către forul executiv al Consiliului.
Potrivit prevederilor de la pct. 1, Comitetul Miniștrilor va examina
problemele respectării angajamentelor privind situația democrației, drepturilor
omului și a statului de drept în orice stat membru care îi vor fi supuse
atenției:
- de statele membre,
- de Secretarul General sau
- pe baza unei recomandări
din partea Adunării Parlamentare.
În cadrul unei asemenea examinări, Comitetul Miniștrilor va ține seama de
orice informație pertinentă provenind din diferite surse, cum ar fi Adunarea
Parlamentară și CSCE (OSCE).
În cazul în care va fi necesară o acțiune specifică, Comitetul Miniștrilor poate
decide: să ceară Secretarului General să stabilească contacte, să strângă
informații sau să-și dea avizul; să emită o opinie sau recomandare; să facă o
comunicare Adunării Parlamentare; să adopte orice altă decizie în cadrul
competențelor sale statutare (pct.4 din Declarație).
(2). La nivelul Adunării Parlamentare, prima care a inițiat o
procedură de monitorizare în iunie 1993 (Decizia nr. 488/1993), au avut loc
evoluții semnificative, în sensul aplicării acțiunii de monitorizare a tuturor
membrilor Organizației, fără excepție (Decizia nr. 500 din aprilie 1995). Prin
Rezoluția sa nr. 1115, din ianuarie 1997, procedura de monitorizare, aplicată
din aprilie 1997, vizează îndeplinirea obligațiilor asumate de statele membre
în termenii Statutului Consiliului Europei, ai Convenției europene a
drepturilor omului și ai tuturor celorlalte convenții ale Consiliului la care
au aderat, precum și onorarea angajamentelor acceptate de autoritățile statelor
membre cu ocazia admiterii în Consiliul Europei. În plan instituțional,
Adunarea Parlamentară a înființat o Comisie de monitorizare, organ a cărei
activitate are o pondere însemnată în activitățile de ansamblu ale Adunării.
(3). Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa are,
de asemenea, un mecanism propriu de monitorizare politică. Congresul a fost
abilitat, prin Rezoluția statutară (94) 3 din 14 ianuarie 1994 a Comitetului
Miniștrilor să stabilească un sistem care să supravegheze modul de îndeplinire
de către partea contractantă a prevederilor Cartei europene a autonomiei
locale. Pe acest temei Congresul a adoptat propriile sale proceduri de
monitorizare.
(4). Secretarului General i-au fost încredințate, de asemenea, de
către Comitetul Miniștrilor o serie de sarcini specifice în materie de
monitorizare. Astfel, conform Declarației din 10 noiembrie 1994, amintite mai
înainte, Secretarul General poate supune atenției Comitetului Miniștrilor o
problemă privind modul de îndeplinire a angajamentelor sau poate fi solicitat
de acesta să stabilească contacte, să strângă informații sau să emită avize
relative la asemenea chestiuni. Pentru a ajuta Secretarul General să se achite
de astfel de sarcini, în cadrul Secretariatului a fost creată o unitate de
monitorizare, în august 1996. Ea se află în subordinea directă a Secretarului
General.
Admiterea de noi membri
Această chestiune și procedura de urmat fac obiectul art. 4 din Statut.
Articolul respectiv stipulează că orice stat european, considerat ca fiind
capabil de a se conforma prevederilor art. 3 și având voința de a le realiza,
poate fi invitat de Comitetul Miniștrilor să devină membru al Consiliului.
Statul astfel invitat va deveni membru în momentul depunerii la Secretarul
General a instrumentului de aderare la Statut. Distinct de calitatea de membru,
statutul prevede, la art. 5, și posibilitatea invitării unor state europene,
în circumstanțe speciale, să devină membri asociați ai Consiliului
Europei. Un membru asociat - se precizează în același articol este
îndreptățit să fie reprezentat numai în Adunarea Consultativă (Adunarea
Parlamentară). În fine, conform prevederilor celui de-al doilea paragraf al
articolului 5, Termenul de membru folosit în acest Statut se referă și
la membrii asociați, cu excepția cazurilor când este folosit în legătură cu reprezentarea
în Comitetul Miniștrilor (din care aceștia nu fac parte).
Din textele articolelor 4 și 5 rezultă clar că aprecierea privind
capacitatea noilor condiții de a se conforma prevederilor statutare
înscrise în articolul 3 și voința lor de a le aplica este o prerogativă
exclusivă și discreționară a Comitetului Miniștrilor.
În practică, necesități stringente de ordin politic aveau să determine o
schimbare majoră în ceea ce privește procedurile de admitere în Consiliul
Europei, fie că este vorba de membri sau de membri asociați.
Concret, contextul a fost creat de chestiunea admiterii Germaniei în
Consiliu (ca și a Austriei și Sarrului), ridicată la
12 august 1949 de Winston Churchill. Acesta declara atunci, în Adunarea
Consultativă: O Europă unită nu poate trăi fără concursul și puterea
Germaniei
Unul din motivele cele mai practice care au dus la formarea Adunării
europene era că această instituție oferea un mijloc eficace, și poate singurul
mijloc eficace imediat, de a asocia democrațiilor occidentale o Germanie liberă
și democratică.
În urma dezbaterii astfel angajate, Adunarea a solicitat Comitetul
Miniștrilor să examineze problema admiterii de noi membri și de membri asociați
și să o înscrie pe ordinea de zi a viitoarei sesiuni a Adunării. Concomitent cu
această solicitare, Adunarea a recomandat ca procedura de admitere să fie
modificată, în sensul ca prerogativa de a adresa invitații, conferită de Statut
în exclusivitate Comitetului Miniștrilor, să nu fie executată decât cu
aprobarea prealabilă a Adunării Consultative. Recomandarea a fost examinată de
Comitetul Miniștrilor la cea de-a doua sesiune a sa în noiembrie 1949. Acesta a
fost de acord să consulte comisia permanentă a Adunării în legătură cu orice
propunere de admitere de noi membri sau membri asociați, fără a se proceda la o
amendare a Statutului. Ulterior, Adunarea Parlamentară avea să joace un rol
esențial în chestiunea admiterii de noi membri, în deosebi în ceea ce privește
primirea țărilor din Europa centrală și de est în Organizație. Între timp rolul
Adunării Parlamentare în privința admiterii de noi membri și membri asociați
și-a găsit consacrarea juridică prin Rezoluția statutară 51 (30) a Comitetului
Miniștrilor.
Retragerea din Organizație, suspendarea drepturilor și încetarea calității
de membru
Retragerea din Consiliu este un drept suveran al fiecărui stat
membru. În acest sens, conform articolului 7 din Statut, membrul care dorește
să se retragă din Organizație trebuie să adreseze o notificare oficială
Secretarului General în legătură cu intenția sa. Retragerea devine efectivă la
sfârșitul anului financiar în care s-a făcut notificarea, dacă aceasta s-a
făcut în timpul primelor 9 luni ale anului financiar. În cazul în care
notificarea s-a făcut în ultimele 3 luni ale anului financiar, ea devine
efectivă la sfârșitul viitorului an financiar.
Spre deosebire de retragere, suspendarea și retragerea calității de membru
reprezintă sancțiuni aplicate unui stat membru, în anumite condiții.
Ambele aspecte sunt reglementate de articolul 8 din Statut. Astfel, oricărui
membru al Organizației, care a încălcat în mod grav prevederile articolului 3,
îi pot fi suspendate drepturile de reprezentare. Mai mult, Comitetul
Miniștrilor îi poate cere să se retragă din Consiliu, în conformitate cu articolul
7 (în acest caz retragerea apare ca o sancțiune). Dacă membrul în cauză nu se
conformează acestei cereri, Comitetul poate să decidă încetarea calității de
membru al Consiliului de la data pe care Comitetul o hotărăște.
Potrivit articolului 9 din Statut, Comitetul Miniștrilor poate adopta
măsura de suspendare a dreptului de reprezentare în Comitet și în Adunarea
Parlamentară a unui stat membru pe perioada în care acesta nu și-a îndeplinit
obligațiile financiare.
Este cazul să subliniem că, în termenul Rezoluției statutare 51 (30),
înainte de a decide să invite un stat membru să se retragă din Consiliu, în
aplicarea articolului 13 din Statut, Comitetul Miniștrilor trebuie să consulte
Adunarea Parlamentară în legătură cu această intenție a sa. Consultările și
coordonarea în chestiuni de genul celor menționate în cele ce preced au loc în
Comitetul mixt al Consiliului Europei, care funcționează în virtutea Rezoluției
statutare 51 (30).
STRUCTURA FUNCȚIONALĂ
Sistemul organismelor
Consiliului Europei
Potrivit articolului 10 al Statutului, organele Consiliului Europei sunt
Comitetul Miniștrilor și Adunarea Consultativă. Cele două organe sunt asistate
de Secretariatul Organizației. Prin decizia Comisiei Permanente a Adunării
Consultative din iulie 1974, s-a convenit ca aceasta să fie denumită Adunarea
Parlamentară, ca reflectând mai bine structura și natura activității sale.
La 14 aprilie 1994 Comitetul Miniștrilor a adoptat Rezoluția statutară 94
(3), prin care a luat ființă Congresul Autorităților Locale și Regionale din
Europa (CLRAE), organ important al Consiliului având însă un caracter
consultativ.
Comitetul Miniștrilor
În conformitate cu articolul 13 al Statutului, Comitetul Miniștrilor este
organul competent să acționeze în numele Consiliului Europei.
Fiecare stat membru este reprezentat în Comitetul Miniștrilor de către
ministrul afacerilor externe, care dispune de un vot. În cazul în care acesta
nu este în măsură să participe la lucrările Comitetului, el poate fi
reprezentat de un supleant, care trebuie să fie, în măsura posibilului, un
membru al guvernului.
Comitetul Miniștrilor examinează, pe baza unei recomandări a Adunării
Parlamentare sau din proprie inițiativă, măsurile de natură să realizeze scopul
Consiliului Europei, inclusiv încheierea de convenții și acorduri și adoptarea
de către guverne a unei politici comune față de anumite probleme.
Concluziile Comitetului Miniștrilor pot, dacă este cazul, îmbrăca forma
unor recomandări către guvernele statelor membre, care pot fi invitate să
informeze asupra măsurilor adoptate în aplicarea acestor recomandări.
Cu excepția prerogativelor specifice Adunării Parlamentare, definite prin
Statut, Comitetul Miniștrilor decide cu efect obligatoriu, asupra oricărei
probleme referitoare la organizarea și aranjamentele interne ale Consiliului
Europei. În acest scop, el aprobă reglementările financiare și administrative
necesare.
În activitatea sa, Comitetul Miniștrilor se sprijină pe comitete și comisii
cu caracter consultativ sau tehnic.
Adunarea Parlamentară
Adunarea Parlamentară este organul deliberativ al Consiliului Europei. Ea
discută probleme care, conform Statutului, intră în competența sa și prezintă
concluziile sale Comitetului Miniștrilor sub formă de recomandări.
Adunarea Parlamentară poate delibera și formula recomandări cu privire la
orice problemă care ține de scopul și atribuțiunile Consiliului Europei sau
care îi este supusă pentru aviz de către Comitetul Miniștrilor.
Adunarea este formată din reprezentanți ai parlamentelor naționale ale
statelor membre, mărimea delegației fiecărui parlament variind în funcție de
dimensiunile teritoriului, populației și contribuției bugetare ale statului
respectiv.
În activitatea sa, Adunarea Parlamentară se sprijină pe activitatea
comitetelor și comisiilor de specialitate create de aceasta.
Congresul Autorităților Locale și
Regionale din Europa (CLRAE)
Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa a luat ființă prin
Rezoluția statutară 94 (3) din 14 ianuarie 1994, adoptată de Comitetul
Miniștrilor ca urmare a hotărârii reuniunii la nivel înalt a Consiliului
Europei de la Viena, din 8-9 octombrie 1993. La această întâlnire, șefii de
stat sau de guvern au aprobat în principiu crearea unui organism consultativ
reprezentând cu adevărat atât colectivitățile locale cât și colectivitățile
regionale din Europa, menit să înlocuiască Conferința permanentă a puterilor
locale și regionale din Europa, care exista pe o bază ad-hoc din 1957 și
ca instituție permanentă din 1961.
Congresul constituie, în structura Consiliului Europei, organismul
reprezentativ al colectivităților locale și regionale din statele membre ale
Organizației.
Odată cu decizia de instituire a Congresului, Comitetul Miniștrilor a
adoptat și Carta acestuia. Prima sesiune a Congresului a avut loc în perioada
31 mai 3 iunie 1994 la Strasbourg.
În raport cu fosta Conferință a puterilor locale și regionale din Europa,
principala schimbare constă în aceea că atribuțiunile Congresului sunt
exercitate cu concursul a două camere, una reprezentând autoritățile locale
(Camera puterilor locale), cealaltă autoritățile regionale (Camera puterilor
regionale).
Congresul Autorităților Locale și Regionale se întrunește anual într-o
sesiune de o săptămână la Strasbourg, în afară de cazul când acesta și
Comitetul Miniștrilor ar decide, de comun acord, ținerea sesiunii într-un alt
oraș.
Congresul își desfășoară activitatea în cele două camere, precum și în
birou, Comisia permanentă și grupuri de lucru ad-hoc.
Secretariatul
Deși este prevăzut expres în articolul 10 al
Statutului, Secretariatul nu face parte din categoria organelor chemate să
definească politica și programele Consiliului Europei. Rolul său, deosebit de
important în sine, este esențialmente de natură tehnică și administrativă.
Secretariatul este compus din Secretarul General, un Secretar General adjunct
și personalul necesar. Secretarul General și Secretarul General adjunct sunt
numiți de Adunarea Parlamentară, la recomandarea Comitetului Miniștrilor.
Activitatea Secretariatului este organizată pe compartimente corespunzătoare
principalelor domenii de activitate ale Consiliului Europei: probleme politice,
probleme sociale și economice, învățământ, cultură și sport, tineret, mediu și
autorități locale, probleme juridice, drepturile omului.
Grefa Adunării Parlamentare este parte integrantă a Secretariatului.
Conferințele
ministeriale de specialitate
Sub auspiciile Consiliului Europei se întrunesc periodic conferințe ale
miniștrilor specializați în diferite domenii care țin de aria de preocupări ale
Organizației (ai justiției, educației, familiei, sănătății, mediului,
autorităților locale, migrației, egalității între femei și bărbați, muncii,
mass media, culturii, sportului, tineretului etc).
Inițiate din considerente practice, conferințele au fost concepute ca un mijloc
de promovare a obiectivelor urmărite de activitățile interguvernamentale ale
Consiliului Europei în domeniile de competență respective.
Conferințele analizează problemele sectoriale majore, facilitează
contactele permanente între ministerele de profil din statele membre,
elaborează proiecte de cooperare și propune activități pentru programul de
lucru al Consiliului Europei. Utilitatea acestor conferințe a fost subliniată
în mai multe rânduri de către Comitetul Miniștrilor, cu atât mai mult cu cât
pregătirea și concluziile lor sunt integrate structural în activitățile și
procedurile Consiliului Europei. Participarea efectivă la aceste conferințe ale
miniștrilor, care răspund de sectoare specifice ale activității guvernamentale,
și integrarea conferințelor amintite în dispozitivul cooperării
interguvernamentale a Consiliului Europei sunt de natură să îmbogățească
considerabil substanța acestei cooperări. Aceste conferințe permit, totodată,
concentrarea activităților Consiliului Europei asupra unor probleme de interes
imediat sau prioritar pentru statele membre.
Organele mandatate prin Statut să acționeze pentru înfăptuirea obiectivelor
Organizației, laolaltă cu numeroasele structuri subsidiare, permanente sau ad-hoc,
instituite de ele, cărora li se adaugă diverse reuniuni de specialitate,
seminarii, colocvii, mese rotunde etc., alcătuiesc mecanismul de o mare
complexitate al Consiliului Europei.
Material extras
din Manualul Consiliului Europei, redactat de Biroul CE la București